Als ik dit lees hoop ik zo dat mijn omgeving dit niet zo erg gaat doen. Mocht dit wel zo zijn, wil ik bij ongevraagde adviezen(waar ik niks aan heb) de tactiek toepassen: ene oor in, andere oor weer uit. Lief dat mensen mee denken naar iedereen denkt overal anders over en ik ga ervan uit dat Mama en Papa de baby het beste kennen
Manna, zou ook echt zeggen dat je het graag op je eigen manier doet. TS ouderwetse ideeën joh! Tegenwoordig is bekend dat je ze op die leeftijd helemaal Nog niet verwennen kan. Zo werkt zo'n babybrein Nog helemaal niet! Jij hebt een tevreden baby dus doe je het goed! Lekker zo doorgaan!
Je moet het van 2 kanten bekijken. Kijk, als jij er geen probleem mee hebt, dan moet je dat gewoon zeggen en de mensen die zo een mening hebben de mond snoeren. Maar het kan zijn dat mensen zulke (ik veronderstel goedbedoelde) opmerkingen geven als jij bijvoorbeeld zegt dat je eens een nachtje zou willen doorslapen of iets dergelijks. Dat weet ik natuurlijk niet. In dat geval is het normaal dat ze je proberen te helpen door hun ervaringen te vertellen of te zeggen dat je het dan misschien eens anders moet proberen. Ik heb een vriendin die steen en been klaagde dat haar dochter nooit sliep overdag (6 maanden), dat ze moe was en dat ze moest op de sofa slapen omdat baby nog 3x per nach bv wou. Ik heb toen ook geopperd om te proberen haar in haar kamer te laten slapen, om haar overdag in haar bedje te leggen ipv in de wieg die in de woonkamer stond, etc. Ik denk dat je het niet persoonlijk moet nemen, mensen delen nu eenmaal graag hun eigen ervaringen en elke ervaring net zoals elk mens is nu eenmaal anders. Als jij het goed vind zo, gewoon doen! En probeer die goedbedoelde adviezen te relativeren, mama's willen nu eenmaal graag hun "kennis" delen... (en ik zet het tussen aanhalingstekens want ja, wat voor de ene wijsheid is is dat niet voor de andere).
Ach, niks van aan trekken. Wij kregen ook zo'n dingen te horen. Dat ik mijn kindje niet meer in slaap mocht wiegen na drie maanden (terwijl we dan ergens op bezoek waren, wat natuurlijk al lastig in slaap vallen is voor hem). En dan kindje dragen in de draagdoek hem verwend! Nou, hij en ik vonden het allebei heerlijk en ik draag hem nu nog steeds wel eens in de doek. Ook moesten we hem zo snel mogelijk op zijn eigen kamertje leggen, terwijl ik de co-sleeper nog zo fijn vond met 2 maandjes. Uiteindelijk komt het vanzelf wel, zodra jij en je kindje er aan toe zijn! Wat betreft de voeding. Mijn zoontje krijgt nu nog steeds 5 á 6 melkvoedingen op een dag met bijna 8 maanden. (naast brood, yoghurt, groente en fruit) Om 7.30 uur, 12.00 uur, 16.00 uur, 20.00 uur, 23.00 uur en soms snachts. Is een flinke jongen, maar altijd al geweest Ik maak me er niet druk om! Hij geeft zelf wel aan als het te veel is
Ons zoontje heeft nooit bij ons op de kamer geslapen. Ik heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen met hem, en ik werd van elke steun en kreun wakker. Verder hebben wij hem tot 4 á 5 maanden lekker beneden gelaten totdat wij ook naar bed gingen. Hij sliep 9 van de 10x gewoon al in de box, voordat we naar boven gingen snel een flesje erin en lekker samen naar boven. Vanaf een half jaar had ik wel meer structuur aangebracht in slaapjes in bed en op vaste tijden slapen. Dat ging helemaal prima! Maar gewoon doen zoals jij het wilt, jij bent zijn/haar moeder en jij weet wat het beste is voor je kind.
