Ik heb 4 dagen geprobeerd bv te geven toen ik in het ziekenhuis lag maar vond het verschrikkelijk. Ik voelde me er niet prettig bij, misschien heeft het meegespeeld dat ik een ks heb gehad dus lichamelijk ook echt een wrak was... Bovendien vind ik dat je zo snel een stempel krijgt als je geen bv geeft, dat vind ik zo jammer! Ik begin mezelf ook meteen te verontschuldigen als iemand vraagt of ik borst of fles geef, terwijl dat eigenlijk gewoon onzin is! Mijn manneke groeit hartstikke goed is hartstikke gezond. Tuurlijk is bv over het algemeen beter, maar hij heeft de eerste 3 dagen geen druppel gedronken terwijl het bloed inmiddels wel uit mn tepels kwam.... En elke 3 uur zat er weer een andere verpleegster aan mn borsten en kneep in mn tepels... Nee geen tepelhoedjes dat is niet goed... Als Justin begon te huilen, begon bij mij het zweet te lopen dat ie aan de borst moest! En toen het kolven, 2 borsten tegelijk, wiegje tegenover je en aan fijne dingen denken achter zon ziekenhuis gordijntje... Verschrikkelijk! En de laatste dag mocht ie ook nog bijna niet mee naar huis omdat hij zooo geel werd, ja omdat ie niks binnenkreeg natuurlijk! Het heeft echt die eerste dagen van mn kraamtijd verpest omdat ik er zooo gestrest van raakte, de volgende keer begin ik dus gewoon met de fles, zodat ik weet wat de kleine binnenkrijgt. Maar respect voor alle bv moeders hoor, vind het kei goed dat je het doet, voor mij is het helaas niet weggelegd.
Snoopy, Het gaat niet zozeer om het halen en brengen. Een overdracht is gewoon zeer belangrijk, bovendien heb ik met de meeste ouders een zeer goed band. Dat moet ook wel, tenslotte brengen ze hun allerkostbaarste bezit onder jouw hoede. Niet zelden ben ik aardig in gesprek aan het einde van de dag. Maar ik denk dat jij tussendoor bedoeld. Als het goed is zijn de leidsters zo met de kinderen bezig dat ze geeneens ruimte hebben voor een moeder op de groep. Wij hebben een bepaald pedagogisch beleid en handelen meestal aan de hand van de Gordon methode. Dat betekend dat als er iets gebeurt, we de kinderen uitleggen waarom iets is en waarom niet, wat gevolg is van bepaalde actie ( is heel beknopt). Nu volgen we ook zoveel mogelijk de thuissituatie indien mogelijk. Toevallig hebben we er een paar kindjes tussenzitten waar je kort mee moet zijn. Geen kind hetzelfde. Twee daarvan is twee maal uitleggen, derde waarschuwing. Vierde keer is even apart zetten. Bij het tweede kindje kwam de moeder binnen op het moment dat kindje even apart was gezet. Het werd een enorme rel. Moeder vond dat een kind van die leeftijd geen regels opgelegd kan krijgen ( en ja,...ze heeft ons pedagogisch beleid ingezien en er is vanalles vooraf besproken..) Ook zijn er kinderen die een veel subtielere aanpak nodig hebben, waarbij vriendelijk toespreken meer dan genoeg is. We hebben dus weleens een moeder gehad die bij ons een half uur op de voedbank zat en die dat niet begreep. Dacht dat we ondersheidt maakte en dat ging lekker op de gang van moeder op moeder ( schoolplein effect) Snappie het nou? Mensen begrijpen vaak dan ook niet dat je een beroep uitoefend maar denken vaak dat je er bent omdat je toevallig op hun kindje 'past'. Dat we één of ander vrije speeldag hebben. Niemand bedenkt hoe je 12 tot ( sommige groepen) 16 kids hebt die je keurig aan een hoge tafel hebt zitten om een lekker broodje te eten. Dat is de uitdaging van je werk waarbij je toch de liefde en het vertrouwen van het kind hebt, maar wel grenzen stelt binnen de lijen van de mogelijkheden van ieder kind. En dat vergt soms een beetje meer inzicht dan iemand die bij ons op een groep binnenkomt en daar een mening over vormt. Soms heb je ook gewoon geen zin om dingen uit te leggen. Zoals gezegd..de ene ouder is de ander niet. Dus kunnen we maar beter één rechte lijn trekken. ( en dat is nog maar één rede waarom we dit zo doen.) Het is inderdaad