waarom lukt zinderlijk zijn nou niet?!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cam, 3 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    Op het KDV gaat ze trouwens in de plasrondes mee, dagen zitten er tussen dat ze helemaal droog is, maar poepen doet ze daar niet, dat houd ze dan op, omdat ze niet goed kan verstoppen zeg maar....dus ze kan het wel.

2. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    oeps....houdt natuurlijk met DT;)

3. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

30 okt 2008
    1.169
    0
    0
    laat het los... denk dat je onbewust te veel pusht en druk legt..
    weet niet wanneer ze 4 wordt?? is ze net 3 is het natuurlijk anders dan dat ze 3 jaar en 10 maanden.. (dan zou ik ook meer druk hebben)
    hier heb ik mijn kindje (die lui was en niks zei dat er een plas of poep kwam/was) gezegd dat de luiers op waren en dat er alleen nacht luiers waren :) maar je bent groot genoeg dus dat kan je wel ;)
    vanaf dien is het plaszindelijk.. poepen vinden we nog moeilijk.. misschien dat dat een idee is?
    de eerste dag nadien werd er 's middags meteen bij het ophalen verteld dat daar wel luiers waren ;):D
    oja en weet niet of er een grotere broer/ nichtje, neefje oid is.. kan je haar daarmee mee laten kijken als het naar de wc gaat of op het kdv.

succes!

4. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Mijn docter wordt in oktober 4 en ik was er ook veel mee bezig, deed alles wat jij ook doet en niets hielp. En opeens, zonder aanleiding zei ze: ik wil plassen op de wc (zelfs dat weigerde ze om over het potje maar niet te spreken) Binnen 1 week was ze overdag geheel zindelijk, zowel plassen als drukken, nooit een ongelukje gehad. Dus ja, laat het los. Wellicht nog 1 klein advies: mijn dochter heeft een aantal keer blaasontsteking gehad (wat natuurlijk veel pijn deed), met als oorzaak obstipatie (schijnt bij kleine kinderen vaak veel voor te komen samen) Toen dit eenmaal opgelost was was het zo gebeurd. Wellicht iets om uit te sluiten?

5. Sjalleke

Sjalleke Fanatiek lid

21 okt 2005
    2.159
    408
    83
    Hier ook zo'n grietje die maar niet op het potje of de wc wilde plassen tot ze 3,5 was en toen gaf ze het opeens zelf aan en was ze binnen 2 weken zindelijk overdag EN 's nachts....
    Ik hoorde laatst in het openlucht museum in Arnhem een mooie uitspraak van de ouderwetse Groene Kruis dokter: " een kind wordt pas zindelijk zodra ze er fysiek aan toe zijn en dus voelen dat ze moeten plassen..."

6. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    heb niet het hele topic gelezen, alleen de eerste paar berichten.
    Heb er toevallig kort geleden college over gehad, veel ouders vergissen zich in de leeftijd dat een kind er echt aan toe is om zindelijk te kunnen zijn. Het is niet zo dat ieder kind van 3 of 3,5 dit al aan kan! Het lijkt soms zo alsof dat bij ieder kind zo is, maar ze zijn er ook die het pas met 4,5 aan kunnen. En dan bedoel ik niet geestelijk maar lichamelijk!
    dus... vooral niet teveel pushen, hou het leuk, en volg je kind hierin!

7. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Mijn dochter is in januari 3 jaar geworden en is nu zo'n 2 maanden zindelijk. Hier ook eerst vanalles geprobeerd. Uiteindelijk heb ik er even helemaal niks mee gedaan. Gewoon luier aan niet meer gevraagd of ze wilde plassen. Na twee weekjes gewoon een aantal keer per dag op toilet gezet. Na het opstaan na het eten en zo op vaste tijden. Op een gegeven moment ging ze op tijd van een paar dagen gewoon naar toilet als ze moest en is ze dus overdag zindelijk. 's nachts nog steeds niet maar dat zal ook wel een keer komen.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat zolang mijn dochter 's morgens de luier aan heeft dat ze daar gewoon in plast. Een beetje gemakkelijk is ze wel

8. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

4 aug 2009
    905
    0
    0
    Eerlijk gezegd heb ik mijn oudste 2 hun gang laten gaan totdat ze zelf aangaven dat het genoeg was. Eva was net 3 toen ze zei: klaar luier en binnen een week was het afgelopen met de luier.
    Voordeel bij haar was dat ze alles afkeek van haar grote zus.

Misschien als ik de kinderen zou hebben gepusht, dat ze het dan niet zo snel hebben afgeleerd. Maar dat is koffiedik kijken, ik ben blij dat de luiers voor de 2 oudste klaar zijn, qua kosten is het ook een enorm voordeel ;).

9. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    Ja, was het maar zo simpel om te zeggen, de luiers zijn op...en hoppa mevrouw doet het op het potje of de wc....zie van mij zegt gewoon mama nieuwe halen;)

En ze is 3,5. Ik heb nog een half jaartje om haar zindelijk te krijgen dus nog eventjes de tijd. Wel een fijn idee dat het zindelijk krijgen snel kan gaan bij de meesten ondanks dat wij als vanaf 2 bezig zijn waarbij mijn dochter initieert. 1 stap vooruit, 2 stappen terug lijkt het soms wel.

En ja, ze heeft een nicht die een half jaartje ouder is, die bij 2 overdag zindelijk was en bij 2,5 nacht. En alles op aangeven van het kind, nul-comma-nul moeite hebben de ouders hoeven doen. Heerlijk! Mijn dochter vind het interessant, maar zodra het nichtje weg is, is de prikkel weg. zo simpel ligt het!

En als het idd zo is dat er kinderen zijn die pas later dan 4 het uberhaupt kunnen aangeven omdat ze het aanvoelen komen, dan vind ik het compleet belachelijk dat scholen min of meer zindelijkheid als randvoorwaarde stellen...:x. Want je zult de pech dan maar hebben dat je kind niet zijn / haar plas of grote boodschap kan ophouden:(...

Ik zet haar nu om het half uur op het toiletje (routinematig), even plassen of wat anders, ik vang maar wat ik vangen kan, in de hoop dat ze het ergens tussen nu en een maand of 3 gaat oppakken. Dan ga ik toch via de huisarts kijken wat de mogelijkheden zijn om hulp te krijgen, want ik vind dat ik dan lang genoeg geprobeerd heb om haar zindelijk te krijgen, middels diverse methoden. Dan heeft ze toch een andere wijze nodig vrees ik.

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Tip 1 laat het gaan.

Ik zat er bij Kylian zo bovenop dat het helemaal spaak liep en ik zelfs bij de dokter belande.
    Nu blijkt hij P(rikkelbaar)D(arm)S(yndroom) te hebben en door de stress van het zindelijk worden speelde dat ook nog eens extra op.
    Dus op doktersadvies gestopt, gewoon weer een luier aan, gewoon zonder mopperen verschonen en er voor de rest geen aandacht aan besteden.

En weet je wat 2 weken later verschoonde ik hem s'morgens en moest nog een luier pakken. Toen melde hij dat hij moest plassen, ging naar het toilet en plaste.
    Nu gebreurt het regelmatig dat hij tijdens het verschonen even gaat plassen.
    En dit weekend heeft hij zowaar 1 uur in zijn zwembroek rondgelopen zonder luier zonder ongelukjes te krijgen.
    Dus daar bouw ik op verder.

Groetjes Anita

11. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    voor wie het nog niet geprobeerd heeft: in de bieb hebben ze hele leuke boekjes over zindelijkheid en op het potje gaan, zo ontstond bij onze zoon de interesse voor op de wc plassen
    (hij is nog niet zindelijk overigens, maar spelenderwijs komen we steeds een stapje verder)

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.092
    3.875
    113
    Misschien kun je het CB om advies vragen of heb je dat al gedaan?

13. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    mijn dochter wou tot volgende week niet op het potje en als ze er op wou dan kwam er niks. Dan was ze er af en plaste ze ineens. Ik zag het ook een beetje somber in tot ik me er bijn neerlegde (niet dat ik al veel pushte hoor) maar ik had gewoon ineens iets van: ze moet er zelf klaar voor zijn.

Nu sinds 2 dagen gaat ze uit haar zelf op het potje. Ik vroeg af en toe of ze op het potje wou en als ze niet wou dan was dat prima. Ineens wou ze wel. De wc wil ze nog niet en soms komt er nog wel eens een plasje in haar onderbroek maar ik ben al super trots! Poepen dat heeft ze nog niet helemaal door en drukt ze al voor ze het beseft heeft geen luier om te hebben maar dat komt vanzelf.

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou het even helemaal laten gaan. Dus niet op pot of wc. Gewoon luier om en zonder gemopper of opmerkingen verschonen. Het er niet eens meer over hebben. Misschien dat jullie dan allebei weer tot rust komen ;)

Verder vind ik het maar raar dat scholen niet verschonen. Ze moeten ook vaak zat de billen afvegen lijkt me. Het verschil met een luierbroekje dan in de prullenbak gooien lijkt me minimaal.

