Ik zit met het volgende en vraag mij af of er meer mensen zijn met deze ervaring. Eigenlijk ben ik al mijn hele leven slank, tot op het dunne af. Iets wat gewoon zo is, en waar ik eigenlijk blij mee zou moeten zijn ondanks dat ik altijd onprettige opmerkingen over mijn figuur heb gehad. Nu ik zwanger ben echter ervaar ik het vaak als echte vleeskeuring. Al vanaf de aankondinging dat ik zwanger ben houden mensen mijn figuur nauwlettend in de gaten en schromen zich niet er iets over te zeggen. Ik krijg bijna het gevoel dat het meerendeel zich er om zit te verkneukelen dat er nu wel wat pondjes blijven hangen en ik niet meer de slankste van het stel ben. Hallo er zit een baby in mij!. Opmerkingen zoals; 'Is ze zwanger? Yes, krijgt ze eindelijk een dikke kont' 'Je kan echt zien dat de zwanger bent want je was altijd zo'n plank en nu niet meer (toen ik pas 2 kilo was aangekomen )' ' zo je kont wordt echt dik' 'Je hebt eindelijk heupen' En ga zo maar door. Misschien kunnen anderen het naast zich neerkeggen maar ik wordt er onzeker van doordat mijn figuur altijd bekritiseerd is en ik in mijn eigen beleving wel zichtbaar zwanger ben, maar niet extreem veel dikker geworden. Ik ben nu 23 weken zwanger en 4 kilo aangekomen..... Mensen die mij niet van voor mijn zwangerschap kennen geven mij juist complimenten over hoe 'mooi' ik draag, of vragen grappig waar ik die baby dan heb verstopt. Dit maakt het voor mij allemaal nog verwarrender. Het meeste commentaar krijg ik van mijn moeder, altijd al geweest (op dit punt na overigens een hele fijne moeder). En ook al heb ik er al meermaals wat van gezegd blijft mijn nieuwe bijnaam dikkertje, spekkie enzo, zucht. Nu is er binnenkort een familiefeest en om ongewenste keuringen te voorkomen overweeg ik nu zelfs niet te gaan. Misschien is het mijn onzekerheid, misschien zijn het de hormonen. Het voorkomt echter wel dat ik mij 'mooi' zwanger voel en juist niet prettig in mijn vel zit. Is dit herkenbaar? Of heb ik gewoon een complex?
Mijn ervaring is dat bij een zwangerschap je lichaam een soort publiek bezit lijkt te worden... Mensen die zomaar aan je buik gaan zitten en werkelijk iedereen heeft een mening over je figuur... Dus tja, wel echt een vleeskeuring dus... Ik zou het allemaal lekker van je af laten glijden. Zelfs al was je echt moddervet, je draagt het allemaal voor je kleintje! Vandaag nog gehoord dat ik er zo lekker 'gezond' uit zag oh en dikkie/bolle hoor ik regelmatig (wel liefdevol bedoeld ) Geniet lekker van je 'nieuwe' figuur en show dat buikje maar lekker!!
Wat een onzekerheid! Dikke kont of niet, 4 kilo of 20 kilo aangekomen... Je bent een mens aan het maken, wees trots!!! Gooi die buik naar voren en doe een leuk strak zwangerschapsjurkje aan, laat je zien!
Heel herkenbaar! Tegen slanke mensen mag alles gezegd worden. Als ik alles tegen 'dikke mensen' zou zeggen wat in denk...vonden ze me denk ik lang niet meer zo aardig. Maar tegen mij...ach wat maakt het uit. Ik hoorde na m'nzwangerschap geregeld opmerkingen dat ik te dun was. En tijdens m'n zwangerschap dat ik een dik hoofd, dikke komt etc. kreeg. Maar ach bij trok het wel weer weg, dus mochten ze toch best even zeggen. K zei geregeld tegen zulke mensen...gelukkig is het bij mij tijdelijk!
