geen schema

Discussie in 'Voeding' gestart door lmfao, 6 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lmfao

lmfao Actief lid

16 aug 2007
    348
    0
    0
    hallo dames!
    ik zit al een tijdje met een probleem dat ik geen schema krijg met jade.ze komt maar wanneer ze wilt als ik probeer om vandaag naar 4 flesjes te gaan doet ze het morgen niet meer:s
    sinds 4 dagen geef ik haar om half 11 voeding dan komt ze zo om half 2 weer! 180ml met 6 scheppen krijg ik met pijn en moeite bij haar naar binnen dus ik geef haar nog steeds 150ml met 5 scheppen de ene keer wil ze het wel en andere keer weer niet,ze heeft nu dan een fase dat ze blaast met de lepel in haar mond,en krijg dus ook geen potje meer naar binnen.
    ze heeft gewoon echt haar eigen wil en daar krijg ik niks in.
    met huilen ook ik ben best hard geworden want ik laat haar zo een uur huilen omdat ze dan gewoon hellemaal niks heeft,enige nadeel is gewoon dat mijn vriend nachtdienst heeft en ik jade dan niet naar bed kan stoppen anders word mijn vriend wakker,alleen savonds slaapt ze in haar eigen bedje.

wat kan ik hier mee?hopelijk heeft iemand een goeie tip voor mij.

2. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Misschien een rare vraag, maar waarom wil je graag een vast schema?
    Eten en slapen doen ze meestal nog wanneer ze er behoefte aan hebben. Natuurlijk moet je wel enigzins in de gaten houden wanneer ze drinkt, (bv niet alweer na een uur) maar probeer het maar lekker los te laten.
    Go with the flow!

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Inderdaad ... volg je kindje, schema hoeft helemaal niet! Hier ook nooit een schema gehad, voeden op verzoek.

En een uur laten huilen van de honger?! Waarom zou je dat doen?

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik kan me je behoefte aan een schema wel voorstellen (tenminste als ik je verhaal goed lees heb je dat). Een schema of ook wel routine genoemd is gewenning en dat betekent dat je elke dag precies hetzelfde doet. Daar moet een kindje aan wennen.
    Waarom ga je niet even terug naar 6 voedingen:

7:00
    10:00
    13:00
    16:00
    19:00
    22:30

Dan krijgt ze 6 kleinere voedingen en misschien dat ze dat dan wel wil. Als ze dit een tijdje doet dan kun je de voeding van 22:30 er weer uit laten door andere flessen iets te verhogen en deze te verkleinen (afbouwen).

Mocht 5 voedingen al werken, dan zou ik dit schema aanhouden:
    11:00
    14:30
    17:00
    19:30

of
    11:00
    14:30
    18:00
    22:00

Teruggaan naar wat bekend is en vanaf daar opnieuw gaan opbouwen.
    Het is prima om naar de behoeften van je kindje te kijken (moet je trouwens altijd doen) maar een schema kan heel prettig zijn voor ouders EN kind dus doe wat je goed lijkt.

Je zei trouwens dat je je kindje laat huilen. Ze zal inderdaad geen honger hebben (zoals hierboven gesuggereerd) maar de meeste kindjes huilen wel om een reden. Dit betekent trouwens niet dat je bij elke kik hoeft de rennen maar zeker als ze rommelig eet is het goed om even extra te kijken of ze inderdaad geen trek heeft...

Sterkte ermee

5. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Hier ook nog nooit een schema gehad. Geen enkel probleem!

6. Alita

Alita Niet meer actief

ik heb ook schema en vindt dit erg fijn. maar het ligt ook aan je kindje hoor....

7. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Hier hadden we ook een schema: het schema van onze zoon ;). Werkte prima hier.

En waarom laat je haar een uur huilen als ik vragen mag?

8. Yuntje

Yuntje Bekend lid

16 mrt 2007
    629
    0
    0
    Verpleegkundige
    Haarlem
    hier hebben wij ook niet echt een schema, jah die van Dylan....
    komt soms verveldn uit maar dat is dan maar zo!

volg je gevoel....

