Ik heb heel veel zinvolle dingen gelezen maar volgens mij wijken we wel een beetje van het oorspronkelijke onderwerp af . Daarom ben ik namelijk hier verzeild geraakt omdat het mij ook lang bezig gehouden heeft. De vraag is niet zozeer waarom wel/niet borstvoeding, hoeveel moeite er gedaan wordt, waarom wordt er hier in NL minder borstvoeding gegeven enz. enz. maar vooral: hoewe; borstvoeding de meest natuurlijk voeding is, het voeden zelf heel natuurlijk is, WAAROM is het dan soms zo'n vreselijk gedoe om het voor elkaar te krijgen? Er is een groep vrouwen (en kinderen!!) bij wie het vanaf het begin gelijk soepel loopt maar er is ook een groep bij wie het drama is... (even dus helemaal los van het feit hoe deze vrouwen daar verder mee omgaan; of ze doorzetten nee/ja). Ik ben er zelf ook één van. Ik had een hele goede kraamverzorgster die me heel intensief begeleid heeft bij het geven van borstvoeding aan mijn dochter, ik heb van tevoren alles wat los en vast is gelezen over borstvoeding geven, maar toch was het voor mijn gevoel één groot drama. Na één nacht bloedden beide tepels (maar oké, dat is te genezen) en nog erger: hoeveel kussens ik ook gebruikte, welke manier van voeden ik ook probeerde/oefende: het aanleggen lukte zó slecht. Ik heb het borstvoeding geven als één grote teleurstelling ervaren en heb zo vreselijk aan mezelf getwijfeld. Wat deed ik verkeerd? Waarom is het geven van borstvoeding zo iets natuurlijks, maar lukt het me niet? Dat is volgens mij ook de vraag van TS...
Ik denk dat als er geen kunstvoeding bestond we ook niet zo overbevolkt zouden raken. Maw; ik denk dat veel kindjes het gewoon niet zouden redden of bij een andere mama aan de borst zouden gaan. Tevens denk ik dat je doordat je die strijd doormaakt juist heel goed leert in te spelen op de behoefte van je kind. In sommige gevallen is dat meer nodig dan in andere gevallen, en sommigen maken die strijd vroeg door en anderen later (als ze langer voeden) of elders in de kindertijd.
Hoe bedoel je dit? Borstvoeding helpt juist tegen kindersterfte. Kunstvoeding is echt niet overal voorhanden. Bovendien blijft het 2% waarbij de moeder geen melk heeft of het kind niet kan drinken. Niet alle moeders die kunstvoeding geven kunnen niet voeden. Ik denk dat het in heel afgelegen gebieden weleens problematisch kan zijn als de moeder geen melk heeft, al zie je bij dat soort primitieve stammen inderdaad dat de baby dan aan de borst gaat bij een andere mama. Als het kindje niet kan drinken, is er wel een probleem. Ik vind de cijfers wat babysterfte betreft juist zo abominabel hoog in dit rijke Westerse land. Wij hebben moeite met bevallen en met borstvoeden. Zijn wij niet meer primitief genoeg? Als ik de beelden zie van moeders met baby's aan de borst in hongerig Afrika, dan denk ik weleens: hoe kan dat? Hier bij een beetje stress of vemoeidheid 'drogen' we op.
Ik denk het ook. Ook in de natuur zijn er moederzoogdieren die hun jongen niet (willen) voeden. En vaak krijgen ze een heel nest met meerdere jongen, omdat de kans groot is dat 1 of meerdere het niet overleven, om wat voor reden dan ook. Je hoort ook vaak van die verhalen van een moederdier die haar jong heeft verstoten en dat er een geheel ander dier het kindje "adopteert" en gaat voeden? Maar wij, als mens, hebben alternatieven op moedermelk. Wij accepteren niet dat onze kindjes het niet halen... De natuur heeft ons sowieso een beetje verpest vind ik. Ik had laatst gelezen dat slechts 55% van de bevallingen volledig natuurlijk gebeurt. Die overige 45% van de bevallingen moeten geholpen worden (keizersnee, inknippen, pomp etc...). Onze kinderen worden erg groot geboren... En het lijkt wel alsof ze elk jaar groter worden
Ik bedoel dus inderdaad dat een kind dat niet kan drinken bij een mama normaal gesproken waarschijnlijk zou overlijden. Ik weet dat borstvoeding kindersterfte voorkomt . Dat bedoel ik dus ook niet. Ik heb het over de keuze tussen wel of geen voeding, niet over de keuze tussen borst of fles. Maar goed, ik weet niet of dat ooit onderzocht is ofzo, dat is alleen maar mijn idee erover. En ik denk dat als je kind zou overlijden zonder borstvoeding, dat de meeste mama's hem inderdaad wel aan de borst zouden krijgen en dat die 2% dan dus ook echt 2% is. Hier is dat nu inderdaad niet het geval, en in Afrika wel. Het 'moeten' is er hier af. In hongerige landen moeten de mama's wel voeden. De kinderen die gevoed worden, overleven. Ik weet niet of het slagen van borstvoeding erfelijk is, als dat zo is, viert Darwin hoogtijden in Afrika, en lukt het daar dus bijna iedereen, en degenen die het niet lukt, geven hun genen dus ook niet door aan overlevende kinderen. Maar dat zijn zomaar wat kronkels van mij hoor, het is hoe ik erover denk. Even voor de duidelijkheid; ik ben niet tegen het bestaan en geven van kunstvoeding als alternatief. Ik vind echt niet dat het zo zou moeten gaan, ik denk alleen dat dat daar gewoon de realiteit is.
