Waarom geven jullie flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Suusjeuh, 10 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aszz

Aszz Niet meer actief

Oh Cygnet, ik zie dat je zo ongeveer hetzelfde hebt geschreven hahaha.

( maar iets minder aardig, pas op hoor straks gaan mensen naar een ander forum :p )

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

* grin *...

3. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ohhh, sorry dames. :p
    Ik zag op de begin pagina staan "waarom geven jullie....", dus ik dacht dat het gewoon de zoveelste topic was om uit te leggen waarom iemand bv of fv geeft. Ik heb niet alle reacties gelezen en heb niet goed zitten lezen, het was dan ook zeker niet m'n bedoeling om belerend over te komen hoor. Ik zit gewoon weer even op m'n praatstoel. :D
    Maar ik haal m'n geschreven stuk net zo lief weg hoor. Als degene die me gequote heeft dat ook even wilt doen. :)

4. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hahaha, dat is pech eens gequote blijft gequote :D :D

5. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Ik geef kunstvoeding omdat borstvoeding mij verschrikkelijk leek!

Inderdaad door de "probleempjes" die je er mee kunt krijgen. Ik vind de probleempjes bij kunstvoeding toch een stuk minder ingewikkeld.. In principe alleen een kwestie van andere voeding en fles kopen.

Kloven, stuwing, ontstekingen, melk dat niet voedzaam genoeg is of te weinig melk schrikken mij meer af om eerlijk te zijn dan de kv-probleempjes...

Maargoed zo ieder haar keuze. Ik ben tot nu toe nog geen spijt gehad van mijn kunstvoeding-keuze, we genieten van elk flesje en zien hoe ze groeit en bloeit. Dat is het enige wat belangrijk is. :)

6. AHzondag

AHzondag Niet meer actief

hoe hebben jullie de keus gemaakt welke flvoeding je ging geven?

7. deborah73

deborah73 Lid

30 okt 2010
    93
    1
    0
    NULL
    gelderland
    Dan heb ik weer voor een heel andere vorm gekozen en dat was 's nachts de borst geven en overdag flesvoeding(kv).
    's nachts vond ik de borst makkelijker en overdag vond ik fv prettiger(zag mij niet overal gaan zitten en mijn borst ontbloten)heb het als prettig ervaren,mijn oudste sliep na 2 weken door en had na 2 weken geen nachtvoeding meer nodig dus ook maar 2 weken bv gehad en mijn jongste had het 6 weken nodig en dus 6 wken bv gehad snachts.Op het consultatiebureau waren ze het niet met me eens ivm tepel speen verwarring maar dat hebben onze kids nooit gehad anders was het ws een ander verhaal geworden.Nu de 3e op komst is hoop ik het weer op dezelfde manier te kunnen doen,geeft rust en voelt prettig.Kan het niet dan ga ik volledig fv geven,ik kan gewoon niet makkelijk en ontspannen in het openbaar bv geven,voel me daar ongemakkelijk bij en dat werkt averechts,ik denk dat mijn bv meteen zou stagneren en zowel ik als de kleine erg onrustig zou worden.
    Ik heb respect voor beide vormen van voeden!als het maar voeding is die met liefde word gegeven!!

Wil er ook nog even bijzeggen dat mijn kids beiden groot waren(>8 pond) bij de bevalling en ws minder nachtvoeding nodig hadden dan een kind met een lager geboortegewicht,anders zou mijn voeding s'nachts misschien niet voldoende zijn geweest want ze dronken maar 10 minuutjes en sliepen toen weer verder.

gr.deborah

8. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Ik geef flevoeding omdat ik vind.

1. handig man en andere mensen kunnen de fles geven
    2. heb zin in veel wijn! (ben geen alcohollist of zo..;), maar twee wijntjes bij mn avond eten is toch wel lekker..:) )
    3. geen zin in pijn
    4. weet hoeveel mijn kind drinkt (ivm twee kleine kindjes)
    5. kan gelijk beginnen met afvallen (niet dat heel nodig, maar toch..;) )
    6. voel me geen melk koe..!!
    7. Ik heb bij de fles beter/fijner gevoel bij

Overigens is Nederland een dictatuur als je er op let, want er wordt totaal geen reclame gemaakt fles voeding standaard 1!!! Let maar eens op de reclame's?? En ook in het ziekenhuis, verloskundige en kraamverzorgster zijn er allemaal voor borstvoeding. Niet erg, maar het moet niet opgedrongen worden en dat doen de meeste dus wel!

9. AHzondag

AHzondag Niet meer actief

Balleke,
    Ik ben het met je eens over dat er totaal geen reclame of voorlichting is voor fv! Zo raar. Ik kies er heel bewust voor en weet dat ons kind niks te kort komt maar soms ga je twijfelen alleen al door de reacties van anderen.
    Maar weet wel dat een blije moeder beter is dan een gestreste moeder!

