Waarom MOET een kind zoveel?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Vlinder84, 12 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Writer

Writer Niet meer actief

nou ik vind ritme voor baby heerlijk hoor , voor peuter ook trouwens die mij is net 1 :D
    als hem niet naar bed breng in de middag 1 uur of half 2 , dan kan hij pas na half vier slapen want moet dan nog mij dochter ophalen enzo , en als hij dan slaapt word s'vonds weer heel laat slapen dat vind ik niet zo leuk ,
    mama van 2 kids is druk en heb je eff tijd nodig voor je zelf s'vonds dus na 8 ben ik kids vrij :) klinkt lullig maar zo bedoel ik niet , ben gewoon moe na hele dag , dus 8 uur wil ik eff rust

nachtvoeding doe ik niet moelijk over al vind cb heel erg :rolleyes: als mij schatje om 12 uur nog wakker word en blijft huilen geef ik hem echt nog flesje slaapt hij weer vrolijk verder ;)

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik lees dat sommige baby's maar 4 flesjes per dag krijgen?! (niet hier, ander topic) eten die mama's ook maar 4 keer per dag? Ik eet toch echt wel vaker hoor, heb echt tussendoortjes nodig anders word ik heel naar (tenzij ik op dieet ben en een baby zet je niet op dieet). En met zulke grote flesjes (neem aan dat ze groot zijn bij 4 keer voeden) dan wordt elke keer het maagje opgerekt. Geen wonder dat kindjes krampjes hebben zeg :( Ik geloof dat veel mensen niet weten dat je ook bij flesgevoede kindjes op verzoek kunt voeden!

3. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    @vlinder,

dat komt waarschijnlijk omdat flesvoeding meer vult en niet zo snel verteerd wordt dan borstvoeding, daarbij denk ik niet dat jouw kleine per keer 200-220 ml drinkt. waarom ik dat denk is omdat als men stopt met bv of om een andere reden over gaat op flesjes maar dan afgekolfde borstvoeding de kleintjes vaak (zo lees ik van andere) krap 120 ml drinken, en daarbij dat de moeders zelf als ze gaan kolven krap 100-150 ml uit beide borsten kolft, nu weet ik wel dat kolven anders is dan live voeden maar uit hetgeen je kolft kun je dus wel degelijk opmaken hoeveel je kindje zo ongeveer bij je drinkt per keer.

en dat heeft dus totaal niets te maken met het oprekken van de maagjes want die zijn daar zo langzaamaan gewend, je begint bij 10 en eindigd uiteindelijk bij de 200 ml (180 water en 6 schepjes) per keer. net zo min als de kinderen daar de krampen van zouden krijgen, anders is het als je ineens van de 120 voeding naar 200 ml voeding zou gaan, ja dan kan ik me wel degelijk voorstellen dat ze daar krampjes van krijgen al moet ik bekennen dat zodra die van mij genoeg hadden ondanks wat ze op dat moment aangeboden kregen, tufte ze echt die speen uit de mond of sloegen die gewoon uit mijn handen, net zo goed aan de borst, ze lieten los wanneer ze genoeg hadden, dus ook wat dat betreft weet een kleine meestal wel zelf ook aan te geven wanneer het genoeg heeft.

en meestal krijgen de kleintjes al iets van bijvoeding op het moment dat ze op 4 flesjes zitten en zijn het dus niet alleen maar de flesjes melk die ze krijgen, maar nogmaals 9 van de 10 keer zijn ze kinderen van flesvoeding meer verzadigd en duurt het langer voor ze weer wat te drinken willen dan wanneer ze borstvoeding krijgen. enne trouwens even over dat eten, ja ik zelf eet hooguit 2x per dag.

ik denk dat er genoeg zijn die weten dat je fv ook op verzoek kunt geven, en ook fv op verzoek geven. zodra die van mij huilde kregen ze gewoon de fles en of dat nou na 2 uur was, of pas na 3-4 uur maar wat ik al zei, op het moment dat de flessen schoon leeg gingen werden ook de flesjes uiteindelijk wat groter, en ging ik ze verhogen en alle 3 stopte ze zelf op het moment dat ze vol waren dus wat jij zegt vindt ik zelf eerlijk gezegd iets te kort door de bocht eigenlijk. ;)

4. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Daarvan denk ik dan weer pfftt...
    Ritme vind ik wel belangrijk, heel erg zelfs. Ik heb dus een Topic gestart om een ritme te krijgen.
    Ik vind dat er meer dingen zijn dan alleen je kindje, we zijn nu ook eenmaal bezig met andere dingen. Toch vrij logisch dat NIET alles in de wereld om je kindje draait?
    Nee.. daarmee zeg ik NIET dat ik haar laat huilen of iets dergelijks, maar we hebben nu wel een schema voor een kindje van bijna twee maanden.
    Je hebt jezelf er alleen maar mee als je geen ritme aan je kinderen geeft. Want er zijn niet voor niets de inmiddels vier R's aanwezig.
    Rust
    Reinheid
    Regelmaat.
    Relatie
    En daar ben ik het ook wel mee eens, als ik mijn dochter van drie geen ritme of iets dergelijks geef. Wat krijg je dan voor een kind? Dat wil om tien uur naar bed. Een kind kan nog niet alles voor zichzelf bepalen, daar ben jij voor om hem/haar in te sturen.

