Waarom mogen we niet zelf kiezen tussen keizersnede of vaginaal?

Discussie in 'De bevalling' gestart door DN2017, 8 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Tja ladylola. Je schrijft op een forum waar ook een hoop vrouwen zitten die ea meegemaakt hebben, en die zoiets misschien niet zo grappig vinden om te lezen.
    Ik ben zelf idd echt allergisch voor dat soort termen. Werd in mijn eerste zwangerschap ook te angstig genoemd. Er stond zelfs in mijn dossier dat ze me psychische hulp aan gingen raden omdat ik me zo'n zorgen maakte. Dit omdat ik de vk s nachts belde omdat ik pijnlijke, regelmatige harde buiken dacht te hebben. Bleken achteraf weeen te zijn, en zoontje werd 3 dagen na opname in het zh geboren.

Nescio, Hopsatee, Logan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Dat is dus per persoon heel verschillend, vaginale bevalling kan meer pijn achteraf veroorzaken dan een keizersnede, dat zegt dus niet altijd wat

3. Loesje86

Als je verder gewoon goed opknapt, gaan ze ke echt niet 5 dagen laten liggen, dat kost natuurlijk veel te veel geld. Zodra het goed gaat, je zelf kan douchen, enz, ga je gewoon naar huis

4. Loesje86

Daarom zeg ik ook dat het overdreven is. Ik was namelijk binnen 48uur weer thuis ;)

5. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    sst niet te hard zeggen, anders suggereer je dat de rest zich aan stelt ;)

6. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    In mijn zh is het max 3 dagen tenzij er complicaties zijn. Ik mocht na een dag al naar huis maar mijn dochter viel teveel af, dus bleven nog 2 nachtjes.

7. Loesje86

Maar dat komt omdat jij nog steeds last hebt van je ks. Mijn ks was er eentje om van te dromen, en ja; daardoor staat mijn keuze eigenlijk wel vast :)

8. Mrs1

Mrs1 Actief lid

10 jan 2017
    285
    107
    43
    Ik begrijp niet zo goed waarom tegenwoordig alles gepland moet worden.. Een bevalling hoort iets natuurlijks te zijn, en is ook 1 van de meest bijzondere dingen die je ooit mee gaat maken. Mocht het om welke reden dan niet lukken om vaginaal te bevallen ben ik uiteraard voor andere manieren, maar de logica van zelf willen kiezen voor een keizersnede ontgaat mij een beetje..

Hopsatee vindt dit leuk.
  9. Loesje86

Precies... ik herinner me nu gelijk weer dat ik de volgende dag dus al naar huis mocht, maar dochterlief moest nog een nacht onder de blauwe lamp liggen, en de volgende morgen geprikt worden. Als dat niet nodig was geweest, was ik dus nog eerder naar huis gegaan.
    En nee, ik zeg zeker niet dat anderen zich zouden aanstellen of iets, het kan namelijk ook heel anders gaan en dat ben ik me bewust. Maar zoals ik zei; de mijne was er eentje om van te dromen, waar ik erg dankbaar voor ben natuurlijk!

10. Logan

Logan Niet meer actief

Ik ook. En toch kies ik de volgende keer, als het verantwoord is, voor vaginaal bevallen. Niet dat daar niks mis mee kan gaan maar over het algemeen gaat dat toch beter.

11. Loesje86

Dat snap ik wel hoor. Ik heb 2 jaar gezegd dat ik weer voor een ks zou kiezen, maar toen ik zwanger was, toch gekozen voor vaginaal, mede ook omdat ik het graag een keer mee wilde maken en als ik weer een ks had gekregen, mocht ik daarna niet meer vaginaal bevallen, dus het was mij enige kans ;) Maar die bevalling was helaas weer een drama, met een zwaar en pijnlijk herstel. Op basis hiervan staat het voor mij nu dus wel vast; geen vaginale bevalling meer. Mijn lichaam is daar niet voor gebouwd denk ik :D

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.880
    113
    Ja ik ook de 2e en 3e keer, maar dat wil toch niet zeggen dat het overdreven is? Ik snap echt niet wat je wilt zeggen nu. Is het sarcastisch? Ben je gewoon onaardig of kun je je niet inleven of mis ik hier iets.

13. Logan

Logan Niet meer actief

Dat snap ik dan ook goed hoor! Je weet dat het zo gaat en je hebt reden om te zeggen dat je voorkeur naar een sectio uitgaat. Alleen lijkt het herstel van een sectio me zo zwaar als je al één of meerdere kindjes hebt rondlopen.

14. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Ik heb na mijn ks 3 dagen in het ziekenhuis gelegen, maar dat kwam omdat ze teveel afviel en erg heel begon te zien. De dag dat we naar huis mochten hebben ze eerst het billirubine gehalte geprikt. Toen dat goed bleek te zijn mochten we naar huis.

Herstel van de vaginale bevalling duurde veel langer en heb 2 weken na de bevalling nog 1 week in het ziekenhuis gelegen, maar dat was gewoon domme pech.

Ik hoop dat de 3e 3x is scheepsrecht wordt en dat ik vaginaal beval en meteen naar huis mag.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.880
    113
    Viel mij de 2e en 3e keer erg mee hoor. Het was wel zwaar, maar wist ook wat er ging komen en mijn man was de eerste 2 weken thuis. Daarna kon ik eigenlijk alles zelf wel weer. Alleen tillen en zwaar huishoudelijk werk vermeed ik nog zoveel mogelijk.

16. Logan

Logan Niet meer actief

Fijn te lezen! Ik voelde me ook wel snel goed maar durfde niet echt te tillen. Boodschappen en stofzuigen bijvoorbeeld, dat lijkt me erg lastig dan?

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.880
    113
    Stofzuigen deed ik inderdaad die eerste weken niet. Geloof na een week of 3/4 wel weer. Lichte boodschappen deed ik wandelend, de rest liet ik lekker thuisbezorgen. Mijzelf een beetje makkelijker maken. Ik leerde de oudste kindjes voor die tijd zelf de trap op te lopen en had snel het ledikantje omgewisseld voor een peuterbedje. Dat soort dingen.

18. Logan

Logan Niet meer actief

Slim, slim en slim. :) Bedankt, goed om te weten!

19. Loesje86

Standaard protocol is geen 5 dagen, die uitspraak vind ik overdreven. Meestal is het 3 dagen dacht ik, uitzonderingen daargelaten dus.

20. Logan

Logan Niet meer actief

Drie dagen is standaard inderdaad, gaat het goed mag je eerder. Gaat het niet blijf je langer.

Deel Deze Pagina