waarom koos je voor flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door mano82, 23 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aszz

Aszz Niet meer actief

@ Appelsientje, ja ik heb een poging gedaan. Ik vond het echt niksniksniksniksniks :) En Nathan ook niet echt. Dus ik was blij dat ik een pak KV thuis had staan.
    Nu heb ik veel vriendinnen die BV geven, en super dat het kan en dat het goed gaat maar voor mij is het echt niks. Bij een 2e begin ik er niet eens aan.

@ Bolbuikje, ach ieder z'n ding. Ik vind zo'n flesje maken echt geen moeite. En hier verschilt het ook wel qua tijd. De ene keer is het binnen 5 min op (of geen zin meer) de andere keer lurkt hij er heerlijk aan en kan zo 20 min. liggen.

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    @ Astrid, Uhm nouja ik zeg ook niet dat ik nu met vreselijke tegenzin dat flesje warm ga maken en klaar ga maken. Maar als je de borst gewent bent dan is dat gewoon wennen zegmaar!

En oke het was voor jou en de kleine niks oke dat vind ik gewoon heel eerlijk van je. Als je het echt niks vind moet het het ook gewoon niet doen! Gelukkig is er tegenwoordig die keuze.

3. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Dat is ook zo! Ik (als bv-mama) heb ook werkelijk geen idee hoe het zou gaan als ik kv zou geven... het is maar net wat je gewent bent, de een doet het zus en de ander doet het zo.

Maar de keus om bij je (eerste) kindje meteen al kv te gaan geven en wat de reden daar achter zit. Is wel even leuk om te lezen.

4. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Sommige vrouwen kiezen er niet voor in eerste instantie...en sommige vrouwen wel.. ;)

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    hier duurde borstvoeden max 5 minuutjes en de fles inc maken ongeveer net zo lang. ze is ene gulzige drinker. het enige verschil is dat ze met bv minimaal 10 x kwam en met de fles maar max 5 . (nu nog 1a2). ook ben ik iemand die niet in het openbaar deed voeden en dus zat ik vaak met een probleem of moest afgekolfde melk meenemen wat op den duur ook veel tijd kosten. met een flesje is het hup poeder er in, schudden en geven maar :) en met de bv was ik met alleen het ideale plekje zoeken al net zo veel tijd kwijt. ook hoef je niet bang te zijn voor lekkende borsten, plekken in je shirt en en hongerig kind midden in de stad en dat je nergens rustig kunt aanleggen. (voed op aanvraag nu nog steeds trouwens)

6. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Sorr y hoor maar laatst werd ik vriendelijk verzocht om het topic bv en trots te laten voor wat het is maar laat dan dit topic van fv mama's ook met rust......
    Kom jullie bv niet weer verdedigen. Dat is hier de vraag helemaal niet.

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik ben ook van mening dat iedereen elkaar in haar waarde moet laten, of je nu flesvoeding geeft of borstvoeding. De vraag van het topic was waarom je voor flesvoeding kiest. Dat er dan weer mensen "misverstanden" uit de weg moeten helpen omtrent borstvoeding, vind ik niet kunnen. Dit is geen discussieforum! Ik denk dat de meeste mensen zich goed hebben laten voorlichten omtrent borstvoeding en bewust een keuze hebben gemaakt. De een heeft wel bv geprobeerd en dit is misschien niet gelukt om bepaalde redenen, de ander heeft het niet geprobeerd, so what?! Al dat gepush om maar borstvoeding te (blijven) geven, ben ik een beetje zat.

Ikzelf ben tegen een gigantische muur gelopen (zie eerder bericht van mij in dit topic) hierdoor. Ookal had Lianne al 5 dagen helemaal niks aan voeding binnengekregen en had ze gigantische honger, nog werd er gezegd dat ik door moest gaan met de borstvoeding. Het kind schreeuwde van de honger, kwaad omdat het drinken niet lukte en ze niks binnenkreeg. Het werd steeds erger en je zag haar letterlijk hongerlijden en dan nog pushen om maar door te zetten? Wat is er nou belangrijk? Het feit dat je trots kunt zeggen dat je minimaal 6 maanden borstvoeding gegeven hebt of het belang van je kindje? Ik ben kwaad op mezelf dat ik me zo onder druk heb laten zetten en er niet eerder mee gestopt ben! Ik laat zoiets nooit weer gebeuren! Ik vergeet nooit weer dat koppie van Lianne toen ze eindelijk na vijf dagen hongerlijden wat (flesvoeding) binnenkreeg en hoe tevreden ze toen was. Dat was voor mij een absolute eye-opener, dat moment vergeet ik nooit weer. En dat is ook het moment dat ik besloot om helemaal te stoppen met de borstvoeding. Ik heb toen nog wel een paar weken volledig gekolfd en dat met een flesje gegeven. Maar de voeding liep al snel terug en toen moesten we helemaal over op flesvoeding.

