Hihihihi ik ook. Ik riep maar au au au, sorry. Wilde niet kleinzierig doen. vK was een schat en zei..nu mag je au roepen want doet erg veel pijn.
Ben net weer 2 dagen moeder, hier dus de mijne, Dat naweeen en stuwing heel heel heel errug pijnlijk kunnen zijn. ik heb er zelfs vandaag mijn kraambezoek voor afgebeld. tijdens en na de bevalling 800000x moet plassen (en dus heel wat kannetjes water nodig hebt ) Dat je met kraamverband, hoe groot ook, toch ernaast kan lekken
Dat de eerste keer tampon zeer doet en weer op nieuw moet ontdekken hoe het beste. Dat je ook echt het haasje bent als je helemaal uitscheurt. Dat je bij de 2e bevalling echt wel helemaal uit kan scheuren terwijl bij de eerste maar tot de helft was. En dat er in de boeken staat dat als je buik samen trekt het weeen zijn. Maar niets over RUG weeen hoe te doen. Want heb dus alleen rug weeen gehad. Dat plassen na de bevalling moet. En dat je 5 kwartier in een uur moet plassen om al het vocht er uit te plassen Dat als je stuwing hebt koolbladeren heel goed helpt En plassen geen pijnn hoeft te doen Even een tip voor stinkende verbanden koop van die zakjes voor maandverband en knoop hem dicht. En omdat het plakt even je hand in het zakje doen lap er om heen en klaar. En als je geen zin heb om speciaal een maat kan te kopen gebruik dan gewoon een fles wekt ook.
Dat zeurende pijn, vergelijkbaar met menstruatiepijn, weeën kunnen zijn. Ik bleek al uren weeën te hebben, toen de vk in het ziekenhuis ontdekte dat ik al 5 cm ontsluiting had. Men heef toen maar snel mijn mand gebeld, midden in de nacht...
Waarom heeft niemand mij verteld dat: -de verwarming heel heel heel hoog gezet wordt en ik het bloed en bloed heet had tijdens de bevalling -een bidon om te spoelen 10x makkelijk is dan een maatbeker -gehecht worden best pijnlijk is (misschien nog wel erger dan bevallen in mijn geval) -je stolsels zo groot als een tennisbal kunt verliezen -op dag 7 down under niet echt fris ruikt ondanks dat je net gedouched hebt (schijnt normaal te zijn) -bevallen ook best "mee" kan vallen.. Ik hoorde alleen maar horror verhalen -je wereld zodanig op zn kop staat dat je de draad echt even kwijt bent.. met andere woorden de roze wolk ook pas maanden later kan komen Uhm dit was het vooraslnog...
Hier hetzelfde maar bij aankomst vk bleek ik al 9cm te hebben.. Haha en ik riep vlak daarvoor dat als dit oefen weeen waren ik helemaal gek werd als de echte weeen nog moesten komen
Waarom heeft niemand mij verteld dat: -de eerste paar dagen dat je gaat staan het voelt alsof je longen uit je lijf zakken (was echt heel benauwd/raar daardoor..) -je bij de eerste ook gewoon in 5 uur kunt bevallen (eerste keer toucheren gelijk 9 cm) ondanks dat je nooit voorween/harde buiken hebt gehad voordien, bevallen is easy -het voelt alsof de baby door je anus komt.. -je onwijs dorst hebt de eerst dagen na de bevalling -je bekkenpijn de eerste dagen nog net zo erg is als tijdens de zwangerschap en je dus incl hechtingen geen kánt op kunt au au au -er best veel bloed kan zitten bij je vruchtwater als je vliezen breken -die spuit die je krijgt om de placenta los te krijgen echt vet pijnlijk is -je darmen compleet van hun padje zijn de eerste weken na de bevalling (bij mij althans) -er ook wel eens geen roze maar een hele zwarte wolk kan zijn.. (oke dat wist ik wel maar heb het nu zelf meegemaakt helaas). Ik ben daarentegen geen grote stolsels verloren, vloeien vind ik reuze meevallen, het hechten deed alleen in het bovenlaagje wat zeer (speldenprikjes) en ik had diarree de dag na de bevalling dus kon gemakkelijk weer poepen ondanks de hechtingen
.. je compleet in paniek kan raken tijdens een weeënstorm en je dan heel erg goed naar je VK moet luisteren! .. het zwarte kotex maandverband veel lekkerder zit dan kraamverband en ook mag! .. je in je kraamweek alleen maar naar jezelf en je baby hoeft te luisteren en niks moet! Dus ook geen groepen bezoek!!!
Deze vind ik wel even het moeite van het herhalen waard! Ik was een wrak, de eerste week. Ik kon amper lopen en heb de eerste dagen niet echt zelf voor onze zoon kunnen zorgen. Maar wat heb ik genoten! En nu nog. Waarom heeft niemand met verteld dat: - als je in de kraamweek ineens lekkage hebt op de slaapkamer, dat je dan niet als een schaap naar het plafond moet kijken, maar dat je borsten dan gewoon lekker. - Je in het begin echt enorm kunt transpireren 's nachts. Dat dit weken kan duren en dat het handig kan zijn om op een badlaken te slapen. En dat je dan ook echt wel een paar droge badlakens naast je bed wilt klaarleggen. - microlax een prima middel is om de eerste ontlasting makkelijk te laten komen. Sterker nog... het gaat dan ineens zo snel dat je geen tijd hebt om je af te vragen of je er alweer klaar voor bent, haha.
Waarom heeft niemand mij verteld dat: - het heel goed kan dat je geen regelmaat in je weeen krijgt, dat er rustig dan weer 6 minuten en dan weer 2 minuten tussen kan zitten. - dat dat heel lastig is als je vk pas mag bellen als je, 2 uur lang, om de 5 min weeen hebt - je ook alleen rugweeeen kan hebben - dat het normaal is om over te geven tijdens de laatste ontsluitingsweeen - dat je de eerste uren helemaal vol adrenaline kan zitten en dus niet aan slapen toekomt - dat het gek is om voor eerst als gezin samen te zijn Maar dat bevallen inderdaad ook echt mee kan vallen. Ik heb de mazzel gehad om een mooie, fijne en goede bevalling te hebben, zonder gekkigheid. De pijn viel reuze mee en als het kindje eenmaal in je armen ligt..... Voor de meiden die nog moeten: succes!
"waarom heeft niemand mij verteld dat....."..... ik alle dingen die ik hier lees, eigenlijk NU niet (weer) wil weten.... ..... aangezien ik al het gevoel heb... "moet al die onzin WEEEEER"..... ...
waarom heeft niemand mij verteld dat: - Je tijdens de bevalling je stuitje kan kneuzen! en dat je daardoor maanden lang niet kan zitten. Dat je door de pijn geen borst voeding kan geven omdat bij veel pijn de toeschietreflex niet werkt. Dat je door de pijn ook je kindje niet kan troosten omdat je niet kan zitten en niet lang kan staan. Dat had ik graag van tevoren willen weten!
Nog een aanvulling: - dat het heel mooi kan zijn als er iemand een paar foto's maakt tijdens de weeen. Vk deed dit spontaan bij ons, tijdens de laatste ontsluitingsweeen. Had hier zelf nooit over nagedacht maar achteraf vind ik het erg mooi om hier een paar foto's te hebben. Ik laat ze verder niet aan anderen zien ofzo. Maar kijk er zelf nog weleens naar, een mooi, intiem moment van mijn man en mij.