Waarom MOET een kind zoveel?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Vlinder84, 12 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Om even terug te komen op de vraag waarom kinderen zoveel moeten.

Ik vind persoonlijk dat mijn kind niet zoveel moet. Hij heeft 1 maand bij ons in de kamer in eigen ledikantje geslapen. Van 1 op andere dag hebben we hem verhuisd naar zijn eigen kamer. Dat ging geheel ongemerkt. Dus hij moest niks, het ging vanzelf. En al zou het niet vanzelf gaan dan zouden we het langzamerhand doorzetten en dus niet in 1 keer.

Slapen deed hij in de eerste weken overdag bijna niet. Maar dat kan natuurlijk niet. Wel moe zijn maar niet slapen, dus hebben we hem aangeleerd om beter en langer te slapen door middel van inbakeren (2 maanden), in zijn eigen bedje slapen, dus nooit in de box of in ons bed en daar hoort er ook bij dat protesteren best mocht. Als er iets is dan hoor je heus wel. Na 2 weken is hij van een superslechte slaper naar een geweldige slaper omgetoverd. In dit geval deden wij wat het beste voor hem was. Als ik hem zou volgen dan zou meneer de hele dag wakker zijn en jengelen. Lijkt mij niet de manier.

Verder logeert hij weleens bij zijn opa en oma en dat gaat ook geweldig. Hij heeft er erg naar zijn zin. Tuurlijk missen we hem wel, maar ik vind het goed voor hem. Het hoeft niet altijd maar mama, mama en papa, papa te zijn. Op die momenten gaan mijn man en ik lekker uit eten of naar een voorstelling of noem maar op. Mijn relatie is ook erg belangrijk voor mij en die moet fris blijven.

Ik heb echt een tevreden mannetje dat nooit huilt, altijd vrolijk is, slaapt super en eet goed. Hij heeft er erg naar zijn zin op deze wereld. Wat ik hiermee wil zeggen is dat continue maar met je kind bezig zijn, altijd maar bij hem/haar te zijn is, bij je in bed te laten slapen etc etc. is niet het allerbeste wat je je kind kan bieden. Ik zeg beweer ook niet dat het minder goed is al ben met die aanpak absoluut niet eens. Moeders doen waar ze zich het beste bij voelen. Dat zou niet mijn manier zijn. Ieder zijn meug.
    Wel leuk om erover te discussiëren.

2. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Nikolai slaapt heel vaak in de box. En ik heb ook een heel tevreden mannetje.
    Volg je (moeder)gevoel zou ik zeggen.

3. valhalla

valhalla Niet meer actief

Heb niet alles gelezen maar zo gaat het hier ook altijd. Leentje honger = Leentje krijgt eten. Leentje moe = Leentje naar bed. Leentje druk = Leentje spelen met mama.

Heb me nooit aan een schema gehouden. Krijg ik de vraag bij het ck hoeveel flesjes ze krijgt.... :-s Ergens tussen de 2 en 4 op een dag. Zie het aan haar als ze 'leuk' eten wil, of juist ff lekker babietje doen met een flesje. Maar ja, ze moest wel snel van die vierde fles af hoor. Pfffff..... Lena sliep ook in de box, al stond ik te stofzuigen ze bleef slapen en vond het heerlijk om op de achtergrond ons te horen als ze ging slapen. Je merkt het echt wel als het niet meer werkt.

Doe gewoon lekker wat mijn gevoel me zegt en of de buitenwereld dat nu wel of niet leuk vindt, het zal me een rotzorg wezen. Mijn meisje moet niets en ontwikkelt zich zoals haar lijffie dat zelf wil! En ze is zo makkelijk, zo gezellig... Die RRR zal soms echt een uitkomst zijn, maar moedergevoel is echt het belangrijkste wat mij betreft. Er is er maar een die haar kindje zo goed kent en aanvoelt!

4. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    hallo

ik ben het met je eens dat een kind veel moet

ik doe hetzelfde als jij!
    mij meisje krijgt eten waarneer ze wilt
    slaapt waarneer ze wilt en speelt ook waarneer zei wilt

tuurlijk heb ik wel iets van een ritme
    bv savond ik bad doen lekker tutten dan de fles en dan slapen enzz

maar idd om te zeggen ze moet om 2 uur eten en als ze dan om half 2 komt dan geef ik ook gewoon

nu is mijn meisje af en toe wel moeilijk met de fles bv gister dan huilt ze zo hard dat ze eten wil dan geef ik en dan drinkt ze maar een halve fles en dan komt ze natuurlijk 2 uur later weer omdat ze niet genoeg heeft gekregen

maar het komt vast allemaal goed

iedereen heeft natuurlijk een eigen ritme
    maar ik ken dan ook iemand als haar kind krijst dat hij eten wil dan zegt ze gewoon ja hij moet nog een half uur wachten
    dan denk ik ook wat maakt dat half uur nou uit
    maar ieder zijn eigen mening toch

5. Irma1968

Irma1968 Actief lid

12 sep 2008
    145
    0
    0
    Hoi,

Ik heb ook niet alles gelezen, was een beetje veel. Ik ben wel fan van de rrrrr! Onze meid had het ook echt nodig ivm overstrekken, voorkeurshouding, verborgen reflux etc etc. Ik heb borstvoeding gegeven maar helaas met 4 maanden gestopt ivm de refulux overgegaan op friso comfort wat enorm hielp.

Dat wij fan zijn van de rrrrr houd niet in dat wij haar maar hebben laten huilen snachts, zeker de eerste paar weken niet maar opeens kwam ze zelf niet meer, en sliep ze lekker door.
    Ons meisje huilde zowiezo heel weinig en als ze huilde was er echt altijd wat aan de hand. Inmiddels is ze haast 16 maanden en het strakke schema is zogoed als verdwenen, opeens merk je dat ze zelf wat flexibeler gaat worden en daar gaan wij dan in mee. Slapen wil ze nog 2x per dag en dat doen we ook gewoon, ze heeft het nodig.

waar ik soms vanop kijk is dat er toch veel ouders om mij heen zijn waarvan het kind zich maar moet aanpassen aan het schema,plannen etc van de ouders, in mijn ogen kan dat niet met een baby of dreumes van een jaar. Ik maak het van zeer dichtbij mee, kind is 20 maanden, nooit ritme of regelmaat en deze mensen lopen de hele avond en nacht op omdat madam niet wil slapen en dit al 20 maanden lang, heeft niks te maken met honger maar met aandacht en oververmoeidheid. Onze dochter slaapt overal waar we ook zijn, ze gaat alleen altijd optijd naar bed, doen we dat niet dan gaat ze over de rooie hahahah

En ja ik vind ook dat de kinderen veel moeten, onze meid loopt nog niet los, wij maken ons er niet druk om maar alle andere mensen om ons heen wel... :confused:

6. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    @ irma: nog geen commentaar van het CB gehad over het lopen? hier begonnen ze er met 14 maanden over dat ik wel met hem naar de kinderfysio moest want het was toch ernstig blabla. Niet gedaan, met 20 maanden is hij zelf gaan lopen.

Overigens ben ik geen tegenstander van regelmaat of zo. Maar ik verbind het niet aan kloktijden.

7. Irma1968

Irma1968 Actief lid

12 sep 2008
    145
    0
    0
    Hoi Stranger, uh nee ik ben niet meer zulke goede vrienden met het cb hier. Ik hou mij aan wat de fysio mij voorgehouden heeft.... "als ze met 18 maanden nog niet wil staan dan moet je aan de bel trekken maar dan nog hoeft er nog niks aan de hand te zijn"
    we hebben een jaar fysio gehad voor onze kleine en deze was zeer tevreden dus ik maak mij niet druk

8. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Even over dat moeten van kids....ik denk dat het CB daar ook een flinke vingerin de pap heeft.

