waarom koos je voor flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door mano82, 23 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    ach ik was (en ben) ook een echte pro bv mama, totdat ik hoorde van Finn z'n ziekte, en de reflux daarbij niet echt handig was. (spoot uit z'n neus) Dus ik was erg blij met Friso Comfort! Het heeft voor een hoop rust gezorgd. Ik kon zien hoeveel hij binnen kreeg en hij spuugde nauwelijks meer. Hij is zo vrolijk, en groeit goed. Ik raakte zelf iedere keer zo in de stress als hij spuugde :( Nee, nu zijn we beide happy!

2. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik voelde me ook niet prettig bij het idee dat er een mensje aan je borst ligt te sabbelen. ik heb er veel info over opgezocht en toen ik dat allemaal gelezen had stonden mn nekharen rechtop. bij alle info kreeg ik het gevoel dat het me verplicht werd om bv te gaan geven (en dan gaan mn nekharen rechtop staan). ik vind het ook een fijn idee dat ik kan zien wat ze drinkt en dat mn man haar ook de fles kan geven. ze zeggen dat bv goed is voor de band met je kind, maar ik vind dat flesvoeding de band met papa versterkt ook belangrijk. de kleine zit 9maanden in je buik, dus die band zit wel goed.
    ook zag ik het niet zitten om als ik weer aan het werk zou gaan te moeten kolven.

alyssa is nu 4maanden en ik het er geen seconde spijt van gehad. bij een eventuele 2de ga ik weer voor fv.

liefs doris

3. melissa73

melissa73 Lid

19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    Hallo snoopy,

Ik snap ook wel waarom je het gevoel krijgt je te moeten verdedigen als je langere periode voedt. Op zich is dat ook wel jammer, want zoals ik ook zeg; het is iets wat hoort bij de natuur.
    Ik heb er ook weleens over na zitten denken. Stel, ik zou bv gaan geven, hoe doe ik dat als ik in de stad ben en de kleine krijgt honger? Ik ben er eens gaan bekijken wat ik dan zou doen. Eerlijk gezegd zou ik het heel erg moeilijk gaan vinden om in het openbaar te voeden.
    Zit ik daar bij de hema mijn borst te ontbloten waar vreemde mensen ( en kerels) bij zitten om de kleine aan te leggen. Ik weet dat je speciale kleding kunt kopen om het een beetje discreet te doen, maar ga er vanuit dat ik daar ook eens rondloop in andere kleding.( ik zou echt iets apart aan moeten schaffen want vestjes e.d. heb ik eigenlijk niet)
    Raar eigenlijk dat ik zo denk.
    Ik ga nl met gemak hier op het strand topless liggen.

Hoe zou dat nou dan toch komen, denk ik dan.
    Ik denk dat borsten vooral toch ook door andere mensen als iets sexueels worden gezien. (dat zal misschien ook wel gelden voor allochtonen hier in Nederland, lijkt mij zo.) Net zoals als al die billboards van Sloggie. Stuk voor stuk prachtige billen die niet op de foto staan omdat het de functionaliteit van het zitten laat zien. ( beetje stom voorbeeld, maar je begrijpt me wel).
    Dan zit je daar ergens iets in de stad te nuttigen en opeens piept daar een blote borst op een plaats en tijdstip waarop je hem niet verwacht.
    Een bv- gevende moeder heeft de knop op 'voeden' staan. De omgeving niet. Die is immers niet met voeden bezig maar ziet vooral een blote borst verschijnen en het is dan wederom helemaal niet zo raar dat het schaamte opwekt en dat de omgeving het niet meteen accocieerd met een functioneel instrument.
    Ik geef toe dat het belachelijk is hoor, maar ik denk dat het zo in elkaar steekt.
    Als je met je kindje op visite zit kan ik me dus ook wel indenken dat er mensen zijn die niet precies weten wat ze met hun Eigen gevoel aan moeten en daarom vragen of je ergens anders wil gaan voeden.
    Misschien moet je het zo maar zien. Ik denk nl niet dat het anders in elkaar zit.
    En lang voeden, tja, dat is voor iedereen persoonlijk. Ik vind het mooi dat mensen het minimaal zes maanden volhouden en tot een jaar ook. Na die tijd zou een kindje het goed moeten doen op vast voedsel alleen.
    Dat is mijn persoonlijke mening hoor.
    Het record wat ik ken is dat ik tijdelijk eens op een peuterspeelzaal inviel en daar een kindje ( 2 ,5 jaar) op de commode werd gezet. De kleine knoopte het bloesje met veel gejengel van de moeder open, graaide in de bh en begon te drinken terwijl moeder voorover boog.
    Persoonlijk vond ik dat veel te ver gaan. Maar dat is mijn mening.

