@zo gelukkig, hondenlosloopgebieden zitten niet alleen in natuurgebieden hier zitten ze midden in de woonwijk, ons hondenlosloopgebied loopt over een fietspad, rechts is voor de honden om te poepen en links zit een basketbalveld, speeltuin, voetbalveld en een ikea . Dus die redenering klopt niet in elke gemeente. Nu allemaal nog eens raden waarom mijn honden onder andere aangelijnd zijn lol
Mijn hond loopt daadwerkelijk alleen los op de aangewezen gebieden, kom ik een andere hond tegen word ze aangelijnd. Andere honden eigenaren vraag ik altijd netjes of ze de hond willen aanlijnen. Ik schreeuw niet, ik scheld niet. Overigens heb ik ook altijd een poepzakje bij me voor het geval dat, al weet ze donders goed waar ze wel en niet mag poepen en piesen. Overigens heb ik een Mechelaar, die heeft ook beweging nodig. Dit gaat prima door lang genoeg te lopen en spelen waar het kan zonder haar los te laten lopen waar het NIET mag!
@LieseLeentje: ik heb het niet alleen over de regels omtrent honden uitlaten. Ik vraag mij af welke mensen die hier zo met hun vingertje wijzen zelf nooooooit een regel overtreden. Ik heb zelf ook een herder. Wij fietsen en zwemmen met grote regelmaat met hem, maar zelfs in het bos mogen we hem niet los laten lopen als je je aan de regels houdt. En laat mijn lieve hondje het nou geweldig vinden om lekker los rond te huppelen. Zo lang mijn hond perfect luistert, mag hij los. Gaat hij toch een keer achter de konijntjes aan? Moet ie vast.. Wel is het zo als mensen aan mij vragen (op een normale manier) of ik mijn hond wil aanlijnen, dan doe ik dat ook zeker. Ik doe het niet om mensen bewust te irriteren, ik doe het voor mijn plezier maar vooral voor dat van mijn hond.
Pff, wat een gedoe hè! Hier noemen ze die veldjes binnen de bebouwde kom: 'hondenuitlaatplaats'. Is nog een heel gesteggel geweest of je daar nu wel of niet de hondenpoep moest opruimen. Hier kan je al een boete krijgen als je geen hondenpoepopruimmiddel bij je hebt. Dus de hondeneigenaren hebben gevraagd om bakken en zakken. Bakken zijn er inmiddels, de zakjes moet je zelf meenemen. Ooit kwam er een stadswacht op me af die me wou beboeten omdat ik geen hondenpoepopruimmiddel bij me had. Ik zei dat áls mijn hond zou gaan poepen ik het mijn blote handen op zou ruimen, als ik de drol van mijn hond tussen de andere hondendrollen tenminste terug kon vinden. Nu heb ik zo'n idioot busje met zakjes aan de hondenlijn hangen.
Nou niet in het algemeen. En ben zelf ook een fietser. Maar in het bos zijn het meestal wielrenners of mountainbikers en sja, die zijn vaak wel irritant ja. Denken dat het hele bos van hun is. Kijken niet uit. En als er dan iemand bijna van zn sokken wordt gereden, worden zij boos op de ander. :x
Snap dat ook niet, kleine moeite. Wij lijnen de honden aan in het natuurgebied als we andere mensen aan zien komen, daarbuiten lopen ze sowieso aan de lijn.
Met verbazing lees ik sommige vooral egoistische reacties! Hier 2 honden en ik heb ze echt niet altijd aan de lijn, ook niet als het geen losloopgebied is maar zodra ik mensen of aangelijnde honden tegen kom gaan ze bij mij aan de lijn! Ook in een losloopgebied moet je rekening houden met elkaar dus zorgen dat kinderen niet omver worden gelopen of natgespetterd worden door de honden. Juist de hondeneigenaren die vinden dat een losloopgebied van "hun" is zorgen voor een slecht beeld over hondeneigenaren. Hier krijg je bij de honden training meteen te horen dat een aangelijnde hond betekend dat je jou hond ook aan de lijn doet.
Mijn 2 honden lopen overal en altijd los. Zodra er kinderen of aangelijnden honden in de buurt komen hou ik ze bij me. (Staan goed onder appél). En ja ik heb al eens een boete gehad daarvoor, maar dat is nu eenmaal het risico. Mensen die zeuren dat ik ze aan de lijn moet doen hebben een verkeerd beroep gekozen vind ik.
Hier net zo. Mijn honden luisteren los beter dan menig hond aan de lijn. Hou ik ze netjes bij me komt hun hond aangerend met een baas erachteraan gesleept. Rot op denk ik dan....