Mijn dochter vindt het namelijk een hel om op haar buik te moeten liggen. Ze kan haar hoofdje nog niet omhoog houden. Daar vroegen ze naar bij het CB en ik zei dat ze het nog geen minuut volhield en dan ging krijsen. Dus kreeg ik het advies om een opgerolde handdoek onder haar oksels te leggen. Nou is dit natuurlijk een advies en geen vereiste, maargoed ze zouden ook kunnen zeggen meid wacht er dan maar eventjes mee, je kleine geeft wel aan wanneer ze er klaar voor is. Snap je dus ik denk dat het CB (onbewust) toch ook pusht om je kind veel te laten doen. En je moet als mama dan echt je koppie er goed bijhouden en bij je eigen gevoel en visie op opvoeding blijven. Het is niet gemakkelijk. Ik ben nog maar 3 maanden mama, heb zelfs in mijn beroep heel veel met opvoeding te maken en ik vind het ook moeilijk om bij mijn eigen gevoel en visie te blijven. Al weet ik wel als ik heel goed luister, ik zoiets heb van: pffff ik heb geen zin in die strijd, Yelena geeft vanzelf wel aan wanneer ze klaar is voor een volgend stapje.
    Ik heb ervaring met verstandelijk gehandicapten kids, ik denk dat die ervaringen me ook wel een beetje gekneedt hebben tot de moeder die ik nu ben. Zelfs die lieve schatten moesten zo ongelofelijk veel en protesteerden daar heftig tegen maarja je moet toch meedoen he, zelfs van je eigen ouders in sommige gevallen. Leverde niets dan strijd op.

CB is natuurlijk een onderdeel van de maatschappij; zij geven namens de overheid adviezen over het opvoedingen van je kindje. Dus veel moeten zit eigenlijk in de maatschappij geramd.

Trouwens over eten wanneer je wilt: klinkt heel logisch! Alleen is elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip eten toch wel handig denk ik, omdat een kind daar later mee te maken krijgt op school en dan op zijn werk. Je hebt toch vaste lunchtijden en ;s avonds eet je ook ongeveer op een vast tijdstip. Vind het zelf ook wel wat gemakkelijker plannen.

9. Nicole1

Nicole1 Actief lid

19 mrt 2008
    133
    0
    0
    Ik ben wel voor de 3 R-en Mijn dochter heeft altijd veel regelmaat nodig gehad, qua voeding hield ik me er niet precies aan maar wat slapen betreft wel, anders sliep ze gewoon niet. Als je flesvoeding geeft kan je het sowieso niet geven op aanvraag van de kleine dus moet je je wel aan de tijden houden. Dat is dan weer makkelijk van borstvoeding.

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Lijkt mij dat voor ieder kind iets anders het beste werkt. Het ene kind zal vrijheid prima aankunnen terwijl het andere kind die regelmaat echt nodig heeft. Er zijn echt kinderen die met te veel vrijheid ontzettend vervelend worden hoor.

Ik denk dat ik er zelf een beetje tussen in zit. Ik vind dat mijn kind inspraak heeft, maar dat ik wel de opvoeder blijf en dus het laatste woord heb. Regelmaat vind ik belangrijk, maar niet te ver doorgevoerd. Tenzij mijn kind het echt nodig blijkt te hebben.

11. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ondanks dat je kind bepaalt wanneer hij eet en slaapt, kun je toch wel van een ritme spreken. Hier krijgt Iris ook eten wanneer zij wilt en gaat slapen wanneer ze moe is, toch zit er wel een duidelijk schema in de dag, die zij bepaalt . Maar heeft niks met de klok te maken. Tijden varieren elke dag, maar wel een duidelijke dag indeling die iris zef bepaalt is ook ritme! Als mensen het over ritme hebben denken ze meteen aan de klok, maar je kunt het ook anders bekijken!

12. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Wat ik eigenlijk heel veel lees hier en dan vraag ik mij het volgende af: waarom zijn wij allemaal zo oordelend naar iemand (ikzelf vast ook hoor)?

