waarom onder de 6 maanden groente en fruit?

Discussie in 'Voeding' gestart door sa1980, 10 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Als de heer Kleintjes het idd echt zou zijn valt het me vies tegen dat iemand die mensen wil helpen in het maken van de juiste keuzes zijn mening door de strot aan het duwen is. En dan nog dreigen hhaha... Je zou maar op iedereen moeten reageren die zegt dat het niet waar is!

Ik ben begonnen met 4 maanden. Was nog te vroeg wat heb zitten rommelen en het hoefde allemaal niet voor hem. dus even gewacht en toen met 5 maanden weer begonnen en dat ging beter...
    Ik vind dat ieder zijn eigen keuze moet maken en je VOORAL moet kijken naar het kindje zelf, alleen dat is de juiste graadmeter. En dan kunnen er 100 theorien zijn van beiden kanten; de promoters van met 4 maanden voeding en de promoters van pas met 6 maanden voeding. Geen kind is hetzelfde dus geen 1 advies werkt hetzelfde en is dus nooit altijd maar het beste advies, dat ligt helemaal aan het kindje zelf!

2. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Was jij het, was jij het??? :$ :D ;)
    Sorry, word er ook een beetje melig van stiekem....

3. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    in dit topic zijn er 2-3 dames erg fanatieke aanhangers van de heer Kleintjes dus kies er maar 1 uit zou ik zeggen;)

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Haha ik dacht precies hetzelfde ;)

5. sa1980

sa1980 Actief lid

24 apr 2009
    430
    0
    0
    Wat een verschillende meningen allemaal...
    bedankt in ieder geval voor de vele reacties... haha.
    Eerlijk gezegt ben ik er nog steeds niet helemaal over uit. Maar ik heb de indruk dat het in ieder geval geen kwaad kan om er nog even mee te wachten....

6. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

dat kan het sowieso niet! je kindje geeft het vanzelf wel aan, is mijn mening.

7. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

precies. ik zou zeggen, vertrouw erop dat je kind het zelf wel kan aangeven. en je moedergevoel, onderschat dat ook niet.
    dus niet wanneer een of ander boek het zegt of wanneer jij het wel een leuk idee vindt...

8. MvN

MvN Niet meer actief

Jeetje, die zogelukkig en kleintjes lijken we de bv maffia.
    Kijk waar je kindje het gelukkigst van wordt, das toch et belangrijkste!

9. Zoon

Zoon Actief lid

14 jan 2010
    241
    0
    0
    @ home
    Nou vertoef ik hier nog niet zo lang en zelf ik zie het al :$

Elke ouder maakt uiteindelijk zelf de keuze voor een bepaalde manier van (op)voeden. En dat dienen wij allemaal van elkaar te respecteren. Dat je er echter een mening over hebt, dat is prima. Maar houd die dan ook bij jezelf ondanks dat je die deelt. "Ik vind..." zijn twee hele mooie woorden om je gedachten te verwoorden. ;)

Sinds dat mijn zoon 4,5 maand is krijgt hij bijvoeding in de vorm van rijstebloem. En sinds deze week zijn we begonnen mfruithapjes. Mijn moedergevoel zegt dat mijn zoon daar aan toe is en ik heb een heel tevreden mannetje die het ontzettend goed doet. Dat is mij weer waard dan mij altijd vast te houden aan de regeltjes. Ik kijk liever naar mijn kind.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.345
    36.200
    113
    Haha, nee, ik heb hem niet getipt. Ben wel een aanhanger trouwens. Absoluut geen bvmaffia hoor, al vind ik dat ook een heel kwalijk woord. Mijn oudste heeft flesvoeding gehad, maar ik krijg nu veel meer negatieve reacties dan bij hem. (voed je nu nog zelf? krijgt ze wel genoeg, is dat niet slecht??)

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

4 maanden voeden lijkt me juist hartstikke mooi en nog wel wat langer ook toch? Geniet maar lekker van het borstvoeden en trek je vooral niets aan van de negatieve reacties. Het is voor sommige mensen nooit goed. BV of KV! Zolang jij het maar goed vindt! ;)

BVmaffia is inderdaad een negatief woord maar helaas wel een negatieve lading die door veel mensen wordt herkent. Dat is jammer want de boodschap om BV te geven is natuurlijk gewoon een goeie (maar niet de enige)

12. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    nu heb ik t topic gevolgd uit sensationeel oogpunt ...sorry niks menselijks is mij vreemd, heb gniffelend achter mn monitor gezeten :)

Nu vraag ik me echter af.. en volgens mij is die vraag niet echt langsgekomen of beantwoord waarom het beter ivm allergiën is om te wachten tot 6 maanden.

