waarom koos je voor flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door mano82, 23 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetje08

zonnetje08 Actief lid

1 aug 2008
    159
    0
    0
    Borstvoeding geven is ook geen garantie dat je kind niet ziek wordt of geen allergie zal hebben of wat dan ook. De onderzoeken spreken altijd alleen over dat het de kansen verkleind. Wat mij vaak opvalt is dat men over het geven van flesvoeding weer juist lijkt te spreken dat het de kans zou vergroten of iets dergelijks. Sommige onderzoeken vindt ik trouwens maar zwak onderbouwd, of te kleinschalig onderzocht. Wat je ook kiest, je kiest ten alle tijde al het beste voor je kind want liefde is de grootste hongerstiller van je kind, en of dat met de fles gebeurt of met de borst is om het even.

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Kan iemand me een linkje geven ofzo naar onderzoeken die ten positieven van kv uitkomen ? Ben wel benieuwd eigenlijk.

3. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ik denk, Nemo, dat die neit worden gepubliceert omdat immers BV zo gepromoot moet worden en je niet over kv mag spreken de eerste maanden
    Dus zou mij verbazen als die linkjes te vinden zijn.

Maar als kv echt zo slecht was, werd het niet door zoveel merken verkocht

4. Sassie1985

Sassie1985 Actief lid

8 jun 2008
    125
    0
    0
    Nou ik heb vroeger de fles gehad me 2 oudere broers ook en we hebben alle 3 nooit ergens last van gehad. Als ik dan weer naar me vriend kijk. Die heeft vroeger borstvoeding gehad en die heeft vroeger altijd last van eczeem en astma gehad en is voor sommige dingen heel erg allergies. hij heeft nu nog astma.

Dus ja wat moet je er van zeggen he. De 1 doet het goed op borstvoeding en de ander op flesvoeding.

Zelf ga ik flesvoeding geven omdat ik het gewoon niet wil geven. Als ik er al aan denk dat ik borstvoeding moet geven word al nerveus er van.

Wat een ander er van vind jammer dan hoor. Het mijn keuze.

5. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Ik snap het 'reclame maken voor kv' niet zo goed. Bedoelen jullie dan reclame uitingen in tijdschriften, tv etc? Ik bedoel, ik heb ook nog nooit een ster-reclame over borstvoedin gezien hoor, zit ik ook niet op te wachten.

En vele folders en toestanden over bv? Ik heb geen foldertje gezien toen ik zwanger was, geen cursussen gevolgd etc. De info die ik had, heb ik zelf opgezocht op internet, net zo goed als je voor fv ook zelf kunt zoeken en bellen naar friso etc. Die hebben meen ik zelfs een 24-uurs lijn waar je heen kunt bellen (of een van de andere merken, dat weet ik niet zeker).

Iemand schreef over het cb, dat die je raar aankijken als je fv geeft. Bij ons is het andersom, de weegmevrouw vertelde laatst dat er iemand was die d'r kindje met 11 maanden NOG STEEDS bv gaf en dat dat toch wel HEEL VREEMD was. Dus ook dat is blijkbaar weer per cb verschillend.

Ik heb het al vaker gezegd, het is nooit goed wat je doet. FV mama's krijgen commentaar dat ze de fles geven ipv borst. BV mama's krijgen commentaar dat ze borst geven ipv fles. Hoevaak ik al gehoord heb dat ik beter 'gewoon de fles' kan geven en mensen vinden me eigenwijs dat ik wel de borst geef etc. Of nog erger, dat ik m'n man iets ontneem yeah right! Ik meen hier ergens ook al iets gelezen te hebben over egoïstisch :confused:

Mij kan het werkelijk niet schelen of iemand kiest voor bv of fv, míts je het om de juiste redenen doet. En die zijn voor iedereen anders. Als je je keuze baseert op verkeerde informatie en begeleiding, dan vind ik dat gewoon erg jammer.