Zoals het verhaal van een baby dat ze snachts lieten huilen en daarna niet meer huilde omdat er toch niemand kwam, dit verhaal is waarschijnlijk doorverteld en doorverteld waardoor er een eigen verhaal is ontstaan.

Even een voorbeeld:

Moeder: mijn dochter van 6 maanden jengelt (niet huilen) elke nacht een paar keer, ik loop er dan heen en ze lacht naar mij. Wij hebben besloten om haar nu maar even te laten jengelen want er is niks aan de hand. En ja hoor zegt de moeder, na een paar nachten gaat het zo goed, we horen haar niet meer ze ligt heerlijk te slapen.

Die vriendin heeft het verhaal gehoord en komt later op visite bij een andere vriendin waarvan haar kindje (3 weken) een paar keer per nacht voor een voeding komt.

Vriendin: Ja joh, dat probleem had een vriendin van mij ook, ze liet haar dochter gewoon doorhuilen (van jengelen is huilen gemaakt) en na een paar nachten was het over.

De moeder van de kleine baby denkt bij zichzelf: zijn ze wel helemaal niet van hun potje getikt? je laat een kleine baby van 3 weken toch niet huilen, die geef je een voeding als het komt. En zij verteld haar verhaal weer door enz.....

Zo gaat een verhaal de ronde en wordt hij helemaal andders geinterpreteerd dan het in werkelijk is.

Net zoals ik hier las over een vriendin waarvan haar kindje huilde en dat kindje moest maar een half uur wachten. Stel dat dat kindje net 1,5 uur eerder een volledige flesvoeding had gehad en nu begon te huilen. Dan geef je toch niet weer een fles, want dat kunnen de niertjes niet aan. Dan zeg je: geef je toch een klein flesje. Maar ieder kindje is anders, als die meid weet dat dat kleine flesje ook niet helpt dan moet je wel een half uur wachten.

Ik denk dat iedereen het beste voor hun kindje wilt en er zijn uitzonderingen natuurlijk ;)

Net zoals het woord "ritme". Dit is voor iedereen anders. De ene vind ritme op de klok, de andere vind ritme weer iets heel anders.

13. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik laat mijn kind bijna nooit huilen.

Maar als ik op de plee zit en hij begint te huilen, dan moet ie maar even wachten hoor.

14. jeannet 123

jeannet 123 Actief lid

7 sep 2007
    352
    0
    0

helemaal mee eens! ieder heeft zijn eigen ritme en doet het op zijn eigen manier. de een is nu eenmaal onzekerder dan de ander en heeft meer bevestiging nodig!

15. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

:) altijd als ik sta te douchen gaat ze ook huilen....soms komt het gewoon toevallig zo uit!

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.792
    113
    Nou laat mij dat bewijs dan maar eens even zien.

Iets roepen en ook daadwerkelijk gelijk hebben is een tweede.

Ik wacht...

Ik kan me het namelijk niet voorstellen. Mijn kind vraagt er na verloop van tijd niet meer naar, dus heeft haar lichaam dat niet meer nodig. Zo werkt de natuur.

17. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Dat kan wel hoor. Alleen je moet met de hoeveelheden opletten. Maar of je een bepaalde hoeveelheid nu over 4 of over 10 flessen verdeeld, maakt echt niet uit.
    Met bv is het wel makkelijker, dat ben ik met je eens, omdat je dan niet met een limiet zit.
    Met de fles is het wat meer puzzelen.
    Maar mogelijk is het wel.

