Heb wel geperst omdat ze het zeiden wat resulteerde in onwijs grote aambeien en een baby van 55 cm en 4275 gram
Waarom heeft niemand mij verteld dat..... Het op de verloskamers zo rete warm is, dat ik mn dikke geite wolle sokken dus wél thuis had kunnen laten. Waarom heeft niemand mij verteld dat... Je ondanks je geen bv geeft alsnog behoorlijk last van naweeen kan krijgen, omdat je lichaam zo goed op je kindje reageerd. Waarom heeft niemand mij verteld dat... Je na de bevalling totaal geen conditie meer hebt en je echt voelt alsof je een bejaarde vrouw bent, die een rollator nodig heeft. Waarom heeft niemand mij verteld dat... Het zooo ontzettend moeilijk is om je kindje af te geven aan bezoek (terwijl ik voor de bevalling daar heel anders over sprak) Waarom heeft niemand mij verteld dat.... Het je uit eindelijk geen moer uit maakt wie er aanwezig is bij de bevalling! Al had het hele voetbal elftal er bij gestaan, dan had t me geen reet geinteresseerd! Uhm... dat was het wel! Oja... en waarom heeft niemand mij verteld dat... Je naar de eerste keer weer poepen weer een echte grote meid voelt! Ik heb zelfs mn moeder na die tijd vol trots een sms gestuurd
Geweldig topic dit! Denk alleen dat veel stellen van onze zwangerschapscursus dit niet moeten lezen/weten...die hebben met de basic info al moeite genoeg...lees: trekken wit weg.
je bij een eerste kindje bij thuiskomst zonder kraamhulp oid bij God niet weet wat je met het kind aan moet. Zal ik nou een flesje geven? Moet ze naar bed? Moet ze uit de Maxi cosi of maar even laten staan. Wij hebben echt verdwaasd om half 6 s'ochtends naar ons dochtertje staan kijken wat we er nu mee moesten. Om half 8 ewas de kraamhulp er gelukkig.
Ik heb bij de eerste 2 ook moeten persen zondat dat ik persweeen had. Dus op gevoel. Was heel raar en behoorlijk moeilijk. Bij onze derde (het was een meid dus of daar het verschil nu lag haha) kreeg ik dus wel persweeen. Zo raar om te zien dat je nu echt je buik zag golven op een perswee en om te voelen wat een perswee nu was. Maar was er wel ontzettend blij mee. Passiepaard: kreeg je geen kraamzorg dan toen je thuis kwam? Ik ben kraamverzorgende en wij verlenen kraamzorg tot 21.00 uur als mensen uit het ziekenhuis komen. Na die tijd zeggen ze vaak hier in het ziekenhuis dat het verstandig is dat ze een nachtje blijven. Of je moet er echt op staan om naar huis te gaan en dan zullen ze kijken of alles goed is en of het je lukt.
Ja ik zag mijn buik echt golven op een perswee, bij de eerste 2 niet gehad dus echt op gevoel en nu zeiden ze in het ziekenhuis ook van dit is een perswee. Ik wilde zelfs in het begin ook echt maar doorpersen omdat ik het zo gewend was om het op gevoel te doen, dat ze me echt moeten manen van he even wachten op de perswee haha.
Ik was om half 3 bevallen en ben dr om half 5 uitgebonjourd. Die verloskamers moesten leeg. Ze hadden wel kraam gebeld maar die was er nog lang niet, geloof zelfs dat het nog later was dan half 8. Misschien wel 9 uur.
Ik wist ook pas bij de tweede dat ik ze de eerste keer echt nooit gehad heb. Wat een oerkracht is dat zeg, die zijn echt niet tegen te houden. Bij de eerste heb ik gewoon af en toe gezegd, nou er komt er weer een hoor, dan mocht ik tenminste persen
Herkenbaar Ik had dat zelfs in het zkh.. stijf van de adrenaline dus slapen kon ik niet.. en dan alleen op een kamer dus niemand om iets aan te vragen.. en daar lag dan een kindje (zo voelde het, 'een' kindje, niet 'mijn' kindje) naast me in een bedje en ik zat echt te denken: zou ik m mogen oppakken? Wat als ie wakker wordt? Kan ik m niet beter laten liggen? Tot ik op gegeven moment letterlijk dacht: hallo ik ben zn moeder, natuurlijk mag ik hem oppakken! Maar ik vond het doodeng.. En ik dacht na een hele dag stuiteren dat het niet uitmaakte dat ik niet uitgerust was, want ik zou toch 's nachts kunnen slapen. Lekker dom dat ik dat dacht, wist ik veel dat ie zóveel wakker zou worden... ik telkens maar op dat knopje drukken om de zuster erbij te halen, ik wist echt niet of ik m nou moest aanleggen (en hoe dan??) of een schone luier moest geven (en waar liggen de luiers dan??) of alleen maar moest oppakken..
Waarom heeft niemand mij verteld dat: Je ook bij een eerste een turbo bevalling kan hebben, met maar 18 minuten persen. Dat het nog sneller kan bij een tweede met in een kwartier ontsluiten van 6cm naar 10 cm en dan in 7 minuten bevallen met tegenhouden ( gelukkig aangezien hij 4250 gram was ) En bij een derde je totaal verbijsterd kan zijn als je rustig naar de 5 cm gaat en dan van 5 cm naar 10 cm in 7 minuten en je drie minuten later je kind vast hebt ( ook met tegenhouden ). dus van 5 cm naar geboren worden in 10 minuten terwijl hij ook nog niet ingedaald was Oh ja, en dat voor je omgeving een tweede en derde kind lang niet zo bijzonder zijn dan een eerste, waarbij je wordt overlopen door de kraamvisite. ( of is dat alleen in mijn omgeving zo ). Gr MB2005.
