Waarom is een kat/poes een buitendier?

Discussie in 'De lounge' gestart door Gijsje, 26 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Overlast is pas overlast als je jezelf er druk om maakt.
    Het zijn maar dieren joh. Geen pubers die zichzelf volzuipen en je tuin volschijten.
    Dieren handelen instinctief. Zo reageren ze dus ook op gevaar.
    De katten van mijn moeder wachten netjes totdat er een auto voorbij rijd. En ja er worden nog katten geschept, maar dat heeft niks te maken met die katten, maar met de malloten die het nodig vinden om met 80km per uur door een 30km zone te scheuren.

Nee het was juist het hondje van mijn moeder die in een onbewaakt moment naar buiten glipte en geschept werd door een auto. Nu was het een hondje, maar het had makkelijk een kind kunnen zijn die tussen de auto´s doorglipte.

Heeft iemand trouwens hier wel eens een buitenkat, binnen proberen te houden?

Succes daarmee hahaha.

2. Mirjam87

Mirjam87 Bekend lid

21 jul 2011
    987
    0
    0
    GO
    waar koop je dat :D

3. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ja ik probeer het nog... maar ze probeerd elke gelegenheid aan te grijpen om te ontsnappen... heeel irritant... zels de hordeur heeft geen zin hier.... heb een afspraak gemaakt met de dierenarts om haar te chippen.... en daarna proberen we het maar eens.. is geen houden aan zo...

4. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Jahoor ik. Mijn kat is een buitenkat geweest toen hij uit het asiel kwam bij ons.
    Hij is 7maanden vermist geweest paar jaar later toen we net verhuisd waren. Toen heeft hij ook buiten geleefd.
    Hij heeft beide levens gekend.
    Nu al een hele tijd een binnenkat. Ging van begin af aan goed. Vraagt nooit om buiten of mauwen aan de deur. Wij voorzien onze kat in zijn instinctieve behoeftes binnen!
    Ook een kwestie van veel energie in steken en je inlezen.

5. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Lees hier ook het ene bakerpraatje na het andere.
    Zou zeggen. Zoek verder dan het gemiddelde bibliotheekboekjes materiaal.
    Leesbje eens in op een kattenforum of bij een kattengedragsdeskundige. Duizenden mensen die allemaal netjes hun kat binnen kunnen houden of in afgeschermde tuin.

Toch vreemd dat het blijkbaar wel bij een grote groep lukt...denk toch dat er een grote gemakskwestie bij komt kijken hoor.
    Een beetje spelen met een kat is echt niet voldoende.

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

in een tuin/hobby center diereneciaalzaak in belgie heb ik die gekocht, werkt met batterijen en het geluid is niet te horen voor mensen, alleen ik hoor het wel :p als ik er langs liep kreeg ik een vies drukkend gevoel in mn hoofd en een hoge piep, mn vriend merkte niks dus ik heb denk ik marter-dna :p

7. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Mijn neef ging verhuizen naar het buitenland,ik heb hun buitenkat meegenomen op een flat 13 hoog.Het was wennen voor em en in het begin wel aan mijn meubels gezeten,maarja dat doed een pup ook als je pecht hebt,dus hij ging als ik weg ging op zijn eigen kamer! Na een tijdje was ie zo gewend geen last meer,balkon helemaal afgezet en meneer kon heerlijk naar buiten en zonnen :)

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    gewoon even bij de dierenartsen de gegevens aanvragen;)
    die hebben wel een aardige registratie van wie er dieren hebben. tenminste, de dieren die de dierenarts zien..
    heb een paar jaar bij een dierenpension gewerkt en daar moesten we dit bij houden voor de gemeente. dit gebruikten ze voor de hondenbelasting. hun vergeleken de gegevens met die zij in de computer hadden staan...
    was blok met doordrukvellen waar we de gegevens van de eigenaren in moesten vullen, naam, ras en leeftijd van de hond. deze gegevens gingen dus naar de gemeente en werden ook door gestuurd naar evt andere gemeenten. dus als de dieren niet uit deze plaats kwamen....

en anders chippen en de registratie verplichten. het is nu ook verplicht om paarden en pony s te chippen en te registreren. en dat is echt niet alleen voor de handel;)
    die gegevens willen ze op den duur gaan gebruiken voor bijv paardenbelasting of als er dieren geruimd moeten worden. weten ze precies wie er waar paarden hebben....

