Van kinds af aan roep ik t al maar heb de discipline nooit kunnen vinden in een omgeving vol vleeseters. Nu wil ik graag ons dochtertje vegetarisch gaan opvoeden en uiteraard moet ik dan zelf ook de beslissing maken om te stoppen met vlees eten. Eieren, kaas e.d wil ik wel blijven eten. Mijn vriend doet niet mee dus dat maakt t een tikkeltje lastiger. Het duurt nog een tijdje (Dl is 2mnd) maar ik orienteer me alvast. Vooral op het nieuwe koken. Ik ben benieuwd wie hier vegetarisch zijn en wat jullie dan zoal eten door de week? Hoe koken jullie als er 1 of meer gezinsleden wel vlees willen eten? En hoe doen jullie dat als jullie kinderen bijv een feestje hebben? Moet ik ook nog ergens opletten mbt het binnenkrijgen van voldoende ijzer of andere voedingsstoffen? Ik hoor het graag Liever geen discussies over t wel of niet eten van vlees.
Wij eten vegetarisch al jaren. Mijn dochter nu dus ook. We zorgen ervoor dat we regelmatig peulvruchten, noten, ei, linzen ed eten, en zo op zn tijd ook zo'n kant en klare vleesvervanger. Pasta en wraps lenen zich goed om bv kidneyboontjes of cannaloni boontjes toe te voegen. Bij Quinoa kun je ook alles wat je wil toevoegen. Mijn dochter krijgt regelmatig een handje nootjes en ze krijgt elke dag een multi vitamine voor kinderen. Ze heeft nu de leeftijd waarop ze beseft dat ze anders eet dan andere kinderen en is er gelukkig 'blij' mee. Ze let er zelf goed op want ze wil geen vlees. Op verjaardagen op school let ze dus zelf op of er geen coctailworstjes ed bij zitten. En bij speeldates zeg ik het altijd even tegen de ouders. Thuis krijgt ze geen snoepjes met gelatine (gelukkig genoeg zonder te vinden ook) maar vind het niet erg dat ze ergens anders af en toe wat krijgt. Anders wordt het meteen wel heel zwaar voor haar. Al hoorde ze laatst al dat er 'vlees' in spekjes zit en nu wil ze die ook niet meer. Ze ziet wel af en toe familieleden vlees eten, we leggen ook uit wat ze ziet en waar het vandaan komt. Mensen mogen zelf kiezen wat ze willen.
Hey, hier een vega moeder, allesetende vader en de kinderen eten meestal wat ik kook. En dat is vega. Eten ze ergens anders dan eten ze weleens vlees. Ik vertel ze wel wat vlees is, en ze mogen van mij zelf kiezen of ze het wel of niet willen eten. Ik moet zeggen dat ik wel vaak vervangers gebruik omdat mijn kids bv al geen ei lusten. Ze eten wel noten, dadels, veel groene groenten voor het ijzer. Ze zijn tot nu toe heel gezond. Als je net begint kun je eens rondneuzen op een forum zoals Vegatopia. Succes en je mag altijd pb sturen voor vragen.
Vegetariër zijn is een bewuste overtuiging. Dat is voor een volwassene prima, maar een kind kan daar nog niet zelf voor kiezen. Ik zou het dus nog kunnen begrijpen als jijzelf vegetariër zou willen worden, maar dat je je kind zo op wilt laten groeien vind ik onbegrijpelijk.
Volgensmij vraagt ts om geen discussie te openen over wel of geen vegetariër zijn. Jammer dat de derde reactie dan al zo veroordelend moet zijn.
Kan het omdraaien ook. Een kind kan niet zelf kiezen om vlees te eten. Dat je zelf vlees wil eten ok, maar dat je je kind dat aan wilt leren snap ik niet. Ot, wij aten geen vlees, maar dochter lust niet veel qua vervanging, ook niet qua vlees trouwens. We varieren dus. Ga haar binnenkort wel aan de vitaminenpil doen, want naar mijn mening krijgt ze te weinig dierlijke vetten binnen. Eerst aten we veel ei, yoghurt, kaas, peulvruchten, noten. Dochter wil ineens geen kaas, ei, noten meer eten, en ook geen vlees (stukje) Ik doe nog wel eens een vleesvervanger door een eenpansgerecht. Lasagna of chili con carne oid. Kortom, wanneer je goed zorgt voor voldoende vervanging kan het imo prima.
Goed idee! Het is echt niet erg om geen vlees te eten, mits je verder een gevarieerd menu hebt en alle benodigde vitaminen binnenkrijgt. Vlees is eerder ongezond dan gezond. B12 is bijv een vitamine die gauw gemist wordt als je geen vlees eet, maar als je nog wel dierlijke producten eet als eieren, kaas, af en toe vleesvervanger, dan komt het wel goed. Ijzer is ook erg belangrijk. Dit zit weer veel in bijv, peulvruchten. Ik zorg er dus ook wel voor dat ik veel peulvruchten eet. Hier kan je heel veel verschillende dingen mee maken. Ook pasta kan inderdaad prima vegetarisch (ook weer met peulvruchten of gewoon lekker met veeeel groenten). Curry's enz maak ik ook vaak en die kunnen ook prima zonder vlees. Verder zorg ik ook voor voldoende inname van omega3 (ik eet ook geen vis). Dit zit weer bijv in lijnzaad(olie), walnoten en avocado's. Wbt je man, als hij per se een stukje vlees wil dan leg je er gewoon een stukje vlees bij Succes, er gaat een wereld voor je open
Ik eet vegetarisch (al meer dan 10 jaar nu), mijn man eet vrijwel dagelijks vlees. De kinderen krijgen vlees te eten (ze lusten niet veel en zouden veel voedingsstoffen missen) en ben van mening dat als ze wat groter zijn en ze zelf kunnen aangeven of ze iets wel of niet willen eten ik daar op in ga spelen. Nu krijgen ze het dus wel, willen ze het niet meer dan is dat ook goen en krijgen ze vegetarisch te eten. Ze krijgen wel standaard vitaminetabletjes ter aanvulling en ze weten ook heel goed waar vlees vandaan komt.