Ja... we mutileren en geven onze genen door. En hoe mutileren we? Onder invloed van hoe we leven, hoe we eten, hoe we de lucht vervuilen, hoe we kanker bestrijden, hoe we antibiotica en masse innemen, hoe we overleven terwijl we 1000 jaar geleden allang dood waren gegaan... Evenwicht is zoek. Maar zonder kunstverlossing was Jensje nu dood, dat had ik toch ook niets gevonden.
Hier staat niet lukken synoniem aan niet willen. Klinkt hard, maar is wel zo. Tepelkloofje? Het doet zo zeer; het lukt niet. Enkele nachtvoedingen gedurende enkele maanden? Ben zo moe; het lukt niet. Hier lopen we met een snottebel naar de hap. Daar lopen uitgehongerde moeders met 1 kind aan de borst en 1 kind op de rug soms honderd kilometer onder de bloedhete zon zonder 1 slok water naar een opvangkamp. Says it all. Wij zijn gewoon watjes.
bij dieren gaat een jong gewoon dood zonder "borstvoeding" er is geen alternatief... dus doorzetten moet een dier zowieso. Die gaat niet stoppen want dat gaat dr jong dood... En zowieso gaan er heel veel dieren jongen dood. Het is dat wij er wat aan doen maar ook bij dieren gaat het soms niet. En ja dan overleeft een jong het niet... In artis is bijv pas een olifanten jong geboren. Het was nog helemaal niet zeker of dat beestje wel wilde drinken. Daarom hadden ze voor de zekerheid een soort van kunstvoeding uit het bloed van de moeder gemaakt. Is uiteindelijk niet nodig geweest.
Ireen, ik snap jouw gedachtegang wel hoor.... En er spelen nog meer factoren mee, ik denk bijvoorbeeld dat we vroeger wat atletischer waren. Dus meer gespierd en minder overgewicht e.d. Dan gaat alles makkelijker....
nou hier dus ook. ben heel goed begeleid, heb me goed ingelezen, was en ben enorm gemotiveerd, zie kv absoluut niet zitten. dus veel wat is geschreven geldt echt niet, althans niet voor mij. het is hier allemaal goedgekomen, maar wéér met veel pijn en moeite helaas. ik kan me iig voorstellen dat het meerendeel geen bv geeft, omdat het heel zwaar (kan) zijn en je heel graag moet willen om niet te zwichten voor kv. het is voor handen en ik geloof zeker dat er daardoor ook vaker opgegeven wordt, maar laten we aub niet alle gevallen over één kam scheren, er zijn er velen die net als ik hebben moeten zwoegen om het te laten slagen, maar die het nog steeds met liefde geven (en dus niet zijn gestopt)
Waarom bv geven zo'n gedoe kan zijn terwijl het iets natuurlijks is? Tja, bevallen is natuurlijk maar doet ook verdomd veel pijn. Sterven is natuurlijk maar geeft enorm veel pijn voor de nabestaanden. Eten en drinken is natuurlijk maar voor heel veel mensen niet vanzelfsprekend voor handen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het helemaal niet vanzelfsprekend hoeft te zijn dat iets makkelijk is alleen omdat het zogenaamd natuurlijk is! Maar helaas worden heel veel natuurlijke dingen meer en meer onnatuurlijk gemaakt. Bevalling doet pijn: hoppa, geplande keizersnede. Borstvoeding kan de eerste maand aanpoten en dus ook pijnlijk zijn, hoppa, doen we toch lekker flesvoeding! Is alle moeders die daar voor kiezen goed recht hoor, maar vind het eigenlijk ergens jammer dat de keuze voor flesvoeding zo makkelijk voor handen ligt. Dit zal vele heel erg in het verkeerde keelgat schieten en ik doel ook écht niet op de vrouwen die er voor geknokt hebben en waarbij het gewoon écht niet lukte of die door medicijn gebruik of lichamelijke afwijking niet kunnen/mogen geven, maar ik vind het betreurenswaardig dat er zo ontzettend veel moeders hun baby de beste voeding ontzeggen omdat ze er gewoon geen zin in hebben. Een ontzettend grote luxe, hopelijk beseffen ze dat.
Hier ook hoor. óf ik óf Jennifer had de bevalling niet overleefd... Lang leve de wetenschap denk ik dan maar
Ik ben het met je eens dat wij de natuur hebben verpest door veel dingen onnatuurlijk te maken. Geplande keizersnee wegens (angst voor) pijn is gelukkig nog steeds not done in de meeste landen.
Gek hoor. Dat geneest gemiddeld gezien toch nog steeds een stuk beter dan een litteken op je buik... Minder zichtbaar ook, mocht de genezing niet zo voorspoedig gaan..
Ja, dat denk ik dan ook altijd als ik het hoor... een lidteken op je buik blijft altijd zichtbaar, bijv. als je een bikini draagt... maar het onderkantje is voor zo weinig mensen zichtbaar... "To posh to push" noemen ze dat in Groot-Brittannië!