waarom koos je voor flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door mano82, 23 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Ik lees hier al een paar keer dat BV zo natuurlijk is en dat het jammer is dat we er heden ten dagen zo ver van verwijderd zijn dat het gepromoot moet worden. Het is echter al eeuwen zo dat niet alle vrouwen BV kunnen, willen of dat men niet geacht werd BV te geven. Dat laatste bijv. bij vrouwen die van adel waren. Dan werd er een min ingehuurd om hun kindje BV te geven. Als een vrouw geen BV kon geven, was ze aangewezen op de BV van andere vrouwen in de buurt. Dat was destijds vrij normaal. En anders kregen de kindjes inderdaad melk van de koe of geit. Dus het is echt niet alleen iets van 'deze tijd' dat er vrouwen zijn die geen BV geven, om welke reden dan ook.

Ten tweede de bemoeizucht van de overheid. Alsof vrouwen inderdaad niet zelf kunnen beslissen wat zij denken dat het beste is voor hun kindje en henzelf! Ik las laatst dat NL een van de landen is waar de vrouwen BV het minst lang volhouden. Daarom wordt het zo gepromoot. Maar over het feit dat NL een van de weinige landen is waar de vrouw bijna niet kan kiezen voor pijnbestrijding tijdens de bevalling en dat de vrouw zo'n beetje alleen thuis moet bevallen, daar hoor je de overheid niet over....t zou teveel geld gaan kosten als vrouwen daar een keuze in zouden krijgen :rolleyes: ....maar das weer een andere discussie....

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

@melissa: ik denk ook dat je het wilt zien zoals jij het beleefd (geld dus ook voor mij). Bijv. als je net een Qiunny kinderwagen gekocht heb zie je ze overal ineens.
    Ik heb net allerlei info van de vk gekregen. Er zaten 2 folders (van de tig) over bv in. 1 algemene over de VBN, en een soortje boekje over bv.
    De rest niet hoor. Zat een boekje in over gezonde voeding tijdens zwangerschap. Daar werd na 6 maanden niet meer over de borst gesproken maar over de fles, en ja daar erger ik me dan weer aan. In het foldertje over babyallergie werd gezegd dat je de keuze van je voeding moest overleggen met je arts. Dus ook daar werd bv niet gepromoot.
    En ga eens een leuk kaartje zoeken voor iemand die net een kindje heeft gekregen. Het zijn allemaal flessen. Ik vind het dus wel meevallen die bv promotie". Verleden zwangerschap ook zwangerschapsdozen aangevraagd. Man wat een reclame voor kv, had op het laatst zelfs allemaal pakken kv in huis :confused:
    Wel raar dat ze gewoon borst omcirkelen terwijl jij wat anders zegt.
    Ik vind wel dat de vk er met jouw over in gesprek mag gaan. D.w.z. voordelen/nadelen bespreken van je keuze van voeding. Maar dan niet gewoon maar borst omcirkelen.

@Sweetvienna: nee idd niet alle vrouwen kunnen hun kind (volledig) zelf voeden. Maar dat zijn echt maar een paar procenten.
    Zoals je hebt kunnen lezen in de verhalen van sommige dames heeft het ook geen kans van slagen als je zo slecht "begeleid" wordt als dat sommige dames hier beschrijven. Dat wil dus niet zeggen dat ze het niet hadden gekund. Maar die bv is gewoon vakkundig om zeep geholpen.
    En daar kunnen die vrouwen weinig aan doen. Je bevalt toch in een zh, of thuis met een kraamverzorgster. Dan mag je toch verwachten dat je met profs heb te maken ?

3. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Zou je verwachten he Nemo? Zelfs in een land zoals Zweden waar 70% van de moeders borsvoeding geven de eerste maanden, hebben ze het nog redelijk voor mij weten te verknallen in het ziekenhuis. Maar goed, ik had ook pas stuwing op dag 6 (precies op het moment dat we eindelijk naar huis mogen, zou dat iets psychisch geweest zijn?) en mijn leven lijf was op dus of het zelfs met hele goede begeleiding gelukt was? Ach ja... we zullen het nooit weten. Misschien wel, misschien niet... Uiteindelijk ben ik blij dat er een alternatief is voor bv ;)

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

MariekeV: ik heb me idd erg verbaasd over jouw verhaal. Ik had hoge verwachtingen over de scandinavische landen omdat de bvcijfers daar zo hoog zijn. Maar dat valt ook tegen dus ;)
    Ik heb trouwens in de kraamweek nooit stuwing gehad. Daarna had ik wel teveel melk. Dus of stuwing alles zeggend is...
    Jouw kindje wordt idd wel groot zo.