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi allemaal,

nou, dit heeft wat losgeroepen zeg, :)
    Als ik zo de discussie lees, worden er volgens mij twee dingen door elkaar gehaald: het lijkt wel alsof er vanuit gegaan wordt dat moeders die het ritme van hun kind volgen, per definitie enkel nog doen wat hun kind wil. En zo ziet het er ook idd wel eens uit, als je de opvoedprogramma's op tv ziet, schrik ik me regelmatig helemaal te pletter, (overigens, ook als ik de jongeren die ik begeleid hoor en zie met hun ouders).
    Maar ik denk dat het ritme van je kind volgen eigenlijk iets anders is dan doen wat je kind wil. Ik volg Thirza's ritme en dat betekent dat een aantal dingen soms moeilijk te plannen zijn. Gisteravond bijvoorbeeld: ze had om 3 uur gegeten en om half 6 sliep ze nog. Tja, wanneer ga je dan eten koken? Wachten tot zij komt? Maar wat als ze nou nog een uur doorslaapt? Nouja, uiteindelijk werd ze om 6 uur wakker en had manlief valk daarna het eten klaar. Dat heb ik maar even laten staan tot ik klaar was met voeden. Na 1 ronde begon ze te miepen en wilde ze niet meer, maar ze bleef wat jengelig. D'r zat wel wat lucht dwars, maar niet meer dan anders, maar OK, we hebben haar lekker even laten spelen bij papa en mama, die om de beurt hun bord leeg hebben gegeten, ;) Om 7 uur wilde ze wel weer en daarna nog geen teken van vermoeidheid. Lekker mee zitten kroelen en spelen dus, na het voeden en verschonen en om 8 uur wilde ze nog wel even wat. Daarna gaf ze wel aan moe te zijn en hebben we haar in bed gelegd. Dara begon ze na 5 minuten te huilen. Dat betekent op dat moment niet: ik heb honger. Het zou kunne betekenen dat ze niet op bed wilde, of dat ze niet alleen wilde zijn, maar ze was moe en dus gaat ze slapen. Na 5 minuten huilen, (dat gaat dan een beetje op en aan, het is geen continu gekrijs ofzo), werd het stil, zoals meestal overigens en sliep ze. Tot 1 uur vannacht, dus dat was wel duidelijk dat ze moe was.
    Dat bedoel ik als ik het ritme van mijn kind volg: qua honger en vermoeidheid zal ze zelf wel aangeven wat ze nodig heeft. En dat geef ik dan.
    Daarbij is het wel belangrijk dat je de huiltjes een beetje van elkaar kunt onderscheiden, want als ik mijn man moet geloven heeft ze bij elk huiltje honger, ;)

@Bleom82: je schreef iets over dat je kindje met BV te veel binnen kreeg, terwijl vaak gezegd wordt dat dat niet kan. Nou, dat kan idd wel, zoals je al aangaf... Hier hebben we het ook gehad: Thirza huilde dan na een uurtje alweer en hup, maar weer voeden. Daar werd het eigenlijk alleen maar erger van en dat bleken dus beginnende krampjes te zijn...
    Bij ons kwam het toen echt omdat ik het nog moeilijk vond om de verschillende huiltjes uit elkaar te houden en omdat ik me dan wel onzeker voelde: wat wil ze nou precies? Inmiddels begin ik de zorg rondom Thirza echt superlekker in de vingers te krijgen en weet ik precies wat er is. M'n man wil me dan nog wel eens sceptisch aankijken, maar ik krijg gewoon elke keer gelijk, zoals ook gisteravond: ja, er zit haar wat lucht dwars. Er kwam niks uit, dus manlief had zoiets van: dat kind wil eten. Nou, nee, want ze lag te miepen tot en met bij de borst. Na een kwartiertje spelen, kwam er toch een dikke boer!

Maar goed, ik volg dus het ritme van Thirza en dat is wat anders dan dat ze overal haar zin mee krijgt. Nu is er op dit moment nog weinig waarin ze haar zin niet zou moeten krijgen: ze wil eten, slapen en knuffelen en die zaken zijn allemaal goed voor haar. Als ze wat ouder is straks, zullen er andere dingen zijn waarvan we de ene keer zeggen: Nou, prima hoor vandaag. En de andere keer: Nee, nu even niet.

