waarom koos je voor flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door mano82, 23 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Ja hoor, heb me prima voorbereidt op de bevalling/en daarna het voeden... had de keuze gemaakt om BV te gaan geven en zoals bijna overal gezegd wordt, haal geen FV in huis als je BV wilt geven, want dan is de stap makkelijk naar FV als het even tegenzit..
    Met als gevolg dat manlief, na dagen aangekloot te hebben met BV, een hongerig huilend kindje ik: kapotte enorm pijnlijke tepels, naar de winkel moest om FV te halen.... Want ja, ik was net bevallen en herstellende van pre-eclampsie..

Flesvoeding is misschien nooit mislukt, maar ik ken zeker voorbeelden waarvan het kindje de grootst mogelijke moeite heeft om voeding binnen te krijgen..
    Dus ja, het komt geregeld voor dat ouders overstappen op andere voeding/merken omdat het kindje daar beter op reageerd, of het beter drinkt....
    Enne makkelijk..... zeg dat maar eens tegen ouders waarbij het dus NIET makkelijk loopt! (net zoals dat idd bij BV het geval kan zijn..)

Enne... Soja is niet altijd de beste keuze ivm KMA, ligt aan hoe erg de KMA is, want mijn zoontje krijgt Pepti das zonder Soja....
    En NEE dat wist ik allemaal niet hoor.....

2. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Inderdaad, in de kast. Maar door veel te lezen weet ik inmiddels wel meer over kunstvoeding dan de gemiddelde moeder, dus ook over eventuele problemen!

3. zonnetje08

zonnetje08 Actief lid

1 aug 2008
    159
    0
    0
    kortgezegd net zo simel om je kindje aan de tepel te gooien. (not dus)

zoals het ene kindje het wonderbaarlijk goed doet direct met bv kan de ander problemen bij het aanleggen. En zoals het ene kindje het direct goed doet op fv is het bij de ander uitvogelen waar het een of ander van komt (krampen-verstopping etc etc etc)

dus ik vindt jouw opmerking eerlijk gezegd wel heel erg kort door de bocht en kan me daarom ook wel vinden in de opmerking van Brenda77.

het geven van kunstvoeding kan inderdaad niet mislukken maar daarom kan er nog wel een ellendige tijd voorbij gaan voor je eindelijk zover bent dat je een vrolijk kindje goed kan voeden omdat de ene voeding niet de andere is.

maar doordat jij niet tegen de praktijkproblemen aan bent gelopen vindt ik niet dat je zo een kort door de bocht gemaakte opmerking kunt plaatsen. Van horen en zeggen is iets anders dan het zelf ondervinden.

Jij (jullie) kunnen te kust en te keur informatie vinden en zelf begeleiding krijgen over het gevan van borstvoeding, daar waar de informatie en begeleiding wbt het geven van borstvoeding een achtergebleven stiefkindje is.

4. zonnetje08

zonnetje08 Actief lid

1 aug 2008
    159
    0
    0
    daarbij, jij hebt nooit geen kunstvoeding gegeven, ik daarentegen heb wel borstvoeding gegeven wat helaas ook dit keer weer niet mocht lukken en in tegenstelling van wat er altijd beweerd wordt komt dat niet door gebrek aan begeleiding e.d. want als ik de pro bv mama's mag geloven kan iedereen bv geven en ligt het aan gebrek aan doorzettingsvermogen wat heel erg kwetsend is als je zeker weet dat je er alles aan gedaan hebt, of gebrek aan begeleiding terwijl je wel degelijk goede begeleiding hebt gehad maar gewoon je kindje niet datgene kon geven wat elke moeder wil.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind het ook wel kort door de bocht. Gemiddeld staat er op een pak kunstvoeding net zo veel informatie als in een foldertje over borstvoeding. Dus wat meer informatie is nooit weg. Daarnaast staat op een pak kunstvoeding niet welke flessen en welke spenen je kunt gebruiken, wat je moet doen als je kind meer wil dan de toegestane hoeveelheid voeding, tot hoe lang je moet uitkoken etc.
    Verder kan ook kunstvoeding "mislukken", babies zijn er enorm goed in om gewoon hun mond stijf dicht te houden als ze niet willen. En de speen dus niet te accepteren of gewoon weer uit te spugen. Wat je dan moet doen heb ik ook nooit kunnen vinden op een pak kunstvoeding.

Verder vind ik ook dat je je informatie over kunstvoeding en alles wat daarbij hoort niet alleen maar van een pak zou moeten krijgen of van een vriendennetwerk. De ban op reclame of informatiefolders voor kunstvoeding onder de 6 maanden is idd nogal belerend en demotiverend (je gaat toch denken: het moet wel heel slecht zijn als er geen reclame voor mag worden gemaakt).

Tot slot, en ik heb het volgens mij al eens eerder gezegd in dit topic, moeders die kv geven willen gewoon hetzelfde soort informatie over het geven van voeding als moeders die bv geven.

6. valhalla

valhalla Niet meer actief

Oei, vergeten woorden op gouden weegschaaltje te leggen. Lezen dat lukt me echter nog wel.

Natuurlijk is het simpel, krampjes = je neemt de lichtverteerbare variant, allergie = hypoallergene voeding, spugen = jbpm erdoor, hongerig = je neemt de variant voor hongerige babies.

Maar nu heb ik (hiephoi) een baby die 5 ipv 7 flessen drinkt, die niet na vijf uur wakker wordt van de honger, die minder spuugt maar wel (zo te merken) buikpijn heeft van de nieuwe voeding terwijl ik het meng met de gewone voeding. Lekker makkelijk dus! Wat nu? Geen idee. Even aankijken maar. Maar ik heb haar bijna een uur horen krijsen vandaag en dat is niet prettig.

Nogmaals: pakken lezen is inderdaad niet moeilijk. Alleen eruit komen wat de beste voeding is, dat is erg lastig. Net zoals bv op je baby is afgestemd, moet fv dat ook worden en ergens moet je een balans vinden tussen deze of die voeding... Of er achter komen welk merk het beste is voor jouw kindje.

@ Yake, ik zeg niet dat je weg moet wezen uit dit topic en terug moet verkassen naar het bv topic. Maar het ging best gezellig aan toe in dit draadje, insinueren dat mensen zich niet goed voorbereiden en niet kunnen lezen maakt de sfeer niet echt beter.

7. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Jij denkt meer te weten dan de gemiddelde moeder. Je weet het niet want je hebt nooit vanaf dag 1 FV gegeven. Het enige wat jij weet heb je van horen zeggen. Ik hou er niet van als mensen denken alles te weten terwijl ze het zelf nooit meegemaakt hebben.Maar wel oordelen dat er voldoende info voor is terwijl je geen idee hebt of de info die er voorhanden is aansluit op de behoeften. Daarbij is er de eerste zes maanden geen info.

Waar maak je je trouwens druk om , jij hebt geen FV advies nodig gehad. Vraag me dan af waarom je hier je mening komt strooien mbt tot het al dan niet nodig zijn van info. :( Waar komt die drang vandaan? Ik zou haast denken dat het in BV boekjes staat geschreven

8. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Het was niet mijn bedoeling om jullie zo 'upset' te krijgen, mijn welgemeende excuses.

Ik beschouw me niet als lid van de 'borstvoedingsmaffia', want ik vind dat iedereen voor zich zelf moet beslissen of ze wel of geen borstvoeding geeft. Borstvoeding of kunstvoeding is beide goed. Tenslotte ben ik ook gezond groot geworden ;) .

Dat ik nooit kunstvoeding heb gegeven is niet waar. Twee weken geleden kon ik de verleiding niet weerstaan en heb Camila een flesje Goede Nacht gegeven. Helaas het werkt niet :rolleyes: . Uiteraard heb ik niet zo veel ervaring als jullie in het geven van kunstvoeding, maar ik vertel jullie dit zodat jullie zien dat ik niet fel ben tegen kunstvoeding.

Voordat jullie boos worden om mijn keuze voor het woord 'kunstvoeding'... Ik geef mijn dochter ook mm in flesjes, vandaar dat ik dus niet zeg 'flesvoeding'.

Helaas is het jullie ontgaan dat ik naast het lezen en voorbereiden, ook heb gezegd dat je als kunstvoedingsgevende moeders vaak bij je omgeving terecht kan met vragen en/of problemen omdat kunstvoeding veel vaker wordt gegeven dan borstvoeding.

Jullie schrijven dat er zo weinig voorlichting is tbv kunstvoeding. Maar wat willen jullie dan precies weten? Het type fles of speen is erg afhankelijk van het kind. Je kan dus niet in een folder zetten dat je het beste brede-hals flessen kan gebruiken of Dr. Brown, of Avent of welke fles dan ook. Bij het ene kind werkt die speen en bij het andere kind weer een andere. Als je niet weet wat je moet doen als je kindje erg veel drinkt of juist te weinig dan kan je toch contact opnemen met het consultatiebureau of met je arts (ik noem maar wat)?

Zowel met borst- als met kunstvoeding is het experimenteren wat het beste is voor je kind en wat het beste werkt. Je kan nu eenmaal niet alles uit boekjes en/of folders halen.

Ik zeg heel eerlijk dat ik het de voorlichting tbv borstvoeding erg mager vond tijdens mijn zwangerschap. Slechts één keer is het ter sprake gekomen. Toen ik aangaf dat ik het nog niet wist is mijn verloskundige er niet op doorgegaan. Ik herken dus echt niet de verhalen die ik hier op het forum vaak lees over de voorlichting van borstvoeding.

Groetjes,

Jacq

9. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Brenda,

ik vind dat je wel heel erg aanvallend en fel doet en niet alleen nu. Volgens mij is dat echt niet nodig.

Jacq

10. valhalla

valhalla Niet meer actief

@ Yake,

Ben het zeker met je eens dat je niet alle informatie uit een boekje kan halen. Op internet lees je veel tips van mensen, zoals meer water in de voeding, druppeltjes bij krampjes, jbpm bij spugen of erg hongerig zijn. Maar het nadeel van internet is dat elke debiel daar iets op kan zetten, met alle gevolgen van dien. En natuurlijk is elk kindje ook anders, als het uit een boekje te halen was liep niet de helft van de nieuwe ouders na een paar weekjes met diepblauwe kringen onder de ogen ;)

Wat mij echt geïrriteerd heeft, is dat ik bij de vk zat en zij bv erg promootte. Kreeg foldertjes met met 10 handige tips over bv, waarom bv beter is, waarom bv meer plezier geeft voor moeder en kind, waarom het gezond is.... Geen probleem want ik had er toch al voor gekozen. Maar niet een boekje over 'wat je moet weten over kunstvoeding' ofzo. Een boekje met bijv. wat je kan doen als je kindje krampjes heeft. Natuurlijk meteen overstappen op andere voeding maar das ook niet altijd heilzaam, integendeel. Maar bijv. een folder met tips dat je de melk iets warmer maakt, iets meer water toevoegt, over het proberen van een andere speentje of wat dan ook. Het is allemaal zo simpel maar je moet er maar op komen.

Je moet er maar net op komen. Net als met bv denk ik. Tepelkloven? Tja, dan moet je anders aanleggen. Kindje vaak hongerig? Vaker aanleggen.... Het verschil is alleen dat je die informatie meekrijgt in een grote zwitsal tas (hier althans!) en dat over flesjes niet!

Trouwens wat betreft Brenda ik snap haar reactie wel er is hier al een aantal bv-mama's binnengevallen die drie berichten hadden gelezen en meteen begonnen te roeptoeteren over wat er niet deugde aan fv en de opmerkingen die gemaakt werden.

Maar goed, uiteindelijk komt het er toch op neer dat iedereen lekker zijn eigen keuzes maakt en zelf bepaald wat het beste is voor haar kindje, toch?

11. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik ben blij dat we er weer normaal over kunnen praten en dat de lucht weer een beetje geklaard is, Valhalla!

Tuurlijk zou het fijn zijn dat je antwoorden op dat soort vragen in een foldertje zou kunnen vinden, maar ja, door de wet kan dat niet (en ik zeg niet dat dat goed is!). Maar je kan er wel naar vragen, toch? Ik neem aan dat een kraamburo of vk of arts niet stijf de mond dicht houdt als je hiermee komt?

Over Brenda, ik heb even vluchtig het hele topic doorgenomen maar ik zie nergens negatieve opmerkingen over kunstvoeding door bv-moeders!

12. zonnetje08

zonnetje08 Actief lid

1 aug 2008
    159
    0
    0
    @Yake als je leest zie je dat op pagina 4 gaat men alweer beginnen om de misverstanden over borstvoeding uit de weg te ruimen (en dus offtopic, maar jippie het is zeker 3 pagina’s goed gegaan) en dat mensen altijd borstvoeding hebben wat dus nooit op kan zijn. (yeh right voor hen die daar geen problemen mee hebben en bij wie het wel gaat is dat makkelijk gezegd, die geloven niet dat je als moeder zijnde je kindje niet kan voeden) en dan wordt het ineens een wie is er sneller klaar met voeden, jij met je flesje en het klaarmaken ervan of ik die mijn kindje aan de borst heb. Waarom moet men zich in een topic gaan bemoeien waarin wordt gevraagd waarom je voor flesvoeding hebt gekozen over de misverstanden over borstvoeding en de snelheid waarin je je kindje kan voeden.

Astrid probeert het op pagina 5 weer terug ontopic te gooien, maar dan is er appelsientje die zegt:
    En waarom?omdat mensen die gekozen hebben voor flesvoeding hun gevoelens op een manier geuit die zij zich niet kunnen voorstellen, die mensen denken en voelen dat nou eenmaal zo, laat ze dan ook. De kunstvoeding gevende mama komen toch ook niet iedere keer in borstvoedings topics om de bv mama’s te vertellen hoe goed kunstvoeding is, en hoe makkelijk het te bereiden is en dat papa vanaf dag 1 mee kan doen, dat kunstvoeding kindjes over het algemeen eerder doorslapen etc etc etc. Nee die laten de borstvoedingsmama’s toch ook datgene doen wat zij willen, praten over iets wat ze gemeen hebben en dat is het geven van borstvoeding. Zoals Brenda al aangaf, werd zij laatst verzocht het borstvoedingstopic te verlaten en om zo ongeveer de zelfde reden als nu hier.

Op pagina 6 probeert Astrid na de opmerking van Nemo het weer terug ontopic te brengen, maar dat gaat niet, men blijft doorgaan over opmerkingen van flesgevende moeders dat ze zich melkoe voelen e.d. zo voelen zij zich nu eenmaal en aangezien het om flesvoeding gaat mogen zij zich zo ook voelen, net zo goed als dat er tientallen topics gaan in het borstvoedingsforum waarin je te pas en onpas kunt lezen dat jullie niet kunnen begrijpen waarom iemand direct al voor flesvoeding kiest en waarin je vaak genoeg kunt lezen dat als je geen borstvoeding geeft je eigenlijk je kindje te kort doet. Herken je een patroon? Anyway ik sluit af want ik zie nu pas hoe lang dit al geworden is nog even en dat beslaat mijn berichtje een hele pagina ;) Kort gezegd hoeven kunstgevendeflessen moeders zich niet te verdedigen in de vele borstvoedingstopic waarin men hen vaak niet zo goed kan begrijpen (netjes gezegd) en borstvoedingsmama’s hoeven de misverstanden niet uit de weg te komen ruimen of te komen vertellen dat ze zich beledigd voelen door bepaalde uitspraken van fv moeders omdat dat over en weer gaat, dus bakker houd je bij je leest zo ik zeggen ;)

13. Joni80

Joni80 Actief lid

29 aug 2008
    160
    0
    0
    Deventer
    Tijdens de zwangerschap had ik me al een beetje verdiept in het geven van BV en het geven van FV. Ik wilde me verder gaan verdiepen tijdens mijn verlof en dan de uiteindelijke keuze maken.
    Nu is het zo dat mijn zoontje 7,5 week te vroeg geboren is en ik dus nog niet met verlof was om mijn definitieve keuze te maken. In het ziekenhuis stimuleren (promoten) ze BV. Stijn was helaas te jong om direct aan de borst te kunnen, dus ben ik begonnen met afkolven. Ik vond dat eerlijk gezegd helemaal niets, maar ik wist dat het 'beter' was voor een premature baby om BV te krijgen. Samen met de lactatiedeskundige er over gesproken en ik wilde toch wel heel graag BV geven. Helaas kwam de BV helemaal niet opgang ondanks alle tips, die ik natuurlijk ook opvolgde. Zelfs iedere 2 uur gekolft tussen alle ziekenhuis bezoeken door. Ondanks dat had ik nog niet eens 200 cc op een hele dag. Ik hoopte dat het meer op gang zou komen als Stijn thuis zou komen. Maar helaas. Ik heb het toen nog 1,5 maand geprobeerd en sinds 2 weken ben ik er definitief mee gestopt. Ik moest Stijn toch al bijvoeden met de fles. Ik vind het wel heel erg jammer, maar ja na alles geprobeerd te hebben houdt het op een gegeven moment echt op. :(

14. zonnetje08

zonnetje08 Actief lid

1 aug 2008
    159
    0
    0
    Jeetje Joni,dat is echt balen zeg, zeker als je er zo je best voor hebt gedaan. Dat zijn allemaal rot dingen waar je vooraf eigenlijk nooit zoveel bij nadenkt, het is maar goed dat er flesvoeding is want wil je borstvoeding geven en het mocht niet lukken heb je altijd een perfect alternatief om op terug te vallen. Ik hoop voor je dat mochten jullie ooit nog een kleine erbij krijgen hoop ik van harte dat het dan beter zal gaan.
    liefs zonnetje

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    *VOELT ZICH AANGESPROKEN MODUS :(*

Ik was namelijk degene die begon over dat ik met de borst veel sneller klaar ben als met een flesje. En dat was dus zoals ik toen meteen ook al tegen astrid (geloof ik, sorry als mn geheugen het niet meer zo goed doet) dat ik dat gewoon vind. Ik heb toen beschreven wat mijn handelingen wanneer ik een flesjes klaarmaak en wat mijn handelingen zijn wanneer ik een kindje aan de borst neem. En dat verschil is voor mij gewoon tja, uhm, een verschil. Wat zeker tijd in beslag neemt. Als je altijd borst gewend bent geweest is het gewoon een hele stap naar die kunstvoeding toe. En voor mij is het nog altijd zo. Nutteloos sta ik bij de magnetron te wachten tot dat water weer warm is, dan moet ik weer met die poeder aan de slag -> waarvan ik de helft op het aanrecht knoei :oops: en dus dat ook nog af moet doen eerst. Tja, ik kan wel blijven herhalen, toen ik dat schreef stond ik er echt helemaal achter, en nu nog steeds! Ik vind borst makkelijker dan fles. En nee, de borstvoeding hier is ook in het begin -> de eerste maanden, echt geen pretje geweest!

En mijn rede waarom ik gekozen heb voor kunstvoeding? (volgens mij heb ik het al eens gemeld, maar doe het nogmaals om toch een beetje 'on-topic' te blijven ;)) -> Ik heb er niet voor gekozen, maar was het verplicht, als ik als moeder niet goed voor mezelf zorg kan ik ook niet voor mijn kindjes zorgen -> voeden. En zul je dus wel kunstvoeding MOETEN geven. En natuurlijk ben ik super blij en de fabrieken eeuwig dankbaar dat die kunstvoeding er is. Maar voor mij is borstvoeding gewoon veel gemakkelijker.

*EINDE VOELT ZICH AANGESPROKEN MODUS*

16. zonnetje08

zonnetje08 Actief lid

1 aug 2008
    159
    0
    0
    @Bolbuikje, je hoeft je verder niet aangesproken te voelen, het is gewoon iets wat je constant terugleest over verschillende topics dat het vaak doorgaat over van met de borst ben je sneller klaar en nog meer van dat soort opmerkingen terwijl je in principe op elke opmerking wel weer een tegenopmerking kunt maken die voor andere weer het tegendeel bewijzen om het zo maar te zeggen.

Tuurlijk is er een verschil tussen de borst en fles er is ook niemand die dat bestrijd, maar elke keer weer dat gezever (sorry hoor) tussendoor over borstvoeding terwijl het topic daar helemaal niet over gaat. Ik had het eerder al over de topics van borstvoeding waarin vaak genoeg wordt gesproken over hen die direct al flesvoeding geven en dergelijke en dat de borstvoedingsmamas vaak niet kunnen snappen waarom een moeder geen borstvoeding geeft, denk dat jullie het binnen no time ook spuugzat zijn als de flesvoedende moeder tussendoor komt kwakkelen hoe makkelijk het geven van flesvoeding is, hoe goed de kinderen er op groeien bladiebladiebla

Ikzelf heb geen problemen trouwens met het maken van de flesjes hoor, sowieso gooi ik ‘smorgens als ik voor de oudste kinderen bezig ben hun ontbijt klaar de maken de tonnetjes met poeder al vol voor de hele dag en de volgende ochtend,dus geen geknoei met het poeder, ook het nutteloos bij de magnetron heb ik geen problemen want als ik een bakkie koffie pak of een glas cola of wat dan ook gooi ik de waterkoker aan en tegen de tijd dat ze haar fles moet gooi ik er of wat koud water bij, of het is al op goede temperatuur (misschien een tip ;wink: )

Voor jou is het geen vrijwillige keuze geweest net zoals dat geld voor vele andere, maar voor ontzettend veel vrouwen is het wel een bewuste keuze om flesvoeding te geven en de redenen waarom zijn onderhand op de 1e paar pagina’s besproken en zoals je terug hebt kunnen lezen zie je een terugkerend patroon van hen die zich te snel aangesproken voelen bij bepaalde woordkeuzes (melkkoe e.d.) terwijl de meeste flesvoedende moeders zich lang zo gauw niet aangesproken voelen als ze (en geloof me ze lezen het ook mee) lezen dat ze eigenlijk niet begrepen worden door de borstenmoeders en dat diezelfde borstenmoeders het vaak nog over egoïsme en dergelijke ook hebben.

Dus van mij mag je de je voelt je aangesproken modus wel uitlaten hoor, zo kan iedereen zich steeds wel aangesproken voelen. Misschien handen om een * ik voel me aangesproken* onderdeel in te bouwen ;) dan kan iedereen die zich ergens over aangesproken voelt zijn ei daar kwijt in plaats her en der topics te gaan bevuilen zodat deze weer of topic gaat of soms nog erger gesloten moet worden ;)

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    @ zonnetje08,
    De voelt zich aangesproken modus was, omdat ik naar mijn idee begonnen ben over dat het flesje langer duurt dan de borst. Ik had dus het idee dat jij met dat stukje dat ik in mijn vorige bericht gedquote heb mij bedoelde -> dat modus aan en modus uit was ook een beetje als grapje ;).

18. zonnetje08

zonnetje08 Actief lid

1 aug 2008
    159
    0
    0
    Oh nee hoor ,kan wel zijn dat jij het hier in het topic erover had maar het was totaal niet persoonlijk naar jou bedoelt ofzo het ging er meer om dat het heel vaak daar en op andere uitspraken op uit draait.

enne die aan uit modus als grapje dat snap ik ook wel vandaar ook dat ie van mij wel uitmocht ;)
    fijne avond

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Oke! Hetzelfde :D!

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Jullie vinden de voorlichting over kunstvoeding slecht, maar hoe gaat het dan bij jullie op het cb, daar weten ze toch veel van kunstvoeding af? Ik heb daar in ieder geval goede tips gekregen over welke speen te gebruiken, wel in combinatie met borstvoeding, maar goed, diezelfde tips kunnen ze ook geven aan moeders die kunstvoeding geven.

Ik heb dus weinig info gekregen van de verloskundige over borstvoeding, ik kreeg een tijdschrift over borstvoeding mee, via de kraamzorg ben ik naar een voorlichtingsavond geweest. Ik heb zelf veel gelezen over borstvoeding op internet (o.a. dit forum) en ik heb een geweldige kraamhulp gehad.
    Eigenlijk zou iedereen die kunstvoeding wil gaan geven eerst even het flesvoedingsgedeelte van dit forum moeten lezen ;).

Deel Deze Pagina