Ik zie nu op rtvnoord, en net ook op ned1, meer beelden. Verschrikkelijk Hoe de winkels geplunderd werden....heel eng...
Ik zag het serieus gisteren pas, zo'n 5 minuten voor ik het bericht plaatste voor het eerst.. Had er geen flauw benul van dat het zo'n hype was.. En dat is geen onzin!
Bejaarde man in Haren zwaar mishandeld | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl om het allemaal nog triester te maken....
Een verjaardag om nooit meer te vergeten voor dat meisje en die ouders. Ja ik denk ook dat de media mede schuldig is. Maar je bent en blijft tenslotte verantwoordelijk voor je eigen daden. Dus de geen die er naar toe gegaan zijn zijn net zo schuldig. Zo wel de (kijkers als de rellers) Gisteren zelfs het jeugd journaal bestede er aandacht aan. Tja hoe zou de jeugd op deze ideeën kunnen komen geen idee. De rellers hoop dat ze allemaal gepakt worden en dat ze een flinke straf te gemoed mogen zien en ze ook moeten opdraaien voor de kosten van het vernielen en stelen brr.
Opsporing lijkt me niet moeilijk. Rellers zitten op Facebook en hebben OV Chipkaart. Lijkt me kwestie van iedereen die geliked heeft aan te schrijven met de vraag of ze iets in Haren te zoeken hadden. Zelfde voor de OV. Kaarten. Er was die avond nl. Ook een concert in een kerk...
Iedereen aanschrijven die geliked heeft? Weet je hoeveel mensen dat zijn? Enkel een event liken op facebook maakt iemand nog niet schuldig aan deze rellen, zelfs niet als uit de OV gegevens blijkt dat ze naar Haren zijn geweest. Zo makkelijk is dat dus helaas niet.
In dit geval lijkt me : toon maar aan dat je iets te zoeken had in Haten, en anders betaal je mee aan de kosten!
En wie zegt er dat de mensen die daadwerkelijk op zijn komen dagen op fb hebben aangegeven te komen? Het was al een hele weer via de 'oude' media in het nieuws, en in mijn ogen heeft dat VEEL meer kwaad gedaan dan de event op fb zelf. Pas toen er in een nieuws steeds aandacht aan werd gegeven is de boel geescaleerd. Maar goed de social media zal wel weer de schuld krijgen omdat een paar stoffige mannetjes er weer eens niks van snappen. Het is natuurlijk heel makkelijk even op een knopje te drukken, maar er zullen maar weinig mensen toen echt van plan zijn geweest om te gaan. Al dat gedoe eromheen heeft meer schade gedaan imo. EDIT neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind wat er uiteindelijk is gebeurd en ik hoop dat ze veel daders nog te pakken krijgen en flink straffen.
Haha, jij hebt duidelijk totaal geen verstand van ons rechtssysteem! Gelukkig werkt het in de praktijk niet zo. Het feit dat mensen aanwezig waren in Haren die bewuste vrijdagavond maakt hen gelukkig nog niet aansprakelijk voor de geleden schade. Hoe stom het ook is om daar naartoe te gaan, het grootste deel van de mensen heeft wettelijk niets verkeerd gedaan en mag daarom dus ook zeker niet gestraft worden. Hoe zeer ik het met je eens bent dat de relschoppers een straf moeten krijgen en dat de schade op hen verhaald mag worden, op de manier zoals jij schetst zal het gelukkig nooit gebeuren.
Bedoel je nou dat het níét op het jeugdjournaal uitgezonden had moeten worden? Omdat de jeugd daardoor op ideeen wordt gebracht? Dan kunnen we maar beter helemaal geen nieuws meer uitzenden.. Oorlogen, schietpartijen, zinloos geweld.. Hoe komen al die mensen daar toch op?
Ik keek net nog naar een aantal beelden. dan zie ik 2 jongens een fiets pakken en naar de me gooien. Wat doet de me? rent naar ze toe en verder niks! Mogen ze niet meer? Lijkt me zo frustrerend he! Ze mogen blijkbaar alles. er moet nu echt een wet gaan komen dat ze die mensen die dit doen met de knuppel mogen slaan of in de boeien mogen slaan. Wordt zo kwaad hierom
Ik weer best wel hoe het rechtssysteem in elkaar zit. Maar in het geval van Haren, waar van te voren aangegeven was dat er niets te beleven viel, waar van te voren duidelijk gezegd werd 'kom niet' kun je er wat mij betreft van uit gaan dat mensen die TOCH naar Haren gegaan zijn geen goede bedoelingen hadden (of oerstom waren). Laat al die schapen die zo nodig de kudde moeten volgen dan maar eens aantonen dat zij geen rotzooi getrapt hebben...puur door aanwezig te zijn hebben ze al voor een sfeer gezorgd waarin dit soort ongin kan gebeuren. Soms ben je als toekijker even oer schuldig, denk maar aan pesten op school.
