ik denk dat het goed voor de baby is als de moeder zich ook goed voelt en de ene vrouw voelt zich helemaal happy met bv en de ander niet. ik vindt dat mensen zich te veel ermee bemoeien het is de keuze van de ouders en niet die van anderen. moet zeggen als je op sites gaat zoals friso enzo dan is er alleen info over na 6 maanden fv. niet over de eerste 6 maanden en dat vindt ik raar. je moet toch juist daar je info vandaan kunnen halen.
Er is wereldwijd afgesproken dat er geen reclame mag worden gemaakt voor zuigelingenvoeding onder de 6 maanden, vandaar! Je kan wel kosteloos bellen naar vragenlijn bv van nutrilon als je info wil
Ik ben bij m'n 1e meteen begonnen met fv, omdat ik bv totaal niet zag zitten... was echt niet mijn ding. Maar bij mijn zoontje wilde ik het proberen, heel apart... omdat ik bij m'n dochter zo niet bv was. Het gevoel bekroop me toch dat wanneer ik het niet geprobeerd had, ik misschien wel spijt zou krijgen. Ik wilde het gewoon meegemaakt hebben. En dat heb ik... weliswaar 1,5 week. . Waar ik al bang voor was, gebeurde ook. Dat mijn zoontje niet kon happen door mijn extreem ingetrokken tepels. (maar iedereen riep vantevoren... dat mag niet uitmaken)... nou, dus wel. Nu had ik (of mijn zoontje dan) ook nog de pech dat ie de 1e dagen vreselijk misselijk was en icm het niet kunnen happen (of eigenlijk het niet vast te kunnen houden) alleen maar zwakker en zwakker werd. We hebben hem toen ook meteen bijgevoed, maar hij wilde niet echt groeien. Tepelhoedjes geprobeerd, maar hij kreeg geen druppel binnen. Hij moest namelijk dubbel hard werken om eerst mij tepel naar buiten zien te krijgen en daarna de melk er nog eens uit te werken. En dat toen hij al zo zwakjes was. En maar huilen omdat ie zo'n honger had, was gewoon zielig om te zien. Ik heb toen de keus gemaakt om te stoppen en verder te kolven. Ik had namelijk bv in overvloed. Maar ook dat heb ik maar iets van 2 weken volgehouden. Gelukkig begon hij na 2 weken goed te groeien. Mocht er een 3e komen (die komt er niet) , zou ik iig meteen met fv beginnen.
Mijn 3 kinderen hebben allemaal bv gehad. Maar nu bij de 4e twijfel ik toch wel of ik niet lekker voor de fles ga. Vind het erg vermoeiend die bv en heb er ook niet zo'n zin meer in. Misschien probeer ik het 3 maandjes ofzo en stap dan lekker over op de fles. Zoals mijn zus altijd zegt: ieder kind krijgt het beste WAT ER OP DAT MOMENT te geven is.
Ik vond het ook zeer vermoeiend, en achteraf ben ik te lang (voor mij) doorgegaan. Ze huilde zo vaak, dronk zo vaak, dat realiseer je je gewoon niet van te voren. Ze was zo afhankelijk van mij, ik werd er bang van.. Ze was ook vaak niet verzadigd na een voeding dat vond ik het ergste.. Zo machteloos voel je je dan.. Ik heb wat afgehuild hoor en zag er slecht uit.. Maar het was tegelijk zo mooi dat ik het niet kon en wilde loslaten. Ook dat heeft tranen gekost. (Ze wilde zelf niet meer, mijn knop was nog niet om.) bij een tweede wil ik weer graag maar zal het vast nog pittiger worden.. Ik weet alleen dat ik geen FV zal geven zolang ik er niet bij neer val..
eh beetje lullig komt je post over Gonnie, in een topic over waarom we kiezen voor FLES voeding. Als ik wil horen over bv dan ga ik daar wel lezen.
Hee je hebt helemaal gelijk, sorry dames! Ik kan hem niet meer verwijderen. Ik was alles aan het lezen en las op t laatst zoveel over fles- én borstvoeding dat ik even de titel vergeten was..
Helemaal mee eens!! Er is wel een telefoonnummer of een chatmogelijkheid op de website van nutricia (nutrilon). Maar ja.. dat is niet hetzelfde.