Over gezonde leefgewoontes bv-moeders ben ik het niet eens.
    Op mijn werk hadden we het in de pauzeruimte het eens over bv-voeden en combineren van ons werk. Eén leidster die erbij zat heeft, als weinige van ons, met succes langere tijd twee zoontjes borstvoeding gegeven en was daar ook heel stellig in. Helaas rookt ze vrij veel, en heeft dat ook tijdens de bv-periode gedaan.
    Ook dronk ze in het weekend vaak alcohol en probeerde rond die periode één voeding af te kolven. Ik ging daarover in discussie, vooral over het roken. Ze vond dat niet leuk maar zei ook dat ze bv geven gewoon ook heerlijk vond om te doen. ( ook gezien haar functie als leidster snap ik dat standpunt niet)
    Hierbij wil ik zeggen dat helaas niet elke BV-moeder rekening houdt met gezonde leefgewoontes.

Trouwens, dames, ik vind het wel een hele fijne discussie zo. Iedereen laat mekaar in zijn waarde en praat op een volwassen manier met elkaar.
    Tof!

gr, Melissa73

4. melissa73

melissa73 Lid

19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    Trouwens, ook een nadenker:
    Ik zit nu in mijn zw-verlof, maar zolang ik nog achter het stuur van mijn auto kan kruipen probeer ik nog steeds af en toe een uurtje op naar mijn werk ( kinderdagverblijf, waar ik leidster ben) te gaan om mijzelf op de hoogte te houden van collega en ouders en kids.
    Het volgende was twee weken geleden gebeurt:

Op een andere groep was het erg druk. Een bv-baby komt op aanvraag voor de voeding op het tijdstip dat er nog twee anderen de gewone fles moeten.
    Eerst wordt één van de fv-voeding kinderen gevoedt. De andere moet nog even wachten en de bv van de bv-baby wordt in de flessewarmer langzaam opgewarmd.
    De leidster vraagt assistentie omdat het druk is op de groep.
    Op dat moment komt er een ander leidster van de groep bij. De bv en fv -fles zijn klaargezet. Op dat moment valt er een kindje doordat hij wordt geduwd door een wat ouder kindje. Eén en ander wordt daar rechtgezet.
    De andere leidster pakt een fles en gaat het -kindje voeden.
    De andere leidster gaat ook voeden.
    Je raadt het al: De klessen zijn bijna leeg als men er achter komt dat de twee flessen ( borst en poedervoeding) verwisseld zijn.
    Het bv kind heeft fv gekregen en het andere kind borstvoeding.

Vol schaamte verteld de leidster van de betreffende groep heel eerlijk aan de bv-moeder wat er is gebeurt. Deze reageert gelukkig heel luchtig.

De leidster verteld ook aan de flesvoeding-moeder dat er een voeding is verwisseld en dat haar kindje borstvoeding van een ander heeft gehad.
    Deze reageert niet zo vriendelijk.
    Ze is geschokt en erg boos.

De dag erna blijkt dat de ouders een officiele klacht hebben ingedient bij ons hoofdkantoor en de leidster wordt tijdelijk van de groep af gehaald. Binnenkort volgt een gesprek met de ouders en de ajunct met leidster en wanneer er niet tot een tevreden afwikkeling wordt gekomen volgt de directie.
    Eis van de ouders is een lijst van de bv-moeder met daarop de zaken die ze heeft gegeten en vooral: of ze rookt, alcohol of medicijnen heeft gebruikt....

Wordt vervolgd...

