T is volgens mij gewoon gemaakt van koemelk waaraan van alles is toegevoegd voor het kindje. Als ik melk drink, zeg ik toch ook gewoon melk? ik neem even een glas kunstmelk...alleen de melk die wij drinken is niet in poedervorm...dus vandaar dat ik het een rare benaming vindt. Als ik saus uit een pakje maak dus in poedervorm zeg ik toch ook niet ik maak even wat kunstsaus?
Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om er mee geconfronteerd te worden, als je met moeite bent gestopt. Dat is ook het vervelende, iedereen lijkt zn mening klaar te hebben, of je er nou op zit te wachten of niet. Geef je fv? Dan vindt men dat je bv had moeten geven. Maar andersom om, geef je bv, dan wordt je raar aangekeken omdat je niet 'gewoon' de fles geeft. Wij nederlanders zijn nou eenmaal heel goed in mekaar veroordelen en staan altijd met onze mening klaar, zowel van de ene als van de andere kant. Das nou zo jammer. Iedereen hier maakt zn eigen keus en de rest moet daar gewoon respect voor hebben. Toch? Was t maar zo simpel he
[quote="EsliWij nederlanders zijn nou eenmaal heel goed in mekaar veroordelen en staan altijd met onze mening klaar, zowel van de ene als van de andere kant.[/quote] En daar ben ik het nou helemaal mee eens! Vooral vrouwen zijn hier een ster in vind ik. Laat elkaar lekker in zn waarde!
Ja, je hoort inderdaad nooit mannen met elkaar bakkeleien over borstvoeding/flesvoeding of de keuze om wel of niet te werken Reclame hoeft van mij niet voor fv gemaakt te hebben en fv hoeft van mij ook niet ten kosten van bv gepromoot te worden, maar ik vind het stuitend dat er geen informatie in folders of op websites over fv in de eerste zes maanden gegeven mag worden, dat vind ik behoorlijk betuttelend. Als je als moeder bv wil gaan geven zijn er legio sites waar je terecht kan, tijdschriften etcetera, etcetera... maar over fv in de eerste zes maanden is niets te vinden! Want de producenten mogen daar zelf niet actief informatie over geven, dan moet je ze eerst bellen, emailen.
Lia, daar heb ik me ook zo over geërgerd ja! De overheid is hierin heel belerend en betuttelend ben het helemaal met je eens
Idd, ben ik gedeeltelijk mee eens, ik vind wel dat er voor zowel fles als bv reclame gemaakt mag worden. Ik vind het raar dat ze door hun beleid dus mensen maar slecht informeren, alleen over BV en niet over FV. Ben van mening dat je voor beide voedingen informatie klaar moet hebben, ongeacht wat 'beter' is..
haha, sorry maar moet wel eventjes lachen, voel me ook helemaal geen melkkoe. Die borsten zijn er toch voor gemaakt of niet soms? (bij koeien ook trouwens....)
Ik vind het wel een soort van verademing om te lezen dat er meer meiden zijn die bij het idee van borstvoeding al de kriebels kregen. Ik had dat namelijk ook! Heb heel erg getwijfeld, en uiteindelijk besloten om toch te proberen borstvoeding te geven. Ik had er niets mee, vond het geen intiem moment ofzo. Nee! Heb het wel 8 weken volgehouden (had toch het gevoel dat het hoorde). Daarna over op de fles. Wat een bevrijding! Mocht ik ooit nog een baby mogen krijgen, dan denk ik dat ik weer een serieus dilemma heb...
IK vind het wel belachelijk dat je bij de etos voor alle babyproducten een babyzegel kan krijgen maar bij aankoop van een pak friso 1 krijg je niks en voor nummer 2 krijg je dus wel weer een babyzegel. VInd dat echt flauw
ik heb 2 maanden bv gegeven en dit ging prima, op den duur wilde ze elk uur eten zowel dag en nacht en na 2 maanden niet slapen heb ik de knoop doorghakt en ben ik op fles overgestapt. pff wat een verademing. ze at ineens om de 3 a 4 uur, was veel vrolijker en ik had weer de puf en energie om van me meisje te genieten. op den duur baalde ik gewoon als ze weer kwam om te voeden en dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb het idee gehad dat ik te weinig voedingstoffen had ofzo en ook liep het terug en had ik veel minder volle borsten en kolven ging me ook ineens erg moelijk af. ipv makelijk 150 uit een borst te halen kreeg ik niet eens 100 uit bijde borsten samen terwijl ze dit wel nodig had. Bij de volgende ga ik meteen flesvoeding geven. ik vond het wel fijn om te doen en hadden meteen een goede band als moeder dochter en kon ook echt van haar genieten maar op den duur nam de vermoeitheid het over en was het ook niet meer leuk om te doen. Ik be ook binne 3 dagen compleet overgegaan van een voeding of 10 borstvoeding naar 5 flesvoedingen en heb niet eens stuwingen gehad dus daaruit blijkt ook wel dat het gewoon zo goed als op was
ik wou even zeggen dat borstvoeding nooit "op" kan zijn, maar goed das natuurlijk weer mega offtopic... solly..