5. melissa73

melissa73 Lid

19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    Tegenwoordig is het zo dat er absoluut geen reclame mag worden gemaakt voor flesvoeding voor zuigelingen (o-6). De reclame die jij hebt gehad zal voor boven de zes maanden zijn geweest. Die zitten er nl wel in (met het verplichte zinnetje dat borstvoeding de beste keuze is)

Ik zit bij kraamburo ISIS en heb de informatie er nog eens bij gepakt. helaas heb ik een aantal dingen daarvan weggegooid, maar heb wel de info van het kraamburo en het kraamdossier ( dat straks bijgehouden meot worden) hier voor mijn neus.

Info kraamburo
    Inhoud: -
    - bevestiging kraamzorg met welkom en aankondiging van een aantal brochures die er bij zitten om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de bevalling ( brochures over o.a. borstvoeding)
    - de leveringsvoorwaarden omtrent kraamzorg ( begripsomschrijvingen, zorgovereenkomst intake..enz..)
    - wat je van isis kraamzorg kunt verwachten
    daarin staat o.a. vermeld dat ze een borstvoedingsbeleid hebben gebaseerd op de richtlijnen 'stichting zorg voor borstvoeding'. Al de medewerkers hebben deze vaardigheden eigen gemaakt en passen dit in de praktijk toe. ....( vind ik op zich logische info matuurlijk, je wil graag weten wanner je bv wil geven of men hier verstand van heeft)

als laatste:

- informatie voor aanstaande ouders over borstvoeding
    wat staat hier in?
    twee a 4-tjes met de volgende punten.
    * voordelen van borstvoeding voor de baby
    * voordelen van borstvoeding voor de moeder
    * financiele voordelen
    * voordelen voor het millieu
    * kennis/ wetenswaardigheden
    * werken en borstvoeding
    * Verwachtingen ten aanzien van het geven van borstvoeding
    * info telefoonnummers isis kraamburo, vereniging borstvoeding natuurlijk, borstvoedingsorganistatie LLL en Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen

Verder geen info over benodigdheden flesvoeding of verschillende vormen van flesvoeding.

kraamdossier

(gedeelte wat straks ingevuld gaat worden in de kraamtijd)
    info over controles, wat je in huis moet hebben enz.
    Daarna vrij promintent:
    Zorg voor de baby: Borstvoeding.
    Over hoe de voeding op gang komt, rooming-in, kolven en bewaren en weer een rijtje met allemaal voordelen over moedermelk.
    (verder geen nadelen of zaken waar je tegenaan kunt lopen)
    Als laatste: kunstvoeding.
    Beknopte info over klaarmaken en uitkoken. Verder aandachtspunten ( lees: waarschuwingen) over loden leidingen, bronwater, aluminium pannen, besmetting met legionella enz.

Zoals je objectief kunt zien is het borstvoedingsmotiverende gehalte vrij hoog.
    Ik neem aan dat je het met me eens bent dat het niet is van wat je 'wilt zien' zoals een kinderwagen die opeens overal in de stad ziet opduiken, gezien de lijst met info die ik hier heb neergezet.

Het is ook niet voor niets dat ik het kraamburo hiermee heb geconfronteerd en het is bij mij het startsein geweest om mij eens te gaan verdiepen in het fv en bv verhaal.
    Ik heb een kritische mail geschreven waarin ik uitgelegd wilde hebben over bepaalde stellingen die er in stonden ( bijv minder kans op wiegendood). Ik wilde graag weten waarom dat zo was omdat ik niet alles zo maar voor niets aanneem. Het is me nogal een bewering.
    Later ben ik daarvoor teruggebeld door iemand van het kraamburo die de moeite heeft genomen om zaken voor mij op te zoeken en uit te pluizen. Helaas moest ook zij op sommige stellingen toegeven dat het wat vergezocht was en dat het gaat om luttele percentages.
    Op de vraag waarom er wel waarschuwingen ( of áandachtspunten') bij flesvoeding stond en niet wat nadelen bij bv was haar antwoord dat men vrouwen tegenwoordig wil stimuleren om borstvoeding te geven en dat het dan afwachten is wat er kan gebeuren.