wel vervelend dat je je dan als bv moeder weleens weggeschoven voelt. Overgens hoeven we moeders van fv nooit op te bellen want die komen bij ons nooit voeden. Het is dus onterecht om dat verschil te trekken. Aan de andere kant kies jezelf voor borstvoeding en kom je ergens anders binnen. Dan staat het belang van de groep toch echt voorop. In dit geval zou iemand zich dan onterecht aan de kant geschoven voelen, vind ik. Ik vroeg mij af hoe Eva op het kdv drinkt als ze alleen borst wil. Hoe doen ze dat met het voedingsbeleid van het kdv? ( daar gaat het mij om) Daarin moet staan hoeveel een kindje van een bepaalde leeftijd aan drinken krijgt aangeboden. Aangezien Eva een leeftijd heeft van acht maanden zou er in een oudergesprek aangegeven moeten zijn of ze op het kdv met een beker ofzo zouden gaan oefenen? Men doet dat alleen niet als je er zelf nadrukkelijk bezwaar tegen maakt. En geef je dan bv mee om in een beker te doen? Of kom je nog elke keer tijdens cracker , broodje en fruit voeden? Brood is toch ook wel vrij droog zonder drinken en zeker een beetje link als ze daarna misschien gaat slapen. En hoe gebeurt dat op extra warme dagen? ( wij moeten dan de kinderen extra porties water of roosvicee geven) En nee hoor, bij ons mag een moeder ook wel een kindje bij de slaapkamer deur weghalen. Snap alleen niet waar die leidster is op het moment dat de deur open gaat. Lovelylonnes, wat een vervelende ervaring! Ikzelf heb nooit bv gegeven, maar neem het me eventueel wel voor. Op diverse sites en boekjes staat het allemaal zo ontzettend mooi beschreven. Vermoedelijk ook om mensen over de streep te trekken het vooral maar te proberen. Eerlijkere informatie zou er voor kunnen zorgen dat men weet waar je aan begint. Je leest dan ook heel vaak over gebrekkige begeleiding of zoals je zelf ook zegt: steeds weer een andere zuster. Je wordt zomaar in het diepe gegooid. En als het dan niet lukt krijg je, mede door al die mooie foto's en verhalen een enorm schuldgevoel. Terwijl het misschien wel had kunnen slagen ( of niet, wanneer je het echt niets vind) Ikzelf ben ook nog steeds zoekende en ben er nog steeds niet uit. Ik denk toch nog steeds dat niemand over een anders lijf kan oordelen en zeker niet over het gebruik daarvan. Ik lees ook weleens over andere zaken en dan denk ik: waar ben je mee bezig? En hou dan maar bewust mijn mond dicht en lach. Het oordelen over fv moet maar eens stoppen inderdaad. ( en je hebt het iig flink geprobeerd) gr, Melissa73
Na elf dagen worstelen heb ik de bv ook af moeten zwaaien. Kostte me wel veel tranen, want ik had het zo graag gewild, maar het lukte niet. We hadden ook wel veel tegenslagen gehad, eerst keizersnede, toen moest Jesse naar de neonatologie omdat hij soms 'vergat' adem te halen, daar lag hij aan allerlei bedrading, die het borstvoeden de eerste dagen bijna onmogelijk maakte. Toen hij er na een week eindelijk af mocht, was hij nog niet sterk genoeg om zelf te kunnen drinken. In die week had ik om de drie uur gekolfd, ook 's nachts, maar dat deed bij mij zo'n pijn dat ik het niet meer kon verdragen. Toen Jesse met 10 dagen thuiskwam, moest hij om de drie uur drinken, ook 's nachts, dus dat was eerst borst proberen waar hij niks uit kreeg, dan flesje, daarna beide borsten 10 minuten kolven. Al met al waren we daar bijna twee uur mee bezig, dan had je een uurtje en begon het hele circus opnieuw. Ik heb het op moeten geven, omdat ik helemaal kapot was, al die nachten haast niet geslapen had, en het nog steeds niet lukte. Wel ben ik blij dat hij alle druppels die ik er met veel pijn en moeite heb kunnen uitpersen, heeft kunnen drinken, tot die elfde dag. Daarna zijn we op advies van de huisarts overgegaan op de fles, omdat ik het niet meer volhield. Achteraf heb ik wel het idee gehad: had ik het maar langer en meer geprobeerd, maar op dat moment zat de fut er niet meer in.