Moest hier zo om lachen! Deze Bertha gaat nog even de rest van het topic lezen . Hier trouwens hetzelfde, tegen de tijd dat het flesje klaar klaar zou zijn is Eva al klaar met drinken.
Er bestaan helaas nog teveel misverstanden rond borstvoeding... Een kindje aan de borst sabbelt bijvoorbeeld niet, maar drinkt juist heel krachtig. Als Eva nu begint met drinken is het soms zelfs een beetje pijnlijk. Als ze wel zou gaan sabbelen en ik zou dat niet fijn vinden, dan haar ik haar er gewoon af. Mijn vriend kan Eva ook een flesje geven, dan moet ik kolven inderdaad. Maar ik heb ook zoiets van, de natuur heeft toch bedacht dat de moeder voedt? Ik vind het zelf fijn dat zo te houden, voor zover dat kan. En mijn borsten zijn ervoor gemaakt. En borstvoeding is in het begin hard werken, daar verkijken sommigen zich nogal eens op. Bij ons ging het eigenlijk heel snel heel goed en ik vond het al zwaar. Maar waar een wil (en goede begeleiding) is, is meestal wel een weg. Eva was trouwens wel erg onrustig tijdens het drinken de eerste maanden, maar dat betekent niet altijd dat er te weinig melk is. Hier was het juist het tegenovergestelde. Een kindje om ook leren omgaan met de verschilllende sterktes die de melkstroom kan hebben.
Hé dat duurde nog best wel lang voordat er pro BV mensen "even de misverstanden" uit de weg komen helpen. Niks persoonlijks hoor En drinken jullie kindjes maar 1 minuut? Zolang duurt het namelijk om een flesje klaar te maken (bij mij tenminste) Dat zijn wel hele rappe drinkers....
Dat doe jij snel, ik doe er langer over, flesje pakken, flesje omspoelen, water afmeten, naar de magnetron toe 1 minuut wachten, terug naar het aanrecht, poederscheppen, dichtdraaien, schudden, kindje nemen, gaan zitten flesje erin, flesje leeg laten drinken, fles weer afspoelen, fles weer schoonmaken, fles weer in de koelkast, poeh eindelijk klaar met die "rot fles". Borst is kindje pakken, gaan zitten, trui omhoog bh los, happen, drinken, kindje zegt genoeg gehad te hebben en laat dus los, bh vast, trui omlaag, klaar! En ik heb er niet voor gekozen om flesvoeding te geven, maar ben wel blij dat het er is! Ten eerste om wat bij te kunnen voeden de eerste maanden, want elke 2 uur 2kindjes voeden was gewoon soms even te veel. En nu door omstandigheden bijna volledige flesvoeding moeten gaan even, helaas !
@ Bolbuikje, ik heb het over het fles klaarmaken. Niet over het voeden, dat duurt ongeveer 10 min. Ik pak het flesje, afmeten (wat ik blindelings kan) 36 seconden, 6 schepjes, schudden en zitten maar. Meer dan een minuut duurt het echt niet. Schoonspoelen en de koelkast in is ook zo gebeurt. Ik vind het echt niet een "rot"" fles, ik ben blij dat Nathan er heerlijk van drinkt. Maar goed, nu gaan we wel heel erg offtopic Mijn punt is dat er zo'n drama van "HET FLESJE" wordt gemaakt. Alsof het zo verschrikkelijk veel werk is Ik vind een pamper verschonen meer werk. En ook dat het zoveel werk is om een flesje mee te nemen. Ik heb alles in de luiertas zitten. Neem altijd alleen ff warm water mee. Ook een kleine moeite want hier hebben we altijd kokend water. En diegene die er zo'n drama van maken, zijn meestal de mama's die bv geven. Wat ik me dan ook afvraag is of ze zelf ook een flesje KV hebben klaargemaakt, gewoon benieuwd naar.
@astrid, niet een flesje kunstvoeding gemaakt nee. Maar mijn man warmt mijn melk wel op als ik aan het werk ben Heb jij je kind ook aan de borst gehad dan?
astrid, beetje offtopic wel idd maar het voeden zelf heb ik er toch ook bij beide bij gezet. Het kan in het ene geval zijn 5 minuten (zoals de kleintjes van Snoopy en Salapio vaak doen), 10 minuten (zoals die van jou) of ruim 20 minuten (zoals die van mij er vaak over doen bv of kv geen verschil) En ja ik vind dus het flesje meer werk als de borst! Maar ik vind het flesje een super oplossing voor als de borst "het niet doet"!