N.a.v. veel topics hier, moet me toch iets van het hart. Veel moeders zijn onzeker en hebben veel vragen, dat hoort er nu eenmaal bij. Ik heb ehcter voor mijzelf gemerkt dat ik mijn gevoel moet volgen en vooral het advies van anderen moet negeren wanneer het niet goed voelt. Dat is een goede keuze geweest, want sindsdien gaat het hier van een leien dakje! Want zeg nu zelf: waarom moet een kind nu al een ritme hebben? Wij hebben toch ook niet elke dag om dezelfde tijd honger? Of om dezelfde tijd naar bed? Ik vind het zo sneu dat van een kindje wordt verwacht dat het met 3 maanden doorslaapt, dat het stipt om 14:00 uur zijn flesje drinkt (en als hij om half 2 honger heeft, dan maar een half uur moet wachten) en dat er gepanikeerd wordt wanneer er 'iets' niet volgens de planning gaat. Ik zeg niet dat jullie dat zo doen hoor, maar ik krijg de indruk van veel mensen dat het zo 'hoort'. Op het cb wordt mij altijd gevraagd hoeveel en hoevaak hij drinkt, of hij al een 'ritme' heeft. Nee, gelukkig niet! En ik heb geen idee hoe vaak hij drinkt! Mijn zoontje krijgt de borst wanneer HIJ wil, gaat slapen wanneer HIJ moe is en we spelen wanneer HIJ er zin in heeft. Ik heb een kindje mogen krijgen om samen te genieten van het leven en hem zo zelfstandig en gelukkig mogelijk te maken. Ik heb hem niet gekregen om hem in mijn leven te laten passen. Hij heeft zijn eigen ritme, de natuur heeft het super geregeld. Dit resulteert in een kindje dat zelden huilt, soms lang en soms kort slaapt, 9 van de 10 keer vrolijk is en super groeit! Ik maak me geen zorgen om hem, hij komt er wel! Wou ik even kwijt
dan is het toch prima! Geniet lekker van je kindje zou ik zeggen, hij klinkt als een superventje... Ik ben 1 van die moeders die inderdaad ritme heeft ingebouwd en mijn super meisje doet het er prima op. Denk dat je het per kind moet ervaren wat beste werkt en vooral belangrijk is dat je je er zelf goed bij voelt, want dat draag je ook op je kindje over. twinny
helemaal eens. Volgens mij is het belangrijkste om te doen waar jij (en je kindje) zich goed bij voelen. Voor de een werkt een ritme fijn en voor de ander meer op verzoek. Beide hebben voor en nadelen maar beide werken. Ik ben het met je eens dat veel kinderen veel moeten maar dan heb ik het niet zo zeer over slapen en flessen maar meer over zitten, rollen en hapjes eten. Daarbij vraag ik me wel eens af of er echt goed naar de behoeften en mogelijkheden van het kind gekeken wordt. Maar goed, ieder z'n ding en ik weet zeker dat al die kindjes het prima doen!
hier eigenlijk beide moet ik zeggen, ik vindt dat er hier best wel een ritme inzit zeg maar, maar wel een ritme door de kleine aangegeven als je snapt wat ik bedoel geen dag is hier eigenlijk hetzelfde, zolang ze gewoon aan haar normale voedingen komt vindt ik het prima hoor, ga haar echt niet om vaste tijden eten of drinken geven. slapen idem dito, soms kunnen we haar lekker op tijd naar bed doen omdat we zien dat ze moe is, maar vaker nog heeft madam nog geen zin en gaat gewoon in bed spelen waarna we haar er maar weer uithalen want zodra we weggaan is het oorlog en dan denk ik pff dan maar niet hoor, dan ga je nog maar even naar beneden, en als ze daar dan in slaapt valt hevelen we haar weer over naar bed, zo hebben we geen drama ook iedereen moet gewoon datgene doen wat goed voelt, en voor de 1 zijn dat vaste gezette tijden (zekerheid denk ik) en voor de ander gewoon wat makkelijker.
wij doen het ook precies zo, al weet ik wel wat ze binnenkrijgt op een dag. Een ritme is wel makkelijk, als je plannen wil maken. Maar ik hou me echt niet vast aan tijden om te eten, slapen ect.