Ai dat is niet leuk. Ik herken het niet in die mate. Wel in vorige zwangerschap een paar opmerkingen gehad. Collega noemde me dikkerdje, dat heeft hij 1x gezegd en daarna nooit meer Bij dat soort opmerkingen zei ik dat ik er niet van gediend was, zei men het nog eens dan liep ik weg/zei ik alleen nog het hoognodige. Klinkt alsof ik heel veel mensen zo heb behandeld, dat is niet waar gelukkig. Maar een aantal collega's maakten dat soort opmerkingen en dit werkt prima. Was gauw afgelopen
Soms lijkt het inderdaad wel op publiek bezit ja. Al vind ik het op zich niet erg als mensen me aanspreken of iets over mijn buik zeggen (zolang vreemden er niet zomaar aan gaan zitten). Ook vind ik niet alle opmerkingen vervelend, maar het gaat om de manier waarop het gezegd wordt. Ik ben er wel heel trots op dat er een klein en druk mannetje in mijn buik groeit, maar vind het daarom nog niet leuk om naar stomme opmerkingen over mijn figuur te luisteren. Sommige dingen vind ik onnodig. Er zit een groot verschil in 'joh je krijgt echt een dikke kont' of 'je begint een duidelijk zwanger buikje te krijgen' dat laatste vind ik dus geen probleem om te horen. Misschien moet ik ook maar iets duidelijker aangeven dat ik niet zit te wachten op zulke opmerkingen
Haha die reactie is echt goed! Als ik er last van had gehad dan had ik die sowieso gebruikt haha! Maar k dus geen last van bemoeizuchtige mensen over mn lichaam
Hallo, Overal waar ik kom word ik dikke of dikkie dik genoemd. Wss zijn ze jaloers dat jik nog steeds een figuur hebt met een mooie zwangere buik! Ik denk maar zou bij mij gaan die kilo's eraf bij hun niet geniet van de kleine in je buik en probeer mensen die zon opmerking maken lekker links te laten liggen.
Gewoon het volgende terugzeggen: IK ben zwanger, weet niet wat jouw excuus is? Het is idd vervelend. Nou mochten er bij mij sowieso al wat kilootjes af maar zwanger en lijnen kan natuurlijk niet. Heb wel in de gaten gehouden dat ik niet teveel aan kwam. Kreeg ook complimenten dat ik een mooie buik had, alles zat naar voren. Komt mijn moeder: denk erom dat je niet teveel snoept, doe dit, laat dat... Ze dacht ook dat ik veel was aangekomen (toen mijn buik dus echt begon te groeien). Dat viel heel erg mee, uiteindelijk tijdens de zwangerschap zo'n 10 kilo erbij. Mijn moeder dacht echt dat het veel meer moest zijn. Ja mam, dat is nou zwanger zijn, die dikke buik hoort zo. Voor dat familiefeestje..... Waarom trek trek je niet zo'n shirt aan met de tekst: I'm not fat, I'm pregnant!
Hier nog een spijker ( met post buikje die maar niet weg wil). Ik herken me niet zo in jouw verhaal, ik was alleen maar supertrots ! Herinner me wel dat een neef keihard begon te lachen toen hij me zag, ik was inmddels heul erg zwanger en hield veel vocht vast. (17kg aangekomen, voor de zwangerschap 53kg bij 1.75cm). Kon de humor er ook van inzien eigenlijk, ik zag er ook anders uit. Geef gewoon aan dat je niet opnopmerkingen ziet te wachten of probeer er om te lachen. Ik vond het juist cool dat ik eindelijk pump onder een jurkje aan kon zonder spillepootjes te hebben, zo veel vocht hield ik vast hahahaha. En nu, nu ben ik weer even dun als ervoor, alleen met buik die maar blijft zitten. Dat is minder.
Dat geoordeel ook altijd van mensen! Ik heb al een maatje meer en heb nunal een hele opgezette buik (dit had ik overigens voor mijn zwangerschap niet hoor) en ik krijg de vraag van mijn moeder of ik echt niet voor 2 aan het eten ben..neeheee ik reageer gewoon erg op de hormonen! Verder ook een top moeder hoor Wat ik wil zeggen, dik, dun enz mensen hebben altijd wel hun oordeel klaar jammer genoeg. Net als al die plaatjes met tekst vlees is voor echte mannen botten voor honden en echte vrouwen hebben curves.. onzin! Ik word zo moe van dat body shaming! Sommige mensen zijn zo onzeker dat ze anderen naar beneden moeten halen om zichzelf goed te voelen! Stom! Ik zeg dat alle vrouwen, dun, dik, lang, kort gewoon mooi zijn op hun eigen manier! Ik zou ze echt een keer vragen of ze nou zo onzeker zijn dat ze jou naar beneden moeten halen om zichzelf goed te voelen en dat dit onzin is omdat ze mooi zijn zoals ze zijn! Net als jij dat bent!
Jeetje, ik zou dat gewoon echt niet accepteren; hoe goed bedoelt ook. Bij elke opmerking blijven herhalen: waarom zeg je dat? Dat slaat toch nergens op, zal ik over jou ook zoiets zeggen? Waarom doe je zo? Ben je jaloers offf? En er gewoon NIET om lachen of het vergoelijken, laten ze zelf die awkward situatie maar oplossen. Niemand heeft wat te zeggen over jouw figuur en vooral niet als je daar al onzeker over bent. Men kan wel doen alsof je publiek bezit bent, maar dat ben je zeker niet. En ik zou daar ook vooral niet in mee gaan.
