ik ben zo moe

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door visitor, 2 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. visitor

visitor Actief lid

31 jul 2007
    279
    0
    16
    Hoi Ilse,

Ik heb een probleempje. Mijn zoontje sliep snachts altijd goed. Hij werd enkel 1 x per nacht wakker soms 2x maar dat is echt uitzonderlijk.

Maar sinds deze week is hij iedere 2 uur wakker in de nacht en heeft hij een enorme honger. Op zich geen probleem want gelukkig heb ik voldoende melk . Maar is dit niet teveel. Overdag drinkt hij ook om de 2 uur.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik echt vermoeid ben geraakt. Ik slaap heel weinig. Mijn zoontje is voor de rest vrolijk en hij groeid erg goed (hihi kan niet anders met zoveel voeding) Voor de rest krijgt hij ook voldoende aandacht van papa en mama we spelen, knuffelen en lezen vaak aan hem voor.

Maar ik vraag me af , is dit wel normaal. Ik wilde hem bijna eten gaan geven , maar toen las ik op internet. Dat hij echt de eerste 6 maanden enkel BV moet krijgen. Dit zodat hij geen allergien krijgt. Is dit waar. Of heeft mijn zoontje echt voeding nodig, omdat hij zo een honger heeft?

Mocht het zijn dat hij voeding niet nodig heeft dan geef ik hem toch fulltime BV. De gezondheid van mijn zoontje gaat voorop.

O, ja vergeten te vermelden mijn zoontje is 5 maanden en 1 week oud.

De kinderarts van de CB vertelde me dat ik al kan beginnen rond 5 a 6 maanden. Maar ik ben dan toch bang dat ik het ga verpesten voor mijn zoontje ivm allergien. Dit wil ik toch verkomen.

Ilse wat is jouw advies?

Veel liefs,
    Nadia

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Nadia,

Ik was een weekje ertussenuit daarom een wat later antwoord.

Hoe is het nu bij jullie?

Ik begrijp dat je er even helemaal doorheen zit meid. Wat ben je toe aan een nachtje goed slapen.

Ik geef je in elk geval vast een linkje waarin je van alles kan lezen over de overgang van bv naar vaste voeding. Hoe dat geleidelijk kan plaatsvinden.

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Voedselintroductie

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Beginnen met vast voedsel

(of volg zelf alle verwijzingen onder het stukje voedselintroductie op de site)

Er wordt gezegd dat je rond 6 mnd vast voedsel kan introduceren omdat dan de darmen klaar zijn. Dit is een leeftijd genomen als gemiddelde. Belangrijk is te kijken naar je kindje zelf. een kindje is klaar voor vast voedsel als hij (met enige steun) kan zitten, iets kan vastpakken, de darmen voldoende zijn uitgerijpt, het strottehoofd is veranderd. (die laatste 2 kan je natuurlijk niet beoordelen) maar het blijkt dat kindjes pas echt zelf iets kunnen eten als ze alle vaardigheden beheersen en hun anatomie op orde is (je ziet daarover van alles op de site waarvan ik de linkjes plaatste)
    Er zijn dus ook best kindjes die al eerder aan vast voedsel toe zijn. Andere misschien wat later.

Ik zal je niet zeggen dat jij het verkeerd doet als je nu al start.

Misschien is het voor jou wel een tip om bij het voeden te proberen de eerste melkstroom wat weg te laten lopen omdat hij zo meer aan de wat vettere melk toekomt, die is wat zwaarder verteerbaar. Ook aanleggen aan dezelfde kant wanneer hij binnen de 3-4 uur komt is aan te raden omdat dan de melk steeds vetter wordt.

De andere melk is niet slecht hoor, begrijp me niet verkeerd, maar is wat lichter verteerbaar. Dat zie je vaak bij moeders die ruim in de melk zitten. De kindjes groeien prima maar komen soms snel weer.

Ik hoop- dat je wat aan mijn antwoord hebt, als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Ilse

Deel Deze Pagina