Waarom moeten ze dit weten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ellen291982, 7 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Het gaat niet om dom zijn. Het gaat erom dat statistisch gezien het kind meer kans heeft op (taal)achterstand. Dus dan is het op zich goed dat er bij voorbaat al een 'potje' beschikbaar is om het kind extra te begeleiden wanneer nodig.

Dat je je als ouder daardoor aangevallen voelt, is nergens voor nodig.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Afkomst vind ik ook echt een slechte manier van het bepalen van de hoogte van het bedrag. Wij betalen als enige 130 euro pm in het klasje omdat wij hier beide geboren zijn, de rest allemaal niet (of niet beide in ieder geval). Al deze kinderen spreken perfect Nederlands maar hebben dus allemaal een indicatie. Mijn zoontje heeft een lange tijd slecht gesproken (mede ivm medische problemen) en kregen geen indicatie omdat het potje subsidies leeg was. En dan zou mijn zoontje de enigste in de klas geweest zijn die het wel echt nodig had maar juist niet kreeg..

3. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Wat gek.

Vrienden van ons krijgen gratis 2 extra dagdelen pzs omdat hun zoontje achterloopt met praten, ook medisch. Zij zijn MBO en HBO geschoold trouwens.

4. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik voel me niet aangevallen (universitaire opleidingen bij beiden), maar vind het apart. Je kunt toch naar het kind kijken? Ik bedoel wat zegt opleiding? Als mensen na de basisschool zijn gestopt met opleiding om bijv in bedrijf ouders te werken om het uiteindelijk over te nemen is een vve-indicatie echt niet nodig... Niet puur op niveau ouders... Kind draait het om...

5. adi

adi Niet meer actief

zucht :(

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja hij gaat ook vier dagdelen maar dat betalen we zelf, we hebben allebei een mbo opleiding. Ik vind gewoon het prijsverschil enorm. De rest betaalt 10 euro, wij 130.

7. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Er wordt ook naar het kind gekeken. Als bijvoorbeeld jouw of mijn kind niet mee kan komen, komen er ook subsidies vrij voor extra begeleiding. Maar dan moet je eerst door allerlei onderzoeken en dat kost tijd (en geld). Dus dit is besloten op grond van statistieken. Ik vind dat alleen maar goed, dan loop je een keer niet achter de feiten aan.

8. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Maar zoals ik lees bij Umm is dat bij haar niet het geval omdat het subsidiepotje op was door onjuiste vve-indicatie....

9. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Dat is ook gewoon stom. Wij wonen in een dorp met relatief weinig allochtone mensen en weinig taalachterstanden. Hier wordt bij de psz wel naar inkomen gekeken. Hoe meer je verdient, hoe meer je zelf kunt betalen.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Maar dat een kind alleen de basisschool afmaakt om in het ouderlijk bedrijf te gaan werken gebeurd volgens mij niet vaak...vaak willen die ouders juist dat er iig een middelbare school of vervolgopleiding gedaan wordt.

maar meestal zijn het wel andere redenen als alleen basis of middbare school gedaan wordt...zegt ook iets over de mensen denk ik.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Maar punt is ook dat er helemaal geen sprake is van taalachterstanden bij bijna al die ouders. Sowieso al 3 ouders met een goedlopend bedrijf, allemaal opleidingen gevolgd etc. We lrven in 2014 niet meer in 1990 denk ik dan.

12. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel

Dit vind ik dan wel weer logisch. Het gaat mij erom dat het om een kind gaat en niet om een statistiek.

13. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik vind dat je naar beide moet kijken.

Bij een psz zou ik eerder naar inkomen kijken, tenzij ze echt van plan zijn een kind intensief te gaan begeleiden. Maar meestal gebeurt dit pas op school.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Idd....en op een basisschool vind ik het niet gek dat men echt naar opleidingsniveau kijkt..mits er uiteraard ook naar het kind gekeken wordt.

15. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Vind het gewoon absurd.
    Kijk naar het kind zou ik zeggen.:)

Je kan evengoed ongeschoolde moeders hebben die het beste voor hebben met hun kind dat van nature erg slim is en geen achterstand heeft als universitaire ouders die niet naar hun kind met een ontwikkelingsachterstand omkijken.