Kisbaba; jeetje meid, achteraf had je het idee dat je het nog langer en meer had moeten proberen?! mijn hemel, je hebt alles gegeven! Dat je het zo lang hebt volgehouden geeft toch aan hoeveel je om je kindje geeft en dat je het hem zo graag had willen geven. Maar je kindje heeft ook veel aan een moeder die niet helemaal kapot is! Je verhaal lijkt erg op die van mij. Ook hier een KS, ook hier een kindje dat opgenomen werd, ook hier een kindje dat niet wilde/kon drinken, ook hier zoveel mogelijk kolven...ik heb het na 8 dagen opgegeven. Heb me daar ook schuldig over gevoeld en ook wat tranen gelaten maar ik was ook zooo opgelucht!
Ik heb het 9 dagen geprobeerd, Gjalt wou niet, was de hele tijd aan het schreeuwen. Ik had te weinig melk, zelfs met de kolf kwam er amper wat uit. Met de kraamhulp hebben we besloten te stoppen met BV. Vond dit heel erg jammer had er erg naar uit gezien, maar lukt het niet dan houdt het op... flesvoeding gaat prima hij groeit goed, en het scheelt erg veel stress
Melissa, ik snap je op zich wel hoe het werkt op de groep. Bij ons is dat dus wel wat anders en dat gaat volgens mij ook allemaal erg goed. Ik snap dat ouders die flesvoeding geven nooit komen om te voeden, maar ik bedoel meer over het algemeen. Dat mensen je vaak apart willen zetten als je wil voeden. Terwijl niemand het raar vindt als je een kind, waar dan ook, de fles geeft. Ik heb trouwens nog nooit gevoed op het kdv, nooit nodig geweest. Eva drinkt wel redelijk uit de fles trouwens, maar ik bedoelde dat ze alleen maar melk uit de fles drinkt, iets anders niet en ook alleen maar bij een ander. Bij mij neemt ze geen genoegen met een fles . Eva krijgt op het kdv alleen nog maar fruit en ik geeft meestal aan wat, eigenlijk is het altijd banaan. Ze krijgt 1 of 2 flessen, maar net hoe het uitkomt en verder krijgt ze geen ander drinken. Dat wil ze ook niet. Oefenen met beker doen ze ook niet, dat doe ik thuis wel. Pas als het hier thuis allemaal goed gaat, krijgt ze het daar ook. Dus daarom alleen nog maar fruit daar. Ze gaat ook maar anderhalve dag, dus ook niet zoveel. Als ze straks brood krijgt, krijgt ze meteen erna een flesje melk. En ze moeten dan even controleren of er niets tegen haar gehemelte zit, meestal wel namelijk . Wat betreft de kindjes in de slaapkamer... de leidster helpt altijd even met Eva uit bed te halen en dan lopen/kruipen er meteen een stuk of 5 kinderen naar binnen. En een leidster heeft ook maar 2 handen . Lovelylonnes, volgens mij gaat het vaak in de ziekenhuizen fout. De eerste dagen borstvoeding zijn meestal sowieso niet makkelijk, maar de ervaringen die ik hier over ziekenhuizen lees zijn erg negatief. Misschien was het al heel anders als je thuis was geweest. Mijn kraamhulp heeft nooit in mijn tepels geknepen (wat een onzin om dat te doen) en heeft Eva nooit hardhandig naar de borst geduwd. Blijkbaar hebben ze in het ziekenhuis weinig tijd en moet alles snel snel snel, maar een kindje moet het net zo goed leren. Kisbaba, je hebt het geweldig gedaan hoor! Achteraf denk je misschien, had ik maar langer geprobeerd, dat heeft elke moeder denk ik die graag bv wil geven. Maar dat is echt nergens voor nodig! Hoe meer uitgeput en gestresster jij bent, hoe moeilijk de borstvoeding zal lukken, dus het houdt dan een keer op helaas. Je hebt echt het juiste gedaan hoor! Annetske, jij hebt het ook prima gedaan hoor! Alleen kolven is geen graadmeter voor de hoeveelheid melk die je hebt, sommigen kolven nu eenmaal heel moeilijk terwijl er wel genoeg melk is. Maar ik heb dat probleem niet gehad gelukkig, Eva verslikte zich al snel door de hoeveelheid melk en kolven ging ook super, had op dag 2 al heel erge stuwing. Ik geloof dat ik daar heel blij mee mag zijn!
