eczeem/zeer droge huid

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door suze238, 6 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suze238

suze238 Actief lid

9 mrt 2009
    296
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    spijkenisse
    mijn zoontje heeft last van een extreem droge huid en hierdoor ook eczeem.
    In het begin werd dit veroorzaakt door de KMA maar het komt nu nog steeds op zetten.
    Ik vroeg me af wat voor verzorgingsproducten/cremes jullie gebruiken?

Ik gebruik nu Balneum kalmerende badolie en heb een vaseline/cetomacrogol creme van de HA. Miss hebben jullie nog goede tips?

ps uiteraard wassen we met neutral enz..

2. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Eczeem wordt meestal zelfs niet veroorzaakt door een allergie, maar door aanleg of erfelijkheid in de familie.

Ik heb zelf helaas constitutioneel eczeem (de permanente variant zeg maar :p).
    Na jarenlange ervaring (lees:ellende) met een droge schilferige huid ben ik uitgekomen bij druivenpit-olie van Kneipp. Die is niet goedkoop, maar werkt supergoed om de huid soepel te houden.

Je kunt druivenpitolie ook via Internet, puur kopen, dan is ie veeeeeel goedkoper, maar ook iets moeilijker te smeren (wel zonder toevoegingen). Puur kun je 'm ook in een salade gebruiken trouwens :D Best lekker.

En inderdaad Cetomacrogolcrème, zoals je al schreef.

Als je kindje echt heel veel jeuk lijkt te hebben (vooral met warm weer heeeel vervelend) dan helpt koelen echt heel goed. Dus een icepack in een handdoekje wikkelen en erop houden.

3. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

hier ook eentje. Je ziet het alleen als ze mindere weerstand heeft. Maar hier ook droge huid. We gebruikten eerst ook balneum, maar toen zagen we bij de action een badolie voor de extreem droge huid van de apotheek. En die werkt net zo goed hier. Emma heeft als een tijdje geen eczeem meer gehad (niet zichtbaar) wij hadden ook creme meegekregen van de dokter.
    en hier om de dag in bad en daarbij nog om de keer maar olie in het water.

4. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Hier werkt de balneum badolie vettend goed, is ook in extra vettend te verkijgen. Wij gebruiken gewoon de normale variant, niet de baby uitvoering.
    Verder gebruik ik de doucheolie van louise widmer en spullen van zarqa. Niet de goedkoopste verzorgings artikelen, maar doe er wel lang mee.
    Je kun aan de HA de vaseline / lanette zalf vragen, die is wat beter dan de vaseline / cetomacrogol.
    Bij heel vurige eczeemplekken gebruiken we een hormoonzalf.

@ WenT, vaak wordt eczeem wel getriggerd door allergiën.
    Bij mijn zoontje is het erfelijk bepaald (heeft het van mij) maar wordt duidelijk getriggerd door allergiën.
    Is die druiven pit olie ook te gebruiken voor het hoofdhuidje? Zoek namelijk nog de gouden tip voor het hoofdhuidje van mijn zoontje.

5. suze238

suze238 Actief lid

9 mrt 2009
    296
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    spijkenisse
    hmm toch weer veel nieuwe dingen!
    hier niks erfelijks, niemand van ons last van eczeem. Ook geen allergieen trouwens maar ja.
    Mijn manneke heeft het idd ook heel erg op zijn hoofjde, mede denk ik omdat hij er zelf bij kan en dus vaak aan krabt.

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hier helaas ook :( Wij gebruiken Cetomacrogol creme (vind ik fijner dan de Lanette) en 1 keer per dag een dun laagje hydrocortison (hormoonzalf) langs haar haarrand. Dit is de allerlichtste variant. We bouwen soms af, maar dat gaat soms te snel of te ver en dan krijgt ze het toch weer.

