Hoi meiden bedankt voor jullie antwoorden! Blijf het nog wel wat lastig vinden.. Neig er nu wel naar om te starten met borstvoeding om vervolgens rustig aan af te bouwen.. Tenzij het natuurlijk geweldig gaat Heb nogal een slechte ervaring met bv en wat een opluchting was de fv toen. Maar ik zie om me heen ook vaak dat het heel goed kan gaan.
Bij de oudste dochter van mijn man mislukte de BV volledig, maar bij zijn zoon ging het vanaf het eerste moment helemaal vlekkeloos en heeft iig 7 maanden volledige BV gehad, (daarna ws ook nog wel, maar hij mocht zijn zoon pas vanaf dat moment meenemen voor een omgangsdag, dus bij hem kreeg zijn zoon dan een fles, maar bij moeder mogelijk nog gewoon BV). Zo'n verschil kan het dus zijn... Denk vooral goed na over wat je niet wilt, over wat te veel gevraagd is, en als het over die grens gaat, stap je gewoon over op KV
Bij mijn oudste was bv ook een rampenplan hoor. Al had ik nog zo'n bv-cursus gedaan (denk dat ik anders na 2 dagen ofzo al gestopt was). Heb het met pijn en moeite 3 maanden volgehouden, het vrat energie en tijd, omdat ik zoveel problemen kreeg en mijn dochter zoveel spuugde. Bij de tweede had ik me dus voorgenomen om dit keer niet weer zo aan te modderen, gewoon op de fles overstappen als het weer zo zou gaan. Maar het ging prima, 8 maanden bv gegeven. Kan zo verschillen. Maar ik zou me wel er in verdiepen als je het wat meer kans van slagen wilt geven. Overstappen naar kv kan altijd nog, terugstappen naar bv is moeilijk tot niet te doen. Succes met je keuze!
9 november bevallen van een prachtige dochter. en het plan om ook borstvoeding te geven is totaal in duigen gevallen. 1 na laatste dag heb ik de moed op gegeven toen ik er helemaal doorheen zat.. ivb ook met andere dingen waar je constant op focust. maar bv hier nooit weer het deed me zo pijn had soms de tenen strak na me toe staan bah.. voor diegene waar het wel bij werkt echt super!!! heb al niet zulke volle borsten en toen bij die stuwing wel dus ik blij haha.. nu zijn ze zo leeg als een zakje haha maar ff goed trainen en ze worden vanzelf weer strak net zoals de rest.
Dat komt dus niet door de kv. Mijn dochter sliep met nauwelijks drie maanden op volledige bv ook het klokje rond.
Een vriendin van mij heeft 2 kinderen. De ene heeft 9 maanden BV gehad (waarvan 3 mnd volledig en de overige 6 afgewisseld met KV omdat ze niet wilde kolven op het werk) en de andere 4 maanden volledig BV en toen was het op. Haar oudste sliep vanaf 2 dagen door vanaf de late voeding van 23.00 uur tot de ochtend (!!!) en de 2e vanaf een paar weken oud. Dit is extreem snel en zal niet vaak voorkomen, dat weet ik, maar het waren wel borstkinderen. Ik denk dat het meer genetische aanleg is van die kinderen.
Hier sliepen beide dames ook snel door... Op bv! Onze eerste meid kwam vanaf dag 3 slechts 1x per nacht en sinds 3 weken sliep ze van 23.00 tot 06.00 en na een voeding weer tot ca 09.00. Onze tweede meid (nu 2,5 weken oud) slaapt al vanaf dag 3 vanaf de laatste voeding van 00.30 tot ca 06.30 en daarna weer tot ca 09.30. Nu had ze ook wel een geweldige start (meteen aangelegd, half uur na de geboorte eerste voeding binnen en daarna alleen meer constant aangelegd) waardoor ze snel goed op gewicht begon te komen en erg tevreden was (en nog steeds is) Dus het kan echt wel
Bron? Dat idee heb ik juist van borstvoeding, dat theezakjes effect. Telkens vol-leeg-vol-leeg. Net als een elastiek dat na een aantal keren gewoon 'lam' gerekt is. Ik heb iig. nergens last van, de boobies zijn nog gewoon even prontig als daarvoor Ja ik heb stuwing gehad zo'n 48 uur maar dat was al heel snel weer weg. Kan niet merken dat ze daar een trauma van hebben opgelopen. Ontopic : TS je moet doen waar jij je goed bij voelt. Laat je niets aanpraten want dat werkt toch niet. Als jij er niet 100% voor gaat dan lukt het niet. Ik heb 2 fleskinderen, de eerste kreeg anderhalve week bv. allemaal drama en moest bijgevoed worden met kv. Zodra hij 100% fles kreeg sliep hij meteen de hele nacht door. De 2e kreeg meteen de fles en sliep na een paar nachten al door tot 9 uur in de ochtend. Alleen door de lage hoeveel fv in het begin moest hij 's-nachts nog een fles maar daarna meteen helemaal doorslapen. Hij is nu bijna 3 maanden en nog nooit wakker geworden in de nachten op die paar dagen in het begin na de geboorte na.