Blijkbaar kijk ik op een bepaalde manier want ik krijg niet zulke opmerkingen. Vorige zwangerschap wel 1x gehad, kerel die op de parkeerplaats van de supermarkt uitroept: jezes wat heb jij een dikke buik. dat werd gauw terug genomen toen ik hem 'the evil eye' gaf en zei dat het bij mij tenminste weg ging over een 2 maand. Ondertussen naar zijn buik kijkend
Hier ook, vooral van collega's. Normaal zijn we altijd in voor een geintje, maar ik reageer heel erg op alle razende hormonen; kort lontje 😁 Ik heb aangegeven dat ik het nu slecht kan hebben en het totaal niet grappig vind. Dat werkte en het word gerespecteerd. Van wildvreemden hoor ik ook wel het een en ander, maar dat kan ik redelijk van me afzetten. Het is net alsof een zwangerschap een vrijbrief is voor bepaalde opmerkingen.
Ik dans erg veel (bachata, kizomba en salsa) en ik kan het jullie aanraden! Niets zo goed voor je zelfbeeld als het grootste deel van de mannen die daar rondlopen. Confidence makes sexy! Ook als je zwanger bent!
Ik zou het een keer serieus bespreken met je moeder dat je hier erg over valt en of ze daarmee op wil houden. Je hoeft je toch niet alles zomaar te laten zeggen? Kom op zeg! En verder: neus omhoog, buik vooruit en apetrots zijn op je prachtige lijf wat in een paar maand tijd een compleet mensje weet te maken!!
Ik kan maar een ding zeggen: jaloezie Mensen zijn gewoon jaloers op je figuur... En als jij dan wat voller wordt (wat overigens heeeel normaal is als je zwanger bent) kunnen ze lekker op je ouwehoeren. Kinderachtig. Lekker langs je heen laten gaan. En lekker naar die mensen luisteren die je niet kennen en wel fijne dingen tegen je zeggen.
Heeeel herkenbaar, helaas! Ik was met mijn 1.60m en 54 kilo voor de zwangerschap normaal tot slank van postuur. Na een lange strijd van een jaar was ik eindelijk 12 kilo kwijt en op een gezond gewicht door gezond te eten en te sporten. Ik kreeg toen regelmatig te horen dat ik zo mooi slank was. Nou, eenmaal zwanger gingen bij veel mensen (vooral collega's) de remmen los. "Goh, je kreeg toch maar 1 kindje? Je lijkt wel zwanger van een tweeling!" of "Nou, je krijgt al een aardige bolle kop", waren dingen die vaak hoorde op kantoor. Of van die fijne opmerkingen waar je niks mee kan. "Zoooo..." als ik eraan kwam lopen. Ik droeg erg naar voren, had een prachtige ronde buik die lekker opviel en toch voelde ik mij heel onzeker door alle opmerkingen. Vrienden die zeiden: "Zooo... dat belooft nog wat!" toen ik met 25 weken en mijn ronde buik op een verjaardag kwam. Of toen ik een foto stuurde in de groepsapp: "Woooooow". Achteraf heb ik de foto's van mijn buik bekeken (manlief heeft trouw elke week een buikfoto gemaakt) en pas achteraf zag ik hoe mooi ik was met die bolle buik. En alleen rond de 40 weken was mijn gezicht wat boller door het vocht (met 30 graden buiten en hoogzwanger, dus so what?). Ik vind het nu jammer dat ik toen niet ontzettend trots kon zijn op mijn figuur en mijn lijf! Het heeft wel ons kindje gedragen en dat is gewoon écht een wonder! Probeer de nare opmerkingen van je af te zetten en echt te genieten van je bolle buik! Je gaat het echt nog missen. En inderdaad, wat ik al voorbij zag komen, de volgende keer zeg je gewoon: Bij mij is het tenminste tijdelijk!
Zodra mijn teststaafje twee streepjes aangeeft word ik gepromoveerd...of gedegradeerd....tot Bolle of bolletje. Blijkbaar is er een document opgesteld die mensen het recht geven om vrijuit over je figuur te praten vanaf het moment dat je hcg produceert. Ik reageer er niet eens op. Zolang het maar over mijn buik gaat, want die hoort ook bol te worden en ze mijn kont en gezicht erbuiten houden. Maar helaas al 1 fijne opmerking gehad: goh! Bij je eerste straalde je maar nu zie je er in je gezicht niet mooi uit. ( dat is code praat voor: nu ben ik lelijk zwanger) Dussss....hun conclusie was dat er nu vast een meisje in groeide. Wel zo aardig dat ze zelf met een excuus komen
Laat al die opmerkingen toch gewoon van je afglijden, wanthet is nooit goed! Bij de eerste een heel bescheiden buikje waardoor ik steeds opmerkingen kreeg of het allemaal wel goed ging.. nu een mooi bolletje en vinden ze het een enorm toeter. Mijn collega's zijn allemaal erg met hun lijn bezig en ik eet nu bij traktaties lekker een taartje mee onder het motto 'ik word toch wel dik'. Dan zijn zij weer even jaloers haha.. Ik ben trouwens pas ongeveer 5 kilo aangekomen dus heel netjes en eigenlijk alles rond mijn buik.