Ik vraag me echt af hoe het af gaat lopen. Kunnen deze ouders van de bv-moeder dit vragen? Ik ben beniuwd hoe de directie hier op reageert.
    Wel heel sneu voor de leidster die zo verschrikkelijk eerlijk was...
    Hoewel ik zeker niet blij zou zijn als mijn kindje bv zou krijgen van een ander, vind ik dat de ouders wel erg hard van stapel lopen..

gr, Melissa73

5. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
  6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
  7. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    waar mensen werken worden fouten gemaakt, wel erg netjes dat ze het persoonlijk direct verteld heeft!

8. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Over voeding gesproken... geef je kleintje in ieder geval geen mosselen, want daar ben ik me toch vannacht een partij ziek van geweest... niet normaal! *voelt zich erg gammel en zielig* :D

Nemo, wat het cb zegt, klopt dan wel ten dele.. na 3 maanden krijgen nog maar zo'n 28 van de 100 babies bv, dus vanuit die optiek zou je wel kunnen zeggen dat fv de norm is.

Snoopy, in 2007/2008 is er een onderzoek uitgevoerd door Barbara Gijsbers ivm astma-preventie: daaruit bleek inderdaad dat vrouwen die een minder rooskleurig beeld van bv voorgespiegeld kregen in combinatie met intensievere begeleiding dan die normaal gesproken wordt gegeven, inderdaad de bv langer vol hielden dan moeders bij wie dat niet het geval is. Voor de liefhebbers: http://www.rivm.nl/jeugdgezondheid/nieu ... milies.jsp.

Het lijkt mij niet toevallig dat veel vrouwen na 3 maanden stoppen en na 3 maanden ook weer aan het werk gaan, maar volgens dit bericht schijnt de duur van het verlof nauwelijks van invloed te zijn: http://www.gezondheidsnet.nl/relatie/ni ... rstvoeding. Ik weet niet hoe groot het onderzoek is geweest, maar volgens mij is weer gaan werken toch wel van invloed op het doorgaan met bv. Bij mijn eerste heb ik wel bv willen geven en ik had voor mezelf toen wel al bepaald dat het moment dat ik weer ging werken, ik zou stoppen met bv... ik zou me met onblote borsten op het werk in de wetenschap dat iemand zomaar aan kan kloppen terwijl ik daar met mijn trui omhoog zit, never nooit niet op m'n gemak voelen. Bij ons schijnen er overigens best wel goede voorzieningen te zijn, maar het is het idee, he? En verder werk ik alleen... dat ik een kwart van mijn werktijd aan kolven mag besteden is heel erg aardig van meneer Klink, maar in principe zou het er dan toch op neerkomen dat ik het werk wat ik normaal gesproken in 8 uur zou doen, in 6 uur moet gaan doen.

Het verbaast me eigenlijk wel nu ik dit zo allemaal heb zitten lezen, dat men ik weet niet hoeveel geld spendeert aan het onderzoeken van de gunstige effecten van bv, maar men nauwelijks kijkt naar de motivatie van vrouwen om bv te geven, in hoeverre hun verwachtingen daarvan overeenstemmen met de werkelijkheid en wat hun redenen zijn om te stoppen, dan wel door te gaan... iemand gaf hier een paar pagina's geleden aan dat bv nooit op kan zijn: dat zal bést waar zijn, maar toch schijnt dat voor een groot gedeelte van de moeders toch de belangrijkste reden om met bv te stoppen. Als iets wat in principe niet kan, voor veel vrouwen de reden is om te stoppen, dan gaat er toch ergens in de communicatie en de begeleiding het een en ander fout. Maar goed, ik dwaal nu misschien wel heel erg af...

Melissa, ik denk dat jij helemaal gelijk hebt dat borsten door veel vrouwen en mannen toch ook als seksuele dingen worden gezien. Denk maar aan de Engelse page 3-girls, het feit dat mannen getypeerd worden als 'borsten-of-billen-mannen'. Ik vind het op zich niet raar als iemand in het openbaar voedt, maar gezien de haat/liefde-verhouding die ik zelf met mijn borsten heb, zou ik dat zelf echt niet in het openbaar kunnen of durven.