Hoofdhuid: baby olie van de DA!!! Ik smeer 's avonds echt een plasje babyolie over haar hele hoofdhuid en dan hoef ik het 's ochtends niet te doen (ziet er namelijk raar uit, zo'n vetkuif ;)). voor eczeem tussen de haartjes heb je ook hormoonzalf als lotion. Die hebben wij ook staan, maar mijn dochter heeft het meestal op haar voorhoofd/slapen en minder tussen haar haartjes.

Ohja en uiteraard Balneum Extra Vettend voor in bad. Ik heb ook wel eens andere uitgeprobeerd, die net zo goed zouden zijn, maar niets werkt hier tot nu toe zo goed als de Balneum.

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Het heeft hier trouwens ook niets te maken met een allergie (heeft verder ook geen allergieën) maar met aanleg (ik had het vroeger ook wel eens). Ik hoop dus dat ze er overheen groeit.

8. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    hier eigenlijk hetzelfde verhaal, gebruik lipikar baume ap creme op de eczeem plekjes, en lipikar of balneum badolie. had toen vaselinelanette creme van HA gehad, maar dat hielp eigenlijk weinig.

lipikar baume ap kan je krijgen bij de apotheek ( die bij het plateau in spijk) kost ong. 25 euro voor 400 ml maar ik doe er heel lang mee.

ik smeer de lipkar ook op het hoofdje trouwens....

9. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik heb voor J van de dermatoloog "oogzalf" gekregen, echt een heerlijke vette, goed smeerbare zalf. Ik zou ook vragen om de "groninger bad/douche lotion" bij de ha. Echt fantastisch spul, veel beter dan balneum. Deze lotion raadde de dermatoloog mij ook aan maar ik had em al.

10. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Tja hier ook een kindje met eczeem.
    zijn benen zijn bijna 1 grote plek...

Idd is t hier ook;

eens in de week in bad
    wassen met neutral(zijn lijf en ook de kleding)
    smeren met vaseline/parafine en hydro.

Inmiddels loop ik ook met m bij de dermatoloog

11. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik heb trouwens ook een anti-krab pakje gekregen van "paddy-care". Zit iets van zilver in ofzo wat anti-bacterieel zou werken. Ik ben benieuwd of dat nog iets gaat helpen.

12. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Wij hebben van de ha ook cetomacrogolzalf voorgeschreven gekregen en dat helpt inderdaad heel goed.
    Voor de zeer erge vurige plekken hebben we hydrocortison zalf gekregen (vooral voor de knieholtes en haargrens). Meestal gebruiken we dat ong. 3 keer per week heel dun ingesmeerd. 'T is een hormoonzalf, dus ik ben er zeer voorzichtig mee.

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Dit heeft Damian ook gehad. Met Calendulan was het zo weg!

14. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Ik zweer bij Balneum... na het een aantal weken te gebruiken is haar eczeem en droge huid volledig verdwenen! Om de dag in een lauw-warm badje met Baleneum olie extra vettend werkt hier dus perfect..

15. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Hier hebben we ook anti krab pakjes die anti bacterieel werken. Alleen niet van paddy care, maar van dermasilk.
    Ik kan niet zeggen dat ze echt helpen. Wij gebruiken momenteel alleen het masker / mutsje ervan omdat zijn hoofdhuidje vol schilfers zit en jeukt. Het enige wat het mutsje doet is, dat mijn zoontje zijn hoofdhuidje niet kapot kan krabben. Het beschermt dus alleen maar wat.

Ben wel benieuwd naar jou ervaring.

16. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    dermasilk heb ik voor mezelf gehad paar jaar terug, maar heeft ook nooit iets geholpen. In die paddycare schijnt zilver te zitten ofzo. Heb twee van die pyamapakjes gekregen. Ben blij dat ze vergoed worden want ze schijnen iets van 200 euro per stuk te kosten.

