Waarom ontpillen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door VeraV, 8 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VeraV

VeraV Actief lid

31 okt 2008
    116
    0
    0
    Hoi,

Op internet kun je aardig wat info vinden over ontpillen. Maar bet blijft me onduidelijk wat onpillen nu echt is. Sommige dingen klinken voor mijn gevoel gewoon heel vaag. Als er geen hormonen zijn, dan moet je lichaam dat toch meteen merken? En een lichaam kan het toch niet verleren om hormonen te maken door de pil?

Dus mijn vraag is waarom word je niet ongesteld? Maak je dan te weinig hormonen aan of verschilt de oorzaak van persoon tot persoon? Kan er aangetoond worden dat je aan het ontpillen bent, omdat er misschien bepaalde hormonen heel laag zijn?

Ik ben nu 93 dagen geleden met de pil gestopt en ben nog steeds niet ongesteld geworden. Ik gebruik nu 2 weken ovulatiestjes. Er is er nog geeneen positief geweest, maar ik zie wel altijd twee LH streepjes, waarvan de test streep ook wel redelijk duidelijk is. Ik maak kennelijk wel LH aan. Kan ik dan nog aan het ontpillen zijn? Waarom blijft mijn menstruatie uit als er wel LH aangemaakt wordt?

Op internet vind je ook wel verhalen over meiden, die langer dan een jaar over ontpillen doen. Als je na het stoppen met de pil niet menstrueert, hoelang moet je dan wachten? Tot wanneer is het waarschijnlijk ontpillen en wanneer is er waarschijnlijk iets mis?

In ieder geval erg bedankt voor een antwoord!
    Vera

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Vera,

ontpillen kan wel tot 6 maanden duren. Je lichaam heeft tijdens het pilgebruik altijd een nepcyclus gehad en je menstruatie was een onttrekkingsbloeding en geen echte menstruatie gereguleert door alleen jouw eigen lichaam. Je hormoonaanmaak is dus ontregeld en overgenomen door de hormoon toevoer van hormonen van de pil. Je lichaam doet er even over voordat de normale hormonen cyclus weer op orde is. Je LH piek kan alweer goed zijn, maar het is een kwestie van het afstemmen van de verschillende hormonen op elkaar. Als je het precies wilt weten is het echt iets voor de huisarts, die kan het jou precies uitleggen met jouw cyclus. Waarom je nog niet ongesteld bent geworden ligt dus volgens mij aan wat ik net uitlegde, maar de precieze oorzaak kan ik je niet precies zeggen. Als je cyclus voor je pilgebruik ook al onregelmatig was is het nu niet echt vreemd, maar als het daarvoor normaal was en het duurt nog een aantal weken zo, kun je eens even langs de huisarts gaan.

Groetjes Brigitte

3. VeraV

VeraV Actief lid

31 okt 2008
    116
    0
    0
    Bedankt voor het antwoord. Ik heb de vraag ook aan de huisarts gesteld, maar die kon 'm niet beantwoorden. De hormonen zijn ontregeld en daarom word je niet ongesteld. Ik hoopte dat iemand meer details kon geven over hoe het in elkaar zit, maar ik denk dat niemand dat kennelijk weet.

Voordat ik met de pil begon (4 jaar geleden) had ik overigens wel een regelmatige cyclus. Ik geloof dat het zelfs super regelmatig was, maar daar begin ik nu steeds meer aan te twijfelen. Waarom anders blijft het nu dan zo lang weg? Overigens meende mijn huisarts dat het wegblijven van mijn cyclus geen probleem was, omdat mijn cyclus hiervoor wel regelmatig was. Als het onregelmatig was, zag ze meer reden om zich zorgen te maken.

Wat maakt het eigenlijk uit voor het ontpillen of je nu wel of niet een regelmatige cyclus had voordat je begon met de pil? Is het echt minder vreemd voor iemand met een onregelmatige cyclus om te ontpillen dan voor iemand met een regelmatige cyclus?

Sorry dat ik van die onmogelijke vragen stel. Ik wil zo graag begrijpen wat er dan mis is fysiek, waardoor ik niet menstrueer, maar niemand weet dat dus.

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Nee, maar als je daarvoor al een onregelmatige cyclus had, kan het gewoon bij je lichaam passen, had je daarvoor een regelmatige cyclus zal het het ontpillen zijn en kan het niet-natuurlijk zijn. Ik ben het helemaal met je eens dat ontpillen een vaag begrip is en ik weet inderdaad ook niet precies hoe het in zijn werk gaat, ik denk dat zelfs een gyn het je niet precies zal kunnen zeggen, die kunnen je evt straks helpen met een regelmaat opbouwen in je cyclus, dus die werken dan ook weer oplossingsgericht. Dus helaas kan ik je 'onmogelijke' vraag ook niet beantwoorden, hoe goed ik hem ook begrijp ;) Maar ook al heb je nu nog geen menstruatie, je kunt nog heel goed spontaan zwanger worden hoor, dus niet meteen bij de pakken neer zitten he!

Groetjes Brigitte

5. VeraV

VeraV Actief lid

31 okt 2008
    116
    0
    0
    Bedankt! Ik moet zeggen dat de afgelopen maanden voor mij moeilijk zijn. Ik ben ook wel verwend geweest in het verleden met een super regelmatige cyclus. Dat heb ik nooit beseft....

Hoe kan een gyn trouwens helpen met het opbouwen van een regelmaat in je cyclus? Ik dacht dat het enige medicijn tegen ontpillen wachten was. Is het trouwens waarschijnlijk dat ik mijn oude regelmatige cycli terugga krijgen? Nu ik drie maanden zonder zit, heb ik het gevoel dat dat alleen maar onwaarschijnlijker wordt....

Liefs, Vera

6. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Wanneer je na ongeveer een jaar nog steeds een hele onregelmatige cyclus hebt, wordt er eerst een hoop getest bij de HA en/of gyn (bv je schildklierwerking) en als er dan verder niets wordt gevonden, kun je aan de medicijnen om een eisprong op te wekken, maar dit is pas nadat je dus al een tijdje bij de gyn loopt. Dus tijdens het ontpillen nu en de maanden erna, is het inderdaad afwachten geblazen. Er zit nu even niets anders op.

Groetjes Brigitte

7. VeraV

VeraV Actief lid

31 okt 2008
    116
    0
    0
    Bedankt voor je antwoorden.

Deel Deze Pagina