Is het voor jezelf niet handiger als je eerst een tijdje parttime vegetarier wordt? Bijvoorbeeld om te beginnen twee keer per week een maaltijd zonder vlees voor het hele gezin. Bevalt dat dan vouw je het op.
Mijn man is vegetariër en ik ben flexitariër. Toen ons zoontje werd geboren heb ik wel geprobeerd om ook helemaal vega te gaan eten, omdat dit me makkelijker leek voor ons drietjes, maar uiteindelijk zwicht ik toch héél af en toe voor een stukje vlees. Maargoed. Belangrijkste is dat je het vlees wel vervangt door andere eiwitrijke producten en dat er voldoende ijzer in de voedjng zit. Dingen als ei, bonen en peulvruchten kunnen grotendeels in die behoefte voorzien; zeker in het begin, want dan is het toch nog bijvoeding en komen de meeste voedingsstoffen uit melk. Misschien in de bieb eens het boek "de kleine vegetariër" lenen. Hier staat veel informatie in over vegetarische opvoeding. Die opmerking van Hilly vind ik echt ontzettend dom, trouwens. Wat je ook kiest, je maakt altijd een keuze voor je kind wat ie eet. Wél vlees eten is net zo goed een overtuiging!
Kindjes die plofkip of ander goedkoop supermarkt vlees vol antibiotica en zooi krijgen zijn slechter af. Schat even dat dit ruim 70% van alle kinderen is... Ik ben een flexitarier, eet alleen vlees van regionale, biologische oorsprong. In dit genre weet ik een leuk kinderkookboek waarin dus ook veel vega gerechtjes voorkomen.100% vega niet, misschien zijn er andere tips?
Wat een onzin. Je weet overduidelijk niet waar je over praat. Of je hebt teveel op de site van wakker dier etc gekeken. Dit is ver uit de tijd. Er zit geen antibiotica en zooi in vlees. Je hebt geen idee aan hoeveel regels wij, de agrarische sector, moet voldoen om een goed en gezond product te produceren. Dit soort beschuldigingen raken mij diep. Kom eerst eens kijken voor je zulke leugens de wereld in slingert :x
ik zou er zelf niet voor kiezen om vegetarier te worden maar moet iedereen zelf weten. deze baby houd ook niet van vlees dus eet het momenteel ook heel weinig dl houd trouwens ook niet zo van vlees. denk dat er idd ook wel genoeg receptjes ed te vinden zijn op internet en boekjes in de bieb over hoe en wat als je zonder vlees wil gaan eten. weet wel dat je op moet letten dat je de voedingsstoffen die je zonder vlees niet krijgt ergens anders vandaan moet halen en dat zijn ook eiwitten niet alleen ijzer. en idd hebben de dieren in nederland het best wel goed vergeleken met het buitenland. de regels waaronder slachtdieren gehouden moeten worden, worden steeds strenger
Mijn achtergrond is voedingsmiddelen technologie, massa geproduceerd vlees is geen gezonde industrie en ik schrijf ook dat ik zelf wel vlees eet maar dan anders...
Bedankt voor de fijne reacties. Wat snappen jullie niet aan geen discussie beginnen of moet t er in kleutertaal staan ofzo
Hier enkel biologisvh vlees van zeer goede komaf. En dat vlees niet gezond is vindt ik echt onzin... Vervangbaar? Zelfs daar heb ik m'n twijfels over..
Geen idee met kinderen. Maar ik eet zelf ook alleen heel af en toe kip en vis. Dat doe ik al > 15 jaar Wat inderdaad al genoemd is zijn peulvruchten, noten. Maar ik eet zelf ook wel vlees vervangers. Mijn man en dochter zijn gek op vlees en eten dit dus ook gewoon. Om niet altijd dubbel te koken eet ik dan soms bij aardappels en groente een vleesvervanger. Verder eet ik gewoon veel groente en fruit, ook omdat ik dit lekker vind. Mijn hb is nu laag in de zwangerschap, verder bloed uitslagen altijd goed geweest. Ik moet wel zeggen dat áls ik nu iets eet met vlees, ik hierna wel veel buik krampen krijg.
Zo bestaan er zoveel dingen die men wel of juist niet eet vanuit overtuiging... Zo zullen er mensen zijn die hun kinderen uit overtuiging geen thee laten drinken, of geen varkensvlees/rundvlees laten eten. Ik zie niet in wat daar erg aan is, helemaal omdat er genoeg vervangers bestaan. Je komt geen essentiële voedingsstoffen tekort als vegetariër. Sterker nog, vegetariërs leven vaak (dus niet altijd) erg gezond. Een kind kan ook nog zelf niet kiezen voor vlees, dat vind ik zelf ook een bewuste keuze.