Dus jullie gebruiken allemaal afgekookt water. Mag ik vragen waarom jullie geen gebruik maken van de magnetron? Dirksmama: Ik zeg alleen wat het CB gezegd heeft. De meningen zullen er dus wel over verdeeld zijn.
@prinses: ik denk dat ze gekookt water gebruiken omdat je friso comfort met water moet bereiden dat net van de kook is omdat de vezels anders niet goed oplossen. Door daarna de helft koud water erbij te doen heb je het direct op goede temp.
@prinses, ik gebruik afgekoeld gekookt water voor de flesvoeding omdat dat wel "zo makkelijk" is, is het te veel afgekoeld, verwarm ik het in de magnetron... voor sommige voedingen is het nodig om gekookt water te gebruiken voor de flesvoeding zoals bijv. het geval is bij de voeding voor hongerige baby's e.d. de meningen over het wel of niet vooruit klaarmaken van flesvoeding zijn er in die mate over verdeeld in die zin dat het wel "kan" maar dat er een hele boel factoren zijn die je in acht moet nemen... mensen denken snel oh het kan dus maken ze het klaar en zetten ze het in de deur in de koelkast o.i.d....terwijl het dus op het koudste plek je in de ijskast moet bij een bepaalde temperatuur e.d. ik zeg op mijn beurt als je weet dat die bacterie in de voeding zit (die krijgen ze er gewoonweg niet uit) waarom dan het risico lopen, terwijl het per flesje klaar maken net zo makkelijk is... klaargemaakte voeding moet je uit de ijskast halen en verwarmen in de magnetron, wat is dan het verschil als je afgekoeld koud water gebruikt, of koud water uit de kraan en die verwarmd in de magnetron? zit volgens mij geen verschil in behalve dat "enkel het poeder" er nog bij moet... met zulk soort dingen moet je gewoon geen risico lopen en daarom ook het cb kan het wel zeggen, maar als je weet dat het steeds meer en meer wordt afgeraden en ook de reden waarom, waarom dat dan naast je neerleggen... die bacterie waar het om gaat groeit ontzettend snel zeker als de voeding niet op de juiste manier vooraf bereid is, en als je al zo "makkelijk" bent om voeding vooruit klaar te maken dan is de bereidingswijze vaak net zo "makkelijk"in die zin dat je geen acht slaat op welke dingen je moet letten wil je het idd zonder al te veel risico klaar kunnen maken... gr.smoekie
Als ik dat zo lees dan stap ik zeker over op klaarmaken per fles met koud water. Ik vond het voorheen ook altijd zonde om altijd wat te moeten weggooien als je per fles klaarmaakt maar nu drinkt hij 190 cc al een hele tijd. Hij mag van het cb omhoog naar 200-210 per fles dus veel blijft er niet over....
nouja zeg , mij kraamhulp maakte ook altijd voor 24 uur klaar ,en nu beweren jullie dat het slecht is? bij me dochter heb altijd per voeding klaar gemaakt , 5 jaar geleden , ik wist ook niet dat je voor 24 uur mocht klaar maken ,maar nu klaarhulp zag en vertelde dat helemaal niet kwaad kon , dus heb altijd zo gedaan , moet nu bang zijn dat mij zoon ziek gaat worden , mij moeder en vriendin's moeders hebben vroeger ook altijd per 24 uur klaar gemaakt ik ga het nog eens vragen aan cb , want hier alles mening luisteren daar woord ik nietecht wijs van ,hoe overtuigde stukken hier ook geschreven via site's gehaald enzo , ik luister liever naar iemand die haar gezicht kan zien en daar voor geleerd heeft
Beter en sneller: bel het telefoonnummer op het pak melk. Dan heb je iemand aan de lijn van het bedrijf die het maakt, die weten het beste hoe je met hun product om kunt gaan. En bellen kan 24 uur per dag, dus je hebt meteen antwoord.
