Wat ik wel atijd jammer vind van vroeg vertellen dat sommige mensen minder enthousiast reageren omdat ze zoiets hebben van oei, je zit nog zo in de risicoperiode, eerst maar eens die drie maanden afwachten. Ik heb dat al een paar keer ervaren en dat geeft dan wel een domper als je het heel blij vertelt tegen mensen.
Ja dat heb ik ook ervaren. Iedereen moet doen waar hij/zij zich zelf goed bij voelt. Even raar gezegt het kan helaas altijd nog mis gaan. Of dat met 12 weken is of verder in de zwangerschap. Zo ben ik mijn ventjes bijna kwijt geweest met 23 weken. Als je zwanger bent, voel je je zo bij en wil je dat graag met mensen delen. In ieder geval wij wel.
Wij hebben het gewoon voor echo's e.d. aan de mensen verteld waar we het nieuws ook mee zouden delen als het fout zou gaan. Ik zou hebben verwacht namelijk dat ik die mensen ook nodig zou hebben als dat zou gebeuren. Nu is het bij mij allemaal goed gegaan, dus of ik daar een juiste beslissing mee heb genomen zal ik nooit weten. Ik denk dat het van jezelf afhankelijk is wanneer je het wil vertellen.
Van wie mag dat niet? Gewoon doen wat bij je past. Wil je het niet vertellen, doe je het niet. Wil je het wel vertellen, doe je het wel.
Wij hadden het verteld met 7 weken, een paar dagen nadat ik posi getest had. Vond ik doodeng, want ik kon het zelf nog niet geloven en had ook nog geen echo gehad. Maar ze wisten dat we zwanger wilden worden en het al even duurde (een jaar), dus ik vreesde dat ik het toch niet geheim kon houden en daarom besloten we het vast te vertellen. Maar wel alleen aan mijn schoonouders + de broertjes en het zusje van mijn man. Met de rest willen we wel wachten tot de beeb 12 weken oud is. Toen we het vertelden hebben we er overigens wel bij gezegd dat het nog pril is en ze daar rekening mee moesten houden. Een week later kregen we de eerste echo al; ik heb namelijk een onregelmatige cyclus en daardoor wisten we niet hoe oud het was. Ik heb inmiddels ook al een tweede echo gehad omdat de eerste niet exact genoeg was (beebje was nog erg klein). Maar pas na die tweede echo durfde ik het echt te geloven
Wij hebben het na de positieve test (1 dag na NOD) tegen onze ouders en zussen verteld. We hebben de eerste echo, was op 8 weken, afgewacht om het aan iedereen te vertellen. Ik wilde het nieuws graag nog even voor ons houden, maar mijn vriend vond dat goed nieuws niet verzwegen moet worden voor naaste familie. Dus vandaar dat zij het onmiddellijk wisten. Voor de anderen wilden we toch wel zeker van zijn dat het hartje goed klopte. Trek je helemaal niets aan van wat de rest zegt, gewoon doen waar jij je goed bij voelt!!! Succes met de zwangerschap!