Snoopy, Over dat voeden op de groep en elders had ik al eerder gereageerd. ( zie vorige posts) Anderhalve dag opvang maakt niet uit. Als Eva van die uren een complete dag gaat, krijgt ze echt te weinig drinken. Als ze melk krijgt ( bv uit een flesje bedoel je dan?) na het brood , wat krijgt ze dan 's morgens rond tienen? Zitten ze dan niet vanaf het moment dat ze erbij kunnen zitten gezamelijk aan tafel? En als het warm is? Je hebt het niet over een eventueel oudergesprek wat je hebt gehad. Persoonlijk vind ik het belachelijk dat het drinken of eventueel oefenen nooit is besproken. Want het is in elk geval behoorlijk afwijkend van wat er standaard op het kdv wordt gedaan, zeker op haar leeftijd. Tenzij je zelf in een gesprek anders hebt aangegeven natuurlijk, maar dat komt niet uit jouw verhaal. Hoe doen ze dat met het stimuleren van haar ontwikkeling? Bespreken ze dat ook niet met je? Bij de intake die je hebt gehad heb je , als het goed is, naast het gesprek met een ajunct en voorlichtingsochtend ook kennis gemaakt met de leidsters en ook veel leesinformatie gekregen. Dat is onder andere het pedagogisch beleid, ziektebeleid en info over het kdv over dagindelingen en HEEL belangrijk : voedingsbeleid. Dat zijn ze verplicht. Ook kun je daarop terugkomen, waar nodig. En banaan? Ze krijgt zowiezo niet steeds wat anders ( ook al lust ze het niet) aangeboden? Of is ze ergens allergisch voor? Mijn bescheiden mening is dat ik de indruk krijg dat dit niet echt een professioneel team is. Ik zou er zelf in elk geval niet mee wegkomen. En ik zou dat ook zeker niet pikken van het dagverblijf waar mijn dochter gaat komen. Het is jammer dat mensen vaak niet kijken naar de aantoonbare kwaliteit in plaats van alleen naar hun 'gevoel' , het tarief en het likje verf aan de buitenkant. En wat betreft voeding, dat is toch wel heel belangrijk. Anders kiezen we toch ook niet voor borstvoeding? gr, Melissa73
Eva krijgt voldoende te drinken hoor. Ze heeft alleen borstvoeding nodig, en 2x borstvoeding in 9 uur is genoeg, meer heeft ze niet nodig. Ook als het warm is, maar er liggen er ook 2 flesjes in de vriezer mocht ze echt aangeven te willen. Maar bij mij drinkt ze juist ook minder als het erg warm is. Eva krijgt bv op verzoek en dat is dus om de ongeveer 3 uur. En om half 10 zit ze er lekker bij en krijgt dan fruit, of dat doen ze apart als dat beter uitkomt met haar slaapjes/voedingen. Ik doe thuis zelf ook maar wat dus het maakt me niet zoveel uit. Zolang ze nog niet goed eet, maakt het me echt niet uit dat er geen regelmaat in zit. Ik heb van tevoren wel een gesprek gehad, maar ik kon zelf nog niets zeggen over het eten omdat ik zelf geen idee had, ze kreeg alleen nog maar bv. Ik heb gewoon aangegeven hoe het toen ging allemaal en dat was heel anders dan een week later toen ze ernaartoe ging (in die week heeft is ze overgegaan van speen naar duim bijvoorbeeld). En nu geef ik per keer zo'n beetje aan hoe of wat. Omdat ik dus eerst wil dat het thuis goed gaat en dat ik wel aangeef wanneer ze wat mag. Op het kdv hebben ze als fruithap altijd een banaan/appel of banaan/peer hapje, in de staafmixer. Maar Eva lust daarvan