Hier net zo, mijn zoontje is een Niet-gok kindje (lees een gewoon begaafd vlaams kindje dat uit een middenklasse gezin komt). Bleek dat de GOK-kindjes sowieso extra begeleiding krijgen, maar dat mocht mijn zoontje het nodig hebben dit niet automatisch zou gaan omdat hij dus een standaard vlaams middenklasse kindje is (lees: betaal zelf de logopedie en fysio ed)

16. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Heb je de reacties wel gelezen? ;) Het gaat er toch niet om of je het beste met je kind voor hebt! :(

17. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    off course,

Mij gaat het erom dat er zo gedacht wordt vanuit de overheden.
    ongeschoold= altijd achterstand en universitaire= no problems.
    Anders zouden ze dit hier ook niet vragen in de psz, want eigenlijk hebben ze er geen zaken mee volgens mij.
    Bevestigd ergens een vooroordeel ook voor TS. Mocht er iets met het kindje zijn zal er vlugger gedacht worden dat dit ligt aan haar opleidingsniveau dan bij een andere moeder. Terwijl dit zo helemaal niet hoeft te zijn

18. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Je bekijkt het vanaf de verkeerde kant. Zo betrek je het op jezelf en alsof je er zelf altijd wat aan kunt doen als je ongeschoold bent.

In veel gevallen zijn ouders niet geschoold omdat ze zelf uit een ongunstig milieu komen (lees: ouders met achterstanden, niet genoeg geld en andere middelen om het beste uit het kind te halen) of beperkte intelligentie heeft. En dan praat ik over niemand van dit forum, want ook het feit dat je op een forum als dit zit, zegt iets over je mogelijkheden.

Maar geloof me, ik ken er genoeg en ik heb op scholen gewerkt waar dit met 7 van de 10 kindjes aan de hand was.

19. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Je hebt gelijk, ik kom ook uit een "slechter" milieu en ken die kant dus ook.

Maar wat mij stoort is vooral die automatische reflex vanuit onderwijskoepels/onderwijsministeries ed. En de bijhorende consequenties.
    Daarom dat ik zeg dat er in de eerste plaats naar het kind moet gekeken worden en van daaruit moeten er subsidies gegeven worden.
    Mocht mijn kind nu hulp nodig hebben dan kan ik dit in het Vlaamse onderwijssysteem bijna allemaal zelf regelen en voor een groot deel zelf betalen. Men gaat er immers vanuit dat ik dit zonder slag of stoot zelf kan.

Omgekeerd kan een heel begaafd kind uit een slecht milieu ook ongewenst een stempel opgeplakt krijgen. Hier in belgie was het zo dat allochtone meisjes lange tijd allemaal naar het beroepsonderwijs doorverwezen werden (zo'n 20 jaar geleden) omdat ze toch thuisblijfmoeder gingen worden en dan konden ze beter kinderverzorging/haartooi leren dan dat ze naar de unief gingen.

Dus ik bedoel dat ik dat een kwalijke vraag van de psz vind omdat kinderen dan al op zo'n jonge leeftijd in hokjes "kunnen" geduwd worden.

20. adi

adi Niet meer actief

Tja, en toch lijkt begrijpend lezen voor heel veel mensen moeilijk te zijn.

Het enige waar ze het op schoolniveau nodig hebben is voor de bepaling van ALGEMENE omvang van schoolsubsidie. Deze subsidie wordt niet per definitie besteed aan dat kind, noch krijgt het kind per definitie extra begeleiding.

Vanuit diverse studies blijkt echter wel dat kinderen van ongeschoolde ouders meer kans hebben op leerachterstanden of moeite met leren. Dat kan komen door erfelijkheid of sociale situatie, of omdat de ouders kinderen niet genoeg kunnen begeleiden met leren. Het KAN ook voorkomen dat hele slimme mensen na basisschool stoppen met leren, maar dat zie je in de praktijk echt zelden.

Dus, omdat statistisch gezien meer risico is op achterstanden, krijgt de school bij voorbaat meer middelen om in te zetten mocht het nodig zijn. Als het niet nodig is, worden deze middelen aan andere zaken besteed binnen de school (dus aan alle leerlingen)

Deel Deze Pagina