@Peetje: nee, bij BV nemen je borsten heel geleidelijk weer hun oude maat aan, heb ik gemerkt. Niks geen elastiek-effect/theezakjeseffect, juist doordat ik in 26 maanden ben gegaan van volledig voeden naar uiteindelijk stoppen. Dat heb ik nu, na plotseling stoppen op dag 5 dus wel.
Hier ook voor bv gegaan. Ik hield de opties open want ik werd door vriendinnen voorbereid op een helse tijd (pijnlijke borsten stuwing Borstontsteking kloven enz) Helaas was bij mij de begeleiding in het ziekenhuis bagger en heb ik de eerste twee dagen zelf aangelegd. Ze dronk prima en kreeg genoeg binnen (binnen 5 dagen terug op geboortegewicht) maar toch had ik verkeerd aangelegd. Pijnlijke tepels, kloven heel vervelend maar kraamhulp verzekerde mij dat het na een week over ging. Ik gaf het in totaal een week want iedere keer zag ik tegen voeden op. Maar na een week had ik idd bijna geen pijn meer en kon ik er van gaan genieten! Ik vind het super! 3 dagen na de bevalling was ik terug op gewicht en na 2 weken nog 6 kilo extra. Geen idee of dat door de bv komt maar ik was er blij mee Opletten met eten doe ik niet, maar alcohol wel natuurlijk. Dus het is wel even investeren (ja ik ben maar zo eerlijk mogelijk) maar het is toch okk wel erg mooi om te doen. Mij lijkt fv juist onhandig voor onderweg. Bv is altijd op temperatuur en heb je altijd bij je. Hoeft geen plek met magnetron te zoeken maar je kunt overal voeden (ik zelf heb daar geen moeite mee namelijk) Wanneer ik alleen weg ga kolf ik en geeft ml de fles of de oppas Belangrijkste is, doe waar je zelf achter staat want de eerste week is vest pittig! Niks is fout en alles is goed. Wel zou ik je adviseren om te voeden na de geboorte (ookal is het dus maar 1x) deze melk is gewoon erg goed voor je kind en daarna kun je altijd voor kv kiezen.
Bron: Colleges bij Peter Hartman aan UWA. Interne opleiding bij borstvoedingsorganisatie. Verder o.a. Cotterman K.J.. Reverse pressure softening: a simple tool to prepare areola for easier latching during engorgement. J Hum Lact. 2004 May;20(2):227-37. Humenick S.S., Hill P.D., Anderson M.A.. Breast engorgement: patterns and selected outcomes. J Hum Lact. 1994 Jun;10(2):87-93. Fetherston C. Mastitis in lactating women: physiology or pathology? Breastfeed Rev. 2001 Mar;9(1):5-12 Lawrence R and Lawrence R. Breastfeeding: A Guide for the Medical Profession, 6th ed. St. Louis: Mosby; 2005:278-281. Olsen CG, Gordon RE Jr. Breast disorders in nursing mothers. Am Fam Physician. 1990 May;41(5):1509-16. Roberts KL. A comparison of chilled cabbage leaves and chilled gelpaks in reducing breast engorgement. J Hum Lact. 1995 Mar;11(1):17-20. Sandberg CA. Cold therapy for breast engorgement in new mothers who are breastfeeding [Masters thesis]. St. Paul, MN: College of St. Catherine; 1998. Snowden HM, Renfrew MJ, Woolridge MW. Treatments for breast engorgement during lactation. Cochrane Database Syst Rev. 2001;(2):CD000046. Walker M. Breastfeeding and Engorgement. Breastfeeding Abstracts. 2000 Nov;20(2):11-12. Deze publicaties zijn beschikbaar bij: LLLI | Breastfeeding and engorgement