Waarom halloween vieren?

Discussie in 'De lounge' gestart door itakepictures, 28 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Maar het stamt toch allemaal van hetzelfde af? OK, de commercie weet er zoals gewoonlijk wel een slaatje uit te slaan, en verschillende culturen geven er hun eigen draai aan, maar hoe je het ook noemt of viert, het komt uiteindelijk toch gewoon op hetzelfde neer?

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Waarom? Waarom niet? Waarom moet iets vieren een reden hebben, behalve dat het heel veel mensen het leuk en grappig vinden?
    De jongens hier houden van griezelen, spooktochten en enge verhalen.
    Die tere, vaak gelovige, zieltjes. Nee die christelijke feesten zijn gezellige feestjes en die levensgrote dode jezus die voor in de kerk hangt met het bloed uit zijn handen/voeten is heulemaal niet eng :rolleyes:

Meral, Nikki88, dreumesje en 21 anderen vinden dit leuk.
  3. Mammamuis

Mammamuis Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    @Whysteria Het stamt idd van hetzelfde af maar het wordt op zulke verschillende manieren gevierd dat we besloten hebben om het onderscheid te maken.

4. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn zoon is in het verleden achtervolgd door een horrorclown.
    Mijn dochter heeft een hartritmestoornis en heftige emoties zoals angst en schrik zijn triggers.
    Ik vermijd Halloween zoveel mogelijk

5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Mijn zoon viert al Halloween sinds hij 1 is (toen zijn wij naar onze huidige wijk verhuisd waar men het uitgebreid viert) en mijn dochter doet al mee sinds haar geboorte. Hoe enger hoe beter aldus de kinderen. Ze weten ook dondersgoed dat het nep is, dus kijken nergens raar van op.
    Wij versieren het huis altijd van top tot teen en de voortuin wordt omgebouwd tot een soort horror begraafplaats. Daarnaast eten we van te voren veel pompoen zodat wij deze kunnen uithollen. Vorig jaar hebben we 545 kinderen aan de deur gehad, heel de wijk doet mee, super leuk! Eerst de lampionnen optocht en daarna trick or treat.
    Dit jaar zijn wij helaas op vakantie tijdens de Halloween, een grote teleurstelling voor de kinderen toen ze daar achter kwamen. Gelukkig heeft mijn zoon hier ter plekke al een mooi Halloween kostuum gekocht voor volgend jaar. Ik kijk er nu al naar uit!

dreumesje en nizzie86 vinden dit leuk.
  6. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Die dode Jezus vond ik altijd behoorlijk eng. Dochter die in haar leven een 3x in de kerk is geweest zit altijd vol vragen onder de mis. Dat soort onzin hoeft voor mij dan weer niet....

7. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    545?? Waar wonen jullie?? Ik haal met Sint Maarten hier wel al snel de 80. Maar zoveel?:eek: klinkt wel als een gezellige boel trouwens:)

DastyQueen vindt dit leuk.
  8. rums

rums Niet meer actief

Nee, maar wel mijn gevoel over halloween.

9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Wij wonen in een zeer kindvriendelijke nieuwbouw wijk in de randstad. Er zijn hier niet voor niets 6 basisscholen in de buurt. ;)

Overigens wordt Sint maarten hier niet gevierd, alleen in het noorden van mijn woonplaats. En daar vieren ze weer geen Halloween.

10. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Wauw! Hier ook in de randstad met een hoop kinderen, maar dit is wel bijzonder :p ik vind dat ik al een berg snoep in huis heb, ik probeer me even voor te stellen hoe jij dat doet. Haha! :roflmao:

11. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Serieus? Weet je überhaupt wat de achtergrond is van thanksgiving? o_O

Het probleem met de hele hype rondom Halloween is dat men geen flauw benul heeft waar het om draait. Ik vind het echt grote kul en voel plaatsvervangende schaamte voor de massale overname van iets wat door sneaky marketingmensen is bedacht. Ik baal bij voorbaat al dat mijn kinderen straks ook worden meegesleurd in die onzin.

born2bme, Riene, iMoeder en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.625
    113
    #52 EdN, 28 okt 2018
    Laatst bewerkt: 28 okt 2018
    Er zit nogal wat verschil tussen echt en nep natuurlijk, nogal een vreemde vergelijking. Waarom kijken mensen naar horrorfilms, gaan ze in achtbanen, of lezen ze griezelboeken? Omdat blijkbaar voor veel mensen een beetje griezelen leuk of lekker is. Ik kan me best voorstellen dat iemand het vanuit geloofsovertuiging niets vindt, maar ik vind het eigenlijk een beetje smakeloos om een feestje waarbij kinderen verkleed als heksen en vampiers snoepjes ophalen, te vergelijken met IS-gruweldaden.