alleen banaan. Dat krijgt ze thuis ook meestal. Zoals met eten geef ik ook met haar ontwikkeling aan hoe of wat. Dat ze kan zitten en best even zittend mag spelen. En dat ze nu begint met kruipen, dan laten ze haar dat ook doen. Stimuleren van haar ontwikkeling is verder voorlopig niet echt nodig, dat doe ik dus gewoon thuis. Vind ik (nog) niet de taak van het kdv. En Eva doet het heel goed en is heel snel met alles. Ze hebben inderdaad een vast beleid met de dagindeling, en met voeding/hygiene/veiligheid. Maar daar staat ook bij dat ze bij baby's hun ritme volgen. Zo ook bij Eva. Ik vind dat juist fijn, voorlopig vind ik niet dat Eva in een ritme gedrukt hoeft te worden. Daar is ze nog helemaal niet aan toe. Ik denk dat ons kdv niet goed overkomt door hoe ik ermee omga. Maar Eva is niet zo'n makkelijke eter (behalve de borst dan) en dus ga ik en ook het kdv mee in wat wel en niet gaat. En ik geef dat duidelijk aan en ik ben verder niet zo moeilijk en veeleisend. Zolang ze haar niet laten huilen, haar aandacht geven en het een veilige omgeving is voor haar, ben ik tevreden. Ze krijgt bij hun overdag dus alleen nog maar een fruithap en 2 flesjes bv, het stelt toch allemaal nog niet veel voor? Meer heeft ze voorlopig ook niet nodig.... En ons kdv is echt wel een goed kdv. Ze zijn ISO gecertificeerd, HKZ gekeurd en zijn gewoon heel duidelijk in hun beleid.
Als jij er een goed gevoel bij hebt, moet je er verder niet over nadenken. Voor mij zou het niet genoeg zijn. Bij ons is het contact veel intensiever en besteden we aan dat soort zaken veel meer aandacht. Die certificaten zeggen helaas niet zoveel over dat soort zaken.( maar staat wel heel leuk tegenover de klant) Met het uitzoeken van het kdv voor mijn kindje ben ik daar ook kritisch mee geweest. Het kdv waar mij kindje naartoe gaat zit bij dezelfde stichting als waar die van mij is aangesloten en dus weet ik van binnenuit dat ze waarmaken waar ze voor staan. Dus ook als het allemaal wat minder soepel gaat verlopen weet ik dat er veel aandacht en communicatie over zal plaatsvinden. Misschien ben ik gewoon wat kritischer omdat ik weet hoe het werkt... gr, Melissa73
Maar wat is er niet goed genoeg aan dan? Ik geef aan wat Eva te eten moet krijgen en wat ze met haar mogen en moeten doen. Meer is er toch niet nodig? Ik heb echt heel goed contact met de leidsters, als ze het over haar hebben als ik haar op kom halen, de specifieke dingetjes van Eva zeg maar, dan omschrijven ze het precies zoals het is. En daar gaat het mij om, dat ze doen wat ik aangeef en haar aanvoelen. En dat doen ze echt super! Leuk en aardig, meer aandacht besteden aan eten en drinken enzo, maar dat is helemaal niet nodig en dat wil ik ook helemaal niet. En verder gaat het gewoon helemaal super met Eva op het kdv, er valt verder weinig te bespreken.
Ik geef al vanaf het begin af aan flesvoeding omdat ik het idee alleen al niets vind. Me borsten zijn van mij en van me partner maar niet van de kleine. Ik voel me er ook prima en niet schuldig over en doe het gewoon lekker met de fles. De BV mama's; ook prima toch, hun vinden bv helemaal fijn,goed en geweldig en vind dat van flesvoeding...
