waarom geen groei echo?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Liz, Jan 27, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Nee hoor, ik niet.

Vorige week een (overigens totaal overbodige: "zelfs een eerstejaarsverloskundige kan dit vanaf de buitenkant zien, maar vooruit, we doen toch maar even een echo") liggingsecho gehad. Heb er niet eens aan gedacht om te vragen om een schatting van het gewicht. Want wat al door sommigen gezegd is: wat heb je dr nu nog aan?

Ik ben ook tegen een standaard groei-echo voor iedereen, vanwege de kosten (maar dat is al helder verwoord door kruimel)

Het zou wel voor iederen een recht moeten zijn om extra echo's bij een medicus aan te vragen (ik geloof niet dat bij pretechobureaus medici in dienst zijn (maar correct me if i'm wong)), maar dan wel voor eigen kosten. Want noem me een bitch, maar ik heb geen zin om extra ziektekostenpremie te betalen voor al die onzekere typjes die zich zorgen lopen te maken, maar bij wie niks aan de hand blijkt.

Overigens, begrijp me goed: als er medische aanleiding voor is, of zelfs maar twijfel van de kant van de gyn/vk, of dat vermoedens van groeiachterstand door de moeder achteraf gegrond blijken, dan ben ik natuurlijk wel voor vergoeding.

2. jomidi

jomidi Bekend lid

Oct 13, 2010
    904
    1
    0
    disney: ik ben inderdaad voor thuisbevallingen ;) , beetje wazige zin.

Fafa, mooi verwoord, nee hoor, absoluut geen bitch-gedrag. Zit er zelf ook niet op te wachten.
    En okay, bijna iedere vrouw wil dit weten....

3. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

Oct 29, 2010
    1,527
    0
    0
    NULL
    NULL
    @jomidi oke hihi, kan het uiteraard niet begrijpen, maar dat maakt niet uit he :D

@FaFa neehoor geen bitch, van mij part betaal ik voor al mijn echo's alleen voor de mensen die het minder goed hebben vind ik je een giga bitch :D want die durven niet onzeker te zijn, omdat ze anders veel moeten betalen.

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ik snap juist weer niet waarom het hier in Nederland juist allemaal zo overdreven 'op natuurlijke manier' moet gaan terwijl dat uiteindelijk wél voor meer babysterfte lijkt te zorgen.
    En wat is er nou belangrijker dan nieuw leven, je kostbaarste bezit? Ik snap dat echt niet.

5. siepie

siepie Fanatiek lid

Apr 28, 2010
    3,424
    3
    38
    on topic:
    Met 30 weken heb ik een groei echo gekregen om te kijken naar de grootte van ons kindje.
    Mijn moeder heeft nogal een traumatische normale bevalling gehad van mijn broertje met een gewicht van ruim 13 pond.
    Zelf was ik wel 'normaal' qua gewicht maar er is voor de zekerheid even gekeken.
    Met 36 weken een liggings echo zoals nu is ingevoerd.

6. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

Oct 29, 2010
    1,527
    0
    0
    NULL
    NULL
    precies....

7. Liz

Liz Fanatiek lid

Jul 9, 2010
    1,873
    0
    36
    Het thuisbevallen zelf heeft niets te maken met de hoogte van de babysterfte...maar het niet optijd handelen als er iets mis blijkt te zijn..dus de bewaking tijdens de bevalling en het transport bij noodgevallen..

8. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    En het voortijdig opsporen van eventuele problemen (wat dus niet gebeurt omdat er geen echo's meer zijn) zoals verkeerde ligging, te groot, navelstreng om nekje etc.

Als er betere controle is, kunnen ze sneller ingrijpen en van een thuisbevalling een medische indicatie maken.

9. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

Oct 29, 2010
    1,527
    0
    0
    NULL
    NULL
    en........gynaecoloog is veiliger!

10. Liz

Liz Fanatiek lid

Jul 9, 2010
    1,873
    0
    36
    Wij hebben dan weer wel standaard een liggingsecho rond de 36 weken..

11. lillibit

lillibit Fanatiek lid

Jul 12, 2010
    2,348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland

Helemaal mee eens!!!