Ik heb hier dus wel strak ritme omdat Esmee dit echt nodig heeft en er anders een potje van maakt qua eten en slapen.. Het gaat nu super dus waarom de goden verzoeken.. Vlindertje.. fijn dat je ventje het zo goed doet!
Als ik mijn dochter geen ritme en regelmaat biedt...dan is ze 5 uren achter elkaar wakker. Ze heeft erg veel moeite met prikkels en kan zelf moeilijk inslapen. Maar nu ik haar ritme en regelmaat aanbiedt gaat het stukken beter, het leven is voor haar overzichtelijk geworden. Iedereen moet doen wat past bij zijn kind, maar ga mensen niet veroordelen omdat ze hun kind wel ritme en regelmaat geven.
@consider: volgens mij bedoelt vlinder dat niet! Als je kind het goed doet bij ritme en regelmaat, prima! Maar ik herken wel een beetje wat ze beschrijft: er wordt van allerlei kanten ook aan mij gevraagd of Thirza al zus-of-zo enzovoort... De tweede kraamhulp die we hadden heeft bijvoorbeeld ook echt zitten hameren dat Thirza elke 3 uur moest drinken, (ze viel eerst af en bleef toen stabiel een paar dagen, maar ze was dan ook bijna 9 pond bij de geboorte). Ik heb me daar in eerste instantie door laten stressen en ben Thirza dan maar wakker gaan maken, zodat ze wel om de 3 uur zou drinken. Dat werkte helemaal niet, de dame bleef gewoon slapend voor mijn borst hangen en drinken ging dus helemaal niet. Borstvoeding kwam ook niet goed op gang, ze wilde de tepel niet goed pakken. Sinds ik volledig op verzoek ben gaan voeden, gaat ze elke dag beter. Dat betekent dat er soms wel 5 uur tussenzit overdag en soms maar 2 uur. Op hangdagen en rond de sprongetjes van Oei-ik-groei soms zelfs maar een uurtje. En ook 's nachts: de ene keer meldt ze zich twee keer, zoals vannacht, de andere keer slaapt ze door en ze heeft zelfs al een keer van 19 tot 8 doorgeslapen. Dat schijnt dan niet te mogen, maar mijn meisje is prima in staat zich te melden als ze honger heeft en daar wakker genoeg voor is en ik merk er helemaal geen negatieve gevolgen van, eerder dus omgekeerd! Andere kindjes zullen het juist beter doen met een vast ritme, maar dat merk je als moeder wel, en volgens mij is dat wat Vlinder bedoelt: er wordt je zoveel aangepraat, maar doe vooral wat je eigen intuitie ook zegt! Hier heeft dat heel prima gewerkt!
Nu ik zwanger ben vna mijn 3e voel ik me behoorlijk zeker over straks, ik weet al helemaal HOE ik het ga doen en wat anderen vinden is bijzaak haha Ik volg ook idd mijn eigen gevoel, en ga idd geen tijden zitten rekken...heeft ie honger dan krijgt ie straks ook een voeding. En idd, of je kind al kan zitten, staan kruipen, doorslapen....ik heb me er heel druk om gemaakt bij de 1e en inmiddels is ze een gezonde meid van 6. Sluit me helemaal bij je aan, volg je gevoel!
Het valt mij ook op dat kinderen zoveel moeten, maar meer in de trant van hoofdje ophouden, omrollen etc. Wij houden hier wel een schema aan, omdat het net als bij 'mamavEsmee' de goden verzoeken is. We hebben eerst geprobeerd om zijn schema aan te houden, maar dan werden onze nachten wel heel erg kort . Nu hanteren wij wel een schema wat betreft slapen (19.00 uur in bed - 23.00 uur flesje, 07.00 uur opstaan), maar met drinken overdag zijn we wel weer flexibel. Hij groeit goed en kan zelf prima aangeven wanneer hij honger heeft.