10. adi

adi Niet meer actief

Het is simpelweg verboden om kv nr 1 te reclameren. Alle kv reclames zijn ook verplicht om te vertellen dat een pasgeboren kindje bv krijgt. Doen ze bij nutrilon altijd (om dan heel dom achteraan te plakken dat het 'op' is na 6mnd)

11. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ons mannetje (37 weken, 1710 gram) heeft in totaal 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Ik heb gekolft tot ik een ons woog terwijl ons mannetje elke dag meer nodig had.
    Doordat ik ook herstellende was (ks) kon ik maar 2 x per dag naar het ziekenhuis en daardoor wilde de boel niet goed op gang komen.
    Ons mannetje heeft wel 3 weken 50/50 bv en kv gehad. Meestal met de fles en als ik er was dan werd hij aangelegd. Maar hij dronk dan vaak maar max 10 cc.

Op een gegeven moment kon ik het niet meer opbrengen. Ik had er alleen maar stress van door steeds te gefocust te zijn op de hoeveelheid. Ook was ons manneke een echte huilbaby toen hij thuis kwam. Ik had mn handen vol aan hem troosten e.d. dat ik het kolven gewoon helemaal vergat! Geen last van stuwing e.d.

Ben toen gestopt.... helaas.... heb er best veel moeite mee gehad voor ik die beslissing had genomen. Ik schaamde me gewoon... durfde niet te zeggen dat ik er mee wilde stoppen.

12. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden

Ze zijn niet verplicht om te vertellen dat een pasgeboren kindje borstvoeding krijgt. Niemand is dat namelijk verplicht. Ze zijn verplicht om te zeggen dat borstvoeding het BESTE is. Daarom is het wettelijk niet toegestaan om reclame te maken voor nr.1 kunstvoeding.

Ik begrijp alleen overigens echt niet waarom niet. Dat houd heel veel mensen echt niet tegen om kunstvoeding vanaf de geboorte te gebruiken (zoals ik heb gedaan)

Ik heb nog nooit ergens zien staan dat het "op" is na 6 maanden. :(

Aangezien er ook veel kunstvoedingswebsites staat: "borstvoeding dient zo lang mogelijk gegeven te worden". Nestle haalt zelfs de WHO er bij, dat die adviseert dat borstvoeding minimaal 6 maanden gegeven dient te worden maar liefst zo lang mogelijk. Dat borstvoeding het beste is en zo lang mogelijk gegeven dient te wordne, staat zelfs op de verpakkingen!

13. quschke

quschke VIP lid

12 jun 2010
    6.029
    0
    0
    limburg
    Ik heb helaas ook maar 3 weken bv kunnen geven.

De eerste week ging redelijk goed...(hebben toen wel in het ziekenhuis gelegen omdat hij zijn suiker niet op peil kreeg)
    Thuis ging de eerste dagen ook goed...daarna begon hij steeds vaker te komen en hadden we het idee dat hij niet genoeg binnen kreeg....na 5 dagen was hij zelfs afgevallen en nog steeds niet op zijn geboortegewicht (hij was toen 2 weken oud)
    Heb toen lactatiedeskundige laten komen...en zij zag ook dat en Justin niet genoeg kracht had en mijn tepels niet ideaal waren...hij vond ze niet.

Ik ben toen begonnen met kolven en hem dat gegeven....toen 2 dagen later mijn man met ambu werd afgevoerd vanwege een klaplong. Hij heeft 2,5 week in het ziekenhuis gelegen waardoor het voor mij na een aantal dagen niet meer haalbaar was om te kolven...de stress werkte niet bevorderlijk.
    En de tijd die had ik had om te kolven gebruikte ik liever om even een uurtje te slapen want was alleen maar bezig met de hele dag op en neer te rijden en de verzorging van Justin.
    Toen ik merkte dat hij met fv heel voldaan was ben ik helemaal gestopt met kolven.
    Daar heb ik zeker tranen om gelaten...en bij een eventuele tweede ga ik zeker weer voor bv.

Maar zou dat dan ook niet fatsoendelijk gaan, denk ik wel dat ik makkelijker overstap naar fv!

14. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    @Cyntje78: Je had op 16 maart ook al gereageerd :) Ik denk al die 1710 gram komt me bekend voor.... Dat heb je he met topics die je steeds weer opnieuw tegenkomt. Ik moet ook steeds alles lezen om te kijken of ik al gereageerd had of niet, soms typ ik een heel verhaal en denk ik 'ach doe toch maar niet'

Met name als de discussie weer eens uit de hand loopt......