9. valhalla

valhalla Niet meer actief

Ik vind wel dat in het openbaar voeden moet kunnen, maar er zijn grenzen. Midden op de Kalverstraat bij wijze van spreken je shirt omhoog trekken en baby eraan hangen: nah. Bij familie of vrienden thuis of op discrete wijze je baby voeden in een openbare gelegenheid: totaal geen problemen mee. Mijn schoonzus deed dat ook, had amper door dat zij zat te voeden, ze is er erg handig in :D

@ Melissa, das wel overtrokken reactie! Je kan het toch niet ongedaan maken! Dat kan gebeuren als je je kind in een kdv zet. Het is niet dat die ene baby melk heeft gehad en die ander cyaankali :( Inderdaad, lullig voor die moeder die bv geeft!

Vind het wel grappig. Heel vaak wordt Scandinavie als voorbeeld genoemd, met zijn grote aantallen bv gevende moeders en lange verlof. Daar tegenover staat dat in een land als Noorwegen 90% van de moeders daarna weer full time gaat werken. Nu werken de scholen daar ook anders, maar toch. Een kind heeft wel veel aan bv, maar als je als moeder de keuze wil maken om part time te werken kan dat hier veel makkelijker. Dat staat er dan weer tegenover.

Als ik het zo lees van bv- en fv-mama's heeft de overheid eigenlijk geen beleid. Geen kv-beleid en een halfslachtig bv-beleid. Des te meer reden om gewoon lekker je eigen plan te trekken en te doen wat goed voelt!

En inderdaad, eindelijk gewoon een fijn discussiedraadje met veel wederzijds begrip! De moderators zullen trots zijn ;)

10. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Ik zou ook niet staan te juichen als dat mijn kind zou gebeuren, maar de meeste bv-moeders leven toch echt wel gezond.. en inderdaad sneu voor de leidster; die bedenkt zich de volgende keer wel 2 maal voordat ze zoiets eerlijk verteld.

11. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Ik moet zeggen dat ik in het begin openbaar voeden ook niet zag zitten, maar ja.. totdat ik op een gegeven moment ergens was en mijn zoontje huilde van de honger.. toen moest ik kiezen of hem laten huilen en dan veel bekijks trekken, of hem op een discrete manier voeding geven en dan was hij weer tevreden. Ik heb toen voor dat laatste gekozen. Moet zeggen dat ik dat nog steeds doe. Maar ik zoek wel een veilig hoekje en doe dat op zo'n manier dat bijna niemand wat door heeft! Kindje ligt er toch grotendeels voor. Op een gegeven moment wordt je daar handiger in. Wel vervelend dat het "raar" blijft voor de omgeving, zal ook wel blijven denk ik.
    Behalve toen we een weekendje center parcs waren. Toen heb ik meer borstvoedende mama's in de restaurants gezien.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lia, over 2 uur kolftijd en dan je werk in 6 uur moeten doen: tijdens je zwangerschaps en bevallingsverlof is er toch ook vervanging geweest neem ik aan? Je werkgever moet dit gewoon opvangen. Doet hij dat niet, dan zou ik persoonlijk wel proberen het in 6 uur te doen, maar het aangeven als ik dat niet zou trekken. Mocht hij dan moeilijk blijven doen, dan word ik erg makkelijk en meld ik me ziek. Stress is niet bepaald goed voor je borstvoeding en je hebt gewoon je rechten.
    Ik kolf trouwens in een ruimte die niet op slot kan, maar hang er een briefje 'do not disturb' op. Mocht iemand dan toch kloppen, dan zou ik snel een hydrofiel over mijn borsten trekken. Maar mijn kolftas staat ook voor me, dus volgens mij valt er in eerste instantie niet eens iets te zien.

Grappig dat mijn idee dus klopte en er onderzoek naar is gedaan (over meer voorlichting over de evt. problemen bij bv en meer begeleiding).

