Ja het steriliseren valt reuze mee, spoel na het eten de fles af en zet in de sterilisator. Als deze vol zit zet ik m 6 minuutjes in de magnetron, even laten uitdruipen en ze zijn weer klaar.
Mano, kolf je wel dan? Want mi kolf je nu niet, want als je kolft moet je ook je flesjes stereliseren . Of je kolft maar af en toe, dan hoef je die flesjes/kolf ook maar af en toe te stereliseren.
Haha ja ik kolf heel af en toe, bijvoorbeeld als ik een uitstapje doe en mijn vriend met L thuis blijft of als L bij de oma blijft. Maar dat is hooguit een paar keer per week. Ik heb (nog) geen sterilisator, ik laat eerst water koken en gooi er dan alles in (op de ouderwetse manier). Ik weet dat het eigenlijk niks voorstelt maar op dat vlak ben ik nogal lui, vandaar dat borstbvoeding me wel heel goed van pas komt
bij mijn zoon heb ik borstvoeding gegeven, bij Nana ook de eerste paar dagen,maar ik had zulke erge tepelkloven dat het niet meer te doen was. Toen overgestapt naar de fles wou tenslotte van me kleine genieten en niet kreperen van de pijn. Vind de fles heerlijk mede ook doordat manlief ook een fles kan geven en ik dus ook een nachtje kan doorslapen en omdat je veel meer tijd over hebt. Maar mocht er ooit een derde komen probeer ik toch eerst de borst weer
Wij doen soms denken over een tweede... Zie erg op tegen het zwanger zijn enzo maar dat ter zijde. Wil ook heel graag bv geven, mocht het zo lopen dat we er inderdaad voor gaan. De keren dat Lena wel wilde drinken vond ik echt schitterend. Heb ook al eerder verteld dat ik met pijn in mijn hart ben gestopt met kolven. Heb de afgelopen week een beetje zitten kijken op sites over bv, gewoon ter info. Soms word ik echt verdrietig van de aanval op flesvoeding (alhoewel bv mama's soms het zelfde hebben over hun keuze) Ondanks dat ik me niet al te veel aantrek van de mening van anderen, is het wel vervelend als je denkt 'ik ga weer voor bv' (hypothetisch zeg maar) en het word je ingewreven dat je iets heel, heel slechts hebt gedaan door voor poedermelk te kiezen. Of... te kiezen.. blij te zijn dat je de keuze hebt. Dat vind ik echt jammer.
Hallo Desiree, Allereerst hoop ik dat je wens om samen een kindje te krijgen snel waarheid wordt. Goed dat je al een beetje aan het rondneuzen bent. Ik wilde graag op je berichtje reageren. Ikzelf ben nogal aan het twijfelen rondom voeding geslagen. Ik heb al twee grotere meiden ( 10 en 14) en die zijn beiden met de fles grootgebracht. Geen gezondheidsklachten, geen allergieen. Ook ik heb moeite met mijn borsten als iets functioneels te zien ipv sexueels. Je bent daarin ook absoluut niet de enige. Het was de vurige wens van mijn (huidige) partner om voor bv te kiezen. Ikzelf zag het helemaal niet zitten om bovenstaande reden. ( echt enorme weerzin) Toch vond ik dat ik het een kans moest geven. ( heb ook vorig jaar kindje verloren door geboorte met al 6 maanden zw, dus wil echt het best mogelijke voor mijn baby) Toen ik mijzelf opgaf bij het kraamburo schrok ik echt van de info die ze gaven. Die was zo ontzettend pro-borstvoeding...over flesvoeding stond maar minimale info. Heb er bijna van moeten huilen, want ik vond de gedachte echt vies. Er stonden allemaal stellingen in die moeilijk hard te maken waren ( heb het kraamburo opgebeld en het ze laten uitzoeken en te motiveren). Ook stellingen over voorkomen van wiegendood door bv ( waar ik dan natuurlijk zeer gevoelig voor ben) Ik heb diverse sites bezocht waaronder borstvoeding.com Het kwam op mij allemaal heel manipulerend over. Er wordt ongelofelijk op je schuldgevoel gewerkt. Tussen de regels wordt gesteld dat er eigenlijk geen keuze is. En geef je het na vier weken steggelen huilend op, dan nog is het zeer 'jammer' dat je niet bent doorgegaan. Ook de reacties van sommige (let op! absoluut niet alle!, integendeel) bv-moeders vind ik buiten proporties. Waarom maken zij zich zo druk? Als zij zich gelukkig voelen om hun bv, waarom dan zo druk maken om een ander? Dat vind ik ook een heel indrukwekkend gegeven. En, overgens, om nog even terug te komen op alle info via internet en kraamburo's: Ik vind stimuleren nog steeds iets anders als manipuleren. Bovendien wordt er te vaak een positief beeld op zulke sites gezet waar door vrouwen toch wel een vertekend beeld krijgen wanneer ze er echt aan beginnen, vind ik. Vaak zie je prachtige foto´s in