Wel ben ik het er mee eens dat het niet altijd fijn is dat het CB op bepaalde dingen loopt te porren. (bijvoorbeeld lengte, gewicht en sommige andere adviezen)
    Ik luister naar mijn eigen gevoel, maar als ik advies wil hebben vraag ik er ook om. (ben nu eenmaal geen superheld!)
    Uiteindelijk kom je er ook altijd zelf wel uit, maar het is toch fijn om raad te vragen bij bepaalde omstandigheden?

x Joelle

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Mijn kind MOET niet alles maar werd wel begeleid naar een ritme. Een ritme betekend niet voor mij dat hij stipt op dezelfde tijd voeding moet krijgen, of stipt op dezeflde tijden moet gaan slapen. Maar wel een bepaalde voorspelbaarbheid (uiteraard heb je altijd off dagen erbij).
    Ik vind dat belangrijk om dat het voor mijn zoontje goed werkt.
    Ik ben zo'n moeder niet bij de eerste kik of zelfs de tweede of de derde kik haar kind uit bed haalt. Toen hij eenmaal doorsliep en daarna soms nog weleens wakker werd stond ik niet binnen 5 minuten met een flesje klaar omdat ik mij realiseer dat een kind niet altijd van honger wakker wordt. Wij worden ook weleens 's nachts wakker, maar rennen niet naar de koelkast. Ik ben niet eens met de dooddoener dat je een kind tot 6 maanden niet kunt verwennen, zelfs tot 6 maanden raken ze aan bepaalde handelingen gewend.
    Tjah, ik ben misschien een hele concevatieve moeder maar deze aanpak heeft tot de dag van vandaag meer dan super gewerkt. Mijn zoontje is altijd tevreden, huilt nooit en als hij 's ochtends of soms een keer 's nachts wakker wordt dan brabbelt hij lekker op los (en valt 's nachts altijd weer in slaap) en ligt lekker te spelen totdat wij hem eruithalen. Ik zeg niet dat ik dan lekker uitslaap en zie wanneer ik hem eruit haal, maar ik neem tijd om mij aan te kleden etc etc. Hij vermaakt zich prima. Natuurlijk heeft het ook met zijn karakter te maken, maar ik ben er van overtuigd dat er ook komt door deze aanpak. Hij weet nl. niet dat als hij zal huilen, mama en papa als een speer langs komen. Dat heeft hij nl. niet geleerd. Dus ouders otnspannen, kind ontspannen.

Trouwens, wanneer is er dan tijd om te beginnen met opvoeding? Als ze 1 zijn? Pfff, dan wens ik diegene die er zo overdenkt veel succes.

Dus hier zeker een ontspannen ritme en mijn kind vergaat niet van honger en huilt nooit. Dus het zal wel goed werken he.

6. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm

Ik heb op verzoek gevoed met flesvoeding en mijn kind verging bij tijden van de darmkrampen en spuugde ook nog eens enorm. Geloof niet dat dat het bij ons te maken had met de hoeveelheid die we gaven maar meer met b.v. hoe de voeding valt. We hebben echt alles met hem geprobeert (druppeltjes, rondlopen, masseren, etc). En tegen de tijd dat hij vier flessen kreeg, kreeg hij ook bijvoeding. Voortaan even beter je info opzoeken voordat je dingen beweert. Alsof ik hem express darmkrampjes bezorgt zou hebben.

7. Vlinder84

Wanneer iets meer vult, dan eet je er toch juist automatisch minder van? Dus is het logischer om vaker kleinere beetjes te geven. Op die manier hoeven die kleine maagjes niet eens te wennen aan grote hoeveelheden. Als bij mij de bv niet gelukt was, dan had ik ook fv op verzoek gegeven. Maar dan dus vaker kleine beetjes. Zo zou ik het doen ;)

8. Vlinder84

De r'en vind ik persoonlijk ouderwets. Maar wat jij doet moet je natuurlijk zelf weten. En ik vraag ook wel eens advies aan het cb hoor, maar sla het meestal in de wind omdat het soms zo belachelijk is :)

9. Vlinder84

Wie zegt dat je niet kunt beginnen met opvoeden wanneer je het 'ritme' van je kind volgt?