Je schrijft dat veel vrouwen stoppen omdat de borstvoeding 'op' is. Volgens mij wordt dat vaak verward met regeldagen (kindje wil vaker drinken dan normaal) of borsten die leeg aanvoelen (is redelijk normaal na verloop van tijd). Maar inderdaad, moet de voorlichting er wel zijn. Zonder internet had ik heel veel niet geweten. Het is ook via internet dat ik er achter kwam dat Eva spruw had en dus pijn met drinken. Het cb kwam met een of ander lulverhaal aan, dat ze gewoon onrustig was (was ze ook, maar helemaal niet meer drinken is niet echt normaal voor een 3 weken oude baby...).

Melissa, voeden in het openbaar.... heeft vrij weinig te maken met je borsten ontbloten. Ik maak mijn bh los onder mijn t-shirt, leg dochter goed (die door mijn t-shirt gaat happen dan, maar goed ;)), schuif t-shirt stukje omhoog en dochter gaat drinken. T-shirt komt tot aan haar mond. Dus helemaal geen blote borst te zien. Als ze snel afgeleid is (ligt er aan waar ik ben), laat ze nogal snel los, maar dan doe ik snel een spuugdoekje ervoor, wat ik weer opzij doe als ze wil drinken. Ik kan voor 99% garanderen dat niemand een stuk borst ziet. Maar iemand die geen borstvoeding geeft, denkt vaak toch anders.

Borstvoeding na een jaar... ik denk dat ik dan zeker nog op de ochtend en avondvoeding zit. Kinderen zouden het dan zonder moeten kunnen, maar als je het allebei nog zo fijn vind, waarom niet? Ik wil pas gaan stoppen als 1 van ons het niet meer fijn vindt en die grens ligt bij mij nog niet bij 1 jaar. In het openbaar voeden als Eva al kan lopen (wat ook wel eerder dan met 1 jaar zou kunnen zijn), voelt voor mij, denk ik nu, raar. Maar thuis maakt het me helemaal niet uit.
    Het is ook maar net hoe je kindje eet. Eva eet fruit echt goed meestal, de rest echt nog niet. En drinken al helemaal niet. Ze wil geen water of diksap, alleen ORS ging er vorige week aardig goed in, maar volgens mij meer omdat ik deed alsof ik het ook dronk. Maar daar trapt ze bij diksap of water niet in, tenzij het uit een beker is, maar dan laat ze het meeste weer uit haar mond lopen. En zolang zij niets anders drinkt dan borstvoeding, heb ik ook weinig keus. Al hoop ik dat ze met een jaar wel iets anders dan bv drinkt, maar zo niet, dan maar niet, ga ik geen probleem van maken.

Tja, de meeste bv gevende moeders leven wel gezond. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat zijn er echt weinig. De meeste moeders die bv geven willen het beste voor hun kindje en roken en drinken dus niet. (moeders die flesvoeding geven, willen ook het beste voor hun kindje, maar bij hun maakt het dus niet uit of ze roken of drinken ;). Haha, ik dek mezelf al even in ;)).

Het verhaal over het verwisselen van voeding op het kdv, ik snap werkelijk niet dat de flesvoedings ouders zo moeilijk doen, ik zou er zelf geen probleem mee hebben. Andersom zou ik het, als Eva nog geen 6 maanden was geweest, wel heel kwalijk vinden. Ik geef ook borstvoeding ivm de allergieen die ik heb en dat betekent voor de 6 maanden niets anders dan bv. Ik volgde tot 5 maanden ook een allergeenvrij dieet en zou echt boos zijn geweest als ze toen de melk hadden verwisseld. Nu zou ik het niet leuk vinden, maar ook niet een probleem.

Erg fijn dat de discussie nog steeds/weer zo gezellig verloopt! Straks gaat dit topic nog gewoon dicht omdat we niets meer te melden hebben :).

13. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik geef flesvoeding, maar ook als ik bv zou geven, zou ik het geen prettig idee vinden, dat mijn kind bv van een ander zou krijgen. Het idee dat hij melk krijgt van een andere vrouw, geeft mij een onprettig gevoel.

14. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Je hebt in principe wel gelijk, maar niet iedereen is assertief genoeg om daar ook daadwerkelijk tegenin te gaan. Ik was dat niet in ieder geval; ik heb dan wel geen bv gegeven, maar tijdens mijn verlof was er toch aardig wat blijven liggen en ging ik feitelijk gewoon hetzelfde werk doen, maar dan in 3 dagen.
    Ik wilde voor mezelf niet aangeven dat ik dat niet kon, dat het moederschap ab-so-luut geen invloed had op mijn functioneren en dat ik als werkende moeder niet zou 'falen'... achteraf gezien natuurlijk compleet van de zotte, ik ben normaal helemaal geen type dat over zich heen laat lopen, maar ja... toen zat ik al wel thuis met een burn-out :( Ik had ook een afdelingshoofd die niet bepaald gelukkig was met werkende moeders, dat helpt ook niet.

Er gaat een hoop mis omtrent de communicatie rondom borstvoeding; misschien als ik ooit mijn studie communicatie weer oppak, ik daar mijn afstudeerscriptie aan ga wijden :D

Inderdaad!

15. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Klopt! Maar als ze geen of halfslachtig beleid voeren, dan moeten ze ook niet eens in de zoveel tijd roepen dat wij toch vooral langer bv moeten geven (en het is altijd een kerel die dat roept!)... 'kijk dan eerst eens WAAROM de meeste vrouwen dat niet doen, voordat je zoiets roept, want dat heeft ongetwijfdeld zo zijn redenen', denk ik dan. Maar ja... wie ben ik? :D

16. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Inderdaad.. waarom geven toch zoveel vrouwen hier bv? Omdat we ruim een jaar ouderschapsverlof hebben! Moet wel zeggen dat de helft hiervan ook door de man opgenomen kan worden. :) Daar mag ik niet over klagen hier in Zweden.

17. manytroubles

manytroubles Actief lid

9 dec 2006
    357
    0
    0
    Hoi,

Ik heb niet alle bladzijdes gelezen, maar wil toch ook mijn zegje even doen hier.
    Ik heb bewust voor flesvoeding gekozen, omdat:
    - Ik niks heb met BV
    - Ik vantevoren al opstandig werd van de mensen die mij dachten te moeten vertellen dat het niet goed voor mijn kindje zou zijn als ik de fles zou gaan geven
    - Ik het verhaal van een goede band met je kindje door BV onzin vind. Ik heb een prima band met mijn kindje en mijn partner ook!
    - Ik alleen maar zekerder van mijn zaak werd toen ik van mijn VK te horen kreeg dat ik niet echt een goede moeder was als ik niet eens van plan was BV te proberen (Zo, die moest ik niet aan mijn bed bij de bevalling, zou haar weggestuurd hebben...."gelukkig" werd het een keizersnede)

En nee, ik wilde ook niet alleen de eerste melk afkolven en aan mijn kindje geven.

Lotte heeft dus vanaf het begin de fles gehad. Ze is nu 10 maanden, supergezond, supervrolijk en ik heb niet het idee dat ik haar (of mezelf) iets tekort heb gedaan.
    Mocht er ooit nog een kindje komen, dan gaan we gelijk weer aan de fles.

Manytroubles

(en nee, ik heb helemaal niets tegen mensen die bewust een keuze maken om wel BV te geven. Maar laat het wel je EIGEN keuze zijn en niet door de betutteling van anderen!)

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Prinses, ik snap best dat ouders het niet fijn vinden als hun kindje bv van een ander krijgt. Maar je hoeft het niet groter te maken, wat die ouders nu doen. Kijk, als ze op het kdv niet opletten en een kindje valt uit bed, dat vind ik echt kwalijk, daar kan een kindje echt wat aan over houden. Van een keertje bv van een ander niet.

Lia, ik snap je wel hoor. Maar eigenlijk zou iedereen gewoon op z'n strepen moeten gaan staan ;). En een werkgever heeft ook niets aan een werknemer met een burn out.