Mijn zoontje kreeg (naar de mening van mn omgeving) teveel flessen (verborgen reflux dus grote flessen konden echt niet). hij moest maar pap krijgen door zn laatste fles dan sliep hij vast wel door. groente en fruit moesten we hem ook maar gaan geven want dan ging het vanzelf beter. ook moest hij idd maar op zn eigen kamer. de draagdoek snapte ook bijna niemand. dat was in het kort het commentaar rond de 4maanden. ook vond iedereen hem een enorme baby. nu is hij bijna een jaar en krijg ik nog steeds commentaar. zn broer en zus waren sneller met een heleboel dingen en iedereen gaat dus vergelijken. zo krijg ik ook wekelijks de vraag of hij al loopt, of hij al vlees eet, wanneer hij een ijsje mag, noem maar op. ook slaapt hij volgens de meeste op tijden die niet kloppen(?) en dat moet ik toch echt maar gaan veranderen. ik ben al blij dat hij sinds ruim een maand doorslaapt en niet meer huilend wakker wordt. wij doen waar wij ons goed bij voelen en wat voor yoshua werkt. misschien is dat anders dan standaard of langzamer dan mensen denken dat moet, maar hij doet het prima en is goed zoals hij is. ik hoor alle (meestal ongevraagde) tips en adviezen van anderen aan en pik eruit waarvan ik denk dat we er wat aan hebben, de rest leg ik naast me neer. volg je gevoel dan kom je een heel eind en meestal zit je goed. (en zo niet dan komt het vast ook wel weer goed) geniet van het klein zijn, de tijd gaat al zo snel.
ik dacht hetzelfde als jij ts. Onze dochter heeft tot 10 maanden op inze kamer in eigen bedje gelegen. Overdag nooit boven altijd bij ons of in de box geslapen. Was zo heerlijk. Maar geloof me ik heb er zo'n spijt van gehad. Vanaf 10 maanden geprobeerd op dr eigen kamer te leggen. Ik wilde haar niet laten huilen dus ging 2 uur langs haar op ons bed liggen. Tot ze sliep en dan in haar eigen bedje leggen. Je raad het al zo gauw als ik bij haar bed stond werd mevrouw wakker. Hup begon het weer van voor af aan. Nu is ze bijna 5 en nog is het een moeilijke alleen slaper. Elke avond moet ik haar duidelijk maken. Jolisa blijf in je bedje niet eruit komen. Niet roepen gewoon slapen. Ik heb zelfs tegen haar moeten zeggen dat ze als ze weer naar beneden komt voor de 15de keer. Dat ze dr koffertje mag pakken en achter in de tuin in de tent mag gaan wonen. En toen eindelijk sliep ze door. Maar nog steeds 3 a 4 dagen in de week heb ik een gevecht hier qua slapen. Terwijl het zo goed leek toen ze baby was. Nu bij deze baby als hij/zij mag komen. Ga ik het echt anders aanpakken. Echt wakker in bed leggen zelf in slaap vallen. En boven niet meer beneden.
elk kindje is ook weer anders, onze legde ik vanaf dag 5 op de eigen kamer, sliepen overdag ook boven, was voor hun en voor ons rustiger. als ze op vakantie bij ons op de kamer sliep, was dat voor niemand fijn. zo zie je maar dat iedereen zijn eigen manier heeft. mijn manier is niet fout, een ander zijn manier hoeft dat ook zeker niet te zijn
Wij hebben ons zoontje na drie weken op zijn eigen kamer gelegd en ik heb hem nooit gedragen in een draagdoek. Maar daar houdt het snel "zelfstandig" maken dan ook wel bij op. Ik denk ook wel eens dat mensen vinden dat ik mijn zoon klein houd. Lang borstvoeding geven, later beginnen met vast voedsel en eigenlijk alles pas doen als hij eraan toe is. Ik heb het idee dat baby's tegenwoordig zo snel mogelijk groot moeten zijn (ook volgens het cb). Ik zie vrienden van ons hun baby met 10 weken in zo'n bumbo-stoel persen, met 3 maanden vast voedsel naar binnen duwen en met 9 maanden al in een grote autostoel zetten (het is geen bijzonder groot kind). Dan denk ik ook: waarom moet dat allemaal zo snel? Het is een baby, geen peuter. Ik heb het hen wel gevraagd en kreeg als antwoord: dat vinden wij leuk. Oké, en wat de baby ervan vindt, daar wordt niet naar gekeken. Maar het is hun kind dus ik heb er verder niks van gezegd. Dat zou dan namelijk hetzelfde zijn als wanneer mensen tegen mij zeggen dat ik mijn zoon klein houd. Dat zou ik ook bloedirritant vinden. Dus TS, doe het gewoon op jouw manier en trek je niets van anderen aan.