waarom onder de 6 maanden groente en fruit?

Discussie in 'Voeding' gestart door sa1980, 10 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik zie zelf alles anders dan moedermelk/kunstvoeding als bijvoeding.

2. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    @ cygnet

wederom ..dank je.. enig idee wanneer je dat kan geven? Volgens een boekje van het cb kan dat pas met 6 maanden, maar weet van zus etc dat zij het ook eerder gaven..en zelf zie ik eerlijk gezegd ook niet de nadelen ervan.

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ben ik het (hoe kan het ook anders :p) helemaal mee eens!

Melkvoeding (borstvoeding/kunstvoeding) is hoofdvoeding, dus dan kan thee maar 1 ding zijn gezien het absoluut geen melkvoeding is.

(Al moet ik zeggen dat ik voor de vit K druppeltjes bij de jongste een oogje dicht geknepen heb ;))

4. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Hier twee oogjes dichtgeknepen; ik geef zowel D als K :)

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoop dat je dan nog wel wat kan zien? Haha!
    Oudste hebben overigens 7 weken die druppels beide gehad dus toen hier ook 2 oogjes dicht, al wist ik toen nog niet dat het eigenlijk bijvoeding was, maar oke, dat is niet de rede geweest het niet meer te geven ;))!

6. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Inmiddels geef ik beide al weer ruim 4 maanden, ik kan het met mijn ogen dicht en die mondjes gaan altijd wijd open. Lijken wel vogelbekjes.

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Whahaha! Je maakt mn humeur weer goed :D!

8. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Nou, daar heb ik dan ook niet veel voor hoeven doen! Ik blij dat je je weer wat beter voelt, hihi!

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat is in ieder geval een heel duidelijke afbakening.

Je kunt water en thee willen geven omdat het handig is om je kindje meer vocht aan te bieden (en je zit bijvoorbeeld op het maximum van de KV of je tiet is niet bij de hand...). Dit kan zijn wanneer het kind ziek is of wanneer het heel warm is (bijvoorbeeld)

Water heeft de voorkeur maar zoals gezegd - sommige kindjes willen persé iets met smaak, dan is thee is een passende oplossing.

Water mag vanaf dag één mits het een invloed heeft op het aantal melkvoedingen (dus vul thee maar in wat je zel prettig vindt)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dan heb ik het niet goed omschreven: voor 6 maanden is de kans op een reactie groter. Dat kan een allergische reactie ZIJN of op een allergische reactie LIJKEN. Maar wat het van de twee is kun je niet weten, dat merk je pas als het te laat is. Daarom kun je beter op safe spelen volgens mij.

En ja, alles wat geen melkvoeding is is voor 6 maanden bijvoeding. Dus ook water of thee. Om die reden wordt met warm weer bijvoorbeeld geadviseerd om niet water extra te geven, maar om de flessen wat wateriger te maken met 15-20cc extra water. En bij borstvoeding om gewoon vaker aan te leggen, o.i.v. de warmte veranderd de samenstelling van de melk in je borsten waardoor het dorstlessender wordt. (Moedermelk is isotoon).

11. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    @dirksmama

thanx.., kan ook zijn dat ik t verkeerd las:)

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Dat lijkt mij hypocriet. Water om flesvoeding mee aan te maken is geen bijvoeding, maar gewoon water wel? En wie geeft dat advies om de flessen wateriger te maken?

13. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Toen mijn dochter nog heel jong was, had ze wel last van obstipatie. Om haar beter te laten poepen werd door het CB extra water aangeraden. Ofwel los ofwel 10cc extra in de fles. Omdat ons meisje echt pertinent water weigerde, hebben we extra in de fles gedaan en dat werkte. Dus soms is dat gewoon een goede oplossing om baby's extra vocht binnen te laten krijgen.

Blijft apart idd dat het los als bijvoeding (bijdranking, haha) gezien wordt en extra door de voeding in de fles niet.

