Ik vind geld vragen stom. Op élke leeftijd. Tenzij je echt ergens voor spaart, dan is het een ander verhaal. Maar zeker voor een klein kind zou ik nooit om geld vragen.
Owwww dit doet mij denken aan een lid hier die na haar bruiloft in een excel bestand bij hield wat ze aan bedragen van wie had gekregen op hum bruiloft...vergeet dat nooit meer. Dan wost ze wat ze de volgende keer terug moest geven als die gingen trouwen.
Het boeit mij echt niet of een ander wat geeft. Ik nodig mensen uit op een feestje die ik graag om mij heen heb, dat is al voldoende. Als ik geld wil krijgen om uit de kosten te komen, dan zou ik überhaupt geen feest geven of een bruiloft 'houden' . Onze oudste wordt 7, en die wil graag geld hebben voor een Spacescooter. Nu weet hij niet dat wij dat ding al gaan kopen, maar hij wil voor Sinterklaas graag een Furby dus kan hij dat dan uitgeven op zijn verjaardag als hij wil.
Ik geef altijd aan dat ik het ontzettend leuk vind als iemand komt en dat ze zich niet verplicht hoeven te voelen om een cadeautje te kopen. Ik probeer dit ook mijn kinderen mee te geven. De grootte van het cadeau lijkt soms belangrijker dan de gezelligheid van het feestje en wat mij betreft moet dit precies andersom zijn.
Vrienden van ons maken altijd online cadeaulijstjes voor kinderverjaardagen. Zeer specifiek met dat en dat poppetje bij die winkel etc. De prijzen van een cadeau zijn dan minimaal 20 euro per stuk voor een kinderverjaardag. Op het lijstje staat dan ook vermeld dat geld onbeperkt gegeven mag worden. Je moet dan ook online aangeven wat je gaat kopen. Ik krijg daarbij altijd het gevoel alsof ik voor de ouders boodschappen aan het doen ben en ik vind het zo materialistisch overkomen. Ik weiger hier aan mee te doen.
Haha eerlijk? Ik maak ook zo'n lijstje op internet. Lijstje.nl heet dat volgens mij? Driekwart van de mensen vragen uiteindelijk toch aan mij wat Dean wel of niet heeft, of dat ik tips heb. Vooral wat toettoet betreft is het handig om te weten wat hij wel en niet heeft, of waar hij wel of niet mee speelt. Is meer een inspiratievorm, voor de mensen die het ECHT niet weten. Uiteindelijk krijg ik voornamelijk dingen die niet op het lijstje staan en dat is prima, maar dan nog checken ze bij mij of iemand het al wel of niet heeft? Maar handig om te weten dat dat ook onder materialistisch valt
Hmm en hoe deed ze dat dan voordat ze getrouwd was? En heeft ze ook bijgehouden of ze wel genoeg kreeg van de mensen die eerder trouwden. Want anders moet er natuurlijk gekort worden op de komende verjaardagskadootjes
Uhm ja ik heb 3 kinderen en over het algemeen kregen we geen kados. Het gaat toch niet om de kados het gaat er om dat je je kind wil laten Zien. Hier geven we nooit kados met verjaardagen aan niemand. Simpele rede. Wij geven tien Euro uit en een maand later krijg je het terug. Wij geven dus geen kados en krijgen geen kados en dat bevalt prima. Net als dat we een groot feest geven. Wij geven dat omdat we dat leuk vinden en die uitgenodigde mensen erbij willen hebben. Niet omdat we kados willen krijgen.
Zo werkt het bij ons wel en ik woon toch echt in NL. Nu roep ik ook heel vaak dat ze niks hoeven mee te brengen en steeds meer mensen luisteren daar ook naar. Op onze feestjes neemt de helft niks meer mee en ik heb daar een goed gevoel over. Voor jou misschien niet voor te stellen, maar ik voel me daar prettig bij. Nu heb merk ik wel dat op een andere manier mensen wel wat willen geven. Bijv. door het geven van etentjes en helpen bij onze verbouwing. Op onze feestjes krijgen we opvallend veel van dit soort aanbiedingen. Mensen hebben het gevoel dat ze toch 'iets' moeten geven.
Ik vind ook dat het om het gebaar gaat. En dan nog meer op andere momenten dan op verjaardagen of iets dergelijks. Maar met lege handen aankomen doe ik nooit. Ik denk etiquette, maar ook omdat ik het leuk vind om iemand te verassen of verwennen. Maar andersom vind ik dat ook leuk en als het attente er niet is, vind ik dat een gemis. Maar dat gaat ook om een uitnodiging om eens wat te komen drinken, zoals eerder genoemd, iets zelf gemaakt. Er zijn tegenwoordig ook genoeg budgetwinkels. Ga naar de action en koop een kaarshoudertje voor een euro (noem eens wat). Hang er een kaartje aan met een lieve tekst en voilà! Met onze bruiloft hadden we ook opvallende bedragen. Sommigen (hoog of laag) konden we goed plaatsen. Maar sommigen waren zeker opvallend. Onze intentie was iig niet om de bruiloft ervan te betalen, want dan had iedereen wel ruim 100 euro mee mogen nemen... Maar het was wel leuk om de laatste rekening met dat geld te betalen. Oja, een kadotip: envelop... Daar heb ik persoonlijk wel weer wat moeite mee. Het gebeurt in overvloed (hier) net zoals dat de bedragen voor bruiloften erg hoog zijn. Een lijstje op internet met kado wensen gaat mij ook te ver. Zoiets heb ook eens meegemaakt en dar heb ik me heel bewust niet geheel aan gehouden. Als ik iemand vraag of ze nog wensen hebben: dan kom maar met een aantal wensen en dan kijk ik of ik er wat mee ga doen. Kortom, ik vind dat het ook met attent zijn te maken heeft en niet zozeer wat of hoeveel.
de doorsnee mensen verwachten niets hoor die zouden het leuk vinden ALS... das wat anders Bij ons huwelijk hebben we een envaloppendoos neergezet omdat we weten dat de familie van mijn man zijn kant nog heel erg van de kaartjes zijn. Dat daar allemaal geld in gegooid werd was ontzettend mooi meegenomen na zo'n dure dag maar ik heb niet gekeken wie er hoeveel had ingegooid. Het geld eruit gepakt op een grote stapel gegooit en toen zijn we de kaartjes gaan lezen dus de boodschap op het kaartje bleef ons meer bij dan hoeveel geld erin zat.
Voor mij is met zo lijstje de spontaniteit helemaal weg. Het leuke van een cadeautje geven is voor mij ook om iets te bedenken voor de jarige en de verrassing op het gezicht te zien. Met een 'boodschappenlijstje' lijkt het feestje vooral om de cadeaus te gaan en ik vind dat het nogal materialistisch overkomen. Helemaal als er ook nog belachelijk dure cadeaus op staan. Drie kinderen en een cadeau á 20 euro per kind. Amehoela ik ben Sinterklaas niet
Ben het volledig met je eens. Laat mensen zelf bepalen wat ze kunnen uitgeven aan een verjaardag. Jeetje als je een grote familie hebt betaal je je blauw aan kados... Is toch niet nodig...
Moet vermelden dat ik pas met lijstje.nl begonnen ben nadat de gasten van inze dochter haar verjaardag er zelf naar vroegen. Die vinden het blijkbaar allemaal fijner om iets te kiezen. Terwijl iedereen weet dat onze kinderen overal blij mee zijn.
Vreselijk irritant idd die lijstjes.... Schoonzus doet het ook altijd voor haar kinderen... Goedkoopste kado is 25,- en dat is dan altijd meteen afgevinkt. Er staan dan ook doodleuk kado's op van 40,-. Ik snap dat echt niet hoor... Komt heel hebberig over en inderdaad alle spontaniteit is meteen weg.
Heeft ook niks meer met verjaardag vieren te maken. Dit is meer van.... Kinderen nu alles vragen wat je wilt hebben anderen betalen het toch voor je.... zo asociaal :x
Dat is dan wat anders... Gaat ook om de manier waarop denk ik. Wanneer je er dingen van 2,- tot 20,- op zet is het al een heel ander verhaal...