wat ik altijd deed was water koken voor 24 uur, dus een liter ofzo en dit afgesloten in de koelkast zetten. als ik dan een voeding wilde maken warme ik het afgekookte water op en deed er de schepjes poeder bij. poeder deed ik vooraf al afmeten in van die poederbaks, dus ik heb altijd ene aantal voedingen afgemeten klaarstaan. Dan is het gewoon water in de magnetron en een bakje erin kiepen klaar! net zo snel als van te voren gemaakte voeding en toch beter. Nu gebrui ik overigens geen gekookt water meer maar gewoon kraanwater. Je kunt ok in het begin spa blauw gebruiken volgens mij
Onze kraamhulp adviseerde ons ook de fv voor 24 uur klaar te maken en dit hebben we dan in het begin ook gedaan tot dat onze zoon ongeveer 2 manden was en toen vonden we het fijner om per keer te doen
nou ze zijn nu niet bereikbaar , van ma tot vrij van 8 tot 6 uur avond dus geen 24 uur breikbaar hier hoor
ik kom net van cb terug en moest gewoon voeding klaar maken voor 24 uur ,zolang in de koelkast is en voor allen 24 uur kan helemaal geen kwaad eennnnnn ik mocht niet te veel gaan kijken op internet want raak ik door de war door alle info die niet nodig was ,en moest met vragen hun lastig vallen
tja zoals met alles, "doen" waar jij je "goed" bij voelt Ik voel me er beter bij om de voedingen per keer klaar te maken, maar ik heb vroeger ook wel eens voedingen klaargemaakt, meegenomen en pas een paar uur later gegeven, terwijl daar nu van wordt gezegd dat het niet mag ivm de bacteriegroei en dat het na een uur weggegooid moet worden.... zo heb ik ook wel eens Zoë (of de andere) de fles gegeven, maar moesten ze tijdens de fles ineens poepen, dan legde ik ze neer, en verwarmde nadat ze klaar waren de fles weer even omdat ze het anders niet meer lusten...luisterend naar de "regels" van nu, had ik en moet ik dus de fles weggooien omdat het niet meer opgewarmd kan en mag worden... wat ik wel vaak denk is dat juist als je kindje moet "vechten" tegen bepaalde bacteriën en het immuunsysteem aan het werk moet, het er alleen maar een sterk(er) immuunsysteem zal krijgen dan zij waarvan men probeert ze zo min mogelijk met bacteriën in aanraking te laten komen... ach ja tis af en toe gewoon meten met 2 maten
ach ja ik weet het , misschien ga ik het nu anders doen , mag gewoon kraanwater dus niet meer kokend , dan word makkelijk om gewoon kraanwater gelijk wat poeder erbij elke keer ook prima
Ja dat is inderdaad makkelijk, alleen als je ook ongeveer de hoeveelheid voeding geeft die je dan ook klaarmaakt. Ik vond het zonde om elke keer bijv. 20 cc te moeten weggooien.
He hoi Ik heb toen ik overstapte van borstvoeding naar fles ook te horen gekregen van ons CB dat ik het per 24 uur kon klaar maken. Ik heb het zelf nooit gedaan, dus gewoon per voeding klaar gemaakt. Met gekookt water uit de waterkoker. Nu gebruik ik geregeld gewoon koud leidingwater wat ik opwarm in de magnetron. Maar het gebruik van gekookt water in een waterkoker was dan weer "vloeken in de kerk" door de kraamhulp van een neef van me (wiens vriendin een kleintje kreeg). Zij gebruikte nooit water uit de waterkoker, maar juist weer gekookt water uit een pannetje (scheppen). Geen idee waarom eigenlijk. Volgens mij omdat water uit een pan weer beter zou zijn dan uit de waterkoker (kalk wat achterblijft in de koker wat dan weer in restjes water mee kan komen)...
Ja dat is dus vanwege de kalkaanslag in de waterkoker. Dit kan weer krampjes veroorzaken. Blijkbaar is niet alleen mijn kraamhulp achtergebleven in de tijd... Er zijn toch meer mensen die dit advies/tip hebben gekregen om de voeding vooruit te maken. Dus het zal allemaal wel meevallen!
Tja. Kon je CB je ook uitleggen waarom je moest afwijken van wat notabene de makers van de kunstvoeding zelf zeggen (zij maken het, dus je kunt er toch wel van uitgaan dat zij ook het beste weten wat je er mee kunt doen) en van wat het Voedingscentrum adviseert. Wel erg gemakkelijk van ze om te zeggen dat je maar niet te veel op het Internet moet kijken. Hebben zij minder last van kritische moeders. Erg onprofessioneel van je CB!
Ik geef Friso-voeding en er staat echt niks op de verpakking dat het niet zou mogen. Als het zo'n risico zou zijn zou het wel duidelijk op de verpakking staan denk ik. Ik maak overigens zelf ook per fles klaar.