Ik beken eerlijk dat ik ook mijn honden los laat lopen waar dat kan. Simpelweg omdat een hond ook los moet kunnen lopen. Maar... ik weet dat mijn honden tegen mensen opspringen (omdat ze mensen zo leuk vinden) en tegen andere honden gaan blaffen (er kan een gevecht ontstaan), dus lijn ik mijn honden aan als ik iemand aan zie komen. Lopen er veel mensen, dan kunnen ze dus gewoon niet los. Ik voel me dan zelf bezwaard, modderpoten tegen die mensen hun broek. Gelukkig vinden verreweg de meeste mensen het niet erg als ik de hoek om kom en enkele mensen zo over het hoofd gezien heb waardoor het mis gaat. Ik verontschuldig me dan ook altijd. Ik denk dat de frustratie van hondeneigenaren is dat honden gewoon echt nèrgens los mogen lopen, terwijl ze had nodig hebben. Honden hebben het echt nodig om los te kunnen lopen. Plus hondeneigenaren moeten extra belasting betalen, maar krijgen er in verhouding niets voor terug. Er moeten meer losloopgebieden komen, overal. Ik heb trouwens kleine honden, Lancashire Heelers.
Hier zijn geen losloopgebieden. Ja 10 kilometer verderop. Ik woon in een dorp en veel mensen hebben hun hond los. Ik heb mijn hond dusdanig goed onder appél dat ze nooit iets doet of verder dan twee meter bij mij uit mijn buurt loopt. Een onzichtbare riem dus. Zelfs katten, die ze erg leuk vindt, zal ze nóóit achteraan gaan. Maar als ik mensen/kinderen zie lopen lijn ik haar aan of ik pak haar in haar halsband, niet omdat ze iets zal doen maar omdat mensen dat vaak prettig vinden. Bij mensen met loslopende honden laat ik haar ook los en mag ze gaan kijken als IK het zeg. Maar het voordeel is hier dat ik deze mensen en honden ken en dus weet dat het 'vertrouwd' is. Er loopt hier een man die zijn kleine keffer altijd los heeft, maar dit beest is vals. Hoe vaak die mijn hond niet in haar poten heeft gebeten (en mijn hond doet nog steeds niets). Heb hem aangesproken op het feit dat hij zijn hond moet aanlijnen als zijn beest niet te vertrouwen is. Van deze mensen baal ik. Zij maken dat alle honden eigenaren en honden over een kam worden geschoren (schrijf ik dat goed?) en dat deze discussie over wel/ niet loslopen altijd zo hoog oploopt. Een riem is wettelijk verplicht maar NIET altijd nodig. Ik heb mijn hond dusdanig onder controle dat je kunt spreken van een onzichtbare riem. Maar nogmaals dit is alleen BUITEN het dorp en/of als er geen mensen in de buurt zijn. Anders gaat ze aan de zichtbare riem.
Heb er zelf ook een hekel aan. Mijn hond loopt echt altijd aan de lijn (langlooplijn dus kan lekker rennen) en echt iedere keer als ik buitenloop komt er wel weer eentje aanstormen. Ik reageer ook kwaad, hou m'n hond niet voor niks aan de lijn, die vind grote honden gewoon eng!
Ligt er ook aan hoe groot je hond is? Hier een 45 kilo monster, als ik die aan een lange lijn laat rennen en hij bereikt ineens het eind van de lijn... Wil je niet meemaken. Kan dus niet veel anders dan vast óf los, dus dan af en toe los op plekken waar dat verantwoord is (lees: overzichtelijk en de omgeving blijven scannen), bij gebrek aan losloopgebieden.
Mijn 'monsters' zijn 30 en 35 kilo. Maar zijn vergeleken met die kleine onopgevoede handtassen echte sullen. Loopt er weer iemand van zo'n wit kefbeest te gillen: "Doe die honden aan de lijn!" terwijl het geval even later in de bek of poten van mijn honden hangt. Nee; eerlijk oversteken, zoals ik al zei: of beide aan de lijn of beide niet.
Honden die 'niet los kunnen lopen' zijn gewoon niet goed opgevoed/getraind (uiteraard uitzonderingen daargelaten!) Ik heb heeeel veel tijd in mijn honden gestopt en daar pluk ik nu de vruchten van. Luisteren zeer goed en kunnen overal los mee naar toe. (Nou bijna dan, mijn chiwawatje heeft soms kuurtjes ) Hier in de buurt woont onze dierenarts. Hij heeft een stuk of 4 pitbulls/ stephards en werkelijk een genot om te zien. Lopen los achter hem aan op een druk terras. Prachtig vind ik dat!
Als de lijn zo lang is dat je hond er lekker aan kan rennen, dan denkt die andere hond natuurlijk dat ie los is. Ik snap de lange lijn dus ook niet: is dat nu vast of los?