Ik heb daarop geantwoord dat ik het geen eerlijke informatie vind omdat heel wat vrouwen misschien van die roze wolk afdonderen omdat men de indruk krijgt dat het vrijwel altijd van een lijen dakje gaat.
    Dit in tegenstelling tot de werkelijkheid waarin de eerste dagen toch flink hard gewerkt moet worden en wat hobbels genomen moeten worden om de bv te doen slagen.
    Hieruit kwam dan ook dat het toch wel belangrijk is om als moeder flink gemotiveerd te zijn om bv te geven.
    Het lijkt me dan toch wel zo eerlijk dat je van te voren weet wat je te wachten staat ( dat de voeding op gang moet komen dmv soms 12 keer per dag aanleggen, gelukkig heb ik die info van te voren gelezen zodat ik voorbereid ben)

gr, Melissa73

6. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Ik wil je even een compliment geven! Gewoon over hoe je je er in verdiept, het uitlegt hier op t forum (ik ben het zeker helemaal met je eens, in een eerder bericht van mij heb ik t ook over de NL overheid ivm niet reclame maken voor flesvoeding en over het altijd maar promoten van de BV), maakt denk ik veel duidelijk bij velen van ons!
    :D

7. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    In de tijd dat mijn moeder en schoonmoeder bevielen, gaf zowat iedereen flesvoeding! (vanaf 1981) Ik heb het eens gevraagd en bij hen werd bijna niks verteld over bv, en werd het als "een gedoe" afgeschreven. En wij zijn ook groot geworden, hoor!
    Ik ben zeker voor borstvoeding, maar zoals ik hier ook al gepost heb, werd ik zo onzeker van de zware reflux i.c.m. een stofwisselingsziekte dat ik gestopt ben. Maar ik vind het wel weer wat van deze tijd. dikke kans dat het over 15 jaar weer anders is! :rolleyes: ;)

8. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    =D>
    Dat viel mij ook wel op, het is wel een hosanna-verhaal wat men vertelt bij bv... dat het bijzonder is, goed voor de band met je kind, minder kans op allergie, iedere vrouw het kan geven et cetera, et cetera. Er wordt maar mondjesmaat verteld dat je soms wel 10 a 12 keer op een dag in het begin aan moet leggen; da's onder omstandigheden dat je fysiek in orde bent al best pittig, maar onder de omstandigheid dat je lichaam compleet in puinpoeier ligt van een bevalling lijkt me dat nog zwaarder. En ik denk dat als vrouwen alleen maar de positieve punten van bv geven hebben gehoord, dat dan behoorlijk tegen valt.

Als de voorlichting omtrent bv ook aandacht besteed aan de nadelen en valkuilen waar je tegenop kan oplopen, kan het wellicht zo zijn dat er minder vrouwen beginnen met het geven van bv, maar dat de vrouwen die er voor kiezen, het wellicht wel (veel) langer volhouden, omdat ze er met open ogen en reële verwachtingen zijn ingegaan.
    Ik weet niet welke doelstellingen aan het huidige communicatiebeleid ten grondslag liggen.

9. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Overigens is dit volgens mij het eerste bv-fv topic in lange tijd waarin de 14 pagina's worden gehaald!

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Debora, het is inderdaad van de jaren 70 dat flesvoeding zo gepromoot werd. Ik vraag me echt af waarom, misschien net zoals er ook reclame gemaakt mocht worden voor sigaretten? Daarom snap ik op zich wel dat er geen reclame voor kunstvoeding gemaakt mag worden, maar goede onafhankelijke voorlichting lijkt me wel handig. Maar ook lastig denk ik, want het aanbod in kunstvoeding verandert constant, dus je kan wel een folder maken, een paar maanden later is er weer van alles veranderd. Maar misschien wel handig, zoals er bv cursussen zijn, ook kv cursussen geven die up to date zijn?

