Ik ben nu al bijna een week bezig met afbouwen, heb soms last van stuwing, maar hier moet ik gewoon doorheen. Maak ik nu minder melk aan en zo ja, is dit nog wel genoeg voor mijn baby? Ps. Soms wil hij de fles niet maar gewoon aan mijn borst in slaap vallen.
Ik ben nu ook een week aan het afbouwen. Zo lang je stuwing hebt kun je er van uit gaan dat je nog ruim voldoende melk hebt voor je kleine, wanneer je te weinig melk zou hebben kun je dit merken aan het simpele feit dat je kindje opeens vaker en korter op elkaar wil gaan drinken, dit natuurlijk niet geven (uit de borst), maar gewoon een fles geven en de volgende voeding weer bv geven.
Bedankt voor je reactie. Eigenlijk ook heel logisch wat je schrijft. Soms vind hij het gewoon lekker om te kroelen en in slaap te vallen aan de borst, dit wil ik hem gewoon niet weigeren. Lukt het afbouwen bij jou en heb je nog een bepaalde reden om af te bouwen?
Ik vind het ook heerlijk om Kian aan de borst te zien drinken. Ik ga afbouwen omdat ik begin oktober weer aan het werk ga bij een nieuwe baas en ik zie het niet zitten om daar dan ook gelijk te gaan kolven (heb het ook niet gevraagd of het zou mogen). Voor mij wel een redelijk zware beslissing omdat het veel moeite heeft gekost voordat de bv eindelijk goed ging, maar ik ga de voedingen overdag afbouwen en ik wil proberen om de ochtend en avond voeding te blijven doen, zodat ik toch nog van dat speciale momentje kan blijven genieten. Het afbouwen gaat tot nu toe gepaard met behoorlijk wat stuwing, heb nu 1 voeding laten vervallen en ga pas de volgende voeding weg laten vallen als mijn borsten wat minder vol voelen.
nu ben ik wel heel benieuwd naar jou reden om af te bouwen TS aangezien je er zo liefdevol over praat!
Als jouw kind troost vindt aan de borst, dan zit er genoeg in hoor! Wat veel mensen niet beseffen is dat, ook als een kind volledig kunstvoeding krijgt het best nog aan de borst mag voor troost, voor het lekker, voor het kroelen, voor het contact. Dat ze dan ook nog wat antistoffen meekrijgen op die manier is aleen maar mooi meegenomen! Trouwens, je schrijft dat je nog maar een week begonnen bent met afbouwen. Als je het goed wilt doen heb je dan nog maar 1 voeding afgebouwd. Op het internet en in folders zie je soms schema's die uitgaan van om de 3 dagen een voeding afbouwen, maar dat is echt een riskante manier van afbouwen. Veel te snel voor je lichaam, waardoor de kans op pijnlijke complicaties veel groter is. Beste is om per voeding die je vervangt door kunstvoeding een dag of 10, maar zeker niet minder dan een week, uit te trekken!
Ik ga eind oktober weer aan het werk. Dochter is nu 3 maanden. Begrijp ik het goed dat ik dan nu al moet starten met afbouwen? Ik geef nog volledig bv, dit is nu 5 voedingen per dag, om de 4 uur dus overdag.
Juffertje, je hoeft alleen de overdag voedingen maar alvast kwijt te maken. Dus als je eind oktober weer wil werken, hoef je maar 2 voedingen af te bouwen. Dus dan kun je begin oktober ook nog wel beginnen. En dan kun je de andere voedingen ook nog wel afbouwen als je al werkt..
Juffertje, je hoeft helemaal niet af te bouwen. Behalve als je niet wilt kolven en niet naar je kind toe kunt/wilt om live te voeden onder werktijd. Maar als jij onder werktijd je kind liever KV laat geven, hoef je inderdaad alleen de voedingen af te bouwen die onder werktijd vallen. Daar heb je nog alle tijd voor.
@dirksmama: ik ben in een vlot tempo aan het afbouwen, het standaard schema ken ik, maar op aanraden van de kinderarts mag ik het opvoeren, ik heb een hongerige baby en was bijna fulltime aan het voeden. Ik moet dus oppassen voor een ontsteking, vandaar. @vagans: zie hierboven de reden. Ik kijk er echt naar uit als hij aan de borst komt. Als ik ga werken wil ik dit zo lang mogelijk blijven doen in de avonden en de nachten. @mlien: dan heb je nog ongeveer drie weekjes voor je weer gaat werken? Ga je dat redden? Ik moet begin november weer werken.