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wij hebben gewacht met bijvoeding tot 6 maanden.
    Voor die tijd vind ik het niet nodig. Ondanks dat Nathan een stevige hongerlap was ( en is ) en ons het eten zowat hij de mond stal heeft hij het prima geredt op melk.

En nee, hij is niet moeilijk met eten. Wij krijgen regelmatig complimenten dat ons kind zo makkelijk eet. Hij lust alles en eet graag.

Nee, ik zie het nut ech tniet in van voeden voor de 6 maanden ( zonder medische indicatie ).
    En dat de WHO het adviseerd zegt mij al genoeg. Daar vertrouw ik meer op dan andere onderzoeken.

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dan andere onderzoeken? Het advies van de WHO is niet op specifieke onderzoeken gebaseerd. Ze doen allicht zelf ook onderzoek, maar voor zover ik weet nemen ze al het wetenschappelijk onderzoek mee en aan de hand daarvan nemen ze een algemeen besluit. Die overigens niet per definitie de beste zijn aangezien ook zij een keuze moeten maken uit voor en tegens. Daarbij, als er recentelijk door onderzoek zou worden aangetoond dat iets wat jarenlang is beweerd toch misschien niet waar lijkt te zijn, zal de WHO haar advies niet per direct veranderen. Daar gaat een jarenlange procedure overheen. Hun advies is dus sowieso niet het meest up-to-date. Dat wil niet zeggen dat hun advies waardeloos is, ik vind dat ze vaak weloverwogen keuzes maken. Al kunnen ook zij kwakzalveren (neem bijv. hun lijst van alternatieve geneeswijze die nul komma nul op wetenschap is gebaseerd).

Je gaf overigens zeker borstvoeding met die leeftijd van je kind? Anders had je echt wel een nut van bijvoeding ingezien met een hongerlap (aangezien je borstvoeding onbeperkt kunt geven en dus makkelijker kunt inspelen op de behoefte van een hongerig kind).

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik zal het anders verwoorden, ik vertrouw op de conclusie's van de WHO. Als deze adviseren om te wachten met bijvoeden tot 6 maanden dan vertrouw ik dat. Natuurlijk heb ik ook mijn eigen mening en trek ik mijn eigen conclusies.

En nee, Nathan heeft nooit borstvoeding gehad. Vanaf zijn geboorte heeft hij kunstvoeding gehad. En dat ging uitstekend.
    Wel de laatste paar maanden de voeding voor hongerige baby's gehaald.
    Hij zat ook echt aan 1 liter per dag ( was het volgens mij toch? ) En het was, en is nog steeds, een flinke kerel die boven de groeicurve uitkomt.

17. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Hier zijn we met 16 weken begonnen met het eerste fruithapje. Denk dat je zelf wel in kunt schatten wanneer je kindje er klaar voor is. De kinderarts op het cb raadde ons aan om er langzaam mee te beginnen vanaf de 4 mnd omdat hij anders met een half jaar ineens aan veel moet wennen. Zij was hier dus wel voorstander van.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.345
    36.200
    113
    @luna: het is alleen niet helemaal waar dat ze dan met een half jaar ineens aan alles moeten wennen hoor. Ze hebben daar sowieso een half jaar de tijd voor. Tot 1 jaar is het echt alleen bij voeding.

19. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48

:(:( :(Of je kindje lust het gewoon niet vers....
    Hoef toch niet perse gelijk lui te zijn??

20. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Volgensmij heeft je kind niet veel te "lusten" als je gewoon alleen vers aanbied.

Wij zijn vandaag begonnen met een vers worteltje (over 3 dgn is ze 6 maanden) en dat kostte me al amper tijd om klaar te maken. En dan heb ik meteen een paar hapjes voor een paar dagen klaargemaakt.

Toen ze 4 maanden was dacht ik ook al wel dat ze eraan toe was of klaar voor was. Maar nu ik terug kijk ben ik blij dat we gewacht hebben en zie ik dat ze er nu wel langzaamaan aan toe is. We hebben alle tijd.

Deel Deze Pagina