19. Amom22

Amom22 Niet meer actief

van inbakeren.nl
    Bij volledige borstvoeding, kunnen nachtvoedingen een functie hebben. Nachtvoedingen zijn namelijk extra goed voor de melkproductie. Als je kind lange tijd aaneengesloten slaapt, kán dit een ongunstige uitwerking hebben op de borstvoeding. Sommige vrouwen produceren namelijk op basis van alleen de voedingen van overdag niet voldoende melk. En bovendien heeft een kind wat ouder en groter wordt, steeds meer nodig. Als je als moeder na een aantal maanden weer gaat werken en je kind tijdens het drinken overdag snel afgeleid is, zal hij een nachtvoeding juist goed kunnen gebruiken! Op deze manier bekijk je de nachtvoedingen alleen als voeding en is het knuffelen, troosten, aandacht geven en dergelijke voor overdag.

van borstvoeding.com
    Veel mensen gaan er van uit dat kindjes 's nachts minder borstvoedingen nodig hebben naarmate ze ouder worden. Dit wordt niet altijd door de resultaten van wetenschappelijke onderzoeken ondersteund. Zo blijkt het gemiddelde aantal nachtvoedingen van een kind tussen de twee weken en drie maanden wel te dalen. Echter, bij kindjes tussen de drie en zes maanden, stijgt dit aantal weer. Als zij vervolgens ouder worden, daalt het aantal nachtvoedingen opnieuw, maar langzamer dan de meeste mensen verwachten. Tijdens een nacht van tien uur, bijvoorbeeld van 20.00 's avonds tot 06.00 uur 's morgens, drinken kindjes tot de leeftijd van een jaar vaak zes tot zeven keer aan de borst. Nederlandse kindjes tussen de één en twee jaar die borstvoeding krijgen, drinken in de praktijk twee tot drie keer per nacht aan de borst. [5,8,10]

van http://www.breastfeedingmums.com/Breast ... _Feeds.htm
    It is especially important to continue breastfeeding your baby during the night as this is when prolactin, the hormone responsible for making breastmilk, reaches a peak. What this means is that the amount of milk you produce increases.

enals klap op de vuurpijl (te grot artikel om hier te plaatsen)
    http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... lapen.html

Ik zal nog even voor je zoeken naar het artikel over dat nachtvoeding hetvoedzaamst zijn...ff geduld plieeess.
    maar is eigenlijk ook heel logisch als e bedenkt dat mams minder nodig heeft en in rust voedzamere melk kan maken...

20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    hier nog nooit iets op ritme gedaan en nu nog niet :) . dit werkt perfect en maakt nu een beetje zelf der iegen schematje. ik heb dit haar zelf laten bepalen en nu kloppen de tijden van eten ongeveer en slapen ook ongeveer. net als jij ben ik van mening dat een kind eet wanneer het honger heeft en je niet naar de klok moet kijken en hierdoor of je kind volproppen of honger laten leiden omdat het nog 30 minuutjes duurt tot de volgende fles :( . alicia doet alles perfect, ontwikkeld zich te snel :D en na 1x zien heeft ze iets geleert. praten doet ze ecte rnog niet zo veel maar ja maak me dara niet druk om. zze is nog maar 16 maanden en met gebaren en het woordje "tie"kotm ze heel ver :D .

luister alleen naar je eigen. andere geven tips die wel meegnomen zijn zoms maar zie ze als tips en hun ervaringen en kijk wat je er mee doet. jij hebt ook zo jou ervaringen die je kunt delen met een ander.

doorslapen doet ze pas sinds kort en kreeg der veel comentaar over. gewoon laten huilen, niet op regaeren etc. ik dee dhet op mijn manier en nu slaapt ze eindelijk heelrijk door.

toen ze kleiner was wilde ze niet op de buik, dit moest van het cb. ik liet der ehcter niet gillen tot ze stikte en dan maar niet op de buik. ook zitten was niet goed op jonge leeftijd maar als zij dit wil mag ze dit. ze zou een kontschuiver worden etc. nou ze deed het echter perfect. met 9 maanden kruipen. 10 maanden staan en overal langs lopen en 1 dag voor der verjaardag liep ze. nu rent ze de benen onder je kont uit haha

Deel Deze Pagina