Vraag me ook af. Ga ervanuit dat er een heleboel niet opgepakt zijn, die komen dus gewoon onder hun straf uit. Aan de hand van een foto of filmpje kan je ook niet altijd de dader pakken. Je hebt geen naam enz.
Toch werden er al foto's verspreid via twitter en geen stijl enzo en daar kon je dan reacties onder zetten. Stond ook al een aantal keer: oh dat is die uit die woonplaats. Al dit soort idioten mogen ze van mij met hun kop op internet of in de krant zetten. Zo word snel bekend wie die personen zijn
Wettelijk gezien zijn de meelopers en meekijkers helaas niet schuldig. (Hoewel, was er geen noodverordening van kracht? Volgens mij mochten 'vreemden' daar sowieso niet zijn toch?) Maar laten we eerlijk zijn; moreel gezien zijn de sensatiezoekers net zo schuldig als de echte daders. Zij zorgden er voor dat de ordehandhavers hun aandacht moesten splitsen en zich niet volledig op de relschoppers konden richten. Zij zorgden door hun aanwezigheid voor een sfeer en 'kudde-mentaliteit' waardoor anderen zich lekker anoniem en onaantastbaar voelden, zodat ze dit soort dingen durfden te doen. En dat terwijl iedereen, ook de 'onschuldige toeschouwers' heel goed wisten dat ze niet welkom waren. De laatste dagen is in vrijwel elk nieuwsbericht opgeroepen om niet te gaan. Ik geloof best dat er mensen zijn die zich niet heel erg in het nieuws verdiepen. Maar ik geloof niet dat er mensen zijn die echt alleen maar op facebook leven en niet meer in de "echte" wereld. (In ieder geval niet zoveel mensen als er nu naar Haren kwamen.) Ze wisten dus wel degelijk dat dit minimaal zou uitlopen op een hoop overlast en waarschijnlijk vandalisme. En dat je daar aan meedoet of het faciliteert (of het grappig en hilarisch noemt) is al fout genoeg. Dat je niet vooraf kon voorspellen dat bijvoorbeeld een 84-man in zijn huis met een stoepsteen tegen zijn hoofd geslagen zou worden, dat is logisch. Ik snap heus wel dat je eerste gedacht niet is dat het op zulke ernstige geweldpleging tegen normale burgers zou uitlopen. Maar dat dit voor veel overlast, confrontaties met de politie en vandalisme zou zorgen als er vel mensen zouden komen, was al dagen duidelijk.
Nee bedoelde het niet op deze manier.( ook erg lastig uit te leggen hoe ik het dan wel bedoel haha) Wel dat er zo veel media aandacht aan geschonken is. En ja zelfs op het jeugdjournaal. Het is gewoon behoorlijk uit de hand gelopen en de media was er al ter plaatsen om verslag te doen. Ach en misschien is het wel goed voor het jeugdjournaal. Hoe je, je niet behoort te gedragen.
Ik ben het helemaal met je post eens, alleen dat dikgedrukte stukje vind ik dan weer jammer. Je lijkt wel een plaat die blijft hangen. Beetje kinderachtig. Maar goed, ik ga me niet nog een keer nader verklaren, want het heeft blijkbaar weinig effect. Oh, en dat ik me trouwens niet in dit nieuws heb verdiept heeft niks te maken met het niet leven in de echte wereld, maar druk zijn in de echte wereld. Ik werk onregelmatig en mis daardoor nog weleens het nieuws. Verder geloof ik nog in de goedheid van de mens. Lijkt mij geen slechte eigenschap, maar blijkbaar word ik geacht een glazen bol te hebben. Verder echt volledig met je eens hoor!
Ach, je mag mij een plaat vinden die lijft hangen. Ik vind dat sommige mensen een plaat voor hun kop hebben. Zeker degenen die nu achteraf zeggen dat ze niet eens wisten dat er geen feest zou zijn, dat ze niet wisten dat er een noodverordening zou zijn en dat de mensen in het dorp & de politie zich vóór vrijdag al ernstige zorgen maakten. Alle mensen hier reageerde op het krantenartikel wat ts in haar eerst post zette. Daar staat dit allemaal al duidelijk in. Je wist het dus wel. Je kan vol blijven houden dat het vooraf grappig leek. En als je jezelf wel verdedigen door te zeggen dat je het allemaal niet wist en jij je er niet in verdiept had. Ach, zelf weten. Ik denk dat je het wel wist, het stond in het artikel waarop je reageerde. Jij gaat uit van het goede in een mens, ik ga ervanuit dat mensen pas een mening geven als ze weten waar het over gaat. Ieder zijn eigen keus. Dat we het eens zijn dat het achteraf sowieso niet leuk was, is duidelijk. Ik hoop dat ze nog en hoop relschoppers te pakken krijgen. En ook dat ze zich goed verdiepen in de rol van diverse (minder serieuze) media die flink olie op het vuur gegooid hebbben. Juridisch zal het heel lastig worden om ze aan te pakken. Maar ik hoop dat een tik op de vingers ervoor zorgt dat ze voortaan beter nadenken.