Waarom hebben mensen bezwaar tegen een speen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Joycey, 25 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik vind eerlijk gezegd wel dat je de negatieve gevolgen voor de ontwikkeling van de monddelen, het gebit en de spraak erg makkelijk weg wuift. Vooral in de bovenste post. Begrijp me niet verkeerd, mijn dochter heeft ook een speen, maar die krijgt ze alleen in als ze gaat slapen, nooit overdag (m.u.v. een enkele keer als ze ziek en zielig is ;)). En binnenkort willen we een poging gaan doen om het af te leren.

2. rums

rums Niet meer actief

Ik heb pas bezwaar tegen een speen als een kind van 3 a 4 jaar de ganse dag aan zo'n speen zit te lurken en dan vooral buitenshuis.

Een speen is wel beter voor de ontwikkeling. Helaas wou onze zoon absoluut geen speen hebben. Dus hij pakt middelvinger en wijsvinger. Ik hoop alleen wel dat we het hem tijdig kunnen afleren.

3. Joycey

Joycey Niet meer actief

@Janna; dat mag jij gerust vinden.
    Gelukkig heb ik daar een eigen mening over :) Zo zijn we allemaal anders.

4. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ik heb tot mijn 12de met een speen geslapen en praat goed hoor ;) Ook zijn mijn tanden mooi :p

Ik vind het zo wreed om iets af te pakken waar ze zo'n troost aan hebben.
    Hier heeft de oudste een duim met knuffel, maar duimt alleen als hij echt moe is of in bed.
    Mijn jongste heeft een speen met knuffel, en doet hetzelfde. Dus ze zitten niet constant met een duim of speen in hun mond.

5. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    De een duimt, de ander wil een speentje en mijn meisje tut op 2 vingertjes. Duimen en tutten op vingers is moeilijker af te leren maar ik heb zoiets als ze 16 is zal ze vast niet meer op straat lopen met dr vingers in dr mond. Ik heb nooit speentje gehad of getut op mn vingers en moest wel n beugel, mijn broertje daarentegen wel en die heeft mooie rechte tanden.

Wat ik wel wil voorkomen, ook al zou ze n speentje hebben, is praten met iets in dr mond. Dit is nl niet bevordelijk voor de spraak. Een speentje voor t slapen prima maar ik vind t niet kunnen als n kind wat praat overdag rondloopt met n speen in de mond.

Op het werk was laats n kind van ongeveer 4 a 5 jaar op bezoek bij n patient en hij liep de hele tijd met n speen in zijn mond, hij wilde wat vragen maar ik verstond er niks van met speen in zn mond dus ik zeg als je je speen even uit je mond haalt kan ik je beter verstaan. Krijg ik commentaar of ik doof ben hij vraagt of hij drinken mag! Ehhh okee

6. Yanna

Yanna Actief lid

7 aug 2013
    295
    6
    18
    Ik wilde graag goede spenen ivm zijn gebit en had dus die van MAM. €5,09 per stuk. Op een gegeven moment moest ik er 2 per week kopen omdat meneer ze allemaal kapot beet. Ik heb elke kruidvat in de buurt leeg gekocht en op het laatst hadden we zelfs de meidenkleuren, roze en paars. We waren al blij als we nog een speen konden vinden maar meestal waren de vakken nog leeggekocht door ons. Toen zijn we dus echt af gaan bouwen, en nu slaapt hij gelukkig zonder.

Maar ik vind het jammer, vind het schattig staan. Maar niet voor buitenshuis. Maar dat is persoonlijk ;)

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    ik was heel blij dat mijn beide dochters geen speen wilden.
    Ze hadden geen extreme zuigbehoefte en wilden alleen de real thing

Zoontje van vrienden zat toen hij 2,5 was heel veel overdag met een speen in zijn mond, praatte slecht en was erg passief. Toen de speen afgeschaft werd ging hij meer dingen ondernemen.

8. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Elise krijgt haar speen 's nachts nog of als ze ziek is, ze is nog zeer verkocht aan haar speen, net als haar knuffels.
    Ze kreeg tot 2 weken terug logopedie en de logopedist was wel duidelijk hoor, de speen 's nachts kan niet veel schade aanrichten. Wel eruit halen als je het toevallig ziet 's nachts en even de mond sluiten maar dat is meer dat ze anders altijd door de mond ademhalen en ze daardoor sneller ziek kunnen worden omdat de neus "filtert". Verder heb ik een heel cosmetische tandarts die zegt als de speen maar voor het definitieve gebit eruit is.

Dus met die richtlijnen mag ze de speen nog hebben en zien we wel wanneer ze eraan toe is om hem in te leveren

9. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Thja dat vraag ik me dus ook af...

Je denkt precies hetzelfde

Helemaal mee eens

Mijn vriend tot 5/6 jaar speen, schoonzusje is 25 en duimt nog steeds, moet he kijken hoe mensen kijken als ze achter het stuur zit in de auto en even duimt bij het stoplicht hahaha lol!!