Hier een dagschema voor Mason, want zonder regelmaat is hij ontzettend van slag. Als ik hem iets te laat naar bed doe gaat hij bijvoorbeeld helemaal niet meer slapen. Denk dat het per kindje verschilt en elke moeder in principe doet waar ze zich goed bij voelt.
Het valt me i.d. wel op dat mensen altijd vragen, praat ze al, loopt ze al.. Laat het kind toch lekker kind zijn.. Er wordt best al wel veel verwacht van een klein meisje.. Tot 7 maanden kon Esmee alleen maar zitten.. Zich omdraaien deed ze nog niet.. kreeg ik ook veel kritiek op.. Komt allemaal van zelf. Soms i.d. best wel frustrerend..
Ik snap je punt wel, maar moet wel zeggen dat er niks mis is met een ritme en dat een ritme niet betekend dat je kind dan in je leven past... Mijn zoontje heeft juist heel veel baat bij een ritme, want als het ritme in de war gaat, door op visite te gaan en hij daar slechter slaapt is hij dus gelijk van slag! Ons ritme betekend niet dat als hij honger heeft, hij nog een half uur moet wachten of slaap heeft, omdat het nog geen tijd is, maar er zit wel degelijk een bepaalde richtlijn in ons dagprogramma. Ik heb ook een tijd de borst gegeven en dan heb je vaak ook minder een ritme, omdat je voedt op verzoek. Maar moet zeggen dat ik blij was toen er een ritme in zat, want je kan dan ook wat beter je dingen plannen. Maar ieder z'n ding en geen ouder of kind is hetzelfde. Dus lekker doen waar je je goed bijvoelt... Enne over dat wij (volwassene) ook niet altijd om dezelfde tijd honger hebben wil niet zeggen dat het niet beter zou zijn als wij ook wat meer op dezelfde tijden zouden eten...
Tja, ik had daar van tevoren nooit bij stil gestaan dat mensen zich zo druk konden maken over wat mijn kind wel of niet doet (en dat ik dus standaard ongevraagd moet aanhoren hoe hun kind het deed). Begon al met doorslapen, dat schijnt heeeeeel belangrijk te zijn. Joh, ik zat er niet mee hoor dat ik er 's nachts nog wel eens uit moest, dat hoort er toch bij? Ik hield gewoon haar ritme aan en daar kon je de klok aardig gelijk op zetten en nog steeds. Ik heb veel langer op meerdere kleinere flessen gezeten dan volgens het 'schemaatje'. Laatst kreeg ik zelfs de opmerking dat het onzin was dat ik mijn kind had laten kruipen, al dat getrut, hop, ik had haar in een loopstoeltje moeten zetten en gelijk laten lopen . Nu ze met 16 maanden is gaan lopen, hoor ik nog van een hoop mensen niet van 'wat leuk dat ze loopt', maar, 'het heeft wel lang geduurd hè'?