Maar goed: hier wordt in de wijk een kleinschalige halloweentocht georganiseerd, de kinderen worden ingedeeld in groepjes en mogen dan bij huizen die zich hebben aangemeld langs de deuren. De eerste groepjes zijn de jongere kinderen en er wordt verzocht om het dan niet te eng te maken. Bij de groepjes met grotere kinderen mogen mensen wat meer los gaan en de kinderen flink laten griezelen. Hier vinden ze het erg leuk: verkleden en snoep, welk kind zegt daar nee tegen? :)

13. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Hier word Sint Maarten geviert elk jaar, echt het verkleed de straten door voor snoepjes met Halloween word hier niet gegaan. Wel was er afgelopen vrijdag in de sporthal een Halloween dag. Mochten de kinderen verkleed komen en was er een spookhuis opgezet en stond er een springkussen in het donker met was rookmachines eromheen.

Voor iedereen die wel echt Halloween viert met trick or treat langs de deuren, doen jullie dan ook nog Sint Maarten op 11 november? beide lijkt mij een beetje dubbelop hoewel ik een extra feestdag voor de kinderen ook niet erg zou vinden.

14. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wij vieren zeker weten Halloween. Super vinden we dat, lekker verkleden en spannende tochten maken door versierde huizen en langs de deuren gaan. Samen met de kinderen hebben we pompoenen uitgehold en daar spannende figuren gemaakt.

Dit jaar ook met de kinderen ( 7 en 11 ) naar Walibi Fright night geweest en dat vonden ze helemaal het einde.

Waarom we dat doen? Gewoon om lekker te griezelen, kinderen vinden het leuk en vind het ook leuk dat het steeds groter word hier in Nederland.

Wij vieren geen Sint Maarten maar dat is puur omdat wij dat gewoon niet kennen. Niemand hier in de omgeving viert het verder, althans niet zo groot als het Halloween feest. Ik vind Halloween gewoon leuker, Sint Maarten is alleen maar een beetje langs de deuren en wat liedjes zingen.

Nikki88 en DastyQueen vinden dit leuk.
  15. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.869
    5.142
    113
    Home
    wij vieren hier sint maarten
    halloween leeft hier niet echt maar als de oudste wat ouder is lijkt fright night of een avondje griezelen in een pretpark ons wel wat

16. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit zo ongeveer ja (op de fright night na).
    Dit jaar doen we niks aan Halloween omdat ze er in deze wijk niks aan doen, je had die teleurgestelde gezichten moeten zien.

17. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Tja, en welke betekenis? Wat wil je je kinderen daarin meegeven?

18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hier trouwens de maskers van de oudste, hilarische toch :roflmao: Ik vind het in ieder geval geweldig.

44939499_10213251130939882_7203891020004589568_n.jpg 44944376_10213251127019784_4582655136177848320_n.jpg

Leo85, Lilium, Casara en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Ik wilde even tegen je zeggen, dat wanneer jij dit soort berichten plaatst ik het altijd super interessant vind om te lezen en dat ik eigenlijk hoop dat je soms nog wat uitgebreider vertelt. :oops:

In your eyes, Kipsate, Athina en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier vinden we het leuk!
    In de buurt is het nog niet echt gaande in de zin van langs de deuren gaan maar wijk verder al wel.

Wij zijn naar heksendoorn geweest (hellendoorn),zoon vond het geweldig.
    Het griezelen, de mooie verkleed kleding en aankleding van het park vond hij zo mooi.
    (Bijv ook heksen die met hun bezem tegen de boom aan gevlogen waren. Dus ook grappig).

Verder heeft ons winkelcentrum 3 middagen Halloween thema en het buurt winkelplein ook. Er kan dan pompoen uitgehold worden, geschminkt worden,spinnenweb maken etc. Zijn alle opdrachten gedaan mogen ze bij bepaalde winkels trick or treat.
    Als afsluiter nog cadeautje bij de speelgoed winkel. Kinderen dus na een leuke middag met flink wat snoep naar huis.

Verder in huis wat kleine versiering en kaarsje in de pompoen.

Deel Deze Pagina