Wat ik zelf al weet... tot 6 maanden rijpen de darmen nog verder.. dus voor de 6 maanden komen er stofjes in het bloed die je er ivm eventuele allergiën niet in wilt hebben...
    Dan vraag ik me af... en na die 6 maanden dan ... als ze allergisch voor iets zijn..zijn ze dat na 6 maanden toch nog steeds...en reageren ze daar dan toch nog steeds op?

greetings moi:)

ps .. t is nog een serieuze vraag ook..en niet eens bedoeld om een vuurtje op te stoken:)

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vragen staat altijd vrij!

Precies wat jij aanhaalt, is waar de wetenschap het niet echt helemaal over eens kan worden. Wel is men het eens dat hoe meer tijd de darmen krijgen om te rijpen, dit beter is voor de verdraagzaamheid van bepaalde voedingstoffen. MAAR... uitstellen van het eten van bepaalde voedingstoffen kan volgens sommige wetenschappers juist weer leiden tot het triggeren van een overgevoeligheids of allergische reactie.... Lastig dus.

IS je kind allergisch (en dat weet je dus niet en kan je proberen in te schatten aan de hand van de allergie gegevens van papa en mama en broertjes en zusjes) dan is dat voor heel veel voedingstoffen iets wat er in zit en in blijft (koemelk is daar bijvoorbeeld een uitzondering op). Is je kind niet allergisch of overgevoelig (zit nog wel een aardig verschil tussen) dan is het maar de vraag of een langere rijping van de darmen inderdaad veel toegevoegde waarde heeft.

Vandaar dat vaste voeding niet wordt aangeraden voor 6 maanden wanneer er duidelijk sprake is van allergische of overgevoelige reacties in het gezin en na 6 maanden met de nodige zorgvuldigheid voeding introduceren.
    Een kind van 6 maanden is in ieder geval beter bestand tegen een reactie dan een kind van 4 maanden!

14. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    @cygnet

Mijn dank is groot :) Leuk om te horen dat de wetenschap zich ook afvraagd wat ik me afvraag..je zou er bijna een groot ego van krijgen

Maar seriues..bedankt voor het snelle en seriueze en.. last but not least objectieve antwoord.

Wij wachten idd zo lang mogelijk bij onze dochter ivm allergieën bij schoonmoeders ( alles wat los en vast zit..vnl schoondochters geloof ik :)) en een vroegere kma bij mn zus ( ze is er overheengegroeid of zo want ze drinkt nu gewoon melk etc)
    Ook..en dat vind ik t belangrijkste.. krijgt mijn dochter nu wel een papje van rijstebloem ( ja is ook bijvoeding dat weet ik) en meer heeft ze nog niet nodig volgens mij

:)

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Graag gedaan hoor maar het beste advies krijg je natuurlijk van een arts (en dat ben ik niet).
    Zolang je niet denkt dat je dochter iets extra's nodig heeft dan zit je zowiezo goed lijkt me. Er zijn genoeg ouders die beginnen met bijvoeden omdat ze het 'leuk' vinden.. dat is naar mijn idee de slechtse reden wanneer je ook begint.
    Met jouw familiegeschiedenis lijkt het me niet onverstandig om inderdaad lekker te wachten en dan heel rustig en overwogen te beginnen met de bijvoeding. Wanneer voorzichtigheid geboden is, vind ik de lijst op borstvoeding.com wel een aardige om te volgen. Deze is redelijk behoudend maar daar is natuurlijk ook niets mis mee.

Is je schoonmoeder allergisch of overgevoelig? En heeft ze dat zelf geconstateerd of is het een diagnose... Er zijn genoeg mensen die bepaalde voedingsmiddelen niet lekker vinden en dan gaan roepen dat ze allergisch zijn. (al gaat niet lekker vinden en overgevoeligheid / allergie vaak heel goed samen.. zo vind ik bonen echt vies en ben ik ook nog eens flink overgevoelig voor (niet allergisch))

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De darmrijping heeft vooral te maken met de doorlaatbaarheid (permeabiliteit) van de darmen. Hoe jonger je kijkt, des te makkelijker laat de darmwand stoffen door die niet in de bloedbaan horen (de 'gaatjes' zijn nog te groot). Als vreemde stoffen in de bloedbaan komen kan dat reacties oproepen die lijken op allergische reacties en daarmee eventueel een allergie triggeren. Maar dat laatste gebeurt niet in alle gevallen, en dan krijg je het 'over een allergie heengroeien' wat je vooral bij KEA ziet. Om die reden zie je ook dat kinderen die met 3 of 4 maanden ergens op reageren er dan met 6 of 7 maanden (als er op tijd gestopt is) niet meer op reageren. De kans op allergie is in zo'n geval groter als je gewoon doorgaat met die levensmiddelen onder het motto 'ze moeten er aan wennen'. Want hoe vaker de blootstelling op een gevoelig moment, des te groter de kans op een allergie (gevoelig moment is voor 6 maanden, maar als je ouder bent ook bijvoorbeeld tijdens een darm- of virusinfectie).