Oh ja, En nog een leuke! Niemand die vertelde dat de cyste tijdens de zwangerschap, na de bevalling wel degelijk een probleem kon zijn. 7 weken na de bevalling van de tweede mocht ik opgehaald worden met een ambulance omdat de zogenaamd kleine cyste in middels 2 hele grote cystes geworden waren die voor een steeldraai zorgde van mijn eierstok. 7 weken na de bevalling dus een operatie gehad, met als gevolg een lidteken zoals bij een keizersnede. Dus mocht je een cyste hebben, laat ze het in de gaten houden! Oh, en bij de derde bleef ik maar helderrood vloeien, verloor uiteindelijk nog iets en mocht na 2 weken gecurreteerd worden om resten weg te halen. het waren trouwens poliep resten Gr MB2005.
Waarom heeft niemand mij verteld dat...... je helemaal niet echt weeen hoeft te hebben om bezig te zijn. had af en toe een wee de vk had ook zoiets van dus jij bent bezig ?? ik ja volgens die andere ik vind het wel meevallen vk keek had ik 9 cm ontsluiting .... Dat niet iedereen meteen na de bevalling meteen weer naar huis mag .... ik ging me na de bevalling opfrissen en aankleden kwam de arts wat bent u aan het doen, ik van me vast klaar maken om naar huis te gaan, de arts ja maar mevrouw u gaat helemaal niet naar huis.... ooooo Als je na de bevalling 30x per nacht naar de wc moet en je ziet alle verpleging steeds voorbij kun je ze toch beter ff erbij roepen ipv de volgende ochten als ze komen vragen of je lekker geslapen heb zeggen van nou jullie waren er x aantal x dus wat denk je zelf..en ik moet steeds plassen. toen kreeg ik dus cateter en oo wat luchte dat op hahha
Ik was al geregistreerd en keek tot nu toe alleen mee. Maar waarom is mij niet verteld wat een wervelstorm aan gevoelens los komt bij het eerste keer mama worden. Die kraamtranen stromen al vanaf dag 1 en nu nog. En die borstvoeding, daar moest ik echt mee stoppen na een week intensief kolven en een boze baby die alleen maar flesjes kreeg omdat ik met moeite 60 cc per dag kolfde. Dat had ik ook niet verwacht. En dat, toen ze eindelijk hapte, ik het helemaal niet leuk vond, dacht dat het altijd fijn was. Maar, zoals al eerder gezegd, wat een waanzinnig gevoel het was/is. Ik heb een heerlijke zwangerschap gehad, een heerlijke bevalling, weinig klachten nadien (op de emoties en borstvoeding na). En ik heb nog nooit zoveel liefde voor iemand gekend! Ik zal wat vaker reageren en niet meer alleen lezen! groetjes marije
Goede topic! Ik weet niet of het volgende al genoemd is, in ieder geval dingen die ik graag had willen weten/ voorbereiden: - Naast het kraamverband een paar pakken zacht maandverband (los verpakt) in huis hebben, dus geen inlegkruisjes. Inlegkruisjes zitten niet bepaald fijn met een knip. - Ik was helemaal gefocused op het geven van borstvoeding en had me in mijn zwangerschap vooral daarop gericht. Helaas ben ik al in de eerste week gestopt, maar had me haast niet voorbereid op flesvoeding. Had wel wat flesjes in huis, maar thats it. De kraamverzorgster bereidde het flesje voor op de uitgebreide manier: water koken, afkoelen etc. Ik deed dit netjes na, maar achteraf gezien waren er veel handigere (en snellere) manieren. - Ik had onderschat hoe erg je geleefd wordt na de bevalling: in het ziekenhuis, de kraamzorg, verloskundige die langs komt, kraamvisite. Mijn normale leventje stond op z'n kop. - De kraamtranen had ik ook onderschat. Dacht heel nuchter, daar zal ik wel geen last van hebben. Maar heb me toch gejankt....
En ooh ja: Het leek alsof na de bevalling mijn man pas het besef kreeg van wooow ik wordt papa. Hij kreeg een soort mannelijke nesteldrang, ging allerlei dingen aanschaffen voor de baby, alles moest op orde zijn etc. Werd een beetje gek van hem....
waarom heeft niemand mij verteld dat: het een eeuwigheid duurt om te douchen die eerste week? Ik bedoel, eerst dat enorme kraamverband netjes in de prullenbak mikken, dan plassen met spoelen ( of onder de douche plassen) en als je dan eindelijk onder de douche staat ( wat ik echt heerlijk vond even al die melk&bloed wegspoelen) dan ben je eigelijk alweer moe en dan moet je nog zoveel; afdrogen, nieuw kraamverband klaarleggen ( tip: naast de afvalbak in de badkamer ook een stapeltje schone onderbroeken klaarleggen, hoef je niet heen en weer te lopen) ik moest nog eens curanol op mn aambeien smeren en arnica op mn hechtingen, schoon goed aan.... hehe tegen de tijd dat ik weer in mn bed lag, kon ik wel weer slapen
.... zwanger zijn soms zoveel leuker is dan mama zijn. ... de eerste nachten VRESELIJK zijn. Je lijft heeft een marathon gelopen. Het enige wat je wil is slapen, maar je baby wil eten!!! ... je moet plassen binnen ik geloof 6 uur na de bevalling en ze er anders gewoon in catheter in stoppen. ... je niet lekker kan bijkomen bij je eerste, maar er alles aan moet doen om te herstellen, leuke mama te zijn en alles te leren over de verzorging van je baby.