Hoi, Ben deze week begonnen met het geven van een paar theelepeltjes fruithapje en ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie kindjes de eerste keer reageerden. Thijmen vindt het echt onwijs raar en volgens mij vindt hij het ook niet zo lekker, vandaag wel voor het eerst dat hij het er niet uit liet dribbelen maar zijn gezicht sprak boekdelen Ik heb nu peer en banaan geprobeerd zowel in potje als vers. Tot nu toe is verse gepureerde banaan de winnaar En wat ik me ook af vroeg ik of je flesvoeding voor de hele dag kunt klaar maken. Dus 's ochtends alle flessen maken en dan warm maken als je ze nodig hebt. En bewaar je die dan buiten de koelkast of in de koelkast? Groetjes Rosa
eerste keren fruithapjes zijn altijd wennen , ik zou aankijken als hij weer vieze gezicht trekt en geen zin heeft , gewoon mee wachten over een tijdtje weer proberen wat flessen betreft , ik maak altijd alle flessen klaar voor 24 uur , zo heeft kraamhulp ons geleerd scheetl een hoop werk , maak gewoon warm wat nodig is ieder keer
Jelle keek de eerste paar keren ook erg vreemd bij de fruithapjes.. Maar vaak wil het niet zeggen dat ze het niet lekker vinden want kindjes moeten 5 tot 10 keer iets proeven voor ze aan de smaak gewend zijn. Het is gewoon raar voor ze om van een lepeltje te eten en het heeft een hele andere structuur... Geef je het fruit met een theelepeltje of bedoel je daar alleen de hoeveelheid mee? Een uijzeren lepeltje vinden ze vaak ook niet prettig, dan kun je beter plastic nemen... Wat betreft de melk klaarmaken. Ook al werk je zo steriel mogelijk, het kan altijd zijn dat er bacterien inkomen, en de weerstand van een baby is daar nog niet tegen opgewassen. Je kunt wel voor 24 uur water koken en dit in de koelkast bewaren. Je kunt dan later het water opwarmen in de magnetron en er dan de melkpoeder bij doen.
ik heb wel eens gelezen dat je dus echt niet voeding voor de hele dag mag klaarmaken! gewoon per keer, dus dat doe ik dus ook. En zou je dat wel doen, dan natuurlijk in de koelkast! En gekookt water kun je wel de hele dag in de koelkast bewaren.
Tot de 6 mnd word aangeraden om het per keer te doen, daarna als je de opvolgmelk hebt mag het wel voor 24 uur... Volgens mij staat het zelfs op het pak van de nummer 1 melk...
Jamie keek ook erg vies bij zijn eerste hapje (foto in album). Maar wat wil je als je zoveel maanden alleen melk gewend bent... Het is een kwestie van wennen. Nu eet hij rond 10 uur elke dag zo'n 70 tot 100cc verse fruithap! Even wat betreft de flessen: Op het pak van de melk tot 6 maanden staat dat je het absoluut niet een tweede keer warm mag maken en dat het na het aanmaken 1 uur houdbaar is.. Ik denk dus inderdaad niet dat het kan hoor!
Het gevaar van het per 24 uur klaarmaken is dat er bakterien in kunnen komen waar kindjes heek ziek van kunnen worden. 3 Jaar geleden zijn er in duitsland en Frankrijk kindjes aan overleden. Sindsdien geld het advies om voeding per keer te maken. (ben kraamverzorgster)
Ok, nou ja maak ik het gewoon per keer. Leek me wel handig om voor de hele dag te maken Het fruit lijkt Thijmen nu wel wat meer te gaan waarderen. Gister deed ie zowaar zijn mond open voor een hapje Alleen als ie het dan in zijn mond krijgt dan trekt ie zo'n gezicht van "dit is niet wat ik gevraagd heb"....hihi.... Ik geef het nu voor zijn 3e fles een paar hapjes, weet niet zo goed wanneer ik het anders moet doen. Hoe deden jullie dat in het begin? Hij krijgt nu echt maar 2 ijsblokjes en dat gaat niet eens op. Groetjes Rosa
Tot je kindje 6 maanden is mag je een aangemaakte fles nooit langer dan een uur of zo bewaren. Het poeder kan namelijk sporen van gevaarlijke bacterieën bevatten (salmonella, enterobacter sakazakii). Maak je een fles aan en drinkt je kind die meteen op, dan is er niets aan de hand, ook als die bacterieën er in zitten. Maar op melk groeit alles goed, niet alleen babies, ook bacterieën. Al vrij snel na het aanmaken kunnen er gevaarlijke hoeveelheden bacterieën in de fles zitten. Daar zijn inderdaad al kinderen aan overleden en elk jaar worden er kinderen met darminfecties hierdoor opgenomen. Onbegrijpelijk dat er nog kraamverzorgsters zijn die van de richtlijnen afwijken en mensen aanleren de fles voor 24 uur te maken. Dat is echt link! Wat de hapjes betreft: hier kregen ze in het begin iets van 2 of 3 theelepels op een dag. Meer echt niet. Maar wij begonnen met 6 maanden.
Ja zoiets krijgt Thijmen nu ook. Is meer om hem te leren van de lepel te eten en wat anders smaken te krijgen. We gaan niet heel snel oid, hoef hem niet met 6 maanden al aan een volledig maaltijd te hebben Wanneer gaf je die hapjes dan? Was dat tussen de melkvoedingen door of er vlak voor of na?
Ik gaf bv en dat is gemakkelijker: 1 borst, paar hapjes, borst. Na een paar weken werd het: hapjes, toetjesborst Bij kv moet je een uur pauze tussen fles en hap aanhouden, dus dat is even wat meer gepuzzel.
Waarom moet je een uur pauze aanhouden? Ik geef nu een paar hapjes en dan de fles. Tussendoor is ie hoegenaamd niet geinteresseerd in eten
Omdat door de melk de voedingsstoffen van de groente of het fruit niet goed opgenomen worden. Maar op zich denk ik persoonlijk dat het bij een paar hapjes niet zoveel uitmaakt. Voorlopig moet hij het toch nog van de melk hebben, en pas vanaf 6 mnd (geloof ik,weet het niet helemaal zeker) mag het een voeding vervangen, dus dat je een fles minder gaat geven.