Maar goed, om even op je vraag terug te komen. Na 6 maanden is de permeabiliteit van de darmwand kleiner, waardoor de kans dat 'verkeerde' stoffen in de bloedbaan komen kleiner is. Na 6 maanden kun je nog steeds allergieën opbouwen, de meeste allergische reacties bij mensen zijn namelijk niet via voedsel, maar via inhalatie of huidcontact.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Wat is dat nou weer voor een onaardige opmerking?

Weet je wel waar de maffia voor staat?
    Mensen doden, zich aan misdaad verrijken.
    ERG FOUT om zoiets aan borstvoeding te verbinden.
    ALS er al misdadige praktijken in babyvoedingsland plaatsvinden, dan eerder heel ergens anders!

18. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    @cygnet

Ehm.. mijn schoonmoeder is een wandelende medische encyclopedie dus ik vermoed dat het medisch onderlegd is, we hebben niet zo een gezellige relatie dat ik daar gezellig over kan keuvelen met der.

en.. wees gerust.. ik las je vorige stuk ook niet als advies, maar slechts als wat meer info dan ik tot mijn beschikking had/heb. Zoals er stond wachten we toch zo lang mogelijk ivm die allergiën en op advies van het cb.

Ik was gewoon aan het bomen over hoe dat nou precies zat aangezien een allergie volgens mij vaak niet tijdelijk is.

Dirksmama geeft aan dat het als het een reactie oproept voor de 6 maanden het op een allergische reactie lijkt.. vandaar dat men aangeeft wacht ff vermoed ik zo. Als het na de 6 maanden een reactie oproept is het dan een stuk duidelijker of het idd een allergie is.

@dirksmama
    dat je op latere leeftijden allergiën op kan bouwen was me bekend.. het gekke vind ik dan wel dat men aangeeft dat als er allergiën in je familie voorkomen het beter is om te wachten tot na 6 maanden terwijl dat dus helemaal geen allergische reacties op het voedsel zijn, maar zoals je zelf zegt.. reacties die op een allergische reactie kunnen lijken.

ps... ff een tweede korte vraag..valt thee ( slap zonder suiker) onder bijvoeding??? grin

19. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik heb maar 1 ding te zeggen tegen iedere moeder die hier leest.

Kijk naar wat jij prettig vind en wat je kindje prettig vind.

Mijn dochter reageerd nergens op en is een hele vrolijke meid.l
    Ze vind haar paar hapjes fruit helemaal een feest en dat wil ik graag zo houden.
    geen wetenschapper kan de glimlach van haar gezichtje halen als ze het lepeltje en het bakje ziet aankomen.

De regels van vroeger zijn niet meer up to date en inmiddels weten we veel meer van het meelijk lichaam af dan 26 jaar geleden maar ook ik ben groot geworden en ben pas na 24 jaar allergies gaan reageren op kiwi (helaas).
    Ik kreeg met 7 weken al fruit en groente omdat dit toen moest.
    Nogmaals het is achterhaald maar de regels veranderen maar al te vaak op andere gebieden.

Ik kies er dan ook voor om naar mezelf en mijn dochter te luisteren want dat vind ik veel belangrijker.

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Thee? Nee hoor. Zelfs in het groeiboekje staat dat je (slappe) thee kunt geven als drinken. Sommige kindjes weigeren bijvoorbeeld water maar op het moment dat er een smaakje aan zit: bingo!
    Er zijn mama's die er voor kiezen hun kindjes geen zwarte thee te geven. Persoonlijk vind ik dat de hoeveelheden zo klein zijn dat de nadelige gevolgen van thee verwaarloosbaar klein zijn dat ook zwarte thee best kan. Wel oppassen met bepaalde kruidenthee (volgens mij komt die richtlijn overeen met de richtlijn voor zwangeren maar zeker weten doe ik het niet want ik drink geen kruidenthee)

Deel Deze Pagina