Ik heb net het hele topic gelezen, en moest gewoon reageren, al heb ik nog geen kindje en ben ik helaas nog niet zwanger ook. Ik weet nu al dat ik flesvoeding ga geven, ik moet het zelfs, omdat ik medicijnen slik die doorgegeven worden met moedermelk. Dit kan voor een pasgeboren baby bijwerkingen geven, vooral wanneer er gestopt wordt met bv. Dan krijgt de baby echt ontwenningsverschijnselen. De medicijnen moet ik trouwens blijven gebruiken, anders is er een flinke kans dat ik niet in leven zal blijven. Ik kan dus niet eens kiezen in feite, daarom doet het mij regelmatig pijn, als mensen flesvoeding afkraken. Vooral dat het verboden is om reclame te maken voor flesvoeding voor baby's onder de 6 maanden. Ik vind dit werkelijkwaar vreselijk. Ik heb in de supermarkt verpakkingen alvast gelezen van een paar merken, omdat ik er niets vanaf weet, waarschijnlijk kan je het wel vinden op internet, maar over borstvoeding geven kan je overal wel wat vinden lijkt het. Eerder werd ook al gesproken over zo'n kraampakket ofzo wat je krijgt, dat daar alleen dingen inzitten over borstvoeding, zal ook wel moeilijk weer zijn als ik dat zou lezen als ik zwanger ben. Als ik een keuze had gehad, had ik wel bv willen proberen. Het idee dat een baby aan me borst zou drinken, vind ik wel heel raar, eng en zelfs vies (borsten vind ik meer seksueel), maar toch de moeite waard om het te proberen. Maar vooralsnog heb ik geen keuze helaas.
@desiree: Wat jammer dat je geen keuze hebt. Ook al zou je uiteindelijk voor fles voeding hebben gekozen misschien dan heb je het zelf kunnen kiezen. Sterkte en succes met zwanger worden. hoop dat je snel een klein wondertje bij je mag dragen.
@ Desiree, gelukkig hadik wel de keuze maar ben het helemaal met je eens dat het echt moeilijk is om informatie te vinden voor flesvoeding tot 6 maanden. Zelfs op internet is het moeilijk te vinden, ten minste op officiele sites staat er ivm wet ook niks over. Wel kun je eventueel wat vinden op www.allesoverkinderen.nl Waar ik me wel aan erger, net als jij, dat er moeders zijn die bv geven en erg negatief doen als andere vrouwen dat niet doen. Kan ik echt boos om worden! Heel veel sterkte en dat het je maar snel mee mag zitten.
Vind het fijn om al jullie reacties te lezen! Het valt me op dat velen heel erg graag bv hadden gegeven maar bij wie het simpelweg niet wilde lukken. Ik heb het de eerste weken ook erg moeilijk gehad, had erg veel stuwing en pijnlijke borsten. Ik ben blij dat ik totnutoe bv heb kunnen geven maar ik denk zeker niet negatief over vrouwen die geen bv geven. Ik vind dat het ieder zijn eigen keuze is en als het niet wil lukken, is er simpelweg geen andere uitweg. Binnenkort ga ik de bv afbouwen maar eerlijk gezegd zie ik een beetje tegenop al die flesjes steriliseren
Steriliseren doe ik al vanaf 6 weken niet meer ofzo. Flesjes in de vaatwasser, of in een heet sopje en effe naspoelen. Steriliseren = flesjes in sterilisator, pling aan op 10 min. en klaar. Het is echt geen gedoe hoor. Loopt naar keuken, pakt fles, gooit poeder en water erin, loopt terug, schudt fles, geeft aan baby. Baby = uitgegeten, zet fles in vaatwasser. Wel fijn dat je toch maar mooi al die tijd bv hebt gegeven toch? Toch wel iets om trots op te zijn hoor! Maar 'de hele dag met flesjes in de weer zijn' dat is niet zo hoor! Enneh ik was zo pro bv maar mijn meisje doet het ook echt prima op poeier. En ik ben er ook blij mee, prima toch?