't Zijn slimme jongens en meisjes daar bij Friso en zo hoor. Vrijwel alles wat je leest over hun voedingen voor na 6 maanden kun je vrijwel compleet lezen als over voeding onder 6 maanden. Maar omdat ze steeds '2' bij de voedingnaam zetten gaat het officieel over opvolgmelk. Daarnaast geven meerdere fabrikanten je persoonlijk advies op maat, telefonisch, gratis, 24 uur per dag 365 dagen per jaar. Dat lukt je niet als je info over bv wilt krijgen hoor! Wat wil je nog meer? Daarnaast blijft gelden: reclame is iets anders als objectieve informatie ('Wij van WC-eend adviseren WC-eend'). Voor objectieve informatie kun je kijken op o.a. de site van het Voedingscentrum, je zorgverzekeraar of internationale sites van bijvoorbeeld Unicef of WHO.
O ja, de reden dat ik kv ben gaan geven is omdat ik ben gehersenspoeld door die slimme recalmejongens van Friso/Nutricia, enz. Shit zeg, ben ik daar toch even met open ogen ingetuind! Domme, domme Miepie en dat terwijl je jezelf naar de kloten had kunnen helpen door bv te blijven geven...
Bij de jongste zijn wij kunstvoeding gaan geven wanneer ik niet voldoende kolfde in de ruim 4 weken dat ze in het ziekenhuis lag. Daarna hebben we een tijdje gehad dat als ik niet kolfde savonds we een flesje kunstvoeding gaven, ideaal vonden wij. Ook een hele tijd gehad dat we voor haar geen kunstvoeding gebruikten en ze dus enkel borstvoeding kreeg maar sinds alweer een behoorlijk tijdje krijgt ze nog maar 2 voedingen per dag, omdat meer voor mij zelf niet goed is en het zo een mooie tussenoplossing is 2x iets goeds van mij voor haar zonder dat het erg negatieve gevolgen heeft voor mij. Bij de jongste is het dus over gegaan van noodzakelijk gebruik, naar 'luxe' gebruik en weer later weer terug gegaan naar noodzakelijk gebruik. Bij de oudste twee zijn we kunstvoeding gaan geven toen ze niet voldoende leken te groeien op mijn borstvoeding (tja cb...). Wisselend wel/niet/wel/niet gebruikt om bij te geven en op een gegeven moment liep mijn voeding erg terug en werd ik zwanger van de jongste en gaf ik nog maar 1-2 voedingen per kind en was de kunstvoeding dus eigenlijk noodzakelijk. En tja over die noodzaak valt nog te twijfelen naar mening van anderen, want wij willen geen 'verse koeienmelk' geven, dus geven liever kunstvoeding. En in hoeverre dat noodzakelijk is na een maand of 9 verschillen de meningen natuurlijk over. Hier gaven & geven we dus vooral kunstvoeding omdat de borstvoeding niet meer volledig is aangepast aan de vraag van de kinderen zegmaar. Liefs Hanneke.
Omdat ik na een gevecht van 2 maanden de borstvoeding opgegeven heb. En toen moest ik iets... (kunstvoeding dus). Gelukkig zijn mijn kindjes heel goed gegroeid en zijn super gezond gezien hun achtergrond.
Omdat ik lichtelijk depressief werd van het geven van borstvoeding. Voor veel vrouwen onbegrijpbaar, maar ik trok het echt niet. De eerste keer niet, de tweede keer ook niet. Ik had graag gewild dat het anders was, en heb het ook echt een eerlijke kans gegeven beide keren. Maar ik trok het gewoon heel slecht om als enige verantwoordelijk te zijn voor de voedingen, me niet een tijd terug kon trekken, constant die onzekerheid te hebben over of ze voldoende binnen kregen, of ze nou wel of geen honger hadden, of ze misschien last hadden van het TSR... En misschien dat het na een tijdje toch beter was gegaan, maar ik betwijfel het. Voor mijn gevoel zou ik die druk altijd blijven houden, gewoon omdat ik niet match met deze activiteit. Ik vind het erg moeilijk uit te leggen, zeker aan vrouwen die borstvoeding geweldig vinden. Zij beleven borstvoeding vaak zo anders dan ik heb gedaan, en kunnen het gewoon niet begrijpen dat het in mijn geval echt beter voor zowel mezelf als de kinderen was als ik ermee stopte. Maar goed, beide 7 weken borstvoeding gehad, en daarna dus kunstvoeding.
Yukl, 100% herkenbaar hier en ik vind 7 weken volhouden echt respect en petje af, voor mij was 1,5 week genoeg...
Ik ben kunstvoeding gaan geven omdat ik na een aantal maanden kolven wel weer overdag wilde dóórwerken en niet 2 of 3 keer aan het kolfapparaat wilde zitten. En omdat ik ze op die leeftijd (7 mnd ongeveer) nog veel te jong vond voor koemelk.