Nicky, ik snap helemaal niks van wat je schrijft. Dat je versneld mag gaan bijvoeden omdat je een zeer hongerig kindje hebt, snap ik nog 'sort of'. Dat wil niet zeggen dat je versneld kunt afbouwen, dat heeft nl niets met je baby te maken, maar alles met je borsten. Snel afbouwen vergroot de kans op een borstontsteking. Ik zou dus eerder denken dat als je sneller gaat bijvoeden / sneller over gaat op KV, dat je dan moet kolven om te voorkomen dat je melkkanaaltjes verstopt raken. Misschien begrijp ik het niet goed hoor, wat je hierboven zegt, maar op mij komt het zeer tegenstrijdig over. Zolang je nog stuwing hebt, zou ik zeker geen volgende voeding laten vervallen. Maar dit pas doen als je lichaam weer is afgestemd op de verlaagde hoeveelheid BV. Als je kind lekker in slaap valt aan de borst, en niet ineens heel snel weer wakker wordt van de honger, zou ik er wel van uit durven gaan dat je nog wel genoeg hebt.
@Nicky; In principe hoef ik maar 2 voedingen af te bouwen en heb nu nog 3 weken. Ik merk dat mijn productie al minder aan het worden is, dus vandaag heb ik om 8:00 uur bv gegeven en daarna om 20:00 uur weer, tussendoor 2x kv gegeven en dit ging goed. In principe heb ik hiermee al mijn beoogde schema voor ogen en ook geen stuwing gehad vandaag, dus ik denk dat ik al een heel eind op weg ben zelfs! Het enige waar je gewoon heel erg op moet letten is dat je niet al teveel last van stuwing hebt. Voelt het morgen oncomfortabel bij me dan geef ik morgen weer 1 voeding meer bv.
@bri. Ik snap dat het tegenstrijdig kan overkomen, maar nu ik dit schrijf ben ik ruim een week verder en mijn stuwing heb ik in de ochtend, middag en de avond nog last van, dit is omdat ik snel heb afgebouwd. Alles lijkt goed te gaan en die kleine doet het prima op kv! Mijn borsten voelen rustiger en minder pijnlijk aan gelukkig hierdoor.
Dis snap ik niet. Mijn zoontje was als baby ook erg hongerig en dronk 3 kwartier per keer. Echt klokkerdeklok he, geen sabbeltjes. Daar krijg je geen borstontsteking van hoor. De kans daarop is wel heel groot als je snel en dus gestuwd af gaat bouwen. Ik snap het advies van de ka dan ook totaal niet. Als je heel vaak voedt en je wilt dat niet, zijn er ook andere oplossingen dan te stoppen met de borstvoeding. Als je niet wilt stoppen (dat proef ik een beetje), hoeft dat niet!
Ik ben bang dat je een kinderarts getroffen hebt die erg weinig van borstvoeding weet. Anders had je wel adviezen gekregen over hoe je met een beter borstenmanagement je hongerige kind, eventueel met wat bijvoeden met een fles, tevreden had kunnen krijgen, zonder risico's voor jezelf. Ik vind dit advies van je kinderarts uitermate dom.
Dat klinkt inderdaad goed! Ik geef nu ook alleen bv als mijn borsten op springen staan of als ik merk dat hij gewoon even wil kroelen aan de borst. Vaak slaapt hij dan binnen een minuut en slaapt hij goed door.
Je hebt gelijk dat ik niet volledig wil stoppen. Ik hoop als ik weer moet werken nog in de avond en een keertje s nachts kan geven, als ik dan nog genoeg melk heb.
Ik ben inmiddels (bijna) gestopt, zit echt in mijn laatste week van bv geven. Ik heb er dan 7 weken over gedaan en dat betekende inderdaad 1 voeding per week laten vallen. Dit ging op zich goed tot aan de laatste 2 weken waarin ik echt merkte dat mijn productie enorm achteruit holde. Dat komt ook omdat Dennis totaal niet meer geïnteresseerd is in de borst, wel om lekker te kroelen en een beetje troost zo nu en dan, maar niet om te drinken. Ik geef momenteel nog 1 flesje gekolfde melk en ik leg hem nog 1 keer aan, maar dat is voor mijn gevoel meer voor de vorm. Ik zou niet sneller gaan afbouwen dan 1 voeding per week, dat is toch wel het beste, anders loop je ook risico op borstonstekingen enz. Sterkte!