Waarom is een inductie met een pil zo pijnlijk?

Discussie in 'De bevalling' gestart door sannekirre, 25 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sannekirre

    7 mrt 2017
    52
    31
    18
    NULL
    NULL
    Kwistijd! Een beetje vijgen na pasen, maar toen ik ben bevallen van mijn zoontje werd ik geinduceerd. Het ging niet snel genoeg en toen kwam er een gynaecoloog (die ik nog nooit had gezien) en die zei dat hij een pil ging inbrengen in de baarmoedermond om de boel vooruit te laten gaan. Ik heb nooit echt geweten hoe en wat die precies deed. Ik herinner me alleen nog de vreselijke pijn en het idee dat hij met heel zijn hand in mij zat, al lijkt me dat niet te kunnen ;) Wat doen ze dan eigenlijk precies en waarom is het zo pijnlijk?
     
  2. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Zo'n pil bevat hormonen, namelijk prostaglandines, die helpen om de baarmoedermond rijp te maken. Daardoor wordt deze soepeler en krijg je hopelijk al wat centimeters ontsluiting. Het kan ook in andere vormen dan een pil worden toegediend, bijvoorbeeld een 'veter' of een gel.

    Waarom het bij jou zo'n pijn deed weet ik niet. Heb het zelf nooit gehad dus weet niet hoe het voelt. Weet wel van andere vrouwen dat de ervaring wisselt. Net als de één een onderzoek met een eendebek heel pijnlijk vind en de ander het wel mee vind vallen. Misschien was je wat gespannen, was deze gyn onhandig/hardhandig of lag je baarmoedermond heel ver naar achteren waardoor het vervelender kan zijn.
     
  3. mariekeg

    mariekeg Lid

    1 apr 2017
    60
    17
    8
    NULL
    NULL
    Zo'n prostaglandinepil moet in je baarmoedermond worden geschoven. Dat is niet zo eenvoudig:
    1. probeer dat maar eens met 1 vinger te doen, onmogelijk, er moeten dus meerdere vingers naar binnen (ik heb ze het niet zien doen maar ik gok 3 of 4, wat op zich al pijnlijk is als je niet echt breed bent onderaan)
    2. de baarmoedermond is super gevoelig en als die nog niet helemaal openstaat en je dwingt er iets naar binnen, gaat die verkrampen, wat pijnlijk kan zijn
     
  4. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Dat heet primen. Hebben ze bij mij bij mijn eerste bevalling ook gedaan, was wel gevoeliger maar vindt het voelen van de onsluiting pijnlijker.. Ik had gelukkig maar 1 tabletje nodig om genoeg cm te krijgen.
     
  5. Fee89

    Fee89 Fanatiek lid

    23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Hier was het even oncomfortabel, maar ik het geen super pijnlijke ervaring gehad. Denk dat het vrouw per vrouw afhangt
     

Deel Deze Pagina