Ik zal ongetwijfeld opmerkingen over mij heenkrijgen maar ik word altijd een beetje kriegel van moeders die het ALLEEN maar over hun kind hebben.....erover praten alsof het echt het enige in hun leven is....kind slaapt ELKE nacht tussen mama en partner in...het hele leven ingevuld zoals kind het wil...Brrrrr.... Maar goed, wij hebben hier zeker wel een bepaalde vorm van ritme...niet volgens de klok maar toch. Dewi weet waar ze aan toe is, gaat zonder te miepen slapen en is het vrolijkste kind wat ik ken (en ik werk op een kdv dus ken er een hoop ) Ze gaat dan savonds ook op een vaste tijd op bed (19.00/19.30) en niet wanneer ZIJ aangeeft dat ze moe is. Ik vind dat je die verantwoordelijkheid niet bij een kindje neer moet leggen! Als zij snachts wakker wordt en huilt ga ik wel even bij haar kijken, geef een kus..een aai en haar speentje en ga dan weer weg. Ik geef geen voeding..doen we dit wel dan is ze er de volgende nacht weer! Ik weet dat ze lekker vol op bedje gaat, ze kan dan ook echt geen honger hebben. En ja we laten haar dan ook wel huilen! Ik ben zoveeeel meer dan alleen 'mama' en ik ben er van overtuigd dat JUIST dat mij een goeie moeder maakt!
Opmerkingen als 'het vrolijkste kind dat ik ken' maken mij ook kriegel. Elke moeder vindt zijn/haar kind het vrolijkst. Ik moet de eerste moeder die haar kind een 'chagrijnie' vindt nog tegenkomen.
Zo doen wij dat inderdaad hier ook en het werkt voor ons en voor ons ventje prima. Ik voel dat ook niet als moeten, maar als zorgen. Wel heb ik inderdaad wel eens het gevoel dat voor zo een kleintje veel moet en dat je als moeder gek gemaakt wordt met ontwikkelingsschema's. Elke keer als hier bezoek is moet het hele lijstje afgaan met wat ie al kan. Nou, daar wordt ik intussen (hoe trots ook) een beetje chagerijnig van. Mijn ventje ontwikkelt zich in een prima tempo en hanteert een eigen volgorde. Ik vind dat prima, hij komt er wel, waarom vinden anderen anders? Waar bemoeien ze zich eigenlijk mee?
@Mirwar, omdat ik niet kan geloven dat er nooit eens een kindje chagrijnig is. Mijn kind is echt niet elke dag fris en vrolijk maar heeft ook wel eens nukken. Ik vind het in de categorie 'mijn kind kan met 9 maanden al lopen' passen. Oftewel: als je kind niet elke dag vrolijk is, dan zit er wat fout (bijvoorbeeld met je ritmeschema).
Nou sorry hoor maar ik neem aan dat als ik alleen maar als voorbeeld zeg dat zij t vrolijkste kindje is dat ik ken (ondanks dat ik haar wel laat huilen) mensen er zelf wel bij na kunnen denken dat het onmenselijk zou zijn als een kindje nooit zou huilen of vervelend zou zijn! Laat ik t zo zeggen: ONDANKS dat ik mijn kindje wel es laat huilen en ONDANKS dat ik niet altijd maar ja en amen tegen haar zeg en ONDANKS dat zij een eigen bed heeft en ONDANKS dat ik bepaal wanneer zij savonds op bed gaat...vind ik dat ik over het algemeen een heel vrolijk kind heb!
Flesvoeding kan heel goed op vraag! Kijk hier even: http://www.ikbenbeebie.nl/artikelen_opverzoek_1.php en het vervolg van dit artikel: http://www.ikbenbeebie.nl/artikelen_opverzoek_2.php Ik ga zo even verder, zl geeft aan dat hij wil drinken (draait met zijn vuistjes bij zijn mondje en kraait, huilt niet, dat zijn we meestal een stapje voor! Tenzij ik op de wc zit )
nou die van mijn was het 1e jaar alleen maar huilerig en sjagarijnig hoor en echt niet het vrolijkste kindje wat ik ken zeker te weten niet. nu is het totaal omgedraait en lacht heel de dag en echt om alles en is een echt schat. ze zit nu in de peuterbupertijd wat der niet altijd het grootste schatje maakt maar vrolijk is ze eigenlijk altijd. maar het 1e jaar en vooral de eerste maanden met de borstvoeding wa shet leven een hel en toch genoot ik van der
Ja, ik gaf eerst bv op verzoek en daarna fv op verzoek. Het 'verzoek' kwam bijna altijd rond dezelfde tijdstippen, ik gaf vaker kleine flesjes. Zolang je niet over de liter per dag heenkomt, maakt het echt niet uit hoe vaak je het geeft.