Rede voor speen, het is echt haar troost, de combi speen met haar tutdoekje, alleen doekje of alleen speen is niet genoeg, ze is nogal een driftkikker, en is echt haar troost, een kus knuffel werkt alleen maar avrarechts... En ze loopt echt niet de hele dag met de speen in de mond maar gewoon even een teugje tussendoor...

10. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik heb niks tegen op een speen. Maar na een jaar (eigenlijk) daarvoor al heb ik de speen niet meer in gedaan als we op pad waren, alleen in bed. Ze moest hem ook uitdoen en in haar bed gooien. In het begin beetje lastig, maar gewoon doorgezet. Waarom? Het is niet goed voor haar gebitje en spraakontwikkeling, en ik vind het er heel raar uitzien als kinderen boven een bepaalde leeftijd nog met een speen rondlopen. We hebben de speen afgeleerd voor haar 2e. Het was gewoon toeval omdat ze bij de gastouder al zonder sliep. Wij hebben daar gebruik van gemaakt. Waarom? Omdat ik vanaf een jaar of 2-3 het niet meer nodig vind, en het is slecht voor de tanden en nog belangrijker spraak.

Verder heb ik niks tegen op de speen. Hen er vaak dankbaar gebruik van gemaakt!

11. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Onze dochter had in het begin een speen, maar ze vond het zelf blijkbaar handiger om te gaan duimen. Ik vind het prima.

Als ze straks ouder is en naar school gaat, vind ik dat beide afgebouwd moeten worden. Vooral omdat ik denk dat ze ermee gepest worden.men ik denk ook dat ze dan minder zuigbehoefte hebben. Misschien alleen als ze heel moe zijn, dus in bed, geen probleem. Op straat spelend vind ik duim en speen geen gezicht.

12. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier zei de logopedist hetzelfde. Als de speen alleen voor het slapen gebruikt word heeft het geen nadelige gevolgen voor de spraak.

13. Butterfly30

Butterfly30 Actief lid

29 nov 2011
    247
    0
    0
    Emmen
    Mijn dochter duimt dan niet maar slapen zonder beer is een drama! Vaak ligt ze nog tegen hem te kletsen vlak voor dat ze in slaap valt.
    Ze weet ook dat beer als we weggaan op haar speelgoed moet passen! :DDus buitenshuis geen beer mee. Als ik een dag naar mijn moeder of zusje ga stop ik hem in de tas. Maar een middagje speeltuin gaat echt zonder beer.

Ik verpest mijn dochter dus ook ernorm.... ;)

14. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    ik wou juist dat ik een spenenkind had! maar madam heeft hem altijd al geweigerd en heeft helaas geen vervanging er voor gekozen dus wil ze steeds een fles voor haar zuig behoeftes maar kan die nog niet zelf fatsoenlijk vast houden. die speen er in doen snachts was veeeel fijner dan steeds een fles geven.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Veroordelend?
    Een fopspeen schattig vinden vind ik net zo veroordelend als een fopspeen zielig vinden hoor!

16. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB

Mijn dochter liep al met 15 mnd, wel zonder tutje;)

17. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB

18. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Beetje vreemd dat sommigen het vreemd vinden dat ze een speen boven de 1 jaar niet meer nodig vinden voor de zuigbehoefte, maar dat ze duimen dan wel goed vinden...
    Hier heeft ze nog wel een speentjeen deze heeft ze evengoed ook in als ze niet hoeft te slapen! Ik dring hem niet op, maar als ze hem tegen komt en ze wil hem, prima, soms kruipt ze er ook voorbij!

19. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Mee eens. Hier ook een speen, wat een uitvinding! :D
    Ik zie echter ook kinderen op straat met een speen, kids van een jaar of drie, dan denk ik: is dat nu nog nodig? Maar goed, wil daar niet teveel over zeggen, wie weet hoe ik er over drie jaar voor sta. ;)

20. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier probeer ik het overdag wel wat te beperken, maar als hij niet lekker is, moe of er kiezen komen, dan wil hij er wel de hele dag mee lopen. Ik vind het best als hij dan te pruimen is. Nu hij kan praten, moet hij van mij wel zijn speen uitdoen als hij iets wil zeggen en dat gaat goed.
    Ook geen problemen met late spraak, onduidelijk etc. Als jonger kindje heeft hij ontzettend last gehad van zijn darmen en heeft hem heel erg nodig gehad.

Ik maak me er niet druk om. Rond zijn 2e jaar kijken we weer verder, maar echt eraf hoeft van mij niet als hij aangeeft het prettig te vinden.
    Zelf heb ik tot de kleuterschool een speen gehad en geen spraakproblemen, een van de weinige mooie gebitten zonder beugel etc. Maar dat is denk ik ook afhankelijk van je ervaringen.

Maar om je kindje nou een speen te ontzeggen omdat het geen gezicht is, vind ik persoonlijk een beetje rare reden.

Deel Deze Pagina