Al sinds mijn dochter (nu 13mnd) 8mnd oud is, spookt zij ontzettend in de nacht. Ze is altijd 2 uur lang achter elkaar wakker, ergens tussen 02.00u en 06.00u. En is dan erg moe en jengelig. En ik heb geen idee waarom! Haar gezondheid begint er nu flink onder te lijden. Ze is de laatste twee maanden heel bleek, vermoeid (maar wilt niet extra slapen) en erg jengelig overdag. Over het algemeen is ze gewoon geen vrolijk kindje meer De huisarts heeft haar al meerdere malen gecontroleerd, en er is vorige week zelfs bloed afgenomen ter onderzoek. Maar alles lijkt in orde. Ik weet me nu even geen raad meer. Ik ben blij dat de huisarts niks mis kan vinden. Maar aan de andere kant weten we nou nog niets. Mijn gevoel zegt me nu dat mijn dochter zich beter zou voelen als ze 's nachts beter zou kunnen doorslapen (nachtvoedingen vind ik geen probleem, zolang ze na de (borst)voeding maar meteen weer verder slaapt), want heel af en toe slaapt ze wel een nachtje door, en zit dan die ochtend meestal wel iets beter in haar vel namelijk. Maar zeker weten doe ik het niet, ik weet niet of dat de oplossing zou zijn. (en sowieso, hoe krijg ik dat dan voor elkaar??) Komt iemand dit bekend voor? Heeft iemand ervaring of ideeen, over de oorzaak en/of wat we kunnen doen? Alvast dank.
Hoe wordt ze wakker? Huilend of ligt ze gewoon te kletsen? En wat doe jij dan, haal je haar er dan uit?
Meestal jengelt ze, dan wacht ik even 5-10min om te kijken of ze toch niet vanzelf weer in slaap valt. Maar eigenlijk doet ze dat haast nooit. Dus ga ik naar haar toe en geef ik haar een borstvoeding. Dan dommelt ze wat, maar valt niet in slaap en begint even later flink te mopperen. Heel soms, wanneer ik die 5-10min aan het wachten ben, begint ze te kletsen ipv te jengelen. Dan wacht ik meestal totdat ze overgaat op mopperen voordat ik haar ga voeden. Dit kan zelfs 1,5uur duren voordat het zover is...
Zo te lezen heb je al van alles geprobeerd. Mijn zoon heeft ook wel eens van die onrustige periodes. Vaak helpt een voeding wel bij hem. Ik heb kennissen die veel baat hebben gehad van het bezoek aan een kinderhomeopaat. Maar daar moet je wel voor openstaan.
Eigenlijk is je klacht dus dat ze niet doorslaapt? Kan het zijn dat ze misschien meer (vaste) voeding nodig heeft voor ze gaat slapen? Dl ging altijd bunkeren voor de nacht, en melk was niet genoeg. Of de bedtijd iets vervroegen? Lijkt tegenstrijdig maar werkt soms.
Tja, "klacht" klinkt zo gemeen Ze mag van mij echt wel wakker zijn 's nachts, maar het lijkt erop dat zijzelf hier niet bij gebaat is. Dus, ehm... ja, ik wil dat zij doorslaapt (wat ik zei, even wakker zijn voor een nachtvoeding vind ik prima, zolang ze daarna maar weer verder kan slapen). Wij dachten inderdaad ook dat het eraan kon liggen dat ze overdag meer vaste voeding moest eten. Maar na wat geƫxperimenteer leek dat niks uit te halen, of het zelfs erger te maken Bedtijd vervroegen hebben we ook al geprobeerd (nu gaat ze altijd rond 20.00u naar bed), maar dl wilt dan gewoon niet gaan slapen. Tenzij ze overdag erg weinig heeft geslapen, dan wel. Maar dan spookt ze 's nachts alsnog. Ook hebben we geprobeerd dl meer te laten slapen overdag, ivm met eventuele oververmoeidheid, maar ook dit maakte geen verschil (of ze wilde gewoon niet meer slapen overdag).