Ik weet dat dit offtopic is. Ik bekritiseer ook helemaal niet het feit dat iemand wil weten waarom je voor flesvoeding kiest. Maar hou op met oordelen over mensen die geen borstvoeding geven en stop met het gepreek en gepush! Sorry, moest het even kwijt! :) ;)

8. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Volgens mij valt het nog wel mee met de "aanvallen" van de bv-mama's hoor. Misschien moeten jullie je niet zo druk maken.
    Ik snap wel dat de moeders die wel bv geven hier graag willen reageren, want ik zie ook wel hele aparte redenen hier staan, waardoor je dus eigenlijk voor idioot en egoist wordt uitgemaakt als je WEL bv geeft...
    Als je achter je keuze staat, prima. Dan hoef je jezelf ook niet aangevallen te voelen.

X

9. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    Ik heb vanaf het begin kv gegeven aan florian en ben daar direct heel duidelijk in geweest. Het was een bewuste keuze en ik heb er nooit discussies over gehad, ook heb ik me nooit aangevallen gevoeld als mensen erover begonnen.

Ik ben zelf ook nooit de discussie aangegaan. ik respecteer de keuzes van anderen altijd, iedereen moet doen waar diegene zich goed bij voelt. Dan vind ik het fijn als anderen bij mij dat ook doen. Als er door het cb/verloskundige of wie dan ook over werd begonnen zei ik dat ook met een grote glimlach en was het direct klaar :D :D

en ik moet zeggen, het voelt nog steeds goed zo!

10. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Misschien dat bv moeders eens kunnen accepteren dat ze niet altijd overal moeten verkondigen hoe het met bv zit. Daar wordt hier helemaal niet om gevraagd. Bv moeders zien vaak nadelen aan fv die niet bestaan . Daar gaan we toch ook niet de hele tijd alle misverstanden rechtzetten. Dat is ook helemaal de vraag van de TS niet in deze. Ik ben laatst gevraagd om uit het topic BV en trots weg te blijven omdat ik gewoon een vraag stelde. Doe ik ook niet moeilijk over. Daar gaan ook geen hordes fv moeders moeilijk lopen doen. Maar andersom ........ respect voor mekaar moet van twee kanten komen.

Voor wat betreft de vetgedrukte zin....geldt die dan niet voor moeders die BV geven?
    En ook die zin daarboven....die gaat andersom ook op hoor. Zelfs in het topic Bv en trots wordt vaak aangehaald dat het onvoorstelbaar is om fv te geven en dat iedereen om de verkeerde redenenen fv geeft.
    Ik hoop dat topic niet weer met een slotje eindigt omdat Bv mama's lopen te drammen.

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

@ Brenda, jij verwoord het uitstekend.
    Dus, laten we het nu weer over de vraag hebben :
    "Waarom koos jij voor flesvoeding"

12. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik voel me ook helemaal niet aangevallen om het feit dat ik overgestapt ben op flesvoeding, of dat ik me daar schuldig over voel. Maar ik weet dat dat niet voor iedereen geldt. Ik erger me alleen aan het feit dat er een vraag gesteld wordt op een forum-deel dat specifiek over flesvoeding gaat en dat er dan mensen berichtjes gaan plaatsen over de "misverstanden" omtrent borstvoeding en anderen gaan veroordelen hierom. Ik ga toch ook niet in het borstvoedings-gedeelte de voordelen van flesvoeding verkondigen? ;) Tuurlijk denk ik hier ook bij bepaalde redenen: Wat een onzin! Maar ik vind het wel leuk om te lezen hoe iedereen erover denkt, en dat moet zonder die veroordelende vinger kunnen! Laten we elkaar gewoon in de waarde laten, zonder een ander een mening op te dringen!

Misschien was mijn vorige berichtje wel wat fel, denk ik nu... :rolleyes: Maar eigenlijk heb ik er zelf heel veel aan gehad. Mijn berichtje van gisteren heeft mezelf wel aan het denken gezet! Laatst vond ik mijn kraamdossier, waar dus alles over de eerste 10 dagen in staat en hoe alles bij ons mbt de borstvoeding gegaan is. Ik heb het eens doorgelezen en het huilen stond mij nader dan het lachen. Door mijn berichtje van gisteren ben ik er achter gekomen waarom. Je denkt eerst van: Ligt het aan het feit dat alles niet zo liep zoals had gemoeten, of hebben we daardoor te weinig genoten van de kraamtijd, of heeft het specifiek met de borstvoeding te maken, of met een schuldgevoel dat het niet gelukt is? Ik kon er de vinger niet echt op leggen. Maar door mijn berichtje van gisteravond weet ik nu dat ik me schuldig voel om het feit dat ik Lianne zolang heb laten hongerlijden en dat ik niet eerder ben overgestapt op de fles. Dat ik me heb laten pushen om toch maar door te zetten, ookal kreeg Lianne geen voeding binnen. Ik had meer voor mijn kindje moeten opkomen. Maar op zo'n moment ben je helemaal overrompeld door het moederschap, door de te vroege geboorte van Lianne (ze was bijna 4 weken te vroeg), je bent kwetsbaar. Dus dan ben je lang zo mondig niet als normaal.

13. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Welke aanvallen? En hoezo drammen? Ik snap het niet, maar ik mag toch gewoon benieuwd zijn en meelezen?
    Ik respecteer ook ieders keuze, maar ik kan er nou eenmaal niet tegen als borstvoeding een negatieve stempel krijgt opgedrukt. Dat jullie jezelf aangevallen voelen, dat zal dan wel bij jezelf liggen...

14. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Natuurlijk mag je benieuwd zijn en meelezen, maar als je er niet tegen kunt dat bv een negatief stempel opgedrukt krijgt, kun je misschien beter het fv gedeelte links laten liggen. Om diezelfde reden lees ik eigenlijk ook bijna nooit het bv-gedeelte. Ik geef geen bv, dus ik heb er ook niets te zoeken.

Op een paar opmerkingen na viel het hier volgens mij ook nog wel met dat negatieve stempel; misschien voel je je voor wat betreft bv dan ook een tikkie snel aangevallen?

Misschien nu weer terug on-topic?

15. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Tot zover de discussie. Jij bent de enige hier die vijandig doet.
    Maar ik (en ik ben trouwens geen bv-mama, aangezien ik nog voor de 1e keer moet bevallen) zal je blij maken. Ik zal hier niet meer reageren hoor.

16. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    He appelsientje:
    Dat aangevallen voelen valt misschien wel mee, bij mij wel (voel me niet aangevallen) , maar ik kan t me wel voorstellen dat je je aangevallen kunt voelen..

Jouw zin met de (nu even voor de duidelijkheid) rode woorden : 'meteen al', kunnen best 'veroordelend' overkomen op FV mama's.. terwijl je het misschien niet zo bedoelt, alleen kan het wel overkomen op een manier van: ik snap niet dat mama's die keuzen maken..om bij hun 1ste kindje FV te geven..

17. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    Hier ben ik het wel mee eens hoe zouden jullie het lezen als de fv/kv mama's schrijven. Je kindje is 6 maanden geweest geef je nog steeds borstvoeding. Ik kan me niet voorstellen dat ik dat nog vol zou kunnen houden.

Dit kan heel beledigend overkomen. Terwijl iemand het ook als bewondering kan bedoelen.

Even tussen haakjes ik ben niet anti bv en niet anti kv. En vind het zelf heel jammer dat ik in iedergeval de 6 maanden of langer niet heb gehaad.

Soms komen de teksten ook hard over zeker omdat voor mij de keuze heel moeilijk was.

Annemarie

18. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    ja, zo ja.. oke, dat had ik anders moeten schrijven. Ik bedoelde eigenlijk met "meteen al" dat je de keuze voor de geboorte had gemaakt, vandaar.. helemaal niet negatief bedoeld ofzo, gewoon nieuwsgierig.

(inderdaad negatieve stempel, in de zin van: bijv Melkkoe, klinkt niet echt leuk, want zo voel ik mij totaal niet..)

19. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Ik zou lezen dat je het heel knap vind, want zo voel ik mij ook! Ik heb bijvoorbeeld voor de geboorte de keuze gemaakt om toch wel 3 maand vol te houden, daarna is de grens verlegd naar 6mnd enz enz.. Maar ik had net zo goed voor kv kunnen kiezen, en helemaal als het niet gelukt was.

Nu weer ontopic, sorry dames, ik zal me er niet meer mee bemoeien!

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb niets tegen flesvoeding, sommige redenen om er meteen mee te beginnen kan ik niet zo goed begrijpen omdat er dan dingen over bv verteld worden die niet kloppen. Sorry als ik dat laat weten ;). Als ik fel overkwam, dan is dat doordat mijn nekharen een beetje overeind gingen staan dat bv moeders door sommigen blijkbaar worden aangezien voor melkkoeien :(. Bv is iets natuurlijks en heeft helemaal juist niets met koeien te maken. Flesvoeding juist meer ;).
    En wat betreft voeding klaarmaken, ik vind bv veel makkelijker, ook al is flesvoeding blijkbaar snel klaar te maken. Ik hoef niets klaar te maken, alleen maar aan te leggen, hoef niet op hoeveelheden te letten, ik kan ook overal voeden, dat is niet anders dan met flesvoeding vind ik. En borstvoeding biedt ook troost, wat met de fles (ook al zit er bv in) niet lukt.

En hier laat ik het maar bij, hoeft er ook geen slotje op ;).

Deel Deze Pagina