En natuurlijk is bv geen garantie op minder ziektes of allergiën, dat heb ik ook nog nooit gelezen. Het zou alleen de kans verkleinen. Maar het wel of niet krijgen van een allergie weet je toch nooit van te voren.

6. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Overigens las ik ook ergens de opmerking waarom bv mama's op het flesvoedings deel schrijven en dat dat niet gepast was etc.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar voor mij is het puur uit interesse. Ik zal never nooit iemand veroordelen die fv geeft, dat gaat mij namelijk niks aan dus ik heb er niks over te zeggen. Maar daarom interesseert het me nog wel waarom iemand de keuze maakt. Simpelweg omdat ik er zelf niet eens over nagedacht heb en het voor mij vanzelfsprekend was dat ik bv ging geven, daarom vind ik het interessant om te lezen waarom anderen hun keuze maken. Mag toch wel? (hoop ik ;))

7. zonnetje08

zonnetje08 Actief lid

1 aug 2008
    159
    0
    0
    Ik vermoed dat dat meer komt omdat bv mama's vaak en waarschijnlijk ook wel onbewust hun mening proberen op te dringen en dat andere die mening vaak opvatten als negatief omdat ze best wel negatief over fv schrijven. Bij sommige komt het zelfs over alsof je je kindje bijna vergif geeft als je fv geeft in plaats van borstvoeding. Ik las laatst afgelopen een reactie van brenda77 die in een borstvoedingstopic haar mening ergens over gaf, en ze verzocht werd daar weg te blijven wat ze ook deed. Als er wordt gevraagd wat de reden is waarom je kiest voor flesvoeding is het niet nodig dat het uiteindelijk een discussie wordt waarom borstvoeding beter is dan flesvoeding, en dat is nu bijna wel het geval. Dat is toch jammer? Iedereen doet het goed op haar eigen manier, en of dat nou met borstvoeding is of met flesvoeding.

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Lijkt me sterk dat die niet te vinden zijn. Wetenschappelijk onderzoek wordt maar heel zelden achter slot en grendel bewaard en dat is om veel drastische redenen dan deze. Je zou kunnen zoeken via scholar.google.nl. Dat is de zoekmachine van google voor wetenschappelijke artikelen. Wel in het engels zoeken want in het Nederlands wordt over het algemeen vrij weinig gepubliceerd (Nederlandse wetenschappers schrijven meestal ook in het engels).

9. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nu wordt het weer een welles-nietes discussie. Lekker belangrijk en boeiend?
    De TS haar vraag was nog steeds:
    Waarom koos je voor FV?

Dus...

Trouwens, nu we toch nog ff offtopic zijn, @ Zonnetje, mooooooi forumplaatje? Zelf een Pittbul/amstaff/SBT?? of zie ik het verkeerd? :D

10. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Zeker mag dat maar dan mag je die eerste opmerking die ik gequote heb weglaten. Vooral met die shock smiley erachter. Ik heb in het begin geschreven dat ik bv een beetje egoistisch vind. Daar hoef jij niet over geshockeerd te zijn want het is voor mij 1 van de redenen om geen bv te geven. Het is, denk ik, voor een bv te moeilijk om te lezen waarom iemand meteen met fv is begonnen. De antwoorden die je hier leest zullen jullie nooit aanstaan. Het is namelijk niet jullie keuze dus hebben jullie er geen/weinig begrip voor en nemen zo goed als overal aanstoot aan. Ik geef samen met andere fv moeders hier eerlijk antwoord op een vraag die haast een taboe over zich heen lijkt te krijgen. Mag toch wel?

11. zonnetje08

zonnetje08 Actief lid

1 aug 2008
    159
    0
    0
    nog even off topic. Vroeger hebben we (mijn ouders) zelf nestjes pitbulls gehad in de tijd dat ze nog niet geheel verboden waren, en later amstaffs gehad.De laatste is 3 jr. geleden overleden.

12. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Brenda, ik heb t idee dat je mijn berichten dus niet goed gelezen hebt hoor. Ik vind het absoluut niet moeilijk om te lezen waarom een ander voor fv kiest, dat heb ik ook nooit beweerd. Ik heb in deze discussie ook nergens mn mening gegeven of gezegd dat bv beter is of weet ik veel wat. Daar gaat het namelijk niet over, dus dan doe ik dat ook niet. En hoezo geen begrip en overal aanstoot aan nemen? Ik heb er wel degelijk begrip voor als iemand besluit fv te geven, nogmaals, ik heb nooit gezegd daar geen begrip voor te hebben. In tegendeel, ik benadruk elke keer als ik wat schrijf dat ik er geen oordeel over heb omdat het me niet aangaat. Wie ben ik om te zeggen dat jij of iemand anders het verkeerd zou doen? Ben je mal, daar heb ik niks over te zeggen hoor.

Op t moment dat jij zegt dat je bv geven egoistisch vindt, vel je echter wél een oordeel en dat mag ik shocking vinden!

Ik vrees dat je mij met je laatste reactie woorden en reacties toewijst die ik nooit gezegd heb. Ik vind fv niet verkeerd, ik vind fv niet taboe, ik vind fv niet fout..hoe vaak moet ik het nog zeggen? :( Dat ik gekozen heb voor bv, wil toch niet zeggen dat een ander dat ook moet doen? Ieder zn eigen keuze hoor.

13. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Nou bij ons in de praktijk van de verloskundige wordt je doodgegooit met folders over borstvoeding, folders van lactatiedeskundigem en foto's van borstvoedende dames.

Ook op de zwangerschapsgym is er over gesproken.

Het was iig zo erg dat ik uiteindelijk erg veel moeite had met toe te geven aan het cb dat ik dus liever overstapte op KV omdat dat veel meer rust gaf voor Demi en voor mij. (wij hebben 14dg zitten stuntelen, ik had niet genoeg, kind met honger en ik maar elk uur voeden, deed niet anders).
    Dus vooraf was het er al wel zover in gedrukt dat ik me bezwaart ging voelen. Gelukkig reageerde men er goed op, maar ik bedoel maar.

14. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Jee dat vind ik echt vervelend Lexie, ze moeten jouw keuze toch gewoon respecteren? Jij doet toch wat jij het beste vindt voor je kindje en daar hebben zij niks mee te maken.

Nu je het zegt, bij ons is bij Samen Bevallen er inderdaad ook over gesproken, maar er werd eerst gevraagd wie er bv wilde geven en wie fv en toen stak iedereen zn hand op bij bv, dus is fv verder niet aan de orde gekomen geloof ik. Sorry, was ik alweer vergeten (heb slechte herinneringen aan die cursus dus heb t verdrongen geloof ik ;))

15. melissa73

melissa73 Lid

19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    Bij de wet is het verboden om reclame en informatie te geven over flesvoeding ( kunstvoeding, poedermelk enz) voor kinderen onder de 6 maanden, dus voor zuigelingen.
    Ik geloof dat dit al vanaf de jaren 80 bestaat.
    Ook is het door de wet opgelegd dat flesvoeding fabrikanten bij hun reclame voor voeding boven de 6 maanden ( waar wel reclame voor mag worden gemaakt) MOETEN vermelden dat borstvoeding de beste voeding is.
    Zelfs op verpakkingen op bijv. nieuwe aventflessen moet dit vermeld worden.

Toen ik in '94 en '98 mijn oudste dochters kreeg meen ik dat er in mijn blije doos nog wel wat producten zaten van friso enz. Alleen de verloskundige vroeg mij toen wat voor voeding ik wilde geven. Ik zei 'fles'en ze zei met een glimlach :"we zullen nog wel eens zien"en omcircelde Borst op mijn kaart.