Ik denk trouwens dat flesvoeding in Nederland nog steeds de norm is, waardoor veel vrouwen borstvoeding 'raar' vinden. Ik vind dat heel jammer, aangezien ik zelf borstvoeding geef, daar heel blij mee ben en het heel fijn vind, en vervolgens door heel veel mensen raar wordt aangekeken (schoonfamilie o.a.). Aan de andere kant, doordat ik, in hun ogen lang, borstvoeding geeft, laat ik ook een kant zien dat het helemaal niet zo raar is. Ik denk dat daarom veel bv moeders voelen alsof ze zich moeten verdedigen en de bv moeten verdedigen. Omdat er ook zo vaak op neergekeken wordt, terwijl het juist zoiets moois en natuurlijks is. Iedereen denkt er iets over te mogen zeggen, als je 'lang' borstvoeding geeft, want dat is 'raar', maar als ik iets over de kunstvoeding voor mijn neefje en nichtje zou zeggen, zou ik ruzie krijgen denk ik :(.

Nog even over een stukje van Melissa, bij bv mag je wel een speen geven hoor, als je maar zorgt dat je geen hongersignalen mist. Eva heeft van 3 weken tot 4 maanden een speen gehad, daarna wilde ze 'm zelf niet meer.

Kiwi, ik las dat jij niet tegen moedermelk kon, hoe zat dat dan? Heb ik echt nog nooit van gehoord! Als er sprake is van een voedselallergie, dan moet de moeder die voeding gewoon niet eten, maar echt tegen de melk niet kunnen, kan ik me niets bij voorstellen! Ben erg benieuwd!

11. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Flesvoeding was begin jaren 70 het symbool van de emancipatie van de vrouw... dat is waarom het destijds zo gepromoot werd en dat is misschien ook waarom er nu nog steeds vreemd tegen aan gekeken wordt, misschien juist wel door de wat oudere vrouwen.

Of fv de norm is, ik weet het niet: 79% van de vrouwen begint met borstvoeding, maar na 3 maanden is dat wel met meer dan de helft gekelderd. Voor meer cijfertjes: http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o3150n19089.html.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lia, ik denk dat je helemaal gelijk hebt, veel vrouwen stoppen volgens mij al snel met de bv omdat het niet zo makkelijk gaat. Terwijl dat meestal dus heel normaal is. Als je dat van tevoren weet, weet je dat het even bikkelen is, maar dat het dan heel leuk gaat worden/kan worden (want helaas verloopt het niet bij iedereen zo lekker).

Ik word af en toe trouwens wel kriegel van wat er in sommige bladen (ik geloof laatst in ouders van nu) staat. Over dat je bv ook heel goed in een beker aan je baby (ik geloof vanaf 9 maanden) kan geven, want uit een beker drinken is goed. En bv geven is natuurlijk, dus uit een beker drinken is beter dan de borst? Ik snap best dat het zo werkt als je flesvoeding geeft, maar ik ga toch niet afkolven om mijn melk in een beker te geven? In veel artikelen in die bladen wordt trouwens de fles als standaard gehanteerd en mist vaak een stuk over borstvoeding. Bij spraakontwikkeling enzo, dat de fles te lang niet goed is, maar hoe zit dat dan met de borst?

Over het voeden van iemand ander's melk bij borstvoedende vrouwen: ik zou er geen problemen mee hebben als Eva een keer van iemand anders melk zou krijgen, als ik diegene goed ken of in ieder geval zeker weet dat ze gezond leeft (maar dat doet vrijwel iedere borstvoedende moeder wel). En mijn nichtje zou haar wel live mogen voeden mocht het nodig zijn. De ideale oppas ;).

En inderdaad, al 14 pagina's vol!

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Misschien is fv dan misschien wel niet de norm, maar vaak wel maatschappelijk meer geaccepteerd. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat borstvoeden in het openbaar door sommigen als not done wordt beschouwd ('je mag wel bij ons boven voeden'), ik kijk toch ook niet raar als een kindje in het openbaar de fles krijgt? Ga ik toch ook niet zeggen, ga maar bij ons boven zitten?

14. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    [quote="
    @Sweetvienna: nee idd niet alle vrouwen kunnen hun kind (volledig) zelf voeden. Maar dat zijn echt maar een paar procenten.
    Zoals je hebt kunnen lezen in de verhalen van sommige dames heeft het ook geen kans van slagen als je zo slecht "begeleid" wordt als dat sommige dames hier beschrijven. Dat wil dus niet zeggen dat ze het niet hadden gekund. Maar die bv is gewoon vakkundig om zeep geholpen.
    En daar kunnen die vrouwen weinig aan doen. Je bevalt toch in een zh, of thuis met een kraamverzorgster. Dan mag je toch verwachten dat je met profs heb te maken ?[/quote]

Je hebt gelijk als je het over slechte begeleiding hebt. Daar heb ik dus ook mee te maken gekregen. Maar wat ik ermee wilde zeggen is dat mensen doen alsof het iets van de laatste pakweg 30 jaar is dat er vrouwen zijn die geen BV geven (om welke reden dan ook). Ik weet niet om hoeveel procent het gaat maar weet wel dat het dus pertinent niet alleen iets is 'van deze tijd'. Waarom het in NL minder lang wordt volgehouden in vergelijking met andere landen om ons heen, dat weet ik ook niet. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat dat iets te maken zou kunnen hebben met het weer aan het werk gaan van de vrouw.

15. Nemo

Nemo Niet meer actief

Volgens het cb is kv wel de norm. Ze hebben een kv groeicurve omdat volgens hun eigen zeggen: "toch niet veel vrouwen bv geven en ook niet lang". Ook in het groene boekje van het cb valt te lezen dat ik mijn kind pap van kv zou moeten geven (nou mooi niet dus he).

16. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Ik snap de link tussen reclame flesvoeding en sigaretten niet zo? :(

Over de info hier:

Ik kreeg een leuk boekje mee van het ziekenhuis. Een soort handleiding over de eerste dagen (wel handig aangezien je hier geen kraamhulp hebt) zowel mbt de baby en je eigen lichaam.

Afdeling voeding voor het kind: 10 bladzijdes over borstvoeding met een hele grote kop: *daarvoor is bv zo goed*, alles over pompen, praktische tips, binding tussen moeder en kind, problemen die voor kunnen komen bij het geven van bv en het grote getal van 0 pagina's over flesvoeding. Het wordt niet eens genoemd als alternatief als de bv niet lukt, nee dan moet je bellen het borstvoedingcentrum in het ziekenhuis of het cb.

17. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    @snoopy: ik werd ook raar aangekeken toen ik tijdens mijn zwangerschap zei dat ik perse bv wilde geven,idd. Iedereen had zoiets van; waarom dat dan weer, raar mens... En vooral 1 oma had zoiets van: ja maar dan kan ik hem nooit de fles geven :( Ik hoef me nu niet meer te verdedigen nu ik de fles geef. vreemd.

Maar om reclame voor flesvoeding te vergelijken met reclame voor roken? haha Tis natuurlijk niet op die manier schadelijk he! ;) Ok ben het met je eens dat ze nooit moedermelk kunnen namaken, maar als er geen flesvoeding geweest zou zijn, hadden een boel kindjes het niet overleeft! Ook mijn zoontje niet, want naast de bv hebben we hem toch echt moeten bijvoeden in het zh...

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik bedoelde hiermee dat fabrikanten reclame maken voor sigaretten en voor flesvoeding en dus niet objectief informeren. Reclame voor sigaretten mag niet meer, omdat mensen niet aangespoord mogen worden om te roken. Zo ook met flesvoeding, de overheid wil het liefst dat zoveel mogelijk vrouwen borstvoeding geven. Ik doelde dus niet over het gezondheidsaspect van roken en flesvoeding, dat heeft niets met elkaar te maken (voordat ik iedereen over me heen krijg ;)).

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Debora, zo bedoelde ik het dus absoluut niet zoals je hierboven kunt lezen!

20. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    ik las het ;) en wist eigelijk ook wel wat je bedoelde hoor!

Deel Deze Pagina