10. Vlinder84

Ik ben misschien een beetje onduidelijk geweest, want natuurlijk kunnen ook andere zaken de veroorzaker zijn van krampjes zoals allergieen e.d. Maar het mag duidelijk zijn dat een mens buikpijn krijgt van veel eten in korte tijd.

11. illuminate

illuminate Actief lid

20 apr 2007
    416
    0
    0
    Ons zoontje kreeg ook drinken op verzoek, en ging slapen wanneer het slaap had (bij de eerste gaapjes). (Dit gebeurde ook op de babygroep van het KDV).
    Ik spreek eigenlijk ook niet zozeer over ritme en tijden/tijdstippen, maar wel over regelmaat.
    Door regelmaat weet mijn zoontje nu wat hem te wachten staat (badje, melk, tandjespoetsen, voorlezen en slapen).
    Ik denk dat de tijden vanzelf komen. Slaapjes verdwijnen, en op een gegeven moment merk je dat je kindje altijd rond een uur of 13 slaap krijgt, bijvoorbeeld.
    Ik ben het mee eens met wat vlinder zegt, dat je naar je kindje moet kijken en luisteren (en elk kindje is verschillend), en je gevoel meot volgen. Maar, ik denk wel dat elk kindje gebaat is bij regelmaat (= volgorde van handelingen, en plaats), en weet wat hem te wachten staat. Dat maakt het leven voor beiden gemakkelijker.

Ik kan me voorstellen dat er vrouwen zijn die moeite hebben met de huiltjes van hun kind. Hebben ze nu honger of hebben ze nu slaap? En tja, misschien helpt een ritme (en tijden) bij die vrouwen heel goed.
    Als ze zich onzeker voelen, dan vind ik het begrijpelijk dat ze dit soort vraagjes hier stellen.
    En bij de een gaat het gemakkerlijker af, dan bij de ander. Niet elke moeder is hetzelfde, en niet ieder babytje is hetzelfde.

12. Amom22

Amom22 Niet meer actief

kinderen maken zelf een ritme wanneer je ze hun gang laat gaan! ;) en natuurlijk moet je wel kijken wanneer je kind moe is.

Mijn zoontje heeft totaal geen enkele nare associatie met slapen gaan, en dat zie ik op deze leeftijd nog al eens andrs. janken dat ze dan doen... Zoontje heeft zichzelf nooit in slaap hoeven huilen, maar ik blijf er altijd bij. Zodra ik zie dat hij in zijn oogjes wrijft en vraag of hij naar bed wil, spring hij op met een grote glimlach en heeft er zin in. Of hij geeft zelf aan dat hij naar bed wil. Denk dat kinderen die pas om 10 uur naar bed gaan en dus gaan "rekken" toch echt een nare associatie hebben met naar bed gaan, waarom zou je anders gaan rekken. Slapen gaan moet leuk zijn!

13. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Als een moeder regelmatig 's nachts haar kind voeding geeft terwijl hij dat helemaal niet nodig heeft dan noem ik dat verwennen (niet mijn manier van opvoeden). Je leest hier zo vaak dat kindjes van meer dan 1 jaar nog steeds 's nachts wakker worden om een slokje te gaan drinken. Zolang je dat blijft volhouden, blijven ze komen 's nachts.

Als je je volledig door je kind laat leiden (door bij elk huiltje hem uit bed halen, 's nachts voeding geven terwijl hij dat niet nodig heeft, laat naar bed doen omdat hij/zij niet wil slapen) noem ik dat verwennen (wederom niet mijn manier van opvoeden). Als mijn kind dit ritme had, dan had ik hem er snel van afgeholpen. En dat is mijn manier van ovoeden vanaf dag 1 (uiteraard tot een bepaalde mate. Een baby benader je toch iets anders dan een peuter). Maar alles begint vanaf dag 1.

14. Vlinder84

Ik heb ook een bepaalde volgorde van handelingen, maar daar mag best van afgeweken worden. Ik geef bv meestal eerst de borst wanneer zl wakker wordt, want dan heeft hij honger. Maar soms heeft hij zijn broek volgepoept, ja dan laat ik hem er niet in liggen natuurlijk. Flexibiliteit is het sleutelwoord, want zl heeft niet altijd behoefte aan die zekerheid van altijd de zelfde handelingen. Soms heeft hij behoefte aan een schone broek en dan pas de borst!

Amom22, hier werd door het cb aangeraden om zl zich in slaap te laten huilen. Ik mocht de kookwekker zetten. Echt zielig gewoon, dat doe ik echt niet. Hij mag lekker aan de borst in slaap vallen en dan slaapt hij zo heerlijk tot de volgende voeding/verschoning/knuffelsessie.