bladen en op internet ( waar het kind zelfs vaak verkeerd is aangelegd) Zodoende heb ik ook contact gezocht met een lactatiekundige en die heeft mij eerlijke informatie verschaft. Het is dus niet bepaald een roze wolk en kan dus flink tegenvallen als je er niet voor 100% achterstaat. ( daarom vraag ik me af of dat 'stimuleren' van bv ook wel nuttig is) Maar dan nog, ik kan kiezen.... Ik heb diverse instanties ( ook Stefan van Borstvooeding.com) een mail gestuurd waarin ik dit bovenstaande allemaal aangaf , compleet met motivaties. Want zoals gezegd: Ik kan kiezen. Maar wat nou als vrouwen geen borstvoeding KUNNEN geven? Door sexueel misbruik , medicijngebruik, geboorte van een gehandicapt kindje, eigen handicap of omdat het simpelweg ( ook na heel veel begeleiding) niet gaat? Terwijl men wel zou willen.... Het kost niet veel moeite om je als vrouw dan blijkbaar maar niet volwaardig te voelen of je het gevoel te geven dat je je kindje enorm tekort doet. Dat vind ik schandalig! Heel toevallig stond er sinds kort een stuk op borstvoedings.com over sexueel misbruik ( en ja hoor.....tuurlijk stond er in dat je het toch maar moest gaan proberen omdat het 'helend' werkt....iets wat ik een zeer gevaarlijke uitspraak vind) Overgens, als je dan op de man afvraagt naar bepaalde stellingen ( ik neem niet klakkeloos over, ik wil het echt weten) blijft het antwoord vaak maar vaag. Over bovenstaande zaken heb ik me echt heel heel erg boos gemaakt. Ik heb de afgelopen maanden me echt enorm lopen te verdiepen. Het gevoel is er nog steeds niet en ik hoop dan ook dat het 'wow'-moment gaat komen als de kleine net geboren is ( denk het niet). Ik ben in elk geval op beide voedingssoorten voorbereidt. Ik sta er nog steeds open voor. Al moet ik wel zeggen dat de motivatie hier een beetje weg begint te ebben door alle 'overkill' aan pro-borstvoeding campagnes. Liefs, Melissa73
Dit zie ik vaker als argument dat er 'zo gedramd wordt' over bv. Maar ehh... Borsten komen nou eenmaal niet met gebruiksaanwijzing. Pakjes kunstvoeding in elke supermarkt en drogist wél!
@ Keiko: En als ik nu wil weten welke voeding ik moet geven als mijn kindje veel spuugt? Of veel honger heeft? Of krampjes? Thank god voor forums als deze aangezien informatie van fabrikanten e.d. niet mag! Borsten komen idd niet met gebruiksaanwijzing maar er is (gelukkig!) zo veel over te vinden. In tegenstelling tot flesvoeding. Lena zat onlangs op bijna zeven grote flessen. Je kan wel informatie van moeders vinden met het zelfde 'probleem' maar geen officiële bron ofzo. Ben begonnen met voeding hoor hongerige babies (gisteren) en vandaag opeens geen beetjes voeding meer teruggeven en ze heeft het keurig gedaan op 4 flessen een half potje fruit. Als ik op de site van friso had kunnen lezen wanneer je deze voeding geeft had dat wellicht al gescheeld! Het blijft beter binnen nu, en ze is minder vaak hongerig. Al kreeg je maar een foldertje met de verschillende soorten fv en wanneer ze te gebruiken. Maar ja, mag niet. Een aanwijzing op een pak voeding beperkt zich ook slechts tot 'zoveel per etmaal' hoor! Dat hele schema kan je vervangen door 'bv mag onbeperkt gegeven worden'. Verder staat er nl. geen informatie op. In de gemiddelde bv folder lees ik al meer dan op een pak poeiermelk. Het is erg moeilijk uit te vinden waarom precies friso voor hongerige kindjes beter is dan de gewone bijvoorbeeld. En die ingredienten... ik zie dat Lena het er goed op doet, maar objectieve informatie over wat het ene merk heeft dan het andere merk is nergens te vinden.
Nou nou, dan ga je toch even in de winkel voor het schap staan en lees je de verpakkingen! Ik vind dit nogal onzin zeg. Wij hebben ook een tijd kv moeten geven, en daarbij een keuze gemaakt mbv de info op de pakken. En verder is er altijd het cb voor je vragen. Maar sommige mensen moeten werkelijk alles voorgekauwd krijgen.
Borsten zijn toch de natuurlijke manier van voeden. Dat gaat toch vanzelf. Vreemd dat je daar hulp van buitenaf bij nodig hebt. Je wordt met borsten geboren , hoe kun je dan niet weten hoe ze werken als je ze nodig hebt. Dat is net zo een dom argument als ; Soms hebben mensen gewoon even hulp of raad nodig. Van ervaringsdeskundigen of mensen die er om een andere reden net wat meer vanaf weten. Dat is zo bij BV en bij FV. Wie ben jij om daar zo fel over te oordelen?