15. Hester

Hester Niet meer actief

Misschien een raar idee, maar kan ze niet een luierbroekje aan en die dan tussen de middag vervangen voor een nieuwe? Kan ze misschien al wel zelf doen tegen die tijd?

16. bink1976

bink1976 Actief lid

20 apr 2009
    478
    0
    0
    hoi, ik heb precies hetzelfde hoor. Ook ontzettend ons best gedaan, stickers plakken, enorm prijzen, veel proberen, bij zindelijkheid een heeeel mooi groot cadeau beloofd wat hij graag wil hebben, maar niets helpt. Zonder luier laten lopen, dan piest en poept hij alles onder en het boeit hem niets..Hij is sinds april 3. Toch zeggen anderen moeders met kinderen van 4 plus die wel zindelijk zijn dat we geduld moeten hebben, dit heeft geen zin. Het komt echt vanzelf. En heus wel voor ze naar school gaan. Soms zijn ze laat, maar dan kan het ineens ook heel snel gaan. Dus ik hoop daar maar op dan...

17. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.446
    1.843
    113
    #37 loetje, 6 jul 2010
    Laatst bewerkt: 6 jul 2010
    Ik heb, buiten jou verhaal, verder geen reacties gelezen, maar meid, je legt er vèèl te veel druk op!! Ze is NOG maar 3 hoor, dat maakt jou gemene opmerking ook extra zuur....

Je hebt kans dat ze door de druk die jij haar oplegt, het hele zindelijkheidsgebeuren jùist negeert, immers, wat je niet weet is er ook niet....

Laat het een maand of 2 los, praat er helemaal niet meer over en trek haar gewoon een luierbroekje aan. Ook als ze in haar luier plast geen opmerking maken daarover, maar gewoon verschonen..Na die 2 maanden begin je rustig van voren af aan, door haar elk uur op de wc te zetten. Doet ze wat, prijs haar daarvoor, maar ga niet als een idioot staan dansen, want juist dan leg je er weer druk op..

Maar voor nu, laat het gewoon even met rust. Je creëert spanning over iets waar zij NIKS aan kan doen...En leer tot 10 te tellen;)

Overigens is mijn zoon van ruim 5 (wordt in oktober 6), overdag nog zeker niet 100% zindelijk, het gebeurt bijna dagelijks dat hij met een natte vlek in zijn broek loopt. Des te meer ik daarvan zeg, des te onzekerder hij wordt, des te vaker hij natte broeken heeft...`s Nachts daarintegen is hij wel helemaal droog..Mijn dochter die nu ruim 3 is, is al bijna een jaar overdag droog, die had het heel snel door. Alleen zij heeft 's nachts danweer een luier om. Geen kind is hetzelfde, zelfs broertjes en zusjes niet. Ga niet vergelijken, daar wordt je alleen maar gefrustreerd van en geloof me, ik praat uit ervaring..

Jij bent er om je kind vertrouwen te geven, zeker met zulke moeilijke dingen als zindelijk worden. Nu doe je het tegenovergestelde en dat is zo zonde..

18. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    bedankt voor de inzichten en reakties.

Troost me in de gedachte dat er meer ouders zijn waarbij de kids nog niet zo snel aan het plassen en poepen op de wc toe zijn. En ja; het dringt tot me door dat mijn dochter waarschijnlijk niet zindelijk is als het naar school gaat, althans, ik pin me daar maar aan vast. Kan het alleen maar meevallen. En hoe ik alles dan ga rondboxen...geen flauw benul, maar Hester....hihi haar aanleren om zelf een schone luier aan te doen, gaat me dan toch wel een beetje te ver;)

afgelopen dagen haar zonder luier laten lopen en haar om het half uur meegenomen naar het toiletje, tenzij ze pertinent niet wilde, dan niet.
    Ik vang nog steeds wat, maar ook nog veel natte broekjes, vooral als ik even bezig ben met haar zusje. Ik heb wel een grote boodschap gevangen door op tijd haar bij het handje te nemen toen ze zich verstopte...supertrots was ze en we hebben met zijn drietjes het mooie product bewonderd:)

verder; we houden dit maar even vol, we zien wel waar het schip strand, ik weet het verders ook niet zo goed meer. En het CB? tja...die komen met de trucs zoals zo velen en allen al geprobeerd: let op de signalen dat ze plast en poept, haar op gezette tijden op het potje / wc zetten, belonen en niet straffen, niet boos worden bij ongelukjes etc,etc...allemaal goede tips, maar niet voor mijn dochter vooralsnog!

Enig idee hoelang ik dit vol zou moeten houden om weer te stoppen? een week, een maand, langer, of toch stoppen ermee als het binnen x tijd niet lukt?

Deel Deze Pagina