compleet overstappen op forte?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Linana, 11 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linana

Linana Niet meer actief

Mijn zoontje van bijna 4 weken drinkt op een dag om de 3 uur een fles van 135cc (120+4). Soms laat die wat ervan staan, meestal niet.
    We mengen nu van de 4 scheppen, 2 normaal en 2 friso extra.
    Alleen volgens de verpakking zou hij dus maar 5 voedingen per dag mogen. Hij weegt nu iets meer als 4 kilo (laatste keer maandag gewogen, toen 4kg precies)

Soms geef ik hem 3 scheppen friso extra + 1 normaal. Het blijft hiermee echter gewoon om de 3 uur.

We voeden op verzoek en hij wordt dus zelf om de 3 uur wakker voor een voeding. Soms iets eerder, als hij iets heeft laten staan, en soms iets later, maar dan spreken we echt van een kwartier.

Is het verstandig om helemaal op friso extra over te stappen en niet meer te mengen? Of moet ik een paar flessen per dag verhogen en kijken wat hij hiermee doet? Ik weet even niet meer zo goed wat ik nou het beste kan doen door alle schema's overal....;):)
    Ergens heb ik zoiets van hij zal wel nemen wat die nodig heeft, maar dan lees ik weer op verschillende sites dat meer dan een liter per dag niet mag ivm de niertjes. En wil hem ook niet schaden ofzo :)

2. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Ik zou helemaal forte proberen, voordat je de fles nogmaals gaat ophogen.
    Dus gewoon 6x 120/4

Hier bij ons zoontje een periode volledig forte gegeven, met 4 maanden gestart met bijvoeden waardoor we weer gingen mengen met standaard.

met 6 maandn gingen we weer helemaal over op standaard.

3. Linana

Linana Niet meer actief

Ik ga het bij de volgende fles eens proberen.
    Voor we friso extra gaven werd hij soms om de 2 uur al wakker, dus er is wel wat verbetering haha
    Bedankt voor het antwoorden :D

4. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Forte heeft hier fantastisch gewerkt, maar ook pas vanaf het moment dat we niet meer mengden, maar alleen forte gaven.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hij hoeft echt nog niet naar de 5 voedingen.. Met 4 weken mag je ook echt nog wel 6 of 7 voedingen geven. Zelf die van mij krijgt met 10,5 week nog 6 voedingen. Hij laat er simpelweg niet langer tussen..

Met 4 kilo is het advies 600 cc. En die max van een liter.. Ik zou ook proberen om helemaal forte te geven, en kijken wat er dan gebeurd. Misschien wat meer tijd ertussen, of hij drinkt iets minder per fles..

Drinkt hij wel lang genoeg per fles (zo'n 20 min), anders kun je nog een kleinere speen of meer water gebruiken om dat wat te verlengen. Dat kan dan helpen..

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou ook liever puur forte geven i.p.v. meer per fles.
    6 tot 8 voedingen op deze leeftijd is vrij normaal hoor. met it gewicht mag je kind 18 schepjes voeding per dag.

Hou je de dingen in de gaten?
    -halverwege de fles een boerpauze
    -rechtopzittend voeden
    -speen niet in mond doen, maar langs mond aaien en kind zelf laten toehappen
    -zo klein mogelijk (newborn) speen op de fles
    -20-25 minuten per fles uittrekken
    -15-20cc extra water per fles toevoegden

Daarnaast: heb je de indruk dat hij pijn heeft? Spuugt hij? Lijkt hij te 'herkauwen'? Ruikt hij zurig uit de mond?
    In dat geval kun je beter even bij de huisarts langs om te checken op reflux.

7. Linana

Linana Niet meer actief

Even antwoorden op je vragen:
    Pijn? Nee, hij valt vaak na de fles direct in slaap, huilt amper en doet alleen af en toe wat moeilijk als die scheetjes laat haha, maar slaapt dan gewoon door
    Spugen? Af en toe wel, maar geen grote hoeveelheden en niet bij elke fles. Vanochtend ging wel de volledige fles er weer uit, maar daarna was die gewoon blij ;) in bad gedaan, opnieuw wat gedronken en hij viel weer in slaap
    Herkauwen? Voor zover ik weet niet, maar hoe herken je dit?
    Zurig uit mond? Nee, gewoon geurloos of zoetig

Verder hapt die zelf altijd als een dolle in het rond tot er een speen komt en krijgt hij nog steeds de kleinste speen, nr 1.
    Tijdens het drinken laat ik hem vaak na iedere 40cc pauzeren en verschoon hem ook nog tussendoor, anders slaapt die gewoon op een gegeven moment. Hij doet dus sowieso minimaal 20 min over een fles, ook zonder verschoonpauze

Bij het consultatiebureau gisteren zei ze dat hij qua groei precies gemiddeld is. Hij weegt nu 4255 gram. Hij mag 6 x 165cc hebben, maar ook echt niet meer zei ze.
    Het is echt goochelen met die flessen soms zeg ;)

Deel Deze Pagina