waarom koos je voor flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door mano82, 23 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    tja ik was bang dat als ik het te groot zou typen dat dat toch discussie zou uitlokken en dat was niet mijn bedoeling :D

2. valhalla

valhalla Niet meer actief

Ja, nou gaat iedereen moeite zitten doen om die kleine rotlettertjes te lezen.

Ben na zes weken over gegaan op flesvoeding. Heb eerst fanatiek gekolfd maar van de electrische kolf werd ik letterlijk misselijk en blijkbaar snapt je lijf het toch dat het geen echte baby is want na zes weken kolven met handkolf kwam er niets meer uit. Maar ik heb me nooit een melkkoe gevoeld, jeetje als je een kind krijgt ben je toch ook niet meteen een legkip of een fokzeug ofzo om maar even bij de boerderijdieren te blijven....

Lena werd hysterisch als k haar wilde aanleggen. Heel soms wou ze wel, vijf seconden ofzo. In het begin vond ik het erg jammer, maar nu vind ik het wel best zo. Ze groeit goed, ze heeft nooit pijntjes ofzo... In het begin was ik best heel erg pro bv, maar nu heb ik gezien dat flesvoeding ook echt niet slecht is.

3. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Het was niet mijn bedoeling om jou te irriteren daarmee maar de boodschap komt goed over als iedereen zo zijn best moet doen om te lezen. :D

4. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Alles leuk en aardig, uiteraard ben je vrij om te zeggen hoe of wat, maar beledig een ander niet die wél voor borstvoeding heeft gekozen.

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Deze melkkoe is zeker niet de hele dag bezig met voeden ... Tegen de tijd dat het flesje klaar zou zijn, is Mirre al klaar met drinken ...

Maar goed is OT ... sorry daarvoor ...

*hobbelt weer terug naar de koeienstal*

;)

6. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    NOu ik kan met het melkkoe-gevoel wel voorstellen hoor. Ik zat meer met Demi aan de borst dan niet. Er kwam gewoon te weinig uit, dus ze had constant honger. Toen voelde ik mij idd een melkkoe op den duur.

Ik vind ieder zn ding, prima toch als je voor FV kiest en daar achter staat. Ik kan het me best voorstellen.
    Ik weet ook nog niet wat ik zou doen als ik weer zwanger zou raken.
    Ikw ilde alles een keer meemaken nu ik eindelijk een goede zwangerschap had (na 7jr) en dus wilde ik ook weten wat het was om BV te geven.
    Nou dat ging dus maar 14 dg, nou jammer dan.
    Ze heeft het daarna perfect gedaan op FV.

7. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik ben dan wel niet meteen voor fv gegaan maar vertel toch even waarom wij de fles zijn gaan geven!

Ik wilde perse borstvoeding geven toen ik zwanger was, en ben er ook meteen mee begonnen na de keizersnede. Finn pakte alleen de borst niet en veel steeds in slaap. We hebben er echt heel veel moeite voor gedaan. Ook later met de kraamhulp. Ik gebruikte een tepelhoedje, want dan pakte hij de borst wel. Maar na 1 1/2 week ongeveer begon hij toch met spugen! Het kwam z'n neus uit gespoten! Zo zielig. Daarbij heeft Finn een stofwisselingsziekte waarbij het belangrijk is om regelmatig te eten. Door dat spugen kon ik dus niet zien hoeveel hij dronk. We zijn toen na 3 weken overgegaan op de fles. Nog veel gedoe gehad met het zoeken naar de juiste voeding. Hij drinkt nu Friso comfort en het spugen is veeeeel minder, zelfs op sommige dagen nauwelijks.
    Achteraf viel me in dat ik natuurlijk ook fulltime had kunnen kolven... En ik heb er nu nog spijt van dat ik me dat niet eerder had bedacht...
    Dus bij een volgend kindje begin ik gewoon weer met bv!

8. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Papa betrekken, ook bij de voeding snap ik wel, maar het ligt ook aan de situatie. Ik heb een ks gehad en kon de eerste dagen dus niet goed voor mijn zoon zorgen. Mijn man deed bijna alles (in bad, verschonen, aankleden) en het enige dat ik kon doen was een beetje knuffelen en voeden. Ik was dus blij dat ik dat tenminste kon doen. En mijn man vond het prima, met 3 weken ben ik gaan kolven (om een voorraad op te bouwen omdat ik met 8 weken een weekend weg ging) en toen gaf mijn man ook af en toe een flesje.

Het verbaast me wel hoe ver we van onszelf afstaan. Kijk, dat je er tegenop ziet omdat de kans bestaat dat je kind heel vaak aangelegd wil worden, dat snap ik echt wel. Je bent best gebonden door bv en je moet dus wel gemotiveerd zijn, anders houd je het niet vol. En als je al weet dat je daar tegenop ziet, dan kan ik me de keuze voor fv voorstellen. Maar het is natuurlijk wel heel raar dat we het vreemd vinden dat een kind aan onze borst drinkt. Dat we niet in het openbaar durven te voeden (guilty as sin, mijn hobby is en wordt het niet). Want eigenlijk zijn we gewoon zoogdieren en is het dus heel normaal om borstvoeding te geven. Die dingen zijn er voor gemaakt (en niet om mooi in een bh te zitten). Wat zijn we toch veranderd en staan we ver van onszelf af omdat we er nu (in het algemeen, want zoveel mensen, zoveel meningen) zo moeilijk over doen.

Wat ik me afvraag, iemand zei dat ze rookte en daar niet voor wilde stoppen, maar heb je dan ook gewoon doorgerookt tijdens de zwangerschap? Of was je blij dat je na de bevalling weer gewoon kon gaan roken?

9. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Hahaha ik moet wel een beetje lachen om sommige reacties :) laat mekaar toch lekker in zn waarde! BV is goed en FV is ook goed!

mijn reden: ik had geen melk... heb ook geen stuwing gehad...niets...mn kindje wilde niet 'happen' en werd hysterisch en ik was doodop door de traumatische bevalling en daarop de keizersnee waardoor ik dagen weinig kon. Ons kind belandde op de kinderafdeling een week. Afijn..heel veel reden om voor FV te kiezen hier!

10. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    Tinus: ik ben het met je eens idd. We staan erg ver van onze natuur af.
    Daarin tegen kan ik mensen die voor de fles kiezen ook begrijpen hoor! Ik zal niet zeggen dat het net zo goed als bv, maar zeker niet slecht! Mijn zoontje doet het er nu prima op, hij groeit goed, ontwikkeld zich prima. Wat dat betreft ben ik blij dat iedereen zijn eigen keuze kan maken!

11. daantje86

daantje86 Fanatiek lid

20 nov 2006
    3.570
    0
    0
    kraamverzorgende
    ijsselstein
    omdat de bv niet lukte

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

BV was (en is) écht niet mijn ding.
    En "ver van de natuur afstaan" Tsjah, dat is niet meer dan logisch tegenwoordig. Wie woont er tegenwoordig nog in een huisje van klei, stookt op kolen en werkt van zonsopgang tot zonsondergang?
    Alles veranderd, dus dat ook.
    Vroeger lieten ze toch ook al het haar maar groeien? Ik ben blij dat ze het scheermesje hebben uitgevonden :) Weg met die natuur! ;)

Nog even, ik ben een grote natuurliefhebber hoor! Voordat ik een geitenwollensok op me kop krijg gesmeten 8)

13. Daantje84

Daantje84 Actief lid

25 sep 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
    Wij zijn dan wle niet gelijk met fv begonnen, maar wel sneller dan ik me in eerste instantie had voorgenomen. Alles ging goed met bv, had genoeg, geen ontstekingen, niets van dat alles, maar was er na 6 weken helemaal klaar mee. We combineerden fv en bv al, omdat ik het zo'n gedoe begin te vinden na 3 wk.
    Toen mn vriend en ik een avondje/nacht/dag voor ons zelf hadden omdat Lana bij dr opa en oma logeerde en ik er 12u tussen had zitten (tussen live drinken en later kolven) en ik pas na zo'n 10u merkte dat mn borsten wel wat hard waren en begonnen te lekken, nam de produkie ook nog eens heel snel af. Toen heb ik de knoop doorgehakt en zijn we volledig over gegaan op fv.