Nu ben ik opnieuw zwanger en kreeg ten eerste het infopakket van het kraamburo thuisgestuurd.
    Er zaten legio folders en info bij ( het beslag de helft van de info die ik in totaal opgestuurd kreeg) over borstvoeding en toch ook wel ( voor mij) confronterende vergelijkingen van de voordelen van borstvoeding. In die zin dat het zo werd gebracht dat alleen als je de borst gaf je kindje minder kans had op wiegedood, allergieen enz.( dus als je geen bv gaf was die kans groter)
    Bij de infomap van het kraamburo zelf zaten ook uitgebreide foto's en info met contact adressen enz.
    Bij flesvoeding info zat alleen een lijstje met benodigdheden.

Ook van uit de wet wordt o.a. het ziekenhuis tegenwoordig ( zeker ook in mijn woonplaats) gemotiveerd om borstvoeding te stimuleren, al wordt flesvoeding natuurlijk daar wel gewoon geaccepteerd. ( dit staat ook weer in de infofolder van het ziekenhuis over het beleid)
    Ook in de verloskundigepraktijk waar ik met mijn vorige zwangerschap vorig jaar zat hing het vol met posters over borstvoeding, lactatiekundigen, verenigingen enz.

Op zich snap ik dat wel. Het is toch raar dat iets wat sinds de oertijd bestaat niet zou werken. Op zich is moedermelk ook wel een heel goed systeem. Mits het werkt natuurlijk en ik denk dat elke vrouw dat zelf zou moeten ontdekken.

Het jammere van het hele geheel is, vind ik, dat het zo ontzettend gepromoot wordt dat het bijna manipulatief werkt.
    Als vrouw is het erg moeilijk om geen schuld gevoel te krijgen als je fv geeft. En dan hebben we het nog niet eens over de vrouwen die er voor kiezen maar die van borstvoeding af hebben moeten zien omdat het niet ging of omdat er medische bezwaren waren. Dat vind ik eigenlijk best wel erg.

Ik heb hierover ook mijn bezwaar gemaakt naar het kraamburo door wie ik een paar weken later werd teruggebeld door iemand die mijn vragen daar over kon beantwoorden.
    Ook heb ik ooit eens een mail gestuurd naar ene Stefan van borstvoedings.com over een bericht wat was geplaatst over de 'flesvoedingsmaffia'die de borstvoedende moeders aan het bespioneren waren om hun voedingen te verbeteren.
    Dat was een heel raar stuk en stond, wat ik me zo kan herinneren, op de hoofdpagina.
    Ik heb daar zwaarwegend commentaar op gegeven. Waarom in godsnaam zo ontzettend afgeven op flesvoedingsfabrikanten? Als borstvoeding niet ( meer) gaat, moeten we toch blij zijn dat we andere voeding kunnen geven?
    Als antwoord kreeg ik dat ik zijn nieuwste boek maar eens moest bestellen omdat daar het borstvoeden wel heel vriendelijk werd beschreven.

Ikzelf ben, zoals gezegd, er nog niet uit. Ik zou, ondanks dat ik er weerzin tegen heb, borstvoeding wel eens willen proberen. Misschien gaat er wel een wereld voor mij open.
    Waar ik toch wel bezwaar tegen heb is de manier van promoten waardoor je je als moeder tekort voelt komen of het gevoel hebt je te moeten verdedigen als je fv gaat gebruiken.

gr, Melissa73

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Bij mij in het ziekenhuis hebben ze me zonder morren een flesje gegeven toen ik melde dat ik dus geen BV wilde geven. Misschien deden ze het wel maar heb ik het niet gezien, ik was teveel van mijn kleintje aan het genieten :D
    Maar ik heb ook echt dikke vette sch**t aan anderen wat dat betrefd, ze krijgen het dan echt wel te horen :)

En idd, met BV folders, voorlichting etc werd ik ook doodgegooit. De verloskundige heeft het 2 keer gevraagd en daarna ook niet meer.

@ Melissa, je kan het altijd proberen. Ik zag BV ook echt niet zitten, maar dacht probeer het gewoon.
    Nou ik vond het dus ook niks en ben er meteen weer mee gekapt.

17. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Dat vind ik trouwens wel echt belachelijk.. Geef je aan dat je flesvoeding wilt geven en dan wordt er niet geluisterd... :confused:
    Ik vind ook dat de informatie over borstvoeding tijdens de zwangerschap bijna manipulerend is. Ik had tijdens mijn zwangerschap ook zoiets van nou dat beslis ik nog altijd zelf.
    Maar als borstvoeding egoistisch zou zijn is zwanger zijn dat eigenlijk ook...

18. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ja dát is de goed eomschrijving, de informatie over bv is manipulerend. Zo heb ik het ook ervaren.

19. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    Wat ik jammer vind is dat er inderdaad weinig info over fv is. Ik ben na 2 a 3 maanden over gaan stappen. Door reflux en wilde heel bewust een goed aansluitende fv hebben waar ze niet meer van ging spugen en die wel hypo allergeen was.
    Ik heb bij nutrilon gekeken en gebeld bij friso enz. en overal werd gezegt dat ze daar geen antwoord op hadden en dat bv het beste was. Zelfs na heel mijn verhaal :( dat dat niet ging omdat ze bleef spugen zelfs met nutriton voor en na de voeding en dus niet groeide.
    Zelfs de kinderarts kon me niet echt verder helpen dan 'ja hypo allergeen is het best.
    Maar ik wilde weten welke het best aan sloot op bv en niet zo zwaar zou vallen.
    Uit eindelijk friso ha met nutriton gekozen en dit was voor ons de goede keuze. Maar info hier over heelaas niet gevonden :(

20. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

28 jun 2006
    2.209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    waarom ik voor fv koos:
    - ik ben in het zh met medische indicatie bevallen. denk doordat ik een hele vervelende bevalling heb gehad ze er in het zh niet bij stil hebben gestaan dankzij drama's. maar aidan is dus al die tijd niet aangelegd. hij is om 10.44 geboren en omdat we geluk hadden en de kraamhulp om half 11 's avonds nog kwam om alles uit te leggen heeft aidan toen pas voor het eerst aan de borst gedronken. en ik wist natuurlijk niet dat dit eerder had gemoeten (doos).
    - ik had veel melk, echt heel veel. 3 dagen stuwing die ik weg moest kolven. uit 1 borst haald eik met gemak 200 cc. dus had het idee dat aidan teveel binnen kreeg.
    - uiteindelijk omdat aidan steeds vd tepel afging maar overgegaan op tepelhoedjes. ik had nml al vrij snel diepe kloven. veel smeren met zalf hielp ook niet meer. achteraf bleek dat aidan zijn sleutelbeen had gebroken en waarschijnlijk pijn had bij het drinken en steeds losliet.
    - na 2 weken had ik een borstontsteking te pakken. had in mijn kraamweek al rode plekken etc maar die moest ik maar wegkolven. ook had ik een blaasontsteking. doordat ik een allergie heb voor alle antibiotica (amoxelline/penicilline) kon ik er maar 1 gebruiken en aidan mocht daardoor geen bv meer hebben. ik moest dus alles kolven en in de tussentijd fv geven tot einde vd medicijnen.
    - ik had uiteindelijk zo'n diepe kloven dat ik na het douchen en afdrogen ineens een stuk tepel in mijn handdoek had liggen! serieus een gat in mijn tepel. had het stuk er weer op gelegd en in paniek de dokter gebeld. kon gelijk komen en hij verzekerde dat het wel weer aan zou groeien na verloop van tijd. maar aan die kant kon ik dus niet meer voeden door die wond.
    - en ik zat voortaan elke voeding te huilen vd pijn. de steken die door mijn borsten gingen en de pijn aan mijn tepels. het was voor mij een waar drama en was opgelucht toen ik ff de fles kon geven. toen mijn tepels weer genezen waren zat aidan al een paar weken aan de fles. ik had toen op zich wel weer bv willen geven maar dat kon niet meer. had geen productie meer omdat ik al had afgebouwd.

nu ben ik des te meer gemotiveerd om het bij de tweede te laten lukken. ik hoop echt dat het deze keer beter zal gaan!

Deel Deze Pagina