Hallo dames, Ik kom net bij mijn dokter vandaan ivm uitstrijkje (brrrr, vind ik vreselijk) We hadden het even over mijn zwangerschapswens, zij zei dat je beter niet kunt gaan lijnen als je zwanger wilt raken..... Maar dat snap ik niet, heb een BMI van 31 en dacht juist dat je als je afvalt meer kans hebt om in verwachting te raken. Ben er verder niet op door gegaan (want ik was blij dat het achter de rug was en ik weg kon! Maar wie weet hier meer over?
Dit staat op zwangerstraks.nl: Gewicht en zwanger worden Overgewicht kan de vruchtbaarheid verminderen. Ondergewicht ook, maar dat komt in de westerse wereld veel minder voor. Beide kunnen de menstruatiecyclus ontregelen. Maar ook als de cyclus normaal is, kunnen magerte en dikte de vruchtbaarheid aantasten. Zware vrouwen hebben bovendien een verhoogde kans op een miskraam. En ze brengen vaak zware babys voort, wat niet bevorderlijk is voor de gezondheid van het kind. Wil je je vruchtbaarheid verhogen en een zwangerschap bespoedigen, dan kun je het beste je gewicht op peil brengen totdat je BMI boven de 19 en onder de 25 ligt. Gewicht en zwanger worden Aanraders Als je wilt afvallen om de kans op een vlotte, gezonde zwangerschap te verhogen, doe dat dan bij voorkeur voordat je probeert om zwanger te worden. Eet vezelrijke voeding groenten, fruit, volkoren granen. Mijd dikmakers, zoals suiker, vet en witbrood. Als je moeite hebt met afvallen, bedenk dan dat het niet alleen gaat om de calorieën die erin gaan, maar ook om de calorieën die eruit gaan. Je raakt calorieën kwijt door een gezond dieet te combineren met sporten. Als je gewicht binnen de normale grenzen valt, ga dan niet vermageren! Gewichtsschommelingen, het zogeheten jojoën, kunnen tijdelijk je menstruatiecyclus ontregelen. Dat is niet bevorderlijk voor het zwanger worden. Weet niet of je daar iets aan hebt. Volgens mij heeft het ook iets te maken met de afvalstoffen die vrijkomen in je lichaam als je gaat afvallen.
Het is natuurlijk ook maar net hoe je gaat lijnen. Als je gewoon eten laat staan bv, lijkt het mij ook niet echt helpen bij het zwanger worden, maar dit is ook niet effectief voor de toekomst, het zit er zo weeer aan. Maar als je gezonder gaat eten en/of meer gaat sporten ben je gezond aan het afvallen en lijkt mij dat toch juist goed? Of zit ik verkeerd.
hier sluit ik me volledig bij aan....je gezonder gaat eten is anders dan datje gaat lijnen en daardoor je essentieele bouw stoffen niet binnen krijgt.
ik eet gezond maar weeg toch 80 kg en ben 165 cm dus ja ik ben dan te zwaar zeggen ze maarre een vriendin van mij was nog zwaarder dan mij en heeft gewoon een gezond kind op de wereld gezet ken er wel meer dus ja weet het niet hoor ik moet dan ff 15 kg afvallen dan gaat het pas zeiden ze bij die test
Op het moment dat je in gewicht gaat dalen, ben je energie aan het verbranden, je spiermassa en vetcellen worden aangesproken en dan ga je dus afvalstoffen afvoeren. Of je dit nu doet op een gezonde of ongezonde manier, dat maakt niet uit.
Ik heb een BMI van 25,7 maar mijn fertiliteitsarts heeft me toch aangeraden een paar kilo af te valllen. Ik heb PCO en het kan mijn cyclus ten goede komen zei zij. Dus blijkbaar is afvallen toch beter. Maar ik denk dat de meningen verschillen.
ik zit met een vraag...ik heb al een tijdje niet gesport(2maanden) en ben deze maand weer begonnen met sporten...maar nou vraagt me man steeds, is het niet schadelijk voor een (EVENTUELE) vrucht of de innesteling om te gaan sporten? Ik ben daar onzeker over geworden en durf dus na me ei niet te gaan sporten! Weet iemand hier meer van?
Voor zover ik weet kun je gewoon blijven sporten hoor. Alleen als je op een gegeven moment wat langer zwanger bent moet je rustiger aan doen of stoppen.
Ik had ook een BMI van 31 en ben gaan afvallen en heb nu een BMI van 24. Ik heb begrepen van mijn dietiste dat afvallen vooral tijdens de zwangerschap niet goed is. In het vet liggen veel afvalstoffen opgeslagen en als je afvalt komen die in je bloed, en dus ook bij je kindje. Maar voor die tijd is afvallen volgens mij juist wel goed als je een hoge BMI hebt. Het is veel beter om een gezond en fit lichaam te hebben dan te zwaar te zijn, vooral als je zwanger wilt worden.