9. lmfao

lmfao Actief lid

16 aug 2007
    348
    0
    0
    ik hoor namelijk overal dat een schema goed is voor de kleine,dat is de reden waarom ik een schema wou.en een uur laten huilen is ook ee beetje een voorbeeld ik word zelf hellemaal gek als ze dat doet maar omdat ze precies weet hoe ze mij in de maling moet nemen laat ik haar vaak wel lang huilen,op het moment dat ik mijn handen naar haar toe doe is het huilen over,en idd naar iedere kik ging ik naar haar toe :d dus ik hoef mijn kont maar te keren of ze begint te huilen.je kunt wel zeggen ze huilen om een reden aandacht is ook een reden van huilen terwijl ik ruzie heb met mijn vriend over dat ik haar in zijn ogen iets teveel aandacht geef.

10. appeltje

appeltje Niet meer actief

Je kindje is nog zo jong.... je kan haar nog niet verwennen. Dus een uur laten huilen is in mijn ogen wel erg cru. Als je het idee hebt dat ze een loopje met je neemt - wat mijn inziens nog niet kan - dan kan je wel troosten, maar haar daarna weer in bed leggen. Als ze dan weer gaat jammeren op resolute toon zeggen: 'nee, nu weer lekker gaan slapen!'

Over het drinken... misschien houdt ze er niet van om van die grote flessen te drinken. Dan kan je beter vaker een klein flesje aanbieden. Om de 3 uur drinken is helemaal niet vreemd nog op die leeftijd.

Echt niet voor ieder kind is een schema de uitkomst. Helemaal niets mis mee om haar te volgen, dat is zelfs beter! Als je maar zorgt dat er voldoende eet- en rustpunten in de dag zitten zodat ze niets tekort komt. En knuffelen als ze niet lekker in haar vel zit. Mama's nabijheid is ook een grote troost bij kleine en grote ongemakken.

11. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Wat sneu, een uur laten huilen! :cry: .

Een schema is goed voor een kindje, maar dan wel het schema van je kind zelf. Wij hebben Merel altijd zelf laten bepalen wanneer ze een fles wilde of ander eten. Nooit problemen gehad. Wilde ze 9 keer een fles was het net zo goed als dat ze "maar" 4 flessen op een dag dronk.

We zijn altijd bij elke kik naar haar toegegaan (en doen dat nog steeds). Ik ben ervan overtuigd dat een baby van een half jaar je NIET voor de gek houdt! En dat ze stil is als jij bij haar komt.....ja logisch, een vertrouwd iemand die er voor haar is. Dat is een fijn gevoel en volgens mij ECHT geen voor de gek houderij ofzo.

Het kan ook zijn dat je kind last heeft van een sprongetje. Veel huilen, minder eten, veel aandacht willen enz. Dit hebben ze omdat er dan allerlei nieuwe vaardigheden in ontwikkeling zijn en hun vertrouwde wereld ineens op zijn kop staat. Ze hebben dan heel veel behoefte aan mama en papa aan hun zij om ze te troosten en gerust te stellen.

Maar misschien heb jij zo'n kindje dat je wél uitprobeerd..... maar mij lijkt het heel sterk.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hi Imfao,

Veel deskundigen zijn het er over eens dat een duidelijke vorm van regelmaat een positieve werking op een kindje heeft. Hoe je die vorm van regelmaat bereikt kan natuurlijk verschillen. Veel kindjes vormen hun eigen vorm van routine maar er zijn er ook die dat niet doen. Er wordt hier gezegd dat je een kindje van 6 maanden niet kan verwennen... was het maar waar. Vanaf 6 maanden is elke deskundige het erover eens dat je wel degelijk kan verwennen al noemen we het liever gewennen.

Merel zegt "het schema van het kind", ben ik mee eens maar als je nou net een kind hebt die dat niet voor elkaar krijgt dan kun je gerust een handje helpen. Waarom niet vanaf het begin een beetje regelmaat erin brengen? Over niet al te lange tijd wil je ook graag dat ze naar jouw regels luisteren.
    Praat er eens over op het CB. Zij kunnen je vast ook wel een eindje op weg helpen. En download de slaapgids eens.. dat helpt veel mensen goed op weg. De kiekeboe methode bij slapen gaan is erg fijn.

Bepaal voor je zelf of je 'go with the flow' wilt gaan... ik kan me prima voorstellen dat je dat misschien niet zou willen en dat je graag wat meer sturing aan het geheel geeft. Maar vergeet niet dat een kindje geen robot is en dat een eigen wil altijd een bepaler zal zijn. Een kindje wat weinig slaap nodig heeft, gaat niet opeens veel slapen en het zelfde met eten e.d.