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is ook heel knap.
    Regelrechte reclame voor nummer 1 voeding mag niet gemaakt worden. Maar er zijn voldoende mazen in de wet die volledig toegepast worden om te zorgen dat wij toch allemaal de namen van de verschillende soorten voeding die er zijn leren kennen.
    In tijdschriften voor ouders zie je regelmatig artikelen over voeding, vaak zijn dat advertorials. Daar wordt alleen maar geschreven heo fantastisch borstvoeding is, het wordt zo'n beetje de hemel in geprezen, als hoog ideaal. Met tersloops de opmerking dat je geen slechte moeder bent als je het niet geeft.
    Een waarheid als een koe natuurlijk, want een goede moeder voed haar kind, en kiest zelf waarmee ze haar kind voedt.
    Door de context wordt alleen wel de indruk gewekt dat voeding voor je kind en schuldgevoelens hand in hand gaan. En gezien de reacties die je leest, dat slaat aan.
    Het gaat in dit soort artikelen niet om wat er letterlijk staat, maar om wat er gesuggereerd wordt.
    DOor bijvoorbeeld in een reclame te zeggen dat borstvoeding het beste is (dat hoeven ze helemaal niet te zeggen!) proberen ze goodwil te kweken.

Het is een beetje als de klassieke vraag 'When did you stop beating your wife?'. Als je antwoord dat je nooit je vrouw sloeg is de reactie dat je ontkent, als je antwoord dat je nooit gestopt bent is het ook niet goed. De vraag suggereert iets dat er niet is. Zo werkt het met reclame en artikelen ook.

Ik schreef al eerder: ik begrijp de keuze die moeders voor de voeding voor hun kind maken heel goed.
    Bij een kind dat fiks afvalt met alleen borstvoeding is kunstvoeding soms simpelweg noodzakelijk. Kind moet groeien, dat is het allerbelangrijkste.
    Alleen zouden niet alle keuzes die anderen maken mijn keuzes. En zullen mijn keuzes niet altijd de keuze zijn van anderen.
    Maar ik ga er van uit dat iedere moeder haar keuzes maakt uit liefde voor haar kind.
    Mooi toch? We wonen in een vrij land.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voorlichting en reclame is natuurlijk niet hetzelfde he!

Voorlichting over kunstvoeding krijg je van je verloskundige, je kraamverzorgster, het CB, en via onafhankelijke sites zoals bijvoorbeeld het Voedingscentrum Flesvoeding | Voedingscentrum
    Daarnaast kun je 24 uur per dag met de telefoondiensten van de fabrikanten bellen voor voedingsadvies op maat.

Daarnaast is er reclame voor opvolgmelk en opvolgopvolgmelk, waarin informatie gegeven wordt die je ook kunt gebruiken als je kind nog geen 6 maanden is.

17. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Bij mijn 1e kindje heb ik 3 weken BV gegeven ik vond het vreselijk. Moest kolven want ze was 3 maanden te vroeg dus kon nog niet bij mij drinken. Ik was erg blij dat het zodanig terug liep dat ik in 1 keer kon stoppen zonder stuwing. Ik was zo blij dat ik ermee stopte. Wat op dat moment echt de beste keuze die ik kon maken. Nu ben ik 3 maanden zwanger en ik denk dat ik voor dit kindje ook weer voor de kunstvoeding ga. bv is echt niks voor mij. Mijn dochter is erg groot en gezond geworden op de kv.
    Groetjes

18. ann82

ann82 Actief lid

6 mei 2009
    392
    0
    0
    Ik heb enkele reacties gelezen, maar me niet door al die pagina's heen geworsteld hoor:D!
    Toch wilde ik even een reactie geven.
    Vanaf het moment dat ik wist zwanger te zijn, twijfelde ik sterk over borstvoeding. Ik kon niet exact zeggen waarom, het was een onderbuikgevoel die ik niet echt kon plaatsen. Voelde absoluut niet de aandrang om mijn baby aan de borst te willen voelen,
    Toen ik 6 weken te vroeg beviel, werd mijn meisje meteen bij me weggehaald, manlief ging met haar mee en was degene die vlak daarna, als eerste het flesje gaf. Ukkie was nog zo klein dat drinken moeizaam ging (wat ze later ruimschoots inhaalde de vreetmonster:D) Ben zoo blij geweest dat ik niet heb hoeven 'tobben' met borstvoeding, kolven etc. Ik voelde me al zo verschrikkelijk rot en verdrietig dat ik andere tegenslagen echt niet aan kon. Iedere fles die ze leegdronk, gegeven door wie dan ook, was er weer 1. Vooral toen zij langer in het ziekenhuis lag dan ik en we 3x op een dag heen en weer moesten reizen. Achteraf gezien heeft het naar mijn gevoel zo moeten zijn dat ik me niet heb vastgeklampt aan borstvoeding. Dat had vooe mij deze periode nog veel moeilijker gemaakt.
    Misschien denk ik er bij een eventuele volgende zwangerschap heel anders over. Maar ben blij dat wij hier in Nederland alle keuzes en mogelijkheden hebben die passen bij de situaties van ons en onze kinderen.

19. adi

adi Niet meer actief

......

20. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Kattaklop, kattaklop, ik hoor een stokpaardje voorbij komen voor de zoveelste keer...

Deel Deze Pagina