Maar het lijkt me toch wel dat ze straks als ze iets ouder worden wel vaste tijden moeten hebben, of niet? Je kunt slechts zeggen dat je kindje maar lekker naar bedje gaat als ie zin heeft, en al ie dan pas om tien uur s´ avonds naar bed wil? Kan dan toch niet. Wij hebben hier wel een bepaald ritme, het werkt voor ons het beste en volgens mij hebben kinderen meer aan een vast ritme. Tuurlijk geeft zij ook wel zelf aan wannee ze hoonger heeft maar dit gaat ook vanzelf omdat ik geprobeerd heb hoeveel uur er tussen zit ongeveer voordat ze weer honger heeft. Hier is ze wel gewend aan bepaalde tijden eten en dan heeft ze dus ook vanzelf honger. En over dat luisteren naar anderen, ik vind ook dat je vooral naar jezelf moet luisteren en vertouwen op je eigen moederinstinct, is er niet voor niks! Maar soms hebben anderen wel goede adviezen en het is natuurlijk nooit erg om naar anderen ervaringen te luisteren vooral als ze het allemaal al eens meegemaakt hebben. Maar zolang je kindje het goed doet op jouw´n eigen wijze van opvoeden, waarom niet? groetjes Cindy
de reden waarom wij geen vast ritme er in hebben willen gooien met de kinderen is eigenlijk juist om wat hierboven al beschreven staat door andere moeders die wel een ritme,rust en regelmaat fijn vinden, maar waarvan de kinderen van slag zijn als dat verstoord wordt. door mijn ervaring met andere kinderen (oa die van mijn broer) nog voor ik zelf kinderen had, had ik echt zoiets van maar dat wil ik niet, en daarmee bedoel ik dus dat zij haar kinderen rust en regelmaat bood, maar dat daar tegenover stond, als er maar iets afwijkte van het ritme de kinderen helemaal van slag waren,hetzij met eten, hetzij met slapen etc etc. wij zijn hier best wel makkelijker, kunnen zo maar ineens de kinderen oppakken en ergens op visite gaan oid, net zo goed als dat wij wel eens onverwacht bezoek krijgen terwijl de kinderen eigenlijk net naar bed moeten en niet zouden kunnen slapen door het lawaai, doordat wij zo makkelijk met ze om zijn gegaan, slapen ze eigenlijk overal, eten ze overal etc etc. wat mij nog het meeste bijstaat is dat mijn broer en schoonzus destijds op vakantie gingen en later vertelde dat ze wel 3x per dag terug naar het hotel moesten om de kinderen te laten slapen anders zouden ze er monsters voor in de plaats terug krijgen dat vindt ik (vinden wij hier thuis) dus helemaal niets, lekkere vakantie heb je dan als je 3x per dag terug moet omdat de kinderen moeten slapen. wij willen lekker op vakantie gaan met de kids zonder het ritme van thuis mee te moeten nemen en je daar op aan te moeten passen omdat je kids anders helemaal overstuur zijn, en zoals we het tot nog toe hebben gedaan is het altijd perfect gegaan, we gingen gewoon lekker op vakantie, de kids sliepen gewoon in de wandelwagen als ze moe waren, en aten als ze wakker waren en of honger of dorst hadden, al waren we bij uitzondering omdat het echt gezellig was tot 23.00 uur weg niks geen moeite of problemen, ook de ochtenden niet, en ik hoop dat het met de 3e kleine nu deze aankomende vakantie precies zo gaat. dus ja wat voor de een werkt en waar ze heil in zien hoeft dat niet voor de ander te betekenen.
hier wel een vast ritme hoor en dat moet ook echt wel met 3 kinderen anders wordt het toch 1 grote chaos hier. en tja mijn zoontje is nu eenmaal een ritme en regelmaat kindje. en ik vond het wel erg fijn dat hij met 2 mnd doorsliep s'nachts hoor wnat s'morgens zijn er ook weer 2 die aandacht willen hebben
@Jo79: sjonge, ik schrik er echt van dat er dus mensen zijn die vinden dat een kind niet hoeft te kruipen! Dat is wezenlijk voor de ontwikkeling van de samenwerking tussen beide hersenhelften en het is dus bepaald niet voor niks dat kids kruipen voordat ze gaan lopen! Kinderen die niet kruipen hebben namelijk een sterk verhoogde kans op dyslexie... Ik dacht, ik wil het ff gezegd hebben voor al die moeders die zich door dat soort praat laten beinvloeden en hun kind dan toch maar gaan laten lopen in zo'n stoeltje...
mamatje24, ben het helemaal met je eens! Ik ga ook regelmatig wel een dagje weg hoor, dan slaapt ze maar in de auto of in de kinderwagen idd. Al was onze dochter ronde de 11 maanden sprong een draakje en toen ben ik wel terug gegaan naar rust en regelmaat en deed ik die dingen niet. Nu geniet ik er weer lekker van!
@Rozemarijke: een loopstoeltje is idd niet goed voor de motorische ontwikkeling maar wat je beweert over dyslexie is niet waar. Veel kinderen gaan vanuit tijgeren lopen en kruipen nooit trouwens. Bron: http://www.ouders.nl/kindarts/ka0070.htm