Manytroubles, het is eigenlijk jammer dat mede door betutteling vrouwen soms geen borstvoeding willen geven. Maar ik zou het zelf daar niet (mede) van laten afhangen. Ik vind de betutteling wel meevallen trouwens, maar ik ben dan ook niet helemaal objectief omdat ik zelf borstvoeding geef en altijd al heb willen geven ;).
    Maar de reden dat jij eigenlijk geen bv bent gaan geven, is omdat je er niets mee hebt. Maar dat had ik ook niet, hoe weet je van tevoren dat je er niets mee hebt, dat weet je toch pas als je het hebt ervaren? (is geen verwijt, ik vraag het me echt af ;)) De reden dat ik bv wilde gaan geven was omdat het natuurlijk en daardoor het beste is (al is fv ook heel goed ;)) en het me makkelijk leek. En het is heel anders dan ik van tevoren had geprobeerd voor te stellen, het is nu veel leuker dan ik ooit had verwacht, en de eerste maanden waren veeeeel zwaarder dan ik had verwacht, had ik nooit bij stil gestaan (ligt ook erg aan je kindje).

Marieke, in Zweden is er wel lang verlof (heerlijk!), maar daarna is het de bedoeling dat vrouwen weer fulltime gaan werken toch? Dat lijkt me nou weer heel wat minder... of kan parttime in Zweden ook?

19. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Snoopy, jij had waarschijnlijk toch meer met bv dan degenen die meteen de fles hebben gegeven. Jij had zin om het te proberen. Manytroubles blijkbaar niet. En dat is jammer dat dat er bij sommigen niet ingaat dat anderen het nog niet eens willen proberen.

Tav het kdv verhaal. Ik zou er ook niet van gecharmeerd zijn als ze mijn dochter iemand anders zijn bv zouden hebben gegeven. Zou ook behoorlijk boos zijn. Denk niet dat ik meteen een klacht zou indienen. Tenminste niet als dat het eerste was dat voorvalt.

20. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Ja dat is idd weer de andere kant van de medaille. In principe krijg je een aantal dagen die je zowel als vader als moeder op kunt nemen (al zit je aan een aantal laagniveau dagen vast, die kun je niet aan je partner geven) en deze dagen kun je opnemen totdat je kindje 8 jaar is. Veel mensen nemen die dagen in 1 x op en dan gaan de kinderen naar het kdv als ze ongeveer anderhalf zijn. Je kunt hier ook pas je kind naar het kdv brengen als het 1 jaar is anders zou Elian nu b.v. al een dag gaan.

Maar als de kinderen dan gaan, dan gaan ze vaak wel 5 dagen per week. Niet altijd van 9-5 maar toch.. Veel ouders gaan weer fulltime (hier is dat een werkweek van 40 uur) aan de bak, levensonderhoud is ook verre van goedkoop hier dus veel mensen moeten wel. Het is ook niet zo supermakkelijk om deeltijd te gaan werken al heb je b.v. wel recht op verkorte werktijd als je voor een overheidsinstelling werkt en je kinderen onder een bepaalde leeftijd hebt. Maar ik heb tot nu toe 1 persoon ontmoet die daar gebruik van maakte.

Ik zou graag parttime gaan werken en ben daarom ook begonnen met het werken van 1 a 2 avonden in de week toen Elian 3 maanden was(behalve nu in de vakantie) zodat ik mijn verlofdagen kon sparen.

Keken mensen soms best raar van op en ik kreeg dan ook heel vaak de vraag: hoe doe je dat dan met bv? Nou niet dus, onze vent krijgt fv. Nog meer rare gezichten ;) Nu werk ik op een 0 uren contract dus als ik iets meer uurtjes kan gaan werken nu en dan Elian b.v. 3 a 4 dagen per week naar het kdv brengen als hij 1 jaar is kan ik die verlofdagen die over heb dan opmaken. Moet ik echter wél overeen komen met mijn werkgever. Mocht ik een vaste baan willen hebben (heb ik nu niet) van 8-5 dan kan ik parttime werken waarschijnlijk wel vergeten.

Ik vind het best moeilijk, vind het eigenlijk heel slecht dat Elian zoveel naar het kdv gaat straks. Gelukkig kan hij sowieso een dagje met zijn papa thuis blijven (die is freelancer), misschien een dagje met zijn oma en een dagje met mij en dan komen we er hopenlijk uit...

Verlofdagen zijn hier trouwens 70% van je gemiddelde inkomen.

Deel Deze Pagina