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    nou, in het echt klinkt hij niet zo leuk hoor:)
    het zou een hoge piep moeten zijn die alleen hoorbaar is voor dieren. mensen onder een bepaalde leeftijd horen die piep nog. jongeren. beetje hetzelfde idee als zo'n muskietten ding wat ze tegen hangjongeren hebben.
    hier vlak bij mn werk staat zo'n kattenverjager en ben blij dat ik er niet naast woon. ik hoor dat ding echt supergoed. hij gaat om de zoveel seconden af...
    het schijnt wel super goed te helpen.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    nou, als ik wekelijks mn wandelwagen kan schrobben, dagelijks mn planten in de bakken terug kan zetten en stront kan ruimen en mn auto onder de krassen zie, dan maak ik me inderdaad druk ja. gek he:(

en ja, hier 2 buitenkatten die nu binnen zitten. waaronder 1 verwilderde boerderij kat die 2 was toen ze hier kwam. even 2 weekjes doorbijten en voor goede afleiding zorgen en niets aan de hand hoor. ze hebben hier verschillende hoge krabpalen en speeltjes, ze zijn met zn tweeen en ze vinden het wel best.
    mn moeder en mn zusje hebben ook ieder 2 buitenkatten die binnen zitten. gaat prima.
    of het er aan ligt dat ze met zn tweeen zijn en gezelschap hebben??

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.502
    113
    kijk daar had ik dus weer even niet aan gedacht , tuurlijk de dierenarts. Neem inderdaad aan dat bijna elke kat daar wel eens terecht komt (en dan hoop ik gewoon voor de inenting en niet door een aanrijding)

12. SuuuuuS

SuuuuuS Actief lid

23 aug 2012
    358
    0
    0
    Verzorgende IG op een PG-afdeling
    Gelderland
    Wij hebben ook een 'binnen'poes! ;)
    Ze komt dan wel buiten, maar alleen als wij thuis zijn.
    Wij hadden in het begin erg last van de poes vd achter buren, en daar kan ik mij heel erg aan storen.
    Ik zeg altijd, Wij kiezen voor een huisdier, bij ons dan een poes, maar wil niet dat andere daar last van hebben!
    Ze vind het helemaal niet erg dat ze alleen maar binnen is, ze heeft dan ook ruimte genoeg.
    Zomers vind ze het heerlijk buiten, en blijft ze netjes in de tuin. Dit hebben wij haar geleerd. Maar ze vind het ook heerlijk binnen.
    Met dit weer is nog geen 5min naar buiten, want dan staat ze alweer bij de deur, hihi! We hebben echt een 'mooi weers' poes! :p

13. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    tja ik heb nog wel meer te doen dan heel de dag mn kat te vermaken hoor... heb ook nog 2 kinderen... een bedrijf... mn huishouden, vriendinnen.... dus ehm....

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.855
    19.238
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs

Dus ehm... Heeft een ander de overlast maar te slikken. Ik snap hem.

15. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    En hoe weet jij dat hun kat overlast bezorgt?

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.855
    19.238
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hoe weet jij dat hun kat geen overlast bezorgt?

Geen enkele katteneigenaar weet wat zijn of haar eigen kat doet als die los buiten loopt.
    Iedere katteneigenaar weet wel, dat loslopende katten in z'n algemeen wel overlast veroorzaken, in de zin dat ze in zandbakken poepen, andere dieren lastigvallen en 's nachts lawaai maken als ze krols zijn. En dat ze bovendien zelf ook de nodige risico's lopen.

Kortom:
    Je neemt de verantwoordelijkheid voor een huisider op je.
    Bedenkt vervolgens dat je helemaal geen tijd hebt voor die verantwoordelijkheid hebt.
    En dan maak je er andermans probleem van.

Want zo is het uiteindelijk. En dan kun je allerlei tranentrekkende verhalen verzinnen over katten die buiten horen omdat binnen zitten zo zielig voor ze is, zodat je jezelf voor kunt houden dat je er allemaal niks aan kunt doen.
    Of je kunt je verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat je je tuin goed afsluit em voldoende 'vermaak' voor je kat in huis hebt. Beter voor je kat (wordt ie tenminste niet aangereden of besmet met kattenaids) beter voor de buurt. En tenslotte: beter voor jezelf. Want je hebt vast veel meer plezier van je huisdier als je het beestje ook regelmatig ziet, in plaats van dat ie hele dagen en soms nachten buiten zwerft.

17. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Alsof alle katten hele dagen buiten zwerven ;)

Ts woont misschien afgelegen of ze woont wel in een sociale buurt waar het normaal is. Dan is het toch te gek voor woorden dat iemand die haar niet kent haar even gaat vertellen hoe ze het moet doen.

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Dan geef je hem een maatje zodat hij niet alleen is, genoeg uitdagingen in huis als speeltjes en krabpalen om in te klimmen.
    Ik hoef mn katten echt nooit te entertainen hoor. Dat doen ze zelf wel.....

19. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Als je er geen tijd voor hebt wat doe je dan uberhaupt met een huisdier?!

20. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ze zegt toch niet dat ze geen tijd ervoor heeft?
    Alleen niet de gehele dag.
    Logisch dat heeft niemand volgens mij.

Ik werk normaal alle dagen dus mijn katten zitten ook de hele dag verder alleen, behalve nu dan want heb verlof.
    Overdags speel ik bijna niet me ze ivm tijd en kids.
    De kinderen spelen wel met ze, al vind de een de drukte niet prettig.
    's Avonds komen ze altijd liggen kroelen en spelen we met een hengeltje oid.
    Die van mij zijn niet echt spelers, maar vinden touwtjes erg leuk.

Deel Deze Pagina