@Mirwar: ik neem aan dat je die vaste bedtijden voor een iets groter kindje bedoelt? Mijn dochter slaapt gewoon nog wisselend (en als ik alle professionals moet geloven komt een beetje vast ritme pas rond 15 weken), en dat betekent de ene keer dat ze overdag de hele dag slaapt en 's avonds wakker is, (voordeel is dat ze dan de hele nacht weer doorslaapt, :-D), en de andere keer is ze een deel van de ochtend of de middag wakker... Als ze straks wat ouder is, wordt het uiteraard anders: dan zal ze overdag naar 2 slaapjes ofzo gaan en dan gaan we daar wel vaste tijden voor ontwikkelen,
Klopt, mijn dochter is nu 10 maanden. Wel heb ik haar altijd al voordat ze moe werd op bed gelegd. Kijk als ze echt heeeel klein zijn slapen ze bijna nog de hele dag, maar wanneer ze wat langer wakker was op een dag (was ze 2, 3 maandjes) hield ik haar max. een uur en een kwartier wakker en dan legde ik haar op bedje. Zo heeft ze echt geleerd zelf in slaap te komen! Nu houd ik haar 2 uur wakker en dan gaat ze weer op bed, ze is er dan ook echt aan toe! De ene keer valt ze meteen in slaap, de andere keer speelt ze nog wat met haar label-label-doekje...maar huilen doet ze niet! Savonds is het (als we gewoon thuis zijn) tussen 19.00 en 19.30 op bed. Zijn we weg, visite, vakantie..whatever...dan kan t gerust later worden en kan ze overdag gerust heel lang wakker blijven! Wij hebben gewoon echt de 3 R-en gecombineerd met flexibiliteit. Dewi weet gewoon; speentje+label-label+slaapliedje (o.i.d)=slapen....waar we ook zijn..dus desnoods gewoon onderweg in de wagen of in de auto!
Ben ik wel met je eens. Maar eh... wat heeft dat met dit topic te maken? Ik zie de link niet eerlijk gezegd.
Ik had de reacties even gelezen en daar kwamen ze vaak op zulke dingen terug...ook over regelmaat e.d. Tis een beetje een samenvatting geworden
Zit de hele dag al te bedenken wat ik wil neerzetten en hoe ik het wil neerzetten mmzz... Ik ben stapelgek op mijn kleintje, ik zal alles doen wat in mijn macht ligt om het hem naar de zin te maken.. binne de perken. Hij bepaald niet mijn hele dag/leven enz. Als ik bij wijze van een lekker potje wil ..... in bed met me vent, maar dat kan niet want kyan ligt naast me nou sorrie moet dr niet aan denken. anderzijds volg ik kyan wel qua opstaan en slaapjes(tussen de middag) maar s'avonds na 21:00 is het slapen punt uit (tenzij bijzonder omstandigheden uiteraard). Heb ook een leven. Hij slaapt door vanaf 2,5 maand en zou hij nu opeens weer komen voor voeding s'nachts is het heel zielig en egoistisch misschien maar dan is het toch echt helaas wachten tot de ochtend aanbreekt. De moeders onder ons die het anders doen en zich daarbij ook prettig voelen--> top toch! Doen waar je jezelf en je kleintje het prettigste bij voelen. En ik probeer dit ook, al zullen er gerust momenten bij zitten dat ik niet precies doe wat en wanneer meneertje wilt... dit vind ik leren dat niet alles kan wat en wanneer ie maar wilt. Dus misschien ook slapen in ze eigen bedje vanaf dag 1..."En even huilen als ie moe is maar niet kan slapen. Nu pluk ik er de vruchten van want hij slaapt het beste in ze eigen bedje, sterker nog hij kan niet eens bij ons slapen. Verders erg blij met een normale en '' gezellige '' discussie, doen jullie goed
Ik zie de link ook niet, ik heb ieg nooit gezegd dat mijn hele leven alleen maar om mijn kind draait, dat is het extreme uiterste wat jij er nu zelf van maakt! Er wordt heel zwart-wit gereageerd merk ik hier, er is ook nog iets als een grijs gebied
Nee ik reageerde niet op jou alleen...vandaar dat ik hierboven ook al zei dat t een samenvatting is van meerdere reacties