Hallo allemaal, Het is alsof het lot bepaald haha, ons dochtertje vind konijnen heel erg leuk maar wij wouden het toch liever niet. Nu kwamen we gisteren thuis en ik kijk zoals altijd even in de tuin, en wat loopt daar een konijn! Heel mooi wit met zwart/grijs. Hij liep weg van mij dus ik dacht laat maar. Savonds was mijn vriend thuis en die komt binnen met konijn Hij was de vuilnisbak gaan ophalen en toen struikelde hij zowat over het konijn! Beestje is zo tam als wat. Hij loopt ook al een aantal daagjes buiten want men vriend had hem al eerder gezien. Nu hebben we een hok bij men schoonouders opgehaald voor buiten en er zit een flink loop gedeelte voor het konijn bij. Heel leuk allemaal! Nu hebben we dus een konijn, maar ik weet eigelijk helemaal niks van een konijn Daarbij komt ook dat het konijn wss weg gelopen is van iemand aangezien die zo tam is. Natuurlijk krijgen ze het konijn trug als ik weet wie het zijn. Voor nu wil ik het konijntje gewoon goed verzorgen zodat die het na zijn/haar zin heeft. Wie heeft tips van wat je wel en wat je beter niet kunt doen ? Groetjes Channie
Elke dag vers water en een konijn moet altijd kunnen eten. Een konijn kan niet zonder eten, en mag niet vasten. Elke dag ook een pluk verse hooi. En natuurlijk korrels om te eten. Maar het hooi en water elke dag is echt heel erg belangrijk. Succes,
Nou gister heeft die meteen sla gehad, omdat ik dus echt niks in huis had. Vandaag ben ik naar de winkel geweest en heb ik konijnenvoer gehaald en dat staat in zen hokkie. Van dat hooi wist ik niet dus dat ga ik straks ook meteen even halen! Dankje! Ooh het konijn is ook echt heel erg dik dus hij is waar die ook vandaan kwam heel erg goed verzorgd geweest!
En niet pal in de zon zetten, zorgen dat hij altijd een schaduwplekje heeft. Verder zijn konijnen niet zo moeilijk hoor. Maar goed, als je niet op een konijn zit te wachten zou ik hem naar het asiel brengen. En wat briefjes in de buurt ophangen dat je een konijn hebt gevonden, wie weet is iemand op zoek naar zijn konijn.
Niet teveel groenvoer (verse sla, worteltjes enzo) geven. Hierdoor raken ze aan de diarree en kunnen ze doodgaan!
@ Bosi: dat kreeg ik altijd te horen van m'n zusje toen ze vroeger een konijn had... verder heb ik geen idee hoe ze het beestje verzorgde, maar dat over 't groenvoer is er zoooo ingestampt!
Nou ik wou wel graag een konijn hoor alleen hadden wij beslist het nog niet te doen, maar goed er is er 1 aan komen wandelen en ik hou van dieren dus tja waarom zou ik hem dan niet een plekje geven. Hij is heel lief dus ja haha
En ook niet teveel van die 'konijnensnoepjes' uit de dierenwinkel, daarvan raken ze ook aan de diarree. Zomers plakt dat lekker aan hun vacht, leggen vliegen hun eitjes erin en gaan die maden lekker aan je konijn zijn kont knabbelen. Beetje groenvoer is gezond hoor of een hand gras, maar houd het in balans met droogvoor en een pluk hooi elke dag.
Op marktplaats een adverentie achter laten dat jullie het konijn hebben gevonden. De eigenaar wil hem/haar vast weer terug hebben. Veel hooi en vers water is genoeg. Af en toe lekker gemengd voer is ook goed. Hoop dat de eigenaar snel word gevonden en jullie een ander konijntje kunnen halen/kopen.
Ja mijn moeder zei zoiets van dat het konijn niet teveel sla mag want dan krijgen ze een waterbuikje ofzo iets.
Ik heb vorige week nog van de dierenarts een lijstje gehad: Hooi, moet 24 uur per dag aanwezig zijn. Groene korrels of biks, max. 20 gram per kg. lichaamsgewicht per dag. Groenten, max. 50-100 gram per kg. lichaamsgewicht per dag. Koolsoorten vermijden ivm gasvorming (ook geen spruitjes) Fruit, zitten veel suikers in dus alleen in zeer kleine hoeveelheden. Banaan kan hartklachten opleveren. Knaag en likstenen, verhogen de kans op blaasstenen. Dat was het zo ongeveer wel.
Plak het aan bij de super bij je in de buurt en misschien bij dierenwinkels en dierenartsen. Als ik zo'n huppel kwijt zou zijn zou ik daat kijken of iemand hem gevonden had. En misschien bij t asiel door geven ofzo dat als er iemand voor komt jij hem hebt? Ook goed de nagels en tanden in de gaten houden of die niet te lang worden. Nagels kan je knippen (niet te kort anders knip je in het leven!) En tanden horen te slijten door hard spul waar ze aan kunnen knabbelen zoals droog voer en speciale knabbel dingen die je in de winkel kan kopen. (als ze toch te lang zijn moet je ze door de dierenarts laten knippen...brrr krijg er nou al de rillingen van van het idee ) Bovendien is het misschien een goed idee een liksteen in zn kooi te hangen. Is een steen die n beetje lijkt op porcelein waar mineralen enzo in zitten die goed zijn voor knagers. Ook bij dierenwinkels en misschien bij supermarkt te koop. En natuurlijk lekker veel aandacht geven en je dochtertje leren met dieren om te gaan Edit: Oh kijk dat wist ik dus niet. Heb al jaaaaaren geen knagers meer in huis. Weer wat geleert
het konijnenvoer van aveve is heel gezond voor konijnen. mijn konijn heeft last van blaasgruis en dit voer vermijd dit ook dat ze het ooit zullen krijgen ( op latere leeftijd)
Misschien ook erg belangrijk maar nog niet genoemd, hou hem goed in gaten tegen eventuele ziekte's omdat hij buiten heeft gelopen. Konijnen kunnen 2 dodelijke ziektes krijgen Myxamothose en vhs en vooral konijnen die buiten komen kunnen dit meekrijgen. Ze krijgen dan o.a ontstoken oogjes. Je weet namelijk niet of hij geent is. Verder zijn de meeste tips al genoemd, en mocht zijn baasje zich niet melden wens ik jullie veel succes met hem en is hij in de goede tuin beland
Allemaal bedankt voor de reacties! Ik zal er aan proberen te denken allemaal. Inmiddels heb ik een advertentie op marktplaats gezet om zo te kijken of er mensen zijn die het beestje missen. Ik zou het niet over men hart krijgen als er een klein meisje/jongetje aan het huilen is omdat hij/zij ''nijntje'' moet missen. Groetjes Channie
ja misschien is het wel zwanger en krijgt het jongen, heb je al gekeken of het een vrouwtje of mannetje is?