Nou zeg iets minder zo ook wel mogen hoor. Er zijn ongelofelijk veel vrouwen die flesvoeding geven maar omdat daar geen reclame voor mag worden gemaakt en er niemand is die ze komt helpen als er problemen zijn is het toch niet vreemd dat ze dat graag anders zouden zien. Als iemand problemen heeft met het geven van borstvoeding zijn er toch ook lactatiedeskundige e.d. die je in kunt schakelen om je te helpen. Dat wordt er toch ook niet gezegd kijk de folder maar even na als je er niet uitkomt (want dat is feitelijk wat je zegt) Jeetje een beetje meer begrip zou je niet misstaan hoor.
Om te beginnen moet je wel weten dat daar speciale voeding voor is. Ik wist bij mijn eerste ook niet dat in geval van allergieën hypo-allergene voeding gegeven moest worden (het was bij ons gelukkig niet nodig, maar daar gaat het niet om); ik wist niet eens dat het bestond! Toen bleek dat er uit mijn borsten geen druppel melk kwam en ik in het ziekenhuis om een flesje vroeg, werd dat ook niet even gevraagd. Aangezien ik toen ook nog aan een katheter lag, was zelf even naar de winkel gaan om de verpakkingen te lezen, even geen optie.
Here we go again, zo'n gevoel krijg ik nu.. (FV) mama's moeten zich 'verantwoorden' waarom zij meer info willen over FV (ongeacht de reden waarom je voor FV hebt gekozen..) Mijn zoontje heeft KMA. Eerst BV gegeven, toen extra care van kruidvat= hypoallergene voeding,maar helaas toch KMA... Ben ik ff blij dat de wijkverpleegkundige van het CB waar ik naartoe ga, dit snel in de gaten had en mijn zoontje Pepti FV voorschreef.... Wist ik veel dat deze voeding bestond, of dat de klachten die mijn zoontje had, in verband gebracht konden worden met KMA.. en daarnaast was mij niet bekend dat als er allergien in de familie/ouders voorkomen je beter HA voeding kan gebruiken.. Gelukkig had ik wel familie en een kraamverzorgster die dit wisten, dus mij hier de info over konden geven..
ach Miekje, en anders vraag je het toch aan 1 van de vakkenvullers van de AH (of weet ik veel welke supermarkt dan ook)
whahaha, laat de pepti toevallig uit t assortiment bij de appie gehaald zijn......(Moest de eerste 4 weken zelf de pepti kopen, vandaar dat ik heb gezocht waar die t goedkoopst was.. 21.50..)hihihihi
Ik wil echt niet lullig doen, maar je weet toch wel wat er te koop is aan kunstvoeding? Je bereidt je toch voor op de komst van je kind? Voordat ik bevallen was was ik nog niet zeker of ik borstvoeding wilde geven, dus ik had al een pak melk gehaald. En ja, hypo-allergeen. Leek me meer dan logisch omdat in de familie van mijn man een paar allergieën zitten. Als je dan kijkt in het vak dan zie je toch ook de andere soort voedingen staan, zoals voor hongerige baby's, tegen krampjes, op basis van soja, etc.? En er zijn er zat in je omgeving die je van advies kunnen voorzien. Er zijn er namelijk meer die kunstvoeding geven dan borstvoeding! Kunstvoeding is makkelijk, ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat de kunstvoeding is mislukt.... En van borstvoeding wel, daarom is het zo belangrijk dat er goede voorlichting beschikbaar is.
Volgens mij geef jij bv aan je banner te zien. Lijkt me dat je dus niks weet over de problemen die je tegen kunt komen als je FV geeft. Misschien ook beter dat je dan geen uitspraken doet daarover. Vind ik vrij ongepast. Waarschijnlijk staat jouw pak hypo-allergeen nog onaangebroken in de kast, dus weet je niet eens of jouw kindje het daar goed op zou doen. Verder heet dit topic waarom je hebt gekozen voor FV. Er bestaat een apart topic borstvoeding en trots. Misschien dat jij daar aansluiting kunt vinden. Nogmaals; Borsten zijn aangeboren. Welke voorlichting zoek je? Is net zo'n lullige opmerking als degene dat FV geven een kwestie is van voorbereiding in de zwangerschap. Als FV zo simpel was dan was er gewoon 1 soort. Maar daar kun je alleen over meepraten als je vanaf de geboorte FV hebt gegeven.
M.a.w. of ik wil opdonderen uit deze thread? Nee dus. Ik zeg niet dat fv zo simpel is (het is altijd even uitzoeken welke het beste valt), maar het is wel simpel om pakken te lezen!