15. Amom22

Amom22 Niet meer actief

NOGMAALS.... :) het is bewezen dat nachtvoedingen de meest gezonde voedingen zijn...ook voor kinderen boven de 1 jaar! Dus verwennen, nee niet echt, eerder een gezonde snack :) en nee ze blijven niet komen 's nachts ;) zoontje krijgt zovaak hij wil en dat is soms 3 keer soms een week helemaal niet....

Dus als jij niet moe bent op je "vaste slaaptijd" ga je toch in bed liggen plafondstaren? Ik ga liever naar beneden en kijk nog ff een film ofzo... :) zo interessant vind ik het plafond niet....laat staan dat mijn zoontje dat vind.

16. Amom22

Amom22 Niet meer actief

@vlinder het cb is echt een rotinstantie (zo dat is eruit :) ) mijn zoontje heeft KMA, maar ze wouden dat niet testen en kwam met een boekje over de drie r's aankakken en een inbakerdoek! Gewoon laten huilen was de oplossing. Nou mijn zoontje heeft meerdere allergieen en heeft daar flinke aanvallen bij gehad.... ik heb het 3 maanden aangekeken met een huilbaby en heb toen zelf maar "getest". Ik had ook meteen vanaf week 2 een normale stille baby kunnen hebben als ze iets vaker naar de moeders en de baby's luisteren ipv naar wat hun studieboek verteld

17. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Hier precies hetzelfde, Kevin moest ook op schema eten omdat ie te weinig binnen kreeg en teveel afviel, sindsdien heeft hij een ritme van 3, 3 1/2 uur tussen de voedingen (ik voed op verzoek) en sinds een week komt ie 's nachts nog maar voor 1 voeding :D

Ik voed wanneer hij dat wil, maar laat er overdag niet meer dan 4 1/2 uur tussen zitten, hij gaat ook naar bed wanneer ik zie dat ie moe is, niet eerder, want dat heeft geen zin, dan speelt ie liever, of wil nog ff met ons knuffelen, prima toch :D

18. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ach, dat viel hier reuze mee hoor. Ik ben in het begin helemaal met mijn kindje meegegaan. En na een jaar was er vanzelf een regelmaat uitgerold. Ging vanzelf en voor ons was het perfect op deze manier. En ik ken meer mensen die het zo doen.
    Dus het hoeft echt geen probleem te zijn.

Ik kan me overigens wel ergeren aan CB en omgeving. Het CB omdat het hier in ieder geval alleen naar de gemiddelden kijkt en niet naar het kindje wat voor hen zit. En welk kindje ontwikkelt zich nou volledig volgens de gemiddelden? Zoals het woord al zegt, het zijn gemiddelden. Er zijn altijd snellere en langzamere kindjes en op zich hoeft dat toch geen probleem te zijn (natuurlijk zijn er grenzen, dat weet ik, maar op mijn CB wordt er al paniek gezaaid als mijn zoon met sommige dingen iets te vroeg en met andere iets te laat is...).
    En mensen in je omgeving lijken er weleens een wedstrijdje van te maken welk kind het snelst is met alles.
    Die twee punten vind ik weleens irritant.

19. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

20. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Zo ouderwets klinkt het wel ja. maar wat als dadelijk ALLES alleen maar om je kindje draait?
    Waar ben jij dan met rust en ook niet geheel onbelangrijk met je relatie? het begint met dag 1.
    Met relatie doel ik op jij en je man/vriend. Bij ons schoot het op den duur erbij in, omdat wij geen strak schema hanteerden. Totdat het CB mij dit advies gaf en ik ben blij dat ik dat heb gedaan!
    Bij ons kwamen er irritaties maar ook vermoeidheid de kop opsteken. Het klopt inderdaad dat je een kind aan bepaalde dingen kunt laten wennen.
    De r'en vondt ik ook maar raar, totdat ik het ging toepassen! wat een ademruimte. En geloof me, ons dochtertje van drie komt niets tekort, ze weet precies dat slapen slapen is, en ze niet voor smoesjes moet komen. Mijn schoonzusje bijvoorbeeld, kindje van vier gaat half 11 naar bed en wat gebeurd er vervolgens? het kind slaapt tussen hun in. Pfftt denk ik dan, daar gaat je relatie.
    Ik ben en blijf ook van mening dat een kindje moet weten waar het aan toe is. Natuurlijk zijn er off dagen klopt, dat het minder gaat, maar zonder die regelmaat heb je niet alles in de hand.
    Dit bedoel ik niet om je aan te vallen, maar ik ben benieuwd hoe het zo gaat uitpakken...
    Bij ons was het echt niet leuk meer, maar dat begon pas toen ze een half jaar was. Ze was gewend dat ik haar bij elke gil uit haar bedje tilde, haar voeding gaf op verkeerde tijden, en ook niet de rust gaf wat ze nodig had. (dus veel meenemen en bijna niet slapen!) Dit wist ik echt nog niet.. totdat het helemaal verkeerd ging.

Deel Deze Pagina