Waarom moet je je arm omhoog doen bij borstonderzoek?

Discussie in 'De lounge' gestart door Clivia, 3 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Sterkte woensdag. Hopelijk is het iets onschuldigs.

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Succes, ik hoop op iets onschuldigs!

3. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Dank, ik hoop het ook!

Iemand ervaring met kleine borsten en mammografie? Ik heb niet genoeg om ergens "iets" op te kunnen leggen, laat staan tussen pletten...

4. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Hier geen ervaring met kleine borsten.

Hou er rekening mee dat je misschien aansluitend nog voor een echo moet. Als een mammografie niet duidelijk genoeg is, of als ze op de foto iets zien wat afwijkend is, wordt er nog een echo gemaakt. Mocht ook daar iets afwijkends op te zien zijn, waarvan ze zo op het oog niet kunnen zien wat het is, dan zou er een punctie gedaan kunnen worden. Soms doen ze dit allemaal achter elkaar, soms moet je apart terug komen.

Bij een jonge vrouw is een mammografie heel vaak niet duidelijk genoeg, omdat het borstweefsel nog heel compact en dicht is. Een echo geeft wel vaker duidelijkheid, omdat ze dan beter de vorm en de dichtheid kunnen bepalen.

Succes!

5. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Dan kan ik toch net zo goed meteen alleen een echo laten maken? Is dit weer een zorgsysteem op z'n kop?? ;)

Ik moet met mijn dochter toch ook al in het ziekenhuis zijn, dus hopelijk gaat alles aansluitend.

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Volgens mij wordt er nooit alleen een echo gemaakt. Want op een mammografie heb je toch een duidelijker beeld, als je borstweefsel meewerkt. Vandaar dat er altijd eerst een foto gemaakt wordt en alleen een aanvullende echo als een foto niet duidelijk genoeg is of als er iets afwijkends gezien wordt. De foto en de echo leggen ze naast elkaar om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen. Geeft de echo ook geen uitsluitsel, dan kunnen ze je nog door een speciale MRI-mammografie gooien. Maar dat gaat op afspraak.

7. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Dit dus.

Maar ze kunnen echt alle borsten op de foto zetten hoor. Wees niet bang. En ik vond de mammografie heel erg meevallen.

Succes!

8. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Ik heb inmiddels begrepen dat ze zelfs bij mannen een mammografie kunnen maken....dan lukt het met mijn kleine borsten ook wel. ;):)

Gelukkig niet erfelijk belast, ik ga van iets onschuldigs uit nu.

9. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Onder een.bepaalde leeftijd doen ze toch ook alleen echo's?

Ik heb 2 jaar terug een echo van mijn borst gehad omdat ik te jong was voor mammografie en dat ze dan op echo meer zagen? (Alles was.goed en het was klierweefsel )

10. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Ik ben boven de dertig...

11. roxannekuh

roxannekuh Niet meer actief

Succes woensdag! Hoop dat het iets onschuldigs is. Fijn dat je zo snel terecht kan!

12. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Nou ik ben weer terug..

de mammografie viel mee. Het was niet fijn, maar het duurde maar heel kort. Dus het was adem inhouden (je zit zo knel in dat ding dat je het gevoel hebt dat je niet kunt ademen omdat anders je huid scheurt). Direct doorgestuurd voor een echo (blijkbaar was er dus wel iets te zien op de mammo - maar tegen mij zeiden ze niks).

Bij de echo zag ik het zelf ook goed. Vele zwarte ronde plekken - maar 2 hele grote 'troebel' achtige plekken. Van die 2 plekken hebben ze ook biopten genomen (2x verdoving, 2x sneetje en zo'n dikke naald erin). En dan is het nu afwachten...
    maandag of dinsdag hoor ik via de huisarts als het goed is wat de uitslag is.

13. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Spannend! Vervelend he als ze je niets vertellen. En dan kom je thuis en komen er spontaan 10 vragen in je op die je eigenlijk wel heel graag had willen stellen.

14. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    Sterkte met wachten

15. Cooks

Cooks Fanatiek lid

9 mrt 2011
    1.312
    66
    48
    Overijssel!
    Sterkte met wachten !

16. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Bah, dus toch voor een punctie... Ik had zo voor je gehoopt dat je meteen goed nieuws zou krijgen na de mammografie en/of echo. Balen dat je nog een poos in spanning moet zitten. Maar helaas kan het niet anders, omdat het een paar dagen op kweek moet staan. Ik ga voor je duimen dat het maandag iets onschuldigs blijkt te zijn.

Mocht je vragen hebben over het een of ander, dan stuur je me maar een pbtje. Helaas nogal wat ervaring opgedaan op het gebied van onderzoeken, borstkanker en behandelingen.

Sterkte & succes, laat je even weten hoe het afgelopen is?

17. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Sterkte met wachten.

18. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Spannend, hopelijk blijkt het toch mee te vallen.
    Sterkte met wachten.

19. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Dank allemaal

20. suuz09

suuz09 Bekend lid

14 jan 2009
    712
    272
    63
    Succes bij het wachten. Heb het hele traject van de zijlijn meegemaakt (moeder had borstkanker).

Ik duim mee dat het iets onschuldigs is

Groetjes Suzanne

Deel Deze Pagina