Waarom geld koningshuis niet omlaag?

Discussie in 'De lounge' gestart door bunchy, 7 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.263
    113
    Centrum België
    In BE weigert de koning de dotatie voor Elisabeth tot ze een volwaardige openbare functie bekleedt, of ze nu al 18 is of niet... lijkt me logisch.

Novi, SAARC, Huismuisie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Misschien goed om dan inderdaad te kijken hoe anders in te vullen. Maar mijn mening blijft (tot nu ;)) wel dat iemand niet in een positie geboren hoort te worden maar deze moet verdienen..

Maslov en hummeltje5 vinden dit leuk.
  3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Een monarchie zoals die van de noord Europese landen geeft een hoop rust. Al dat gedonder met presidenten moet je ook niet willen wanneer de monarchie goed werkt.

Ja ze krijgen de taak met de geboorte mee. Maar ze worden er ook al op voorbereid vanaf het moment dat ze erg jong zijn.

Ik ben niet direct een voorstander van het een of het ander. Maar ik vind het fijn om te zien dat ons koningshuis gewoon degelijk is en zij werk al generaties serieus neemt. En dat het dus meer oplevert dan wat het kost.

Lafelife, mum2be2, Ysabella en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik vind een koningshuis ook niet meer van deze tijd.

Maar ik heb er ook geen probleem mee. Ergens vind ik het wel iets hebben.

Echter vind ik 1,5 miljoen belachelijk hoog.

Dat kan wel flink naar beneden. Een meisje van 18 kan ook prima met 200.000 euro rondkomen(. Al vind ik dat ook nog erg hoog.

Beveiliging hoeven ze niet zelf te betalen. Dat doet de overheid.
    Ze hoeven erg weinig van het geld wat ze krijgen.

5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ga je toch lekker emigreren naar een Republiek of dicatuur. Amerika bijvoorbeeld. Fantastisch joh, dan kun je zo'n klaploper als Trump krijgen :roflmao::roflmao:

MinnieMouse94 en Zxcvb vinden dit leuk.
  6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Ik vind het koningshuis wel wat hebben.

1 miljoen vind ik erg veel geld, maar ik heb inderdaad totaal geen idee wat Amalia daarvan moet bekostigen?
    Als het puur voor haar persoonlijke spaarrekening is, tja ik was als 18 jarige ook blij geweest met €1000 voor op mijn spaarrekening. :|

Maar ik zou absoluut niet met ze willen ruilen. Constant in de picture staan, toestemming moeten krijgen als je wilt trouwen, zelfs beveiliging mee naar school, verplicht moeten wuiven, dat lijkt mij echt vreselijk! Ik vind het super knap hoe de prinsessen er mee omgaan.

7. Villa Kakelbont

Villa Kakelbont Fanatiek lid

13 okt 2020
    1.050
    1.714
    113
    Vrouw
    Ik ben zeker geen voorstander van een monarchie, laat ik dat voorop stellen...

Wat ik altijd begrepen heb is het de bedoeling van de troonopvolger om vanaf 18 jaar je eigen hofhouding te gaan vergaren. Deze mensen moeten natuurlijk salaris krijgen, dat moet de troonopvolger dus betalen uit de toelage.
    En ja dan houd je nog een aardig zakcentje over, maar dat is inderdaad om volledig onafhankelijk te zijn.

Huismuisie en Jessi79 vinden dit leuk.
  8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113

9. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het grootste deel van dat geld is salaris voor de mensen die ze om zich heen nodig gaat hebben. Dus een aanzienlijk deel van dat geld gaat dan dmv loonbelasting weer terug de belastingpot in ;)

Claprose en bosi333 vinden dit leuk.
  10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    O mij maakt het niet uit of we het weer terug kijgen.

Maar ik meende bij Lubach gehoord te hebben dat ze echt heel erg weinig nog zelf hoeven te betalen. Ook personeel is niet altijd ook direct bij hen in dienst waardoor ze weer onder overheid vallen. En nodig hebben.....in hoeverre heb je iemand echt nodig. Ik kan ook zelf koken en zelf mijn kleren wassen :roflmao:

Maar goed...misschien is die 1,5 miljoen ook echt daadwerkelijk berekend aan de hand van de uitgaven die ze mocht krijgen.

Novi en Huismuisie vinden dit leuk.
  11. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Ik las dat Amalia na haar eindexamen wil gaan reizen en daarna nog vele jaren gaat studeren. Het lijk mij dat ze in die periode geen gebruik zal maken van een complete hofhouding (behalve wellicht beveiliging). En ook geen officiële taken gaat doen.

De Belgische kroonprinses is al 18 en heeft om die reden tijdelijk afgezien van haar toelage tot ze klaar is om ye gaan werken. Omdat ze geen geld ontvangt hoeft ze dus ook nog niet aan de verplichtingen te voldoen. Dit lijkt mij een prima voorbeeld voor Amalia!

Immers 3 ton puur salaris terwijl ze niet werkt en niet eens in het land is, is onzinnig.