Veel succes

PS: ik heb veel baat gehad bij Gina Ford al heb ik haar routines wel alleen als leidraad genomen en niet te strikt. Als je meer info wilt, PB me dan gerust

13. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ja, Gina Ford, die heb ik ook gebruikt (dus oeps, toch een schema), daarmee kreeg ik een beetje inzicht hoeveel en vaak een kind ongeveer zou 'moeten' slapen. Ik hanteerde de regels heel los en maakte hem echt niet wakker als het tijd was. Na 2 dagen had ik al zijn eigen ritme ontdekt.

Kan inderdaad een uitkomst zijn, maar niet alle kindjes laten zich makkelijk 'regelen'. Maar het is het proberen waard.

14. valhalla

valhalla Niet meer actief

Mijn meisje is bijna 10 maanden en die heeft ook altijd een eigen wil gehad wat betreft eten en slapen. Laat haar altijd maar haar gang gaan en dat gaat prima.

Maar als jij zelf bijv. om half 11 een boterham eet en daarna van alles gaat doen kan je toch ook drie uur later weer rammelen van de honger, terwijl je de andere keer makkelijk volhoudt tot een uur of 4?

Als een schema blijkbaar niet werkt kan je misschien gewoon kijken naar je kindje. Wanneer is ze moe, wanneer heeft ze honger? En gewoon toegeven aan die behoefte van haar. En komt vanzelf dan een ritme in. En dan opeens gooien ze het weer helemaal om, maar ja, dat is dan jammer. Dan eet ze maar een keer te veel, of te weinig dan op het pakje staat. Komt best wel goed hoor. Ze is nog zo klein!

15. lmfao

lmfao Actief lid

16 aug 2007
    348
    0
    0
    je ziet gewoon aan mijn dochter dat ze moe is maar ze gaat niet slapen lijkt wel alsof ze veel te druk is in haar koppie maar ik denk toch dat elk kind anders is daarom snap ik niet dat somige mensen direct een oordeel hebben.

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Maar ik begrijp uit je eerste post dat ze dus overdag die dagen niet in haar eigen bedje mag slapen van jullie? Ik denk dat je daar ook een probleem hebt. Haar eigen bedje, haar eigen kamer is een vertrouwde en rustige plek om in slaap te komen. Wanneer ze daar niet kan liggen, kan ik me wel indenken dat ze niet in slaap kan komen. Snap je?

Verder denk ik idd dat je het best gewoon het ritme van je kindje kan volgen, of tenminste aan haar behoeftes voldoen.

17. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Ik geloof niet dat een kindje van 6 maand jou al in de maling neemt hoor. Er zal wel degelijk iets zijn als ze een uur huilt. Of honger, of een vieze luier of graag lekker knuffelen met mama! Verwennen, zoals hierboven ook al genoemd, kan nog niet op die leeftijd.
    Enne, wat betreft dat schema, ik volg ook maar 1 schema en dat is wat mijn dochter aangeeft. Ik heb haar nog nooit wakker gemaakt om te voeden. Als ze honger heeft meldt ze zich wel.

Ook ben ik het er mee eens dat ze gewoon lekker in haar eigen bedje moet kunnen slapen. Mijn dochter slaapt ook wel in de maxicosi of kinderwagenbak als we toevallig nog op bezoek zijn en ze is moe maar ze rust toch het beste in haar eigen bed.

18. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Dit zou heel goed kunnen hoor! Heb ik met mijn dochter ook wel eens. Dan is ze eigenlijk zo gefrustreerd dat ze niet kan slapen dat ze er niet door in slaap komt. Maar het helpt dan niet echt om haar maar te laten huilen. Ik neem haar dan altijd bij mij, laat haar rustig worden, even lekker knuffelen en dan weer in bed. Dit helpt vaak wel.

19. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wat betreft het slapen in haar eigen bedje overdag: misschien kan je vriend oordopjes o.i.d. indoen, zodat hij niet wakker wordt van haar? Bas slaapt ook echt het beste in zn eigen bedje hoor, beneden slaapt ie voor geen meter (is ie ook niet gewend, hij slaapt vanaf het begin al in zn ledikantje)!

20. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Wat wij hadden: we misten zijn (nogal subtiele) slaapsigalen. Wist ik veel dat bijvoorbeeld aan een oortje trekken betekende dat hij moe was...
    Toen we daar achter kwamen en hem dus eerder naar bed deden, ging het ineens hartstikke goed.

Zou het misschien zoiets kunnen zijn?

Deel Deze Pagina