17. LadyJoey

LadyJoey Fanatiek lid

18 sep 2008
    2.032
    0
    0
    Indicatiesteller
    Noord Brabant
    #17 LadyJoey, 7 mei 2010
    Laatst bewerkt: 7 mei 2010
    Mijn zoontje heeft ook eczeem. Ik gebruik balneum badolie, de extra vettende en gebruik geen shampoo's of andere dingetjes. Ik zorg dat het badwater niet warmer is dan 35 graden, omdat warm water ook de huid uitdroogt, en gebruik nog steeds zachte hydrofiel (droger en strijken helpt!). Ik doe ons manneke ook om de twee dagen in bad, de rest van de tijd was ik hem.... scheelt bij ons een hele hoop.Als het wat warmer is zorg ik voor korte mouwen, zodat het lijfje lucht krijgt (helpt ook erg goed) en zorg dat de kleertjes bijna te ruim zitten, zodat er zo min mogelijk wrijving is. Verder zorg ik voor een niet te hoge temperatuur om zweten tegen te gaan...
    Verder gebruik ik de cetomacrogol en ben ik nu met hydrocortison aan het afbouwen. Moet zeggen dat de laatste zal erg goed heeft geholpen!

Maar ook jou kindje is een winterkindje.... en dat hou je gewoon heel moeilijk tegen... ze hebben me een tijdje nutramigen laten proberen... maar die speciale voeding heeft niet geholpen... Dalijk de eerste zonnestralen en buitenlucht moet het wellicht een stuk beter maken... maar begrijp je probleem helemaal! Ons Ayronn heeft het nu nog vooral op z'n armpjes, rugje en tussen zn haren... maar op zijn hoofdje weet ik niet wat ik moet doen... alles komt goed denk ik maar. Mijn man had als baby ook flinke eczeem, veel erger dan ons manneke nu heeft... dus maak me nog ni zo heel veel zorgen... nog niet...

Ontzettend veel succes!!!

18. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Hier ook een meisje met constitutioneel eczeem. Ik smeer haar 2x per dag in met Vaseline Lanette, daarmee houden we het eigenlijk heel goed onder controle. Ik heb ook hydrocortison wat ik alleen gebruik als ze echt eczeem-plekken krijgt, die zijn dan ook weer in 2 dagen weg. Verder inderdaad wassen zonder zeep en kleding in Neutral. Gelukkig komt de zomer er weer in, kunnen die armpjes en beentjes lekker in de buitenlucht!

19. Ik ben sinds 2 dagen beginnen met Lipikar baume van La Roche posay. En het lijkt echt al te werken, dus hoop dat het zo door gaat. Want straks als ze lekker in der zwembroekje en zo loopt heeft ze natuurlijk alle kans om te gaan jeuken. Dus hoop zo voor haar dat dit goed gaat werken!

20. christina

christina Niet meer actief

mijn zoontje heeft heel erg exceem en droge huid gehad en had vreselijke jeuk. Hij kreeg het toen hij 3 mnd oud is, vanalles geprobeerd. Uiteindelijk heb ik van de HA hydrocortizon zalf gekregen die moest ik 5 dgn 2 maal per dag smeren dan 2 dgn niets en als onderhouds creme koelzalf met vaseline, deze smeerde ik heel vaak op een dag. De koelzalf is extreem vet, maar er zit ook een jeukstillend middel in en als je m in de koelkast legt werkt het nog beter. Dit heb ik een aantal maanden volgehouden en toen werden de plekken minder. hij is nu 16 mnd en ik kan zeggen dat de exceem weg is, maar de koelzalf gebruik ik na het badderen, want hij is nog welgevoelig voor droge huid. nu is zijn huidje super zacht!!! Voor de zon heb ik van de HA speciale zonnebrand gekregen, want op een exceem huid kun je niet zo maar van alles smeren.
    1 tip ga niet vanalles zelf proberen, en geen tig produkten door elkaar want dat werkt alleen maar averechts. Voor het bad heb ik de badolie van Fragon extra vet te koop bij de apotheek.

Tijdens het slapen om het krabben tegen te gaan had ik een te groot tshirt waarvan de mouwen dichtgenaaid waren, zo kon niet meer zijn hoofd kapot krabben. Toen ie 6 mnd was kreeg ie een redressiehelm, dus was het krab probleem opgelost.

Deel Deze Pagina