Wat mij betreft mag er zodra ze geld ontvangt ook wat ervoor doen. Dus geen anoniem leven meer in een paleis. Maar met haar ouders mee om ervaring op te doen. En ook spreken in het openbaar of met de pers hoort daarbij. De buitenlandse kroonprinsesen zie je regelmatig in het openbaar. Alleen Amalia lijkt volledig afgeschermd. Het lijkt mij belangrijk dat het volk haar ook langzaam leert kennen. Onbekend maakt onbemind.

Ik ben overigens voorstander van het koningshuis. Kijk maar eens om je heen naar al die vreselijke presidenten... En die kosten volgens mij net zoveel geld! Die paleizen moeten immers onderhouden worden. En een president heeft ook kleding, personeel en beveiliging nodig.

Huismuisie vindt dit leuk.
  12. pety01

pety01 Actief lid

3 mrt 2011
    434
    219
    43
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je je de vraag anders moet stellen, voor hoeveel geld zou jij je privacy en vrijheid opgeven?
    Dan heb jij nog de keus, maar leden van het koningshuis niet.
    Ik zou in ieder geval niet willen ruilen, ook niet voor 1,5 miljoen.

Ik vind het overigens ook een rare uitspraak om te zeggen dat je het koningshuis niet meer van deze tijd vind. Alsof republieken het allemaal zo goed doen.
    Ik wordt dan inderdaad liever door een koningshuis vertegenwoordigd dan één of andere president met grootheidswaanzin syndroom.

mum2be2, Ysabella, cowgirl80 en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat is toch ook het plan? Althans dat staat in artikelen online. Op dit moment lijkt het me met school enzo redelijk onmogelijk.

Athina vindt dit leuk.
  14. Villa Kakelbont

Villa Kakelbont Fanatiek lid

13 okt 2020
    1.050
    1.714
    113
    Vrouw
    Volgens mij zal ze wel moeten. Tot haar 18de is Maxima haar regentes. Maar na haar 18de als er wat met haar vader gebeurt moet ze toch echt de boel op orde hebben en er klaar voor zijn.

Tenzij ze inderdaad aangeeft dat ze haar regentes langer wil houden, maar daar heb ik nooit wat over gehoord of gelezen.

15. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Ze gaat nu met 18 dat geld ontvangen. Of ze er nu af en toe publieke taken voor doet of niet. Dat vind ik dus niet kloppen. Het lijkt mij logisch dat ze gaat studeren (ook dat is geen keuze, ze moet wel). Maar als ze alleen jaren gaat studeren heeft ze wat mij betreft niet die totale toelage nodig (behalve de kosten voor beveiliging en misschien kleding voor openbare momenten).

16. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Dit is natuurlijk de voornaamste reden om het koningshuis af te schaffen. Het is toch vreselijk dat bij je geboorte al wordt besloten dat je privacy beperkt wordt, dat er mensen die je in het geheel niet kent mogen stemmen over of je wel mag trouwen, dat er beveiliging mee moet naar school, enz. Ik heb nog steeds medelijden met die Britse prinsen, dat je moeder overlijdt en dat je dan voor het oog van de wereld waardig achter een auto moet lopen IPV ongegeneerd mogen huilen. Dat is toch misdadig!

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Toch vraag ik me af over hoeveel van dat geld ze straks daadwerkelijk vrijelijk mag beschikken... Hoeveel blijft er echt over? En het is nogal een verantwoordelijkheid. Ja het is een bizar bedrag, maar zonder inzicht in haar noodzakelijk uitgaves/lasten kan ik er weinig over zeggen verder. Ik bedoel; leuk dat in Belgie de prinses het officieel niet krijgt- maar ergens zal het geld ook wel besteed worden.

18. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.030
    14.691
    113
    Vrouw
    Precies, en van welk geld worden al die rechtzaken betaald?

19. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Iedereen kijkt naar het geld. En ik ben niet zo rijk maar ik zou voor geen goud willen ruilen.
    Ze doen achter de schermen heel veel hoor.
    En er word vanaf jongs af aan al klaargestoomd. Hun kiezen er ook niet voor om zo’n leven te hebben.

Athina vindt dit leuk.
  20. MinnieMouse94

MinnieMouse94 Niet meer actief

Ik ben heel blij met ons koningshuis, dat zie ik toch echt veel liever dan een land met een president.
    En tja, het kost geld, maar daar kan ik me eigenlijk niet zo druk om maken. Volgens mij levert het ook genoeg op en ik vraag me trouwens af, is een president goedkoper?
    Ik heb zoveel meer moeite met dat er dus geld naar types zoals m'n buurvrouw gaan, uitkering, maar prima kunnen werken en dan nog steeds een potje er van maken, ranzig huis en een vuilnisbelt als thuis. En dan met droge ogen tegen me zeggen te druk te zijn voor werken. Heb ik dan persoonlijk veel meer moeite mee dan met Willem Alexander en Maxima die een flinke toelage krijgen, maar ook veel voor ons land doen.

Cin85 en Athina vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina