Hoi, ons meisje is de 5 maand gepasseerd, ze kan sinds 3 maanden ontzettend veel en is heel actief. Maar ik heb nu beetje gevoel dat er geen schot meer in haar ontwikkeling zit. Zal er wel bij horen, maar toch, zo hard als het de 1e 3 maand ging, zo langzaam gaat het voor mijn gevoel nu....Het frustreert haar ook, ze wil zoveel, maar kan het nog niet, kruipen en zelf zitten bijvoorbeeld. We hebben haar al sinds 4,5 maand in de kinderstoel(zo'n voorgevormde)en dat vind ze reuze gezellig(ze zit er alleen in met etenstijd). Ze speelt dan met de blokken en "leest" boekjes. Ook zit ze al in de buggy-opzet, maxicosi vind ze niks om in te zitten met wandelen/winkelen. Ze gaat dan rechtop proberen te zitten. Ook de babygym vind ze geweldig, ligt te rollebollen en te kraaien van plezier, ze kan daar echt haar energie onder kwijt. Ik kan niet wachten op de tijd dat ze gaat kruipen en lekker in zithouding kan spelen of in haar badje kan zitten! Wanneer begon jullie kleine met kruipen & zelfstandig zitten? Oja, en wat ik ook beetje mis is dat je nog niet zoveel kunt doen met deze leeftijd. Ze kan nog geen halve/hele dagen ergens mee naartoe, dus de uitstapjes beperken zich tot wandelen met de hond, mee naar de winkel of op de thee bij opa/oma of vriendin. Kan niet wachten tot ik haar mee kan nemen naar de dierentuin, speeltuin/paradijs, zwembad o.i.d.! Dit is ons 1e kindje en ik ben thuisblijfmoeder, de muren komen soms op me af, dus daarom kan ik niet wachten op de tijd dat ik leuke dingen met mijn meisje kan gaan ondernemen, al is het maar samen met de duplo spelen of onze dieren(hebben boerderij) samen verzorgen!
Dat was hier verschillend met elk kind. Eerste met 8 maanden dat hij goed ging kruipen en zitten/ tijgeren vanaf 7 maanden. Middelste was heel gefrustreerd maar kon pas echt tijgeren met 8 a 9 maanden en met 11 maanden kruipen en zitten etc. Jongste doet alles op haar gemak en is totaal niet gefrustreerd. Tijgeren deed ze met 6 maanden maar pas met 10 maanden ging ze kruipen en zitten met 10,5 maand. Ze heeft een goed schema daar niet van maar ze heeft van 6 tot 10 maanden niks nieuws gedaan en dan vond ik wel lang. Ze probeerde nu een beetje op te trekken tot staan. Mijn oudste 2 konden al wel eerder staan. Daarbij vind ik haar andere ontwikkeling kwa taal en begrip weer veel verder dan haar broers op die leeftijd
tsja ontwikkeling is bij iedereen anders, hier was t 4 maanden rollen, 6 maanden kruipen8 maanden staan aan tafel en lopen achter de kar en 13 maanden pas los lopen. maar dagjes weg kan je toch wel? kleine zal wel slapen in de wandelwagen, hier altans wel hoor! maar ze hebben er zelf nog niet zo veel aan nee... ik vind dit zowiezo saaie maanden, t moet nog winter worden maar je bent eigenlijk al toe aan de lente maar de winter duurt nog ff... lekker genieten hoor van je meisje, ik denk er nog vaak aan terug, wat een makkelijke tijd dat was, nu ligt mn woonkamer bezaaid met speelgoed, niks is veilig en ff rustig lezen of tv kijken is er niet meer bij...
Ik herken dit ook zoooo erg! Met 4/5 maand doen ze eigenlijk niet zo veel, wacht maar tot ze 6 maanden is Het komt helemaal goed! Heb nu het idee dat Ivan bijna elke dag wat meer kan, hij probeert zich op te trekken, zelf aan zitten, gaat de hele kamer door, alles ontdekken en aanzitten etc etc... er komt geen einde aan haha. Geniet van je rust
Ieder kind ontwikkelt zich anders. Mijn dochtertje heeft qua ontwikkeling stil gestaan van 4 t/m 9 maanden door omstandigheden. Maar saai heb ik het nooit gevonden. Je moet er zelf wat van maken en lekker genieten van je kleine want voor je weet zijn ze groot.
Ik vind het nu juist heel leuk. Die kleine brabbelt lekker, probeert te tijgeren, draait van rug naar buik, etc. Nee helemaal niet saai..
Mijn kleine is nu ruim 4 maanden en wil ook al heel graag zitten en de wereld om zich heen bekijken. Ik heb na gevraagd bij de kinderfysiotherapeut in het ziekenhuis wat je dan allemaal mag en kan doen. Ze zei ongeveer het volgende: alles wat de baby uit zichzelf doet = altijd goed, want dan is hij / zij eraan toe. Maarrr.... wanneer de baby er nog niet aan toe is (nog niet kan) om te zitten, moet je erg uitkijken met veel rechtop zitten. De rugspieren zijn hier dan nog niet aan toe. Wat weer slecht is voor zijn rug. Ik denk dus ook dat je heeeel erg moet uitkijken met het laten zitten aan tafel en in de buggy. Buiten het feit dat je dan een baby dingen laat doen waar hij / zij fysiek nog niet aan toe is, "rem" je mogelijk ook zijn ontwikkeling. Als hij / zij zitten veel leuker gaat vinden, zullen ze steeds meer willen zitten en minder liggen. De "normale" ontwikkeling van een baby gaat van liggen > rollen > tijgeren > kruipen > optrekken > lopen (gemiddeld hè! ). Als je baby dus gelijk al gaat zitten, kan dit nadelig zij voor de ontwikkeling. Dit is mij dus door de fysiotherapeut verteld. Natuurlijk zetten wij onze mini ook wel eens rechtop op schoot (eventjes), maar hij ligt nog steeds in de kinderwagenbak (of in de doek, maar dat is een ander verhaal ) en "zit" (niet te lang!) in de maxi cosi of een sitter. Hij moet nog maar even wachten. Zijn tijd komt nog wel
Ruilen? Ik vond de tijd veel te snel gaan en zou er heel veel voor over hebben als we nog even die rustige 4 en 5 maanden zouden hebben. Onze dochter is nu 9 maanden en heeft geen rust meer in haar kont. Ze wil niet meer op haar gemakje bij ons zitten, ze wil alleen maar kruipen, lopen, overal aanzitten, overal naartoe... Ze zit geen seconde meer stil. Geniet er nog maar even van, van die fase dat ze nog niet kruipen en lopen .
Lijkt mij dat elke fase leuk is. Enneh wij nemen haar gewoon mee als we dagje weg gaan. Niet dagen achter elkaar maar ze slaapt dan prima in de kinderwagenbak. Ga mezelf niet aan huis laten kluisteren. Natuurlijk als ze onrustig is zorg ik voor rustig eigen bedje.
Waarom kun je niet naar zwembad? Juist fijn op die leeftijdvte beginnen. Infotmeer maar eens in de buurt of er babyzwemmen wordt gedaan. Dierentuin kan ook leuk zijn. Zou een klein dierentuintje zoeken en dan lekker met wandelwagen doorheen wandelen. Heeft zij mss niet echt veel aan, maar is wel leuke afwisseling voor jou. Ik was met de eerste ook ruim een jaar thuis, maar vond de periode vor het kruipen juist heel relaxed. Scheelt wel dat dat in de zomer was, dus lekker veel buiten kunnen zijn. Op speelkleedje in de tuin en wandelen.
Helemaal mee eens!!! Eigenlijk zouden alle nieuwe ouders een lezing van de fysio moeten krijgen. Hoe vaak je wel niet leest dat ouders hun baby in allerlei houdingen stoppen waar het kind nog niet aan toe is. En welke hun ontwikkeling juist gaat afremmen. Juist als een baby wil gaan zitten zou ik die op haar buik leggen, zodat ze de kans krijgt om te leren zitten. Als je een baby op haar billen neerzet leert ze dat namelijk niet.
Hier begon ie met iets van 8 maanden met tijgeren, kruipen en zelf gaan zitten deed ie met 10/11 maanden. Ieder kind ontwikkeld zich in z'n eigen tempo en volgorde maar met 5 maanden doen ze over het algemeen niet zo heel veel meer dan liggen op hun buik/rug en ik snap eerlijk gezegd niet waarom ouders de ontwikkeling willen forceren/versnellen maargoed...en qua weggaan, de uitjes worden naar mate ze ouder worden misschien wel leuker maar in principe kan je overal naartoe natuurlijk.
Ook helemaal eens met jou. Ik moet zeggen dat ik toch wel een beetje schrok van het feit dat de baby van TS al in een buggy-inzet zit, terwijl ze nog niet eens zelfstandig kan zitten. Dat is écht niet goed...! Baby's willen altijd meer dan ze kunnen en natuurlijk is het hartstikke goed om ze te helpen en te stimuleren, maar wel op een verantwoorde manier. Bijvoorbeeld zoals adi zegt: leg haar wat meer op de buik Dat doen wij ook.
Je moet niet te veel willen voor je baby. Het komt allemaal vanzelf. Dadelijk kan ze in een keer weer iets nieuws terwijl je het helemaal niet zag aankomen. Dat is het mooiste van het eerste jaar. Ze maken zo veel ontwikkelingen door, ook al denk jij dat ze stilstaat. Gun haar lekker de tijd en probeer niet te pushen (helpen met staan/zitten). Kijk ook niet te veel naar de ontwikkelingen van andere kindjes, want ieder kindje doet het op zijn/haar eigen tempo.
Ja, de winter maakt het ook een beetje saai en taai met lente/zomer kan ze lekker buiten op het speelkleed, je gaat ook wat sneller en langer naar buiten, je hoeft haar niet van top tot teen in te pakken. Maar goed, als ze straks verder ontwikkeld is, is het zomer, dus wat dat betreft weer goeie timing, mss kan ze dan wel in een zwembadje zitten Ik geniet trouwens wel heel erg hoor! ook van mijn rust die er nog is nu ze nog niet het huis op de kop kan zetten Oja, en over zitten; ik dwing haar niet, ze trekt zichzelf op, ligt met armpjes te zwaaien als we haar moeten helpen en doet al volop "buikspieroefeningen" op speelkleed en aankleedkussen. Wandelwagen staat vaak in ligstand, in de wandelwagenbak past ze helaas niet meer.
Ach, mijn dochter is na 7 maanden overgegaan van kinderwagenbak naar buggy. Ze lag zich alleen maar op te trekken in die bak, vond dat gevaarlijk worden. En inmiddels kan ze nog steeds niet zelfstandig vanuit buikligging zitten, maar ik heb haar toch echt in een buggy hoor. En niet eens helemaal plat, maar halfliggend. Een kindje dat de hele tijd gefrustreerd huilt omdat ze niks kan zien is ook zielig en het is niet dat ze uren in de buggy zit, zijn meestal maar korte stukjes..
O en om antwoord op je vraag te geven, mijn dochter tijgert al zo'n kleine 2 maanden,maar sinds een paar dagen kan ze eindelijk vooruit. Ze ging alleen maar achteruit en rondjes om haar as. En echt uit zichzelf zitten kan ze nog niet helaas.
Ik vond het net nog gemakkelijk met 4 en 5 maanden! Toen bleef ze nog rustig op haar speelkleed op de grond liggen. Toen kon ik nog even naar het toilet zonder na te hoeven denken. Nu geraakt ze heel de woonkamer door, komt overal aan met haar nieuwsgierige vingertjes Ohja , het enige dat ze hier nu kan, is tijgeren. Dus nog niet kruipen en ook nog niet gaan zitten.
Lijkt mij ook wel een nadeel straks, niet eens meer even rustig naar de wc, hihi, en om nou voor elk wissewasje kind in de box te zetten, dan blijf je bezig...Nou ja, we zien wel, komt ook vast wel weer op zijn pootjes terecht
Ik zet haar wel voor elk wissewasje in de box. Want hier kruipt ze als een malloot door het huis heen en zit overal aan Dus als ik naar de wc moet zet ik haar er echt wel even in. Ons huis is best wel babyproof, maar ik ben veel te bang dat ik op de wc zit en zij een streek uit haalt en gevaar loopt. Maar ja, ik vind tot nu toe dat elke maand wel zijn charme heeft. Vond het leuk dat ze zo klein was, vond het leuk dat ze geluidjes ging maken, maar vind het nu ook leuk dat ze kruipt. Ik denk dat elke fase wel iets leuks en minder leuks/minder handig heeft