12. Liz

Liz Fanatiek lid

Jul 9, 2010
    1,873
    0
    36
    ben het opzich wel eens met jullie hoor..

uit onderzoek is gebleken dat als een vrouw tijdens een thuisbevalling, onder leiding van een verloskundige, naar het ziekenhuis gebracht moet worden is de kans op babysterfte zelfs 3,7 keer zo hoog is.
    De onderzoekers noemen de resultaten ''verrassend’’. ''Bij laag-risico-bevallingen verwachtten we minder babysterfte en intensive care-opnames, maar het omgekeerde is waar. De huidige richtlijnen en technieken om het risico in te schatten schieten kennelijk tekort.” bron nu.nl Hoge babysterfte mogelijk door verloskundigen | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

staat ook dat er 24 milioen wordt uitgetrokken om babysterfte aan te pakken...

13. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ja bij jullie, maar dat is niet landelijk, bij ons dus niet. Ik praat nu even in het algemeen.

14. Liz

Liz Fanatiek lid

Jul 9, 2010
    1,873
    0
    36
    Wat ik er mee wil zeggen is dat dat toch raar is? doe dan standaard bij iedereen of bij niemand.. want bij een liggingsecho is dus blijkbaar geen aanleiding nodig... daarom was ook mijn vraag waarom krijgt niet iedereen een groei echo?

En dan wil ik toch terug komen op sommige hier die zeggen dat je vertrouwen moet hebben op de vk want zij kan goed inschatten van buitenaf wat het gewicht/grootte is van de baby.. Dan moeten ze toch ook goed kunnen voelen wat de ligging van de baby is? Aangezien er vk's zijn waaronder die van mij wel standaard een liggingsecho geven..
    En deze wordt ook gewoon vergoed door mijn verzekering..

15. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ja idd, dat zou je zeggen he. Btw, heeft jullie praktijk een eigen echo apparaat?
    Daar kan het ook aan liggen, bij ons niet. Dus zouden we echt naar het ziekenhuis moeten voor een extra echo. Als een verloskundige zelf zo'n apparaat heeft is het toch makkelijker om een extra echo te maken.

16. Liz

Liz Fanatiek lid

Jul 9, 2010
    1,873
    0
    36
    ja ze hebben idd zelf een echo apparaat...ja maar bij ons krijgt iedereen standaard een liggingsecho.. maar idd...een paar jaar geleden deden ze dat niet..toen ze zelf nog geen echo apparaat hadden..

17. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

Feb 12, 2007
    2,777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    ik loop in het ziekenhuis bij een verloskundige en daar wordt het hartje altijd via de echo beluisterd dus dan zien we de kleine ook weer even. ik heb misschien 2 keer een controle gehad waarbij we geen echo hebben gehad.

dus tja een groeiecho is het niet echt want ze kijken altijd tijdens de echo hoe ze groeit. bij de laatste echo konden ze vertellen dat we geen dikke baby gaan krijgen maar dat ze wel lange benen heeft hahaha dat was ook wel te zien op de echo toen ze aan het schoppen was.

18. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik krijg een 8 weken echo, een nekplooimeting (dus weer een echo met 11 weken) een 12 weken echo en een 20 weken echo.

Tussen 20 en 40 weken niks dus.. Dat vond ik de vorige keer ook vreselijk lang duren! Met 36 weken kreeg ik nog wel een liggingsecho maar daar zag ik niet veel op, kindje is dan al zo groot!

19. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ja maar je kreeg er wél een ;) Dus niet 'niks' tussen de 20 en 40 weken.
    Die echo is ook niet bedoeld voor de leuk, maar om te zien of je kindje goed ligt voor de bevalling.

20. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hier met 33 weken een groeiecho gehad.. Ik heb veel stress gehad en maakte me een beetje druk. Ook omdat bij de 20 weken echo de baby écht net aan gemiddeld was en Jayro met die periode al 2-3 weken voorliep.. Dus wat als de beeb toch minder goed groeide en echt achter zou gaan lopen??
    Bij die groeiecho was deze baby nog steeds net aan gemiddeld. Dus ik was wel gerustgesteld.. geen reusje zoals Jayro maar ook niet echt 'klein' gebleven ofzo. Hoofdje liep wel een weekje achter, maar jayro's hoofd was ook iets minder groot in verhouding dus maakte me verder niet druk.

Nu heb ik vorige week, dus een week later, weer een echo gehad omdat ik de baby opeens niet meer voelde... en daar viel het op dat het wel een mooie grote baby was! En loopt hij 2-3 weken voor! En juist z'n hoofd loopt ruim 3 weken voor! Nogal een verschil dus!

Met 36 weken krijg ik trouwens een liggingsecho.. en daar ben ik wel blij mee want afgelopen week lag hij nog in stuit, dus het is wel fijn om het écht zeker te weten straks.

Share This Page