Daarnaast ben ik ook nog eens niet het type dat overal dr borst te voor schijn haalt en ik het verschrikkelijk vond om me van de visite af te zonderen.

Heb wel even wat schuld gevoel gehad, maar dat was na een paar dagen weg, Lana is super te vreden en we hebben zelf ook meer rust, heerlijk zo. Mocht er ooit een 2e komen, dan zal ik misschien een paar weken bv doen (maar misschien ook niet) en dan snel weer over op fv

14. Nijnie

Nijnie Fanatiek lid

12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Begonnen met BV, maar dat lukte niet goed en ik heb te laat aan de bel getrokken. Toen de LK kwam was ik er eigenlijk al zo klaar mee dat ik uiteindelijk toch ben gestopt. Dochtertje was wel rustig enzo, maar waarschijnlijk meer omdat ze in de spaarstand stond omdat ze te weinig binnen kreeg.
    Daarom FV gaan geven.
    Bij een eventuele volgende wil ik het zeker wel weer proberen, maar als het niet lukt trek ik eerder aan de bel.

15. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Interessant om te lezen, er staan redenen bij die niet eens in me op gekomen zouden zijn. En tja, ik ben dan wel een 'melkkoe', maar ben blij dat we tegenwoordig de keuze hebben en niet iedereen verplicht hetzelfde hoeft te doen.

Ik heb er dus nooit bij stil gestaan dat er mensen zijn die om dit soort redenen kv geven, dus is weer leerzaam zo :)

Alleen jammer van de vele misverstanden over bv die er weer tevoorschijn komen, maar dat zal nooit veranderen vrees ik.

16. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Helemaal mee eens!

Jammer dat de NLoverheid wel alle FVgevende mama's 'beledigd'.... (de eerste 6 maanden dan ;) )

17. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    De nederlandse overheid beledigt de kv-moeders niet. Ze geven alleen het advies (en dat kan je opvolgen of niet, die keus ligt aan jou) om je kind in ieder geval de eerste zes maanden exclusief te voeden met moedermelk en daarna pas te beginnen met bijvoeden. Ze zullen je kinderbijslag echt niet intrekken als je het niet doet. ;)

18. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Alleen het woord KUNSTvoeding.... dan eten en drinken we met zn allen alleen maar kunstvoeding en drank! Het is gewoon flesvoeding...

19. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Hoezo? Tis toch nagemaakte moedermelk, dan is t toch kunstmatig? Dus kunstvoeding. Net als kunstgras, dat is ook nagemaakt gras en kunstijs is nagemaakt natuurijs, niks mis mee toch? Het is maar een woordje.

Als je moedermelk in een flesje doet is t ook flesvoeding, maar daardoor nog geen kunstvoeding.

20. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Ik zie dit wel anders, kijk alleen maar al naar alle reclames, die NIET mogen. Toch raar als het alleen maar een advies dat er geen reclame mag zijn voor de FV. Het advies van de kraamzorg en CB (ze mogen de FV niet aanbevelen, vanwege het contract dat Nederland heeft met 'hoe heet t ook alweer, World Food Program?) Natuurlijk zijn er altijd CB's en kraamverzorgende die er anders tegenoverstaan..
    Heb t zelf ook meegemaakt, dat het bij mij niet lukken wilde (ondanks dat ik wel graag BV wilde geven) en ik dus naar de FV be overgestapt, maar de weg die daaraan vooraf is gegaan, een leuke kraamtijd? een roze wolk? Niet gezien.. Schuldgevoelens zijn zo gekweekt bij een pas bevallen vrouw....
    En dan heb je de beslissing genomen, en dan krijg je nog overal te horen dat BV het beste is.. Alsof ik dat niet weet, vond t al moeilijk zat om te stoppen met BV, maar dan hoef ik t niet altijd te horen...
    Soms komt het op mij over, alsof ik zou moeten uitleggen waarom ik de keuze